Ohlins/WP/Hyperpro/Technoflex/Wilbers?

PentAr

MF veteraan
30 dec 2001
3.061
1
Utrecht
Ik rijd ZAC op mijn ZX-6R uit 2003 en merk nu dat de standaard vering beperkingen heeft.

Dus nu wil ik de schokbreker en de veren in mijn voorvork vervangen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wie heeft ervaring met de verschillende merken en kan adviseren? Een euro of 1000 mag het wel kosten...
 
Hey pentar,
Ik heb pas geleden een ohlins gekocht maar het verschil is echt goed te merken na het goed afstellen, ik had het idee dat de motor echt een deel is van jezelf inplaats van dat je op de fiets zit.

De voorvork wil ik ook doen deze winter maar idd net als je zegt ik weet ook niet wat het beste is. Volgens mij zijn lineare voorvork veren beter dan progressieve. Maar voor de rest ???????
 
Volgens mij komen veel van die merken bij 1 fabrikant vandaan... 't Is maar net welke service je kiest :) .

Progresieve veren zijn in principe beter, maar moeilijker af te stellen.
 
voor circuitgebruik kun je het beste lineaire voorveren gebruiken. dan weet je wat je hebt, en zijn problemen makkelijker op te lossen.
of het dan O/W/H/T of W veren zijn, maakt niet zoooo veel uit.

belangrijker is dat je ook de demping laat aanpassen, en daarvoor moet je een vakkundige verenboer hebben. afhankelijk van je woonplaats kom je dan snel uit bij Stamsnijder of HK. die mannen kunnen je ook vertellen welke veren je precies nodig hebt.

wil je het goed doen, en niet met 16e hands, 4 jaar gaar gereden spul rondrijden, dan is mijn ervaring dat je het beste nieuw spul kan kopen. Wilbers is best te doen, als je tenminste niet de top-of-de-range spullekes "nodig" hebt.

je kan trouwens ook je standaard achterdemper laten aanpassen, das nog goedkoper en er zijn genoeg mensen die daar heeele goede ervaringen mee hebben.
 
kevin geeft het zelf al aan: progessieve veren zijn moeilijk af te stellen, en
afstelling is waar het op het circuit op aan komt.
uiteindelijk zit vering ook voor een deel tussen de oren, dus als jij als rijder je prettiger voelt bij progessieve veren, dan moet je dat vooral doen ;-)
 
Vind het onzin om een nieuw topic te openen, dus stel ik mijn vraag hier.

Ik heb een kawa zx-6r uit 95, rijd er gewoon mee op de weg(@25kw '( )
En heb er aan zitten denken om andere veren in me voor vork te stoppen, en een vervangings veer op de achter demper.

Nu komt mijn vraag, voor sportief weg gebruik, kan je dan beeter lineare of progresieve veren paken, dat je op het circuit lineare pakt kan ik goed begrijpen.
Maar voor op de weg ben ik er zelf niet zo van overthuicht.
 
Mooie verhalen. Ik krijg er tranen van in mijn ogen.

Begin eerst eens met vorkolie te verversen.
Hou je niet voor mogelijk wat voor verbetering je krijgt.
Probeer de voorveerspannig/demping en vork inspanning.
Heb je heel wat rijervaring voor nodig om tot een goed resultaat te komen.
Experimenteer met verschillende vork olie, en je hebt plots een heel andere fiets.
Dat is een stuk goedkoper dan een stel veren met naam.
De een zweert bij Ohling de ander wil Koni of kayaba of showa.

Bijna alle fietsen hebben door de konstrukteur bedachte vering instellingen die bij die fiets passen. En hebben voldoende instel mogelijkheden om de eigenaar te pleasen.

Ga je het cirquit op dan heb je echt ander materiaal nodig.
Onze GP rijers lopen kontinu voor elk ciquit de vering aan te passen.
Van hard naar soft, van lineair naar progressief, naloop van kort naar lang. Balhoofd van scherp naar iets scherper, Motor van stijl naar laag, kont van hoog naar laag. Banden van soft/medium/hard, Bandendruk aanpassing, stuurdemper hard/soft. etc.

Wij stervelingen weten/merken het verschil niet eens.
 
Nb. Ik ben er drie jaar (45.000 Km) mee bezig met verandering van de instelling van voor en achter.
Ben nu zover dat ik een redlijke instelling heb voor. Toer ritjes Zacht met slappe vering (comfortabel)
Stug voor lange gladde bochten, Hard voor strakke kort/lange dijkwegen.

Hard en vering comfie voor nat wegdek.

En dan ga je naar de ardennen en zit je er weer volkomen naast.

Ben nu zover dat ik weer in de buurt van de standaard afstelling zit voor gemiddeld gebruik. van alle dag.
 
Vork olie al ververst, en nu ook al iets dikere in gedaan, vork voorspaning ook al mee bezig geweest, en heb em voor iets laten zakken, dit schilt al een hele hoop idd, alleen wou dus even weten of die veren nog nud had ;) mja zal dan nog maar verder gaan kloten aan me instelingen, en toch vind ik me achter veer echt bager aan voelen... maar zal wel aan mij liggen :X ,
En wil btw ook circuit gaan rijden over een jaartje of 1 1/2, dus ben alvast wat voor kennis aan het op doen :P
 
Beste Buldog.

Zwabberende achterkant.

Kontroleer je achterbrug lager.
Achter veer spanning verhogen en in en uitgaande demping iets verhogen.

In kleine stapjes. en los van elkaar.
Probeer dat op eenzelfde stukje weg bij gelijke weersomstandigheden.

Let op. Bij rijden wordt de demper ook warmer, en reageert deze anders.
Kontroleer ook de voorspannings gasdruk (indien aanwezig) van de achterdemper.(specialistenwerk)

Kost heel veel tijd en gevoel.

Ook het merk/type achterbanden en bandenspannig doet wonderen.
Suc6
 
Beste Buldog.

Zwabberende achterkant.

Kontroleer je achterbrug lager.
Achter veer spanning verhogen en in en uitgaande demping iets verhogen.

In kleine stapjes. en los van elkaar.
Probeer dat op eenzelfde stukje weg bij gelijke weersomstandigheden.

Let op. Bij rijden wordt de demper ook warmer, en reageert deze anders.
Kontroleer ook de voorspannings gasdruk (indien aanwezig) van de achterdemper.(specialistenwerk)

Kost heel veel tijd en gevoel.

Ook het merk/type achterbanden en bandenspannig doet wonderen.
Suc6


Oke bedankt, daar hebben we wat aan :Y , Zal ik doen, en echt zwaberen heb ik achter nog niet echt gehad, maar heb er gewoon geen fijn en strak gevoel bij.
 
Bijna alle fietsen hebben door de konstrukteur bedachte vering instellingen die bij die fiets passen. En hebben voldoende instel mogelijkheden om de eigenaar te pleasen.

Ga je het cirquit op dan heb je echt ander materiaal nodig. Onze GP rijers lopen kontinu voor elk ciquit de vering aan te passen. Van hard naar soft, van lineair naar progressief, naloop van kort naar lang. Balhoofd van scherp naar iets scherper, Motor van stijl naar laag, kont van hoog naar laag. Banden van soft/medium/hard, Bandendruk aanpassing, stuurdemper hard/soft. etc.

1) De door de constructeur bedachte vering is geschikt voor zowel een Japanner van 55 kilo als een Amerikaan van 150. Dus is standaard vering altijd een compromis.

2) Ik rijd ZAC, deze races worden in het algemeen op het circuit verreden ;)

Dat de standaard schokbreker niet goed genoeg is zie ik alleen al aan de bandenslijtage. Anders instellen helpt niet meer.
 
Koop het ergens waar je goede mogelijkheden hebt om het te laten afstellen en waar je terecht kan voor nog meer advies na aanschaf. Dat is iets waar je wat aan hebt, van welk merk je het uiteindelijk koopt .. who cares, allemaal voldoen.

Ik zelf heb goede ervaringen met zowel WP als Wilbers maar met Hyperpro of Ohlins kan ik net zo hard de bocht om mits goed afgesteld en daar draait het dus om.
 
Mooie verhalen. Ik krijg er tranen van in mijn ogen.

Begin eerst eens met vorkolie te verversen.
Hou je niet voor mogelijk wat voor verbetering je krijgt.
Probeer de voorveerspannig/demping en vork inspanning.
Heb je heel wat rijervaring voor nodig om tot een goed resultaat te komen.
Experimenteer met verschillende vork olie, en je hebt plots een heel andere fiets.
Dat is een stuk goedkoper dan een stel veren met naam.
De een zweert bij Ohling de ander wil Koni of kayaba of showa.

Bijna alle fietsen hebben door de konstrukteur bedachte vering instellingen die bij die fiets passen. En hebben voldoende instel mogelijkheden om de eigenaar te pleasen.

Ga je het cirquit op dan heb je echt ander materiaal nodig.
Onze GP rijers lopen kontinu voor elk ciquit de vering aan te passen.
Van hard naar soft, van lineair naar progressief, naloop van kort naar lang. Balhoofd van scherp naar iets scherper, Motor van stijl naar laag, kont van hoog naar laag. Banden van soft/medium/hard, Bandendruk aanpassing, stuurdemper hard/soft. etc.

Wij stervelingen weten/merken het verschil niet eens.

Yep, krijg ook tranen in m'n ogen van deze goedbedoelde adviezen... :+ :+
 
Hee Pent,

Allereerst lineair of progressief? Ik wilde OOK lineair, want dat is race. Ik rij nu echter met progressief, want dat is zoals vering eigenlijk hoort te werken.

Tweedé; laat je je achterschokbreker modden of wordt ie volledig vervangen? In het laatste geval zou ik Technoflex nemen. Ruime afstelmogelijkheden (micro) en low en high speed demping (jumps/kerbs). Deze unit gaat door waar anderen stoppen. Tot 400 kg werking, daar waar standaard op houd bij 200 kg of zo.

Prijstechnisch kan niemand mee met technoflex, want voor een kleine 700 a 800 euri ben je zowel voor als achter klaar. Achter heb je dan een race schokbreker met een veer op jouw gewicht. veervoorspanning stelt men eenmalig in en de rest kan je zelf naar behoefte stellen.

Voor krijg je dan een nieuwe veer en nieuwe shims. Je kent je motor niet terug.

Technoflex is komend jaar met servicebus op de circuits te vinden, dus ondersteuning ter plaatse. Daarnaast komen er steeds meer racers met technoflex te rijden, waardoor de kennis en de behulpzaamheid nooit ver weg is.

Goedkoop/uitermate goed en goede service. Wat wil je nog meer?
 
Maar ik heb me ook staan verwonderen over Bitubo, die Switch gebruikt en Marcel RSV. Die gingen als kanonnen over de baan op Spa en ik kon geen onregelmatigheid op de slicks ontdekken :}

Paul verelde me dat het monteren was en NIETS ingesteld. Was meteen goed.

Dat kan je ook treffen, alleen is Bitubo wel wat duurder :+
 
Allereerst lineair of progressief? Ik wilde OOK lineair, want dat is race. Ik rij nu echter met progressief, want dat is zoals vering eigenlijk hoort te werken.

de meningen zijn verdeeld ....
houdt er rekening mee dat progressiviteit van je voorvering niet alleen door veren geregeld wordt. de olie en luchtkamer zorgen er standaard al voor dat de vering progressief is. met progressieve veren ga je het jezelf moeilijk maken om te weten wat er aan de hand is bij problemen. is je veer te progressief, heb je te veel of te weinig olie, of misschien te dunne of dikke olie ?
met lineaire veren is dat een stuk makkelijker te vinden.

Tweedé; laat je je achterschokbreker modden of wordt ie volledig vervangen? In het laatste geval zou ik Technoflex nemen. Ruime afstelmogelijkheden (micro) en low en high speed demping (jumps/kerbs). [verkoopgelul]Deze unit gaat door waar anderen stoppen. Tot 400 kg werking, daar waar standaard op houd bij 200 kg of zo.[/verkoopgelul]

Prijstechnisch kan niemand mee met technoflex, want voor een kleine 700 a 800 euri ben je zowel voor als achter klaar. Achter heb je dan een race schokbreker met een veer op jouw gewicht. veervoorspanning stelt men eenmalig in en de rest kan je zelf naar behoefte stellen.

Voor krijg je dan een nieuwe veer en nieuwe shims. Je kent je motor niet terug.

Goedkoop/uitermate goed en goede service. Wat wil je nog meer?

:^

mijn ervaring tot nu toe is dat ze allemaal wel voldoende verstand hebben om technisch eea in elkaar te flantsen. ze hebben allemaal evenveel praatjes dat ze het het beste weten, dus dat maakt al niet meer uit. fouten maken ze ook allemaal, dus daar zit het hem ook niet in.

de juiste keuze voor je verenboer is toch de service die je kan krijgen. hoe ver zitten ze van je vandaan. hoe bereikbaar zijn ze. hoe graag willen ze je helpen .. etc

en kijk natuurlijk gewoon maar naar de prijs.
zeker als het je eerste vering-mod is, weet je toch niet wat je ding is, en kun je bij ze allemaal terecht. je weet pas wat bij je past als je ze allemaal geprobeerd hebt, dus waarom niet beginnen bij de goedkoopste :)
 
Helemaal mee eens. Progressief werkt prima op de weg. Bovendien (goed voor de fabrikanten) is het wat meer "one size fits all". Maar als je nét de laatste puntjes op de I wilt zetten, zoals op het circuit, kun je beter lineair nemen.

Technoflex goedkoop? Onzin. Niks mis mee, maar ze zijn met een vergelijkbare achterschokbreker bv. nog iets duurder als Öhlins.
Overigens: de goedkoopste nemen? Dat hangt van de uitvoering af. Zo gauw je bv. instelbare demping en remote etc. wilt hebben zit je voor een achterschok (afhankelijk van het type motor) rond de 900-1000 Eurie..... Lijkt me voor een circuitfiets geen overbodige luxe, dat ie volledig instelbaar is.

Ik heb er zelf een Penske (Amerikaans merk) 8981 opgezet met een veer op mijn gewicht. Qua afwerking en instelmogelijkheden is Penske zeker vergelijkbaar met Öhlins, WP etc., hij is alleen iets minder stug.
Ik rijd géén circuit en ben geen "op het randje" rijder, maar ik merkte de verschillen meteen. Niet meer stuiteren of deinen op hobbels, de motor zakt achter niet in als ik op het gas ga. Er hoefde verder niets meer versteld te worden, dat gekke ding werkt perfect.

Het idee, dat een fabrikant in staat is om een vering zodanig af te stellen dat iederéén, van welk gewicht en met welke rijstijl dan ook, er onder alle omstandigheden optimaal op rijdt is natuurlijk je reinste onzin. Ik heb een Fazer 1000, de vering werkt redelijk met iemand van rond de 70-75 kilo. Weeg je 80 of meer, dan merk je al heel snel waar de beperkingen liggen. Dan nog een duopassagier en wat bagage en het ding stuurt voor geen meter meer. En ja, ik heb die vering van haver tot gort afgesteld, dus ik weet waar ik het over heb.
 
Duitse bladen (Motorrad, PS) testen vaak vervangings-schokdempers voor een specifieke fiets; de meeste zijn uitstekend, Ohlins (!) valt vaak tegen.
Testen zijn meestal ook te downloaden, helaas tegenwoordig wel tegen betaling.
Rij zelf met een vol instelbare Technoflex, geen seconde spijt van de aankoop gehad.
 
Duitse bladen (Motorrad, PS) testen vaak vervangings-schokdempers voor een specifieke fiets; de meeste zijn uitstekend, Ohlins (!) valt vaak tegen.
Testen zijn meestal ook te downloaden, helaas tegenwoordig wel tegen betaling.
Rij zelf met een vol instelbare Technoflex, geen seconde spijt van de aankoop gehad.

Ik kan geen tests vinden op de website van Motorrad en de site van PS kan ik niet vinden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan