O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.078
52
Noord Holland
hmm afgelopen week na een rit wilde ik de achter velg schoonmaken, lag daar een o ring vastgeplakt erop?
Ketting nagelopen en ja hoor er ontbrak 1 o ring uit een schakel van de DID 525ZXVMG ketting .
Jos Smit gemaild aangezien de ketting pas 7000 km erop zit met nieuwe JT tandwielen .
Ketting wordt regelmatig gesmeerd met ketting smeer middel van Bel-Ray Super Clean Keten spuitbus 400ml eerste keer dat ik dit gebruik en plakt wel enorm .
Volgens Jos kon het vele oorzaken wezen maar die was niet van mij toepassing wel ff gekeken of ik het achter ketting wiel niet verkeerd om had zitten
wat volgens mij bij dit ketting wiel niet veel uitmaakt aangezien de kanten precies eender zijn ? Maar toch het zat goed de tekst op het tandwiel was te lezen.
Vette pech dus blijkbaar, zijn advies maar opgevolgd en de desbetreffende schakel er tussen uit geslepen en een nieuwe klinkschakel er tussen geklonken uiteraard met de benodigde rubberen ringen er tussen. Laten zitten dan slijt dit enorm snel lijkt mij . Wat wel opviel zijn dat er hier reacties zijn van rond dezelfde km stand dat er o ringen verdwijnen?:? Misschien toch het smeermiddel ?

HCx

Die hard MF'er
1 jan 2017
808
163
Ik heb het (nog) nooit gehad. Met smeren leg ik wel secuur een druppeltje op de plek waar de platen van de ketting tegen elkaar zitten, zodat het richting de o(/x)-ring moet gaan. Mijn kettingen kwamen ook steeds van Jos Smit.

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.078
52
Noord Holland
Willekeurige schakel helaas . De rest zat er gelukkig nog in . De ketting heeft nu 2 klinkschakels maar zijn volgens specs geklonken, daar maak ik me niet druk om . Verdenk het smeermiddel aangezien dit enorm plakt lijkt wel lijmachtig.

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.078
52
Noord Holland
afgelopen weekend weer een o ring geknakt .:?
Had de ketting gesmeerd met andere ketting spray van kroon .
Blijkbaar is er toch iets met die ringetjes aan de hand aangezien ik dit nog nooit mee heb gemaakt ?
Of het is nog van de Belray super spray waarvan deze oring op klappen stond.
In ieder geval gebruik ik de Bel-Ray Super Clean niet meer
Van de winter maar een ander setje monteren het is niet anders.

Laatst bewerkt:

DKP

MF veteraan
1 jan 2012
27.048
38.202
afgelopen weekend weer een o ring geknakt .:?
Had de ketting gesmeerd met andere ketting spray van kroon .
Blijkbaar is er toch iets met die ringetjes aan de hand aangezien ik dit nog nooit mee heb gemaakt ?
Of het is nog van de Belray super spray waarvan deze oring op klappen stond.
In ieder geval gebruik ik de Bel-Ray Super Clean niet meer
Van de winter maar een ander setje monteren het is niet anders.
En had je nu echt gedacht dat het bij dat ene ringetje ging blijven?

Maar ik zou je niet te veel zorgen maken, ik rijd intussen al bijna 33.000km met mijn DID ketting waar nu ongeveer alle ringetjes al wel ribbedebie zijn ...

Daar kom ik later nog op terug met een uitgebreid verslag :t

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
588
126
Deventer
En had je nu echt gedacht dat het bij dat ene ringetje ging blijven?

Maar ik zou je niet te veel zorgen maken, ik rijd intussen al bijna 33.000km met mijn DID ketting waar nu ongeveer alle ringetjes al wel ribbedebie zijn ...

Daar kom ik later nog op terug met een uitgebreid verslag :t
Later pas? Ik kan nu haast al niet meer wachten. 33.000 km met een o ringloze ketting, dat heeft mijn belangstelling.

DKP

MF veteraan
1 jan 2012
27.048
38.202
Later pas? Ik kan nu haast al niet meer wachten. 33.000 km met een o ringloze ketting, dat heeft mijn belangstelling.
Omdat ik van plan was dat verslag in één keer te doen, overkoepelend de gehele levensduur van deze ketting. Ik heb een nieuwe set ketting/tandwielen klaar liggen, omdat ik had verwacht die kort geleden te moeten vervangen, tijdens mijn 60.000km beurt (30.000km met deze ketting), maar dat bleek dus nog niet nodig.

Nu verwacht ik dat op 35.000km (65.000km op de teller) te moeten doen. Al is er een kleine kans dat het zelfs pas 40.000km wordt (70.000km op teller dus). Al reken ik die kans op maar 25%.

Maar, als ik ze op 35.000km nog niet dien te vervangen (neem nog een maand ongeveer alvorens ik dat punt bereik), zal ik al een tussentijds verslag uitbrengen :t

waarom zou je een goede ketting vroegtijdig vervangen, enkel omdat er wat O-ringetjes ontbreken :?
:^
Maar, als @Aprilia4fun liever wel zijn ketting vervangt, is dat zijn goed recht natuurlijk :Y

Want ...
Tja zo zit ik in elkaar moet in orde zijn .
... ook hiermee :^