Nieuw pak

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
5.660
3.712
Kaaiendonk
Hier op MF is wel een onderdeel accessoires (wat vol staat met discussies over GPS'en) maar nergens echt een onderdeel over motorkleding, ervaringen met bepaalde kleding etc... dit terwijl we er toch allemaal mee te maken hebben.

Ik ben dus zelf op zoek naar een nieuw pak en ben benieuwd of er mensen zijn die deze pakken / jassen hebben en er ervaring mee hebben.



Ik neig naar de Mora, ondanks het prijsverschil... wil ook zeker gaan passen. Of betere alternatieven om eigenlijk het gehele jaar (behalve echt winter) mee te kunnen rijden. Mijn vakanties zijn soms koud, soms warm binnen een vakantie en dan is een mesh jas toch niet prettig lijkt me.
 
Ik heb de Rev'it Neptune GTX (goretex). Hiervoor ook een (goedkoper) Rev'it pak gehad.

Over algemeen vind ik het gewoon topkwaliteit, vrij weinig op aan te merken, behalve dat sommige typen wel erg duur zijn tov andere, terwijl hetgene dat je extra krijgt.
 
Revit, ziet er mooi uit. Heb al veel jassen gepast en met mijn 1,98 blijft het lastig. Heb nu een IXS waarj ik de binnenvoering eruit heb gehaald en vervangen voor een sportieve donsjas. Zit prima, De IXS gaat een beetje lekken en afgelopen zomer in Zuid-Frankrijk een regenjas gekocht gezien de buien die ik verwachte op de terugweg. Gelukkig bleven die weg.
Ik zoek niet, hoop er tegenaan te lopen.
 
Mijn vakanties zijn soms koud, soms warm binnen een vakantie en dan is een mesh jas toch niet prettig lijkt me

idem hier: ik heb een soortgelijk Rev'it pak en probeer zoveel mogelijk door laagjes de juiste warmte of koelte te bereiken. Als je je laagjes slim kiest (bv een dun fleecejack) heb je ook direct een jasje op de camping als het wat frisser is
 
De Revit die ik nu zelf ook heb (eerste type Sand ooit als tweedehands gehad van een oom die stopte met rijden) is nu echt op aan het raken. Het Revit Tornado pak wat ik ook nog heb is door een schuiver met 90 iets luchtiger dan ik zou willen... Toen ook erg slechte respons gehad van Revit op de feedback die ik had (het pak had alleen een kleine verbindingsrits achter waardoor het op mijn buik in de schuiver omhoog schoof met een hele akelige grote schaafwond tot gevolg, met een volledige rits was dit niet het geval geweest en daar reageerden ze erg luchtig op) welke veel leed had kunnen besparen.
 
uit ervaring bescherming textiel is niet ideaal. Heb nu revit ignition, maximal doorwaai en leer waar nodig. Ook beschikbaar in lengte maten, net goed genoeg voor mij met 190 lengte
 
De Revit die ik nu zelf ook heb (eerste type Sand ooit als tweedehands gehad van een oom die stopte met rijden) is nu echt op aan het raken. Het Revit Tornado pak wat ik ook nog heb is door een schuiver met 90 iets luchtiger dan ik zou willen... Toen ook erg slechte respons gehad van Revit op de feedback die ik had (het pak had alleen een kleine verbindingsrits achter waardoor het op mijn buik in de schuiver omhoog schoof met een hele akelige grote schaafwond tot gevolg, met een volledige rits was dit niet het geval geweest en daar reageerden ze erg luchtig op) welke veel leed had kunnen besparen.
Dat klinkt als niet prettig!
Zelf meerdere merken gehad, van Revit en Rukka en nu wat Dainese. In mijn opinie is er geen ideaal pak. Ik heb een aantal jaar geleden het meest uitgebreide en dure pak van Rukka gekocht voor een hoop geld. Ik denk wel dat het veilig is, met 30 Km per uur op een kruising met vuil onderuit gegaan en alleen wat schaafjes op de jas en knie. Het pak is erg praktisch, veel ventilatie mogelijkheden en met een dons binnenpak voor jas en broek kun je ook in kouder weer rijden. Nadelen zijn er ook. Afgelopen zomer een dag regen gehad in Tsjechie en aan het eind van de dag stond er toch echt een laag water in mijn schoenen en was alles doorweekt en nat. Daarnaast weegt alles bij elkaar bijna 10 kilo en zit het niet heel comfortabel als je niet op de motor zit. Je wilt b.v. na een dag rijden ff op een terrasje zitten of iets, je hebt echt het gevoel dat je een harnas aanhebt en meezeult. Veilig, denk het zeker, praktisch dat ook, maar op sommige momenten niet comfortabel.

Dit jaar een extra pak/set gekocht. Vroeger al geheel leer gedragen en dat is ook niet optimaal. Nu kijken of ik met een zo veilig mogelijke (AAA) textiel broek en een dunnere dainese jas (met alle protectoren level 2) meer comfort zal ervaren tijdens de warme dagen.

Ik rij hoofdzakelijk mooi weer en relaxed binnendoor. Mijn gemiddelde snelheid is ongeveer 50/60 km per uur. Voor die snelheden denk ik dat het luchtige outfit qua veiligheid afdoende zou moeten zijn.

Maar ik denk dat je voor jezelf eerst moet afvragen wat voor rijder ben ik en wat vind ik belangrijk. Als je veel snelweg en woon werk rijdt dan zou ik iets anders aanraden dan als je een mooi weer rijder bent als ik. En als je een mooi weer racer bent zal ik je weer iets anders aanraden.

Hoe kwalificeer je jezelf en hoeveel veiligheid wil je?
 
Ik wil de goed weer rijder zijn echter op vakantie heb je dat niet altijd voor het zeggen en wil het wel eens gebeuren dat ik de ene dag met 45 graden in de Woestijn in Spanje sta en 3 dagen later op een Alpentop waar het een graad of 8 is en regent. En ja veiligheid is belangrijk.
 
Voor de herfst en af en toe winterse temperaturen heb ik een jas van Büse met uitneembare binnenjas. Waterdicht en winddicht en heerlijk warm. Dit icm een broek van Macna die ook water en winddicht is en met uitneembare binnenvoering komt. Daarnaast een Alpinestars Faster leren jack voor als de temperaturen boven de 10 graden uitkomt. Voor de echt warme dagen draag ik de Revi'it Torque, een doorwaai jas. Mijn voorkeur gaat uit naar de lerenjas van Alpinestars. Leer beschermt erg goed en er zit overal bescherming, inclusief rug protector.
 
Tsja ik heb ook een Thermoboy (Polo eigen merk) winterjas. Ooit gekocht voor een wintersporttrip. In de winter comfortabel maar in de zomer niet in uit te houden!
 
Tsja ik heb ook een Thermoboy (Polo eigen merk) winterjas. Ooit gekocht voor een wintersporttrip. In de winter comfortabel maar in de zomer niet in uit te houden!
Maar dat is ook het punt, er is geen 1 jas voor +40 en 8 graden met regen. Waarom niet 2 Jassen? Ik zou mijn winter jas zonder binnenvoering meenemen en het doorwaai jack. Kijk ook naar de mogelijkheden in een jas om te ventileren. Die winter jas kan ik op meerdere plekken flink open zetten. Dan is het beter te doen in de hitte met een beetje rijwind.
 
Uhhh ik ga kamperen... alles is al beperkt dus 2 jassen is geen optie. Binnen 1 kampeervakantie sta ik soms bij 45 graden en dan bij 8 in de regen... vandaar dat ik zo specifiek aan het zoeken ben.
 
Uhhh ik ga kamperen... alles is al beperkt dus 2 jassen is geen optie. Binnen 1 kampeervakantie sta ik soms bij 45 graden en dan bij 8 in de regen... vandaar dat ik zo specifiek aan het zoeken ben.
Tsja, ik zou dan opteren voor die eene keer dat het kouder is ff de tandjes op elkaar als je je zomer outfit aan hebt. Of je winteroutfit en dan ff zweten als het wel warm is. Dat zal er voor mij vanaf nu ook inzitten. Voor ik wegrij maak ik een keuze welk pak en dan hopen dat het weer een beetje hetzelfde blijft.

Als je over het algemeen een zomer rijder bent zou ik overwegen om een meer op zomer gerichte outfit te kopen. Als die eventueel wat ruimer zit kun je er een dikke trui onder aan doen. Die trui of vest kan dan in de avonden ook dienen als jack.
 
Voor de herfst en af en toe winterse temperaturen heb ik een jas van Büse met uitneembare binnenjas. Waterdicht en winddicht en heerlijk warm.

Ik ben ook echt aangenaam verrast wat betreft het merk Büse. Afgezien van de punten die jij al noemde (en ik kan onderschrijven), vind ik de pasvorm ook top.
 
Ik heb een Macna, uitverkoopje, met iets onzinnigs. Een voering voor de regen, die le later moet aanbrengen. Als het droog is, is het niet uit te houden zo zweterig, dus dat ding eruit. En een thermovoering , ook niet echt fijn. Dus de oplosssing : als het regent een apart regenjack en broek in de topkoffer, dat is ook lekker warm trouwens want het houdt de rijwind echt goed tegen, en voor als het koud is, en dat is beter planbaar, heb ik een dunnen lamswollen trui mee, op een merino ondershirt en een dryfit coltrui, spul dat ik toch altijd a aanheb. Dus voor mij geen extreem dure pakken die gewoon heel lastig aanpasbaar zijn, maar praktische oplossingen die zowel betaalbaar zijn en geweldig goed werken.
Ik heb overigens meer last van koude handen, ondanks de handvatverwarming. Nooit begrepen waarom de binnenkant van de handschoenen zo dun zijn en daarmee de handvatverwarming "onschadelijk"maken. De isolatie moet aan de bovenkant zijn, dat is veel handiger. Maar die zijn nergens te koop . Idee voor fabruikanten ? Dan voor mij wel een gratis paar beschikbaar maken !
 
Ik heb overigens meer last van koude handen, ondanks de handvatverwarming. Nooit begrepen waarom de binnenkant van de handschoenen zo dun zijn en daarmee de handvatverwarming "onschadelijk"maken. De isolatie moet aan de bovenkant zijn, dat is veel handiger. Maar die zijn nergens te koop . Idee voor fabruikanten ? Dan voor mij wel een gratis paar beschikbaar maken !
als je last hebt van koude handen, ik heb een paar electrisch verwarmde handschoenen van Macna model Foton. In 3 standen te gebruiken met oplaadbare kleine accu's. Accu's merk je verder niets van. Het voordeel is dat je hele hand inc vingertoppen verwarmd worden, handvatverwarming krijg je alsnog koude vingertoppen.In de laagste stand die warm genoeg is gaan ze 4-5 uur mee. Heerlijk comfortabel. Alleen de prijs is een beetje jammer maar ben zeer te spreken over de kwaliteit.
 
In dit topic komen precies alle dilemma's voorbij die ik ook heb met motorkleding.
Wel eens overwogen om een GTX jack te kopen. Maar als mooi-weer-rijder rijd ik weinig in de regen.
Uhhh ik ga kamperen... Binnen 1 kampeervakantie sta ik soms bij 45 graden en dan bij 8 in de regen... vandaar dat ik zo specifiek aan het zoeken ben.
Deze situatie had ik enige jaren geleden bij mijn vakantie naar Sicilië.
Op het eiland 40+, maar enkele dagen later op de Gotthardpass miezer en nauwelijks boven nul.

Ik was op vakantie met de doorwaaijas. Is bij hitte natuurlijk oke.
Op de Gotthard een sweater eronder en eroverheen de regenkleding.
Dan houd je de koude wind buiten. Dat ging eigenlijk wel prima!

Vervolgens in Duitsland heel veel regen. (ook verwacht)
Regenpak deed prima werk, maar vooraf had ik ook de overhandschoenen over de GTX-handschoenen aangetrokken.
GTX-handschoen zijn op zich wel waterdicht (bijna ?) maar worden op lange duur zompig en ook de kou trekt dan uiteindelijk door.
Normaal trek ik overhandschoenen niet aan. Wel wanneer verwacht langdurig regen. Ziet er niet uit, maar werkt prima.
 
Vraagje aan de alpenstrijders mbt tot kleding. De temperatuursverschillen kunnen enorm groot zijn tijdens een alpentrip. Hoe lossen jullie dat op mbt tot kleding?

Nemen jullie een warm motorpak (incl evt acessoires) mee voor de koude momenten met als gevolg kapotzweten in het dal, of andersom? Of misschien een pak dat een een beetje van beide is?

Welke strategie om verschillende weerssituaties te tackelen hebben jullie?
 
In dit topic komen precies alle dilemma's voorbij die ik ook heb met motorkleding.
Wel eens overwogen om een GTX jack te kopen. Maar als mooi-weer-rijder rijd ik weinig in de regen.

Deze situatie had ik enige jaren geleden bij mijn vakantie naar Sicilië.
Op het eiland 40+, maar enkele dagen later op de Gotthardpass miezer en nauwelijks boven nul.

Ik was op vakantie met de doorwaaijas. Is bij hitte natuurlijk oke.
Op de Gotthard een sweater eronder en eroverheen de regenkleding.
Dan houd je de koude wind buiten. Dat ging eigenlijk wel prima!

Vervolgens in Duitsland heel veel regen. (ook verwacht)
Regenpak deed prima werk, maar vooraf had ik ook de overhandschoenen over de GTX-handschoenen aangetrokken.
GTX-handschoen zijn op zich wel waterdicht (bijna ?) maar worden op lange duur zompig en ook de kou trekt dan uiteindelijk door.
Normaal trek ik overhandschoenen niet aan. Wel wanneer verwacht langdurig regen. Ziet er niet uit, maar werkt prima.
Dit is dus handige info!
 
Deze situatie had ik enige jaren geleden bij mijn vakantie naar Sicilië.
Op het eiland 40+, maar enkele dagen later op de Gotthardpass miezer en nauwelijks boven nul.

Ik had precies hetzelfde, maar dan in mijn vakantie naar Sardinië. Ik kon nergens stoppen en viel bijna van de motor af van het trillen. 🥶
 
Heb zelf sinds kort de REV'IT! Offtrack Zwart variant en toen ik een maand terug mijn "nieuwe" motor op ging halen was het best fris (lees koud) buiten, denk een graad of 5 a 6. De was warm tijdens de rit heen en terug van ongeveer 100 km en het regende ook nog eens. Ik had de warmte voering erin en de Hydratex membraan. Jas zelf is al goed waterafstotend en het membraam zorgt voor de extra waterproof. Nadeel is dat het allemaal losse lagen zijn en het voordeel is dat ook als je begrijpt wat ik bedoel. Als je de warmte voering en het Hydratex membraan eruit haalt heb je een doorwaai jas met ook nog eens veel ventilatie ritsen. Vooral de ritsen voorop kun je openen en dan een groot vak openzetten.
Bij deze jas zit een lange rits dus ik kon hem zo aan mijn broek vastmaken en dat was nog een ander merk ook nog "Buse"

Week later een rondrit van 230km gemaakt met ook een graad of 7 a 8 en nergens last van, behalve dan koude handen op een gegeven moment. (nog geen handvatverwarming).

Ik weet niet hoe dit pak met warm weer zich gedraagd, maar gezien de mogelijkheden denk ik dat dit wel goed is. Boven en rond de 30 graden vind ik sowieso bijna elk pak te warm. Ook afhankelijk van de motor (warmte afgifte) en de windprotectie die de motor heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan