Olieverbruik XJ600s

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.565
959
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo,

Ik ben van het weekend naar Assen gereden en heb voordat ik wegging het oliepeil gecontroleerd en deze zat net onder het maximum. Gisteren ben ik terug gereden en vanochtend wilde ik wegrijden en toen ging het olie lampje branden en zat het oliepeil rond het minimum.

Heen en terugreis is ca. 400 km en we zaten met z'n tweeen op de motor en zo rond de 130 - 140 km per uur.

Is dit normaal? :?
 
Tussen min en max is volgens mij meestal tussen de halve en de hele liter, dus om dat te verstoken op een ritje van 400 kilometer is inderdaad niet normaal. Maar om dan meteen te reviseren... Maak je veel korte ritjes met de motor? Dan kan het gewoon zo zijn dat eindelijk al het water uit de olie verdampt is. En op het moment dat het olielampje gaat branden loopt de motor dus, wat betekent dat er veel olie in het blok zit in plaats van in het carter waar je het peil meet. Er zijn modellen die je met lopende motor, of kort na het afzetten, moet meten, maar als de jouwe gepeild moet worden met koude motor kan dit ook een deel van het verschil veroorzaken. Volgooien en de komende tijd met een flesje olie de weg op, en eventjes checken voor elke rit.
 
Ik denk dat ik het maar blijf controleren. Voorheen hoefde ik nooit olie bij te vullen, toen zat ik er wel altijd alleen op...

Maarja van het weekend met z'n 2en rond de 140 km af en toe 160 km, is wel wat zwaarder belast dan normaal, kan ook daardoor komen toch?

Maar een halve liter ging er niet in.....
 
Div. 600 laten snel het olie-lampje oplichten, kort na het wegrijden met koude motor. De koude olie stroomt dan niet snel genoeg terug naar het carter. Meestal is er weinig aan de hand.
Je vermeld geen km. stand, doch div. 600 staan niet bekend als olie-zuipers, tenzij er grof mee wordt gescheurd. Nieuwer typen hebben daarom een olie-koeler gekregen.
Pigion
 
Nee... Als je meer dan 1 liter olie per 1000 km verbruikt kun je tot de conclusie komen dat je blok op is. Reviseren of nieuwe motor :Y
lol, dat is wel een hele kort door de bocht conclusie hoor..

waar baseer je op dat het blok meteen op is en dat er maar een nieuwe motor gekocht moet worden? t zou ook een lekkage kunnen zijn.. (oke, dat zie je wel, maar misschien heeft TS daar nog niet op gelet). Zuigerveren vervangen en olie verbruik is veel al voorbij. En nee dat is geen complete revisie..
 
Laatst bewerkt:
Nee idd niet normaal. Zou me niet al te veel zorgen gaan maken.
Gewoon regelmatig even koud het oliepeil aflezen, en olie niveau tussen min en max houden.
En kijk of je ergens lekkage van olie kan ontdekken.
 
Volgens mij heeft Yamaha een oliedruklampje?
Heeft niet altijd direct met het peil te maken dus.

Uitzondering. :)
 
Laatst bewerkt:
Kilometerstand is ongeveer 48.000 is Div uit 1994.

Het lampje begon idd te branden met koude motor net na het wegrijden.

Echte lekkage heb ik niet wel wat zweten vanuit het blok. Kortgeleden kleppen laten stellen, daarvoor kwam er een rookpluimpje uit bij het in 1x dichtdraaien van het gas op hogere snelheid.
Na het kleppen stellen was dit niet meer het geval.
 
Kilometerstand is ongeveer 48.000 is Div uit 1994.

Het lampje begon idd te branden met koude motor net na het wegrijden.
Even rond laten draaien na het starten, en met voldoende gas (niet te weinig, niet teveel) wegrijden. Te laag in toeren rijden kan de oliedruk ook het lampje laten signaleren. :)
 
Keek gisteren even na het rijden door het glaasje en zag wat schuim op de olie zitten.

Kan dit kwaad? Komt dit doordat er mss iets teveel olie in zit of 2 verschillende merken olie?
Misschien een teveel aan condenswater :? teveel olie moet wel echt meer dan een halve liter zijn. Beter direct verversen die handel. Schuim en water smeren niet zo. voorzichtig gezegd. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat ook kan is dat als je geregeld korte stukjes rijdt er veel condenswater in de olie komt. Dat verbloemt het (geringe) olieverbruik. Als je dan een keer een lang stuk rijdt en de motor echt een keer langdurig goed op temperatuur komt, lijkt het alsof er ineens veel olie weg is, terwijl gewoon al het opgenomen water verdampt is.

Ik zou het gewoon een tijdje in de gaten houden en niet meteen in paniek raken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan