Nighthawk + Rebel meetings

en hij heeft geconstateerd dat de bougies te weinig spanning/stroom krijgen
Ik heb niet gek veel verstand van motoren (wel van oude brommers :-) maar ik weet wel dat een spannings regelaar de laadspanning van de accu regelt en volgens mij heeft dat bitter weinig met je bougies te maken. Die krijgen de stroom van de bobine en dat zit ergens tussen de 15000 en 30000 volt. Dus als de vonk niet sterk genoeg is zal je eerder een andere bobine nodig hebben.
 
Goedenavond beste liefhebbers,

Ik heb mij op dit topic geabonneerd (of hoe je dat ook zegt) na advies van Silkroad omdat ik het wel leuk zou vinden om met mede Nighthawk bezitters een ritje te maken.

Helaas, helaas! Na 2 weken rijden op mijn blauwe CBX650E uit '85 vond ie dat het genoeg was en liet mij bij Almere in de steek met een vastloper. Ben inmiddels bezig met wat oplossingen, maar ik mis het rijden nu al.

Hopelijk ben ik binnenkort weer mobiel. Het lijkt me leuk wat te toeren met wat gelijkgestemden, maar heb daar totaal geen ervaring mee (net 3 weken mn rijbewijs en dat op mijn leeftijd).

Ik ben bij dit draadje aangeland door de website van Silkroad en heb het meeste wel gelezen. Ik ben alleen niet zo technisch ervaren in het sleutelen met motoren en wil het liefst rijden en rijden en rijden.

Indien de volgende rit wordt georganiseerd, hou ik me van harte aanbevolen.

Grtjs, Will.
 
Hoi Will welkom.. leuk weer een jonge man erbij :) het staat momenteel een beetje stil met ritjes ja maar als de zon zich wat meer laat zien komt daar vast verandering in...
 
Hoi Sunny,

Als het aan jouw naam ligt, komt het helemaal goed met dat mooie weer!

Ik heb alleen maar in regen en kou gelest en examen gedaan op 3e paasdag met sneeuw, hagel en windstoten. Rijden met mooi weer moet ik nog meemaken. Er staat een mooie Nighthawk in Baarn te koop. Misschien moet ik die maar kopen want een blok repareren die een vastloper heeft gehad, daar heb ik geen kaas van gegeten.
 
het schijnt dit weekend wel wat warmer te worden .. sunnyer dus ;) maar of ik weg kan. tis een beetje druk dit weekend. maar ach anders maak ik wel een rondje langs de IJssel en Rijn hier, is al erg mooi nu met dat heldere weer. De rebeltjes ontwaken ook en het beloven er dit jaar weer meer te worden want er zijn weer een paar nieuwe bij gekomen. ben benieuwd of we nu de meerderheid nog houden bij de eerstvolgende rit ...
 
*O* *O* Nighthawks, Nighthawks, Nighthawks rule ! *O* *O*
(om maar even op Peter antwoord te geven.... ;)

Welkom Will, tuurlijk ben je welkom bij onze ritten. :)
Dus, feel free to join us.. :]

Enneuh ramptenaar? semi of rijks?
(Cindy is nl. ook zo'n pennelikker/slaapmuts/bureaucraat) _O-
 
Enneuh ramptenaar? semi of rijks?

Hee Cindy,

Gewoon bij de gemeente. Heb daar wel de leukste baan, want ik ga over rampen (preparatie en repressie). Vandaag een leuk oefeningetje gedraaid in Loosdrecht (neergestort vliegtuig) met heel veel hulpverleners, lotusslachtoffers en figuranten.

Ben nu bezig een "nieuwe" Nighthawk te scoren :Y en zal proberen de oude weer te reanimeren. Dan heb ik er eentje voor toerritjes en een voor woonwerk.

Leuk dat je zo enthousiast bent, maar je hebt dan ook wel een bijzonder exemplaar vind ik. Een meeting/rit lijkt me leuk. Ga het meemaken!

Greeetz.
 
Hee Cindy,

Gewoon bij de gemeente. Heb daar wel de leukste baan, want ik ga over rampen (preparatie en repressie). Vandaag een leuk oefeningetje gedraaid in Loosdrecht (neergestort vliegtuig) met heel veel hulpverleners, lotusslachtoffers en figuranten.

Ben nu bezig een "nieuwe" Nighthawk te scoren :Y en zal proberen de oude weer te reanimeren. Dan heb ik er eentje voor toerritjes en een voor woonwerk.

Leuk dat je zo enthousiast bent, maar je hebt dan ook wel een bijzonder exemplaar vind ik. Een meeting/rit lijkt me leuk. Ga het meemaken!

Greeetz.

Vraagje, wat is voor jou een vastloper ?
Een echte vastloper is als (meestal de derde) zuiger vastloopt in de cilinder, de schade is dan gigantisch. Als dat zo is dan kun je repareren wel vergeten, dan is het beter om uit te kijken naar een andere fiets of een donor fiets (voor het blok).

S.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, wat is voor jou een vastloper ?
Een echte vastloper is als (meestal de derde) zuiger vastloopt in de cilinder, de schade is dan gigantisch. Als dat zo is dan kun je repareren wel vergeten, dan is het beter om uit te kijken naar een andere fiets of een donor fiets (voor het blok).

S.

Hallo Sander,

Ik reed op de afslag Almere stad en remde af voor de verkeerslichten bij de Waterlandseweg. Op het moment dat ik mijn voorrem inkneep, begon een hoog gillend geluid met gerinkeltink en gekras erbij. Ik dacht dus eerst dat het de rem was en liet die los en keek naar het voorwiel. Het geluid bleef doorgaan en kwam niet van de rem, maar het blok aan de rechterkant. Vanwege het verkeer om me heen en het licht op groen, stuurde ik naar het fietspad en daar aangekomen sloeg de motor ineens vast en het achterwiel blokkeerde. Ik ging gelukkig niet meer zo hard maar stond wel ineens stil. De rest is Wegenwacht(en) (en Dorrestein).

De volgende dag heb ik geprobeerd in zijn 3 de motor naar voor en naar achter te bewegen, maar hij kwam niet los. Ben dus ook bang dattie dood is ;( en inmiddels op zoek naar een blok of een donor (hart).

Inmiddels heeft zich een aantal opties aangediend en ben ik optimistisch :Y over een mogelijk herstel. Ik wil echter nog niet op de zaken vooruitlopen, maar zal hier wel aangegeven wat het vervolg is.

Jij hebt al veel ervaring met een Nighthawk (niet alleen het motorblok) dus zal ik je vast wel eens om advies vragen. Hoe staat het eigenlijk met jouw Nighthawk? Ik heb je website gelezen en had af en toe zoiets van: Tjonge, het zit je ook niet mee! Of is de V-Max tegenwoordig nummer 1. Ik heb ergens een foto van je gezien op dat apparaat. Wat een brute machines zeg. In de topic streetfighters is iemand bezig een turbo op een V-Max te zetten. Bruut in het kwadraat dus. })
 
Hallo allemaal, ik ben Albert, ben eigenlijk bol d'or rijder maar nu voor een kennisje met nighthawk 650 bezig. Blokje loopt mooi, maar hij mist de knipperlichten. Is op zicht geen probleem, die dingen kosten niet veel, dus 4 van die knippers gehaald, aangesloten, maar noppes. Aan de voorkant kan ik ze laten branden, (niet knipperen) al naar gelang de stand van de knipper schakelaar, maar achter doen ze niks. Heeft iemand een schema van deze fiets welke hij wil mailen, of weet iemand waar ik een schema kan downloaden?
Ik heb het schema van de bol d'or er even bij gepakt en maar gehoopt dat het redelijk hetzelfde is, maar ik begrijp niet waarom ze achter niet branden en voor wel. Dus als iemand een schema heeft, graag.

Alvast bedankt.
Albert
 
Kijk even op www.userweb.nl onder motoren --> CB650 --> vraagbaak --> daar vind je een pdfje met het schema. Ik hoop dat het leesbaar is.
 
Kijk even op www.userweb.nl onder motoren --> CB650 --> vraagbaak --> daar vind je een pdfje met het schema. Ik hoop dat het leesbaar is.

Schema gevonden, maar de leesbaarheid is niet optimaal. Ik zal het morgen eens lekker groot uitprinten en dan hoop ik dat het net leesbaar genoeg is om mijn knipperprobleem op te lossen.

Bedankt in ieder geval,
Albert
 
Nog maar even verder gerommeld zonder schema, wel even schema van mijn boldór er bij gepakt, komt qua kleurcodering overeen. Het knipperrelais (of clignoteur of hoe noem je dat ding) is kaduuk, zat verkeerd om aangesloten en daar kon ie dus niet tegen. Ik had er nog 1 van een boldor in de kast liggen, dus dat kwam goed uit. Heeft als specificatie 2x23 Watt + 1 x 4W. Zou dus perfect meoten werken. Niet dus. :( Knippert veel te snel, is eigenlijk geen knipperen meer, relais ratelt en de lampen krijgen nauwelijks stroom. Vervolgens maar 1 lampje per kant vervangen voor een 10Watt exemplaar en nu knippert alles maar nog redelijk snel. Vervang ik beide lampen (dus zowel voor als achter) voor 10Watt exemplaren dan is de stroom te laag en blijven ze continu branden.
Grote vraag blijft natuurlijk : Waarom wil ie niet knipperen op 2 x 23W + 1 x4Watt (op dashboard) terwijl dat wel zou moeten en hij dat in mijn andere motor wel gewoon goed doet?? Rarara wat zit er anders in dat schema van een nihgt hawk tov een boldor, ik kan geen vreemde dingen ontdekken. Ik heb wel de continu verlcihting aan de voorkant in de knippers losgehaald, geen idee of dit een oorzaak is, lijkt me niet logisch.
Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen? :?

groet
Albert
 
Hmmm,

Aan de achterzijde heeft een nighthawk geen mee brandende hoek verlichting, aan de voorzijde wel. Het ontkoppelen van de hoekverlichting aan de voorzijde heeft geen invloed op de knipper frequentie, in de knipperschakelaar zit een constructie die bij het omzetten (naar links of naar rechts) de hoekverlichting uitschakeld en het knipperen inschakelt.

Zo'n knipper relais heeft een behoorlijke belasting nodig om op een fatsoenlijke knipper frequentie uit te komen, ik vermoed dat aan de voorzijde je de draden van die hoekverlichting hebt verwisseld met die van de knippers. (vroega ging in een gemiddelde auto bij het defect raken van 'n knipperlamp de installatie ook heel snel knipperen, goede indicatie van dat er wat mis mee was)

Stuur mij even een mailtje op silkroad@planet.nl , ik heb nog een schema liggen van een iets ander model Nighthawk uit een Clymer boek daar zit geen versnellings indicatie bij in maar de rest komt aardig overeen.

Overigens, de knipperlichten voor zijn duplolampjes met twee gloeidraden, één van (ca.) 23 Watt en eentje van (ca.) 10 Watt.
Aan de achterzijde zijn weet ik het zo niet uit m'n hoofd of het ook duplo lampjes zijn maar de gloeidraad voor knipperen is in elk geval 23 watt (volgens mij zitten er gloeilampen in met een enkele gloeidraad, goedkoper ?).
 
Laatst bewerkt:
Ook ik heb een vraagje aan Sander:

Ik ben bezig met het eruit halen van het vastgelopen blok en wil natuurlijk zien wat er mis gegaan is. Nu kan ik de krukas niet draaien en daardoor ook de tandwielen van de nokkenas niet losmaken. Hierdoor kan ik dus ook de nokkenassen en dus ook de kop en dus ook de cylinders niet los halen.

Wat is het alternatief? De nokkenasketting doorslijpen, of eerst de carterpan en onderuit en proberen het vastgelopen deel los te maken?

Heb jij een idee?

O ja, ff een update: Ik heb inmiddels een rode Nighthawk 650 uit 1985 aangeschaft, met een bijna onwaarschijnlijke, maar echte mileage van 14.120. De motor is amper ingereden lijkt het wel. Heeft wel wat achterstallig onderhoud en een klein beetje omvalschade, maar voor de rest een plaatje!
*O*
full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Albert,

Zo'n bol d'or, dat zijn toch Honda motoren uit de jaren eind 70, begin 80?
Misschien is dan dit forum ook iets voor je. Het is welliswaar een forum waarvan je lid moet worden, maar het is een forum speciaal voor zulke oudere motoren en ze houden regelmatig een sleutelcafé in den lande.

cbfourclub.nl | De homepage van de CBFourclub Nederland

Plexat, hele mooie fiets! :9 Veel veilige en mooie kilometers ermee gewenst! :]

groeten,

Cindy
 
Laatst bewerkt:
Ook ik heb een vraagje aan Sander:

Ik ben bezig met het eruit halen van het vastgelopen blok en wil natuurlijk zien wat er mis gegaan is. Nu kan ik de krukas niet draaien en daardoor ook de tandwielen van de nokkenas niet losmaken. Hierdoor kan ik dus ook de nokkenassen en dus ook de kop en dus ook de cylinders niet los halen.

Wat is het alternatief? De nokkenasketting doorslijpen, of eerst de carterpan en onderuit en proberen het vastgelopen deel los te maken?

Heb jij een idee?

O ja, ff een update: Ik heb inmiddels een rode Nighthawk 650 uit 1985 aangeschaft, met een bijna onwaarschijnlijke, maar echte mileage van 14.120. De motor is amper ingereden lijkt het wel. Heeft wel wat achterstallig onderhoud en een klein beetje omvalschade, maar voor de rest een plaatje!
*O* [afbeelding]

Kun je helemaal niet bij de bouten komen op de tandwielen van de nokkenassen, zitten die ongelukkerwijs precies verticaal ?

Hoogst waarschijnlijk zul je de schade niet aan de bovenzijde rondom de zuigers aantreffen maar op de krukas, vastgelopen lagerschalen ergens rond de derde zuiger.
Om daarbij te komen moet het blok in z'n geheel eruit en gesplitst worden op de krukas zo door naar de versnellingsbak.

Als het de lagerschalen zijn kun je de krukas dan waarschijnlijk wel iets optillen en draaien.

Op zich wel een waardevolle onderneming als het gaat om het bewaren van onderdelen, maar het is wel een behoorlijke klus.

PS.

Draai de bougies ff een stukje los of eruit, zonder compressie maakt dat het rond draaien van de krukas een stuk eenvoudiger.

Nieuwe fiets ziet uit alsof hij zo uit showroom komt zeg.
 
Laatst bewerkt:
Kun je helemaal niet bij de bouten komen op de tandwielen van de nokkenassen, zitten die ongelukkerwijs precies verticaal ?

Hoogst waarschijnlijk zul je de schade niet aan de bovenzijde rondom de zuigers aantreffen maar op de krukas, vastgelopen lagerschalen ergens rond de derde zuiger.
Om daarbij te komen moet het blok in z'n geheel eruit en gesplitst worden op de krukas zo door naar de versnellingsbak.

Als het de lagerschalen zijn kun je de krukas dan waarschijnlijk wel iets optillen en draaien.

Op zich wel een waardevolle onderneming als het gaat om het bewaren van onderdelen, maar het is wel een behoorlijke klus.

PS.

Draai de bougies ff een stukje los of eruit, zonder compressie maakt dat het rond draaien van de krukas een stuk eenvoudiger.

Nieuwe fiets ziet uit alsof hij zo uit showroom komt zeg.

Blok gaat er zowieso helemaal uit, heb bijna alles los, als ik morgen hulp heb tillen we hem eruit.

De bouten op de tandwielen staan verticaal, ik kan er dus 2 loshalen, maar de ander twee niet. De bougies zijn er al uit maar de krukas wil niet draaien, zit dus echt vast!

Bedoel je met splitsen vertikaal of horizontaal?
:?

Toen ik deze rode fiets zag, had ik ook een showroom gevoel. Nu kan ik én rijden én sleutelen:


full
 
Laatst bewerkt:
O ja, onderdelen zat met drie blokken (2 stuk en 1 lopend maar daarvan moet de startkoppeling of ketting van worden vervangen + nog een halve motorfiets in onderdelen erbij. Ik was niet van plan om alles te bewaren, dus als je nog iets nodig hebt? (van voorvork tot achter licht)
full
 
Hmmm,

Aan de achterzijde heeft een nighthawk geen mee brandende hoek verlichting, aan de voorzijde wel. Het ontkoppelen van de hoekverlichting aan de voorzijde heeft geen invloed op de knipper frequentie, in de knipperschakelaar zit een constructie die bij het omzetten (naar links of naar rechts) de hoekverlichting uitschakeld en het knipperen inschakelt.

Zo'n knipper relais heeft een behoorlijke belasting nodig om op een fatsoenlijke knipper frequentie uit te komen, ik vermoed dat aan de voorzijde je de draden van die hoekverlichting hebt verwisseld met die van de knippers. (vroega ging in een gemiddelde auto bij het defect raken van 'n knipperlamp de installatie ook heel snel knipperen, goede indicatie van dat er wat mis mee was)

Stuur mij even een mailtje op silkroad@planet.nl , ik heb nog een schema liggen van een iets ander model Nighthawk uit een Clymer boek daar zit geen versnellings indicatie bij in maar de rest komt aardig overeen.

Overigens, de knipperlichten voor zijn duplolampjes met twee gloeidraden, één van (ca.) 23 Watt en eentje van (ca.) 10 Watt.
Aan de achterzijde zijn weet ik het zo niet uit m'n hoofd of het ook duplo lampjes zijn maar de gloeidraad voor knipperen is in elk geval 23 watt (volgens mij zitten er gloeilampen in met een enkele gloeidraad, goedkoper ?).



Ik heb voor de oranje-witte draden losgekoppeld, uit boldor schema is dit de hoekverlichting. Licht-blauw is knipperrechts en oranje is knipperlinks. Voor horen het inderdaad duplo-lampjes te zijn, achter niet, dat moeten enkele 21watters zijn. Ik heb nu rondom enkele 21watters zitten, en met een clignoteurs met een kleiner wattage werkt het....... Even geleend van een boldor die aan de voorkant 10watters heeft en achter 21. Gek genoeg werkt die op de hawk wel, terwijl de 2 x 23 + 1 x 4 niet goed werkt. Anyway, allemaal bedankt voor het meedenken.
@Sander, die mail heb ik gestuurd. :)

Die Boldor is inderdaad die fiets vanaf 1979 t/m 1985, hier op het motorforum loopt ook een apart boldor/topic, : Bol dor liefhebbers show your bike deel3, onder brikken en klassiekers.

groeten
Albert
 
Blok gaat er zowieso helemaal uit, heb bijna alles los, als ik morgen hulp heb tillen we hem eruit.

De bouten op de tandwielen staan verticaal, ik kan er dus 2 loshalen, maar de ander twee niet. De bougies zijn er al uit maar de krukas wil niet draaien, zit dus echt vast!

Bedoel je met splitsen vertikaal of horizontaal?
:?

Toen ik deze rode fiets zag, had ik ook een showroom gevoel. Nu kan ik én rijden én sleutelen:


[afbeelding]


Als je em perse verticaal wil splitsen kan je van harte een kettingzaag aanbevelen, let wel even op ik wil er dan ook perse bij zijn !!!

Horizontaal doe je met de ratel en wat steeksleutels, als je op de krukas kijkt zie je dat het horizontaal twee delen zijn, over die lijn kan het blok rondom gesplitst worden. Let dan ook even op: er zitten ook nog drie bouten aan de bovenzijde (oa. onder de startmotor, Clymer pagina 107 afbeelding 175).
 
Laatst bewerkt:
Als je em perse verticaal wil splitsen kan je van harte een kettingzaag aanbevelen, let wel even op ik wil er dan ook perse bij zijn !!!

Horizontaal doe je met de ratel en wat steeksleutels, als je op de krukas kijkt zie je dat het horizontaal twee delen zijn, over die lijn kan het blok rondom gesplitst worden. Let dan ook even op: er zitten ook nog drie bouten aan de bovenzijde (oa. onder de startmotor).

*D Tja, nu zie je dat ik nog niet veel sleutelervaring met de nighthawk heb *D
Bedankt voor de tips, heb alleen nog nooit een kettingijzerzaag gezien, maar ik kom er nog wel op terug :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan