O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Jij gaf volgens mij aan dat je extreem veel kilometer per liter maakte met je GSF750,....je ketting doet dus daaraan mee. Je bent waarschijnlijk een erg rustige rijder.
Dat ook idd :Y

Maar de onverwachte langere levensduur van de ketting is volgens mij toch echt door de gunstigere weersomstandigheden. Vooral de vorige zachte winter denk ik dan.
Mijn rustige rijstijl draagt er uiteraard ook toe bij.
 
Smeren met een Osco-oiler maakte dat mijn ketting destijds bijna 3 keer zo lang meeging op mijn Bandit 1200, die niet lief was voor mijn ketting (en ik ook niet trouwens) Rond de 40000km voor een Afam set. Goede koop waarschijnlijk.
 
Vinden we hiervan?
Ketting van mijn 600cc circuitmotor.
BBFE9667-E1CD-4F2F-80E9-C37F4A66D067.jpeg

4716EBCD-EE01-4C08-AF24-2374EA664296.jpeg


Nu moet ik wel zeggen er zaten al wat harde schakels in en hij zou na de laatste race vervangen worden.
En belangrijker wat ik eerder als oorzaak zie is het verspringen van de ketting over het tandwiel (kettingwiel voor de puristen)
Leermoment voor mensen om je ketting even extra te bekijken als dit je dus gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Vinden we hiervan?
Ketting van mijn 600cc circuitmotor.
Bekijk bijlage 1436325
Bekijk bijlage 1436326

Nu moet ik wel zeggen er zaten al wat harde schakels in en hij zou na de laatste race vervangen worden.
En belangrijker wat ik eerder als oorzaak zie is het verspringen van de ketting over het tandwiel (kettingwiel voor de puristen)
Leermoment voor mensen om je ketting even extra te bekijken als dit je dus gebeurt.
Met harde schakels (=van binnen vastgeroest) durf ik geen meter op straat te rijden. Je bent door het oog van de naald gekropen.
 
@allen die het hier hebben over dat k*t ding om een Afam ketting te sluiten ... iemand een linkje naar een betere tool voor deze ketting?
Ik sta open voor sugesties hoor :t
 
Ik moet er wel even bij vermelden dat het breken van bestaande schakels niet zo soepel gaat als de handleiding doet vermoeden. Ik slijp oude kettingen door, of ik slijp in ieder geval de geklonken kopjes vlak, voor ik de schakel uit elkaar pers.
 
Ik moet er wel even bij vermelden dat het breken van bestaande schakels niet zo soepel gaat als de handleiding doet vermoeden. Ik slijp oude kettingen door, of ik slijp in ieder geval de geklonken kopjes vlak, voor ik de schakel uit elkaar pers.
Ik gebruik ook nooit een tool om een ketting te openen. De ketting is toch om aan de zijkant te leggen tot "den oud ijzer boer" weer doorkomt om mee te geven.

Dus gewoon een klein discje op de Dremel en slijpen maar, hoppa!
 
Ik gebruik ook nooit een tool om een ketting te openen. De ketting is toch om aan de zijkant te leggen tot "den oud ijzer boer" weer doorkomt om mee te geven.

Dus gewoon een klein discje op de Dremel en slijpen maar, hoppa!
Ik gebruik altijd de DID tool voor zowel breken als ook persen en ponsen.
En dat al ruim 12 jaar bij mij op de zaak, en meerdere keren per week. Af en toe een pennetje vervangen, meer ook niet.
Slijpen doe ik nooit. Ten eerste heb ik een hekel aan de herrie, ten tweede wil ik de vonken en de troep die er vanaf komt niet overal door de werkplaats en over de motor hebben. Daarnaast is breken met de DID tool ook nog eens sneller.
 
Ik gebruik altijd de DID tool voor zowel breken als ook persen en ponsen.
En dat al ruim 12 jaar bij mij op de zaak, en meerdere keren per week. Af en toe een pennetje vervangen, meer ook niet.
Slijpen doe ik nooit. Ten eerste heb ik een hekel aan de herrie, ten tweede wil ik de vonken en de troep die er vanaf komt niet overal door de werkplaats en over de motor hebben. Daarnaast is breken met de DID tool ook nog eens sneller.
Bedoel je dat je de DID tool ook gebruikt voor een ander merk van kettingen?
Of monteer je enkel DID kettingen?

En dat het sneller gaat geloof ik wel, en van die troep, daar heb je wel een punt mee.

Maar waar open je die met de tool? Aan de sluitschakel zelf? Want hoe werkt dat dan, die pennetjes zijn toch "open" geduwd, en krijg je dan toch niet meer door de plaatjes heen?

Ja, je ziet dus, tot hier toe altijd opengeslepen, nog nooit met de tool geopend, wegens niet nodig. Maar ik wil het wel eens proberen. Wie weet doe ik het daarna wel altijd.
 
Ik gebruik altijd de DID tool voor zowel breken als ook persen en ponsen.
En dat al ruim 12 jaar bij mij op de zaak, en meerdere keren per week. Af en toe een pennetje vervangen, meer ook niet.
Slijpen doe ik nooit. Ten eerste heb ik een hekel aan de herrie, ten tweede wil ik de vonken en de troep die er vanaf komt niet overal door de werkplaats en over de motor hebben. Daarnaast is breken met de DID tool ook nog eens sneller.
Een collega van jou knipt de kettingen door met een betonschaar, heel snel en geen vonken in de werkplaats.
 
Bedoel je dat je de DID tool ook gebruikt voor een ander merk van kettingen?
Of monteer je enkel DID kettingen?

En dat het sneller gaat geloof ik wel, en van die troep, daar heb je wel een punt mee.

Maar waar open je die met de tool? Aan de sluitschakel zelf? Want hoe werkt dat dan, die pennetjes zijn toch "open" geduwd, en krijg je dan toch niet meer door de plaatjes heen?

Ja, je ziet dus, tot hier toe altijd opengeslepen, nog nooit met de tool geopend, wegens niet nodig. Maar ik wil het wel eens proberen. Wie weet doe ik het daarna wel altijd.
Ik doe inderdaad vrijwel alleen DID-kettingen. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer merken die hetzelfde principe toepassen, dus daar kan je hem ook voor gebruiken.
Je kunt willekeurig welke schakel gebruiken om hem te breken. De sluitschakel gaat wel iets makkelijker.
 
Even tussendoor ...

Welke smeermiddelen gebruiken jullie gewoonlijk voor je ketting? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik heb tot nu toe jarenlang S100* gebruikt (niet meer verkrijgbaar bij RAD.eu, waar ik het altijd haal). Altijd heel tevreden van geweest. Na 500km bij droog weer stond de ketting nog steeds niet droog. Bij (hevige) regen kon ik nog probleemloos 2 woon werk ritten doen (goed voor ruim 200km) alvorens te moeten bijsmeren. Een 400ml bus was goed voor ongeveer 11 smeerbeurten.

Maar sind enige tijd is dat S100 2.0 geworden, nieuwe formule, en daarvan zeiden ze dat die beter was in alle opzichten ... jaja, logisch, ze gaan een nieuw product altijd beter beschrijven dan een oud ...

Echter, ik merk nu dat bij droog weer na 500km de rolletjes al beginnen te blinken, en ook lichtjes "rammelen", oftewel, ze staan droog. Bij regenweer is 1 woon werk rit al voldoende om de ketting "droog" te zetten.
En daar komt nog bij dat ik met die nieuwe bussen, ook 400ml, naar 8 a 9 keer kan smeren. Dus, minder km's per smeerbeurt, en minder smeerbeurten per bus ...

Nee, dan denk ik, "tijd om eens iets anders te proberen" ...

Ik heb van S100 ook al eens de "dry lube" uitgeprobeerd, maar die vind ik ook niet goed :N
Beetje zelfde ervaring als met de S100 2.0 ...

Nu zit ik een beetje te zoeken, zowel bij RAD als elders, en kom bij RAD een veel goedkopere bus van 400ml tegen, Eurol PTFE. Maar kan het goed zijn voor zulk een lage prijs? Nou ja, misschien het proberen wel waard? Baat het niet dan schaadt het niet ...

Anderzijds een (veel) duurdere variant van Castrol (een naam waarvan ik verwacht dat die zich toch niet kan permitteren brol te verkopen). Veel duurder dus, maar ja, eentje om te proberen kan ook weer geen kwaad natuurlijk ...

Of een vergelijkbare prijs als de S100 bussen, maar dan van Motul ...

Nou ja ... ik zie door de bomen het bos niet meer, en eerlijk, voor mijn huidige ketting kan het me niet zoveel schelen, die gaat er ten laatste over 2400km af. Maar in die tijd kan ik wel andere merken kettingvet testen, zodat ik op mijn volgende ketting kan gebruiken wat mij goed bevalt.

Dus ... kom maar op met ervaringen en suggesties :t


* Linkje maar alvast gesaved, als die nog beschikbaar zijn bij hun eventueel maar eens een paar buseen, stuk of 5, bestellen :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even tussendoor ...

Welke smeermiddelen gebruiken jullie gewoonlijk voor je ketting? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Of een vergelijkbare prijs als de S100 bussen, maar dan van Motul ...
Ik gebruik al jaren Motul chain lube road,NIET road plus !
Zeer goede hechting,bij droog weer blijven de rollen 800 tot 1000 km vettig.
Spat ook heel weinig,dus je achterwiel blijft vrij proper.
Ik vind hem wel heel duur op bol.com
 
Die Castrol heb ik eens een busje geprobeerd, maar was er niet meer over te spreken over dan de S100. Eerlijk gezegd gebruik ik de S100 nu ook nog steeds, de 2.0 variant dan, maar ik heb nog niet echt verschil gemerkt in werking. Nu smeer ik om de +/- 350km (1x in de week).

Heb een tijdje een aliexpres smeersysteempje gehad welke ik heb gedemonteerd wegens niet functioneren (ander topic). Maar wil er eigenlijk (nog) geen ander smeersysteem voor terug. De kettingzaagolie werkte inderdaad prima, maar het een keer in de week visueel controleren van de aandrijflijn tijdens het spuiten vind ik ook niet verkeerd bij m'n woon-werkfiets.
 
Een fuel primer bulb € 0.45 (aliexpress)
plastic fles met dop 0.2 l € 1.81 (ook aliexpress)
wat plastic slang, wat montage materiaal en wellicht nog een naald van een injectiespuit (drogist, of .....aliexpress)

en voila: uw eigen kettingsmeersysteem!

(voorbeeld, maar dan zelfs heel chique uitgevoerd:
)
kan tijdens het rijden, kan tijdens het stilstaan (bijv. tanken, stalling) en werkt voor mij perferct!
 
Ik gebruik deze van Eurol, gaat ongeveer 500 km mee, en ik kan wel vaker dan 8a9 keer smeren met een bus.


 
Ik zelf heb erg goede ervaring met Muc-off gebruikte het voor mijn Ducati,de ketting heb ik na 8000km nog niet 1x
hoeven stellen,toen heb ik de motor verkocht,dus weet niet wat er daarna mee is gebeurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan