"Onderhoud? Ja, hij heeft net een beurtje gehad."

Onderhoud doe ik zelf met een zeer technisch kennis. Dan weet ik dat het ook goed gebeurd.

Juist. En vaak wordt het dan ook nog eens beter uitgevoerd dan bij een motorzaak. Want die zetten bijvoorbeeld echt niet alles vast met een momentsleutel! Dat kost tijd..
 
Ik doe het onderhoud zelf. Inclusief kleppen stellen (met hulp van een monteur).

Ik houd het bij in een digitaal documentje zodat ik weet wanneer wat moet.

Aantonen middels bonnetjes kan ik niet en je moet mij maar geloven dat het documentje niet even uit de losse pols is geschud.

Ik voel mij ook helemaal niet geroepen dit aan te tonen wanneer ik een motor verkoop. Jij neemt het maar van mij aan en anders zoek jij maar verder naar een andere motor en ik naar een andere koper.

Tot op heden nog nooit gedoe over gehad. Sterker nog, ik vind het prettiger wanneer iemand zelf het onderhoud doet. Mensen die de fiets voor alles wegbrengen snappen er regelmatig niets van.

Sommige weten geen eens hoe je de ketting moet spannen en smeren doen ze alleen op brood.

Kunnen ze wel 100 bonnetjes bewaren, maar hoeveel zegt dat nu over de algehele staat van een motor?

Een afgestempeld boekje van een dealer onderhouden fiets daarentegen is mij wel wat waard.
 
Laatst bewerkt:
Een normaal kan je meestal wel zien of een fiets onderhoud heeft gehad.
Naar aanleiding van babbeltje met de verkoper, zijn omgeving/schuur etc.
Zegt ook niet alles, maar meestal wel

Laat ook alle onderhoud uitvoeren bij mijn 'eigen' toko.
Alles staat dan op papier met de km standen van onderhoud erbij.


Zelf alleen wat klein onderhoud, zoals een knipper bolleke die dienst weigert,
'likkie' ketting vet, dat soort spul.
Behalve mijn stads lampie, als die stuk is, is ie stuk (hells karwei om daar bij te komen.
Of iemand moet een McGyvertje weten..

En echt aan het schema houden, nee, dat doe ik dan weer niet..
Ieder jaar, rond de zelfde tijd gaat ding naar de toko, en die doet dan zijn ding..
(en ja, hij krijgt de vrijbrief om te doen wat er gedaan moet worden. En als er ook maar iets 'aan' zit te komen, dan FIXXEN.. Let wel, hier zit dus wel een stukje vertrouwen en goed persoonlijk contact achter)

Meestal bij aanschaf van een andere fiets, als daar geen bewijs van niets bij zit, is het een mooie onderhandelingspunt, en begin 'ik' bij de letter A..

Zoals mijn huidige fiets, gekocht, niets van bekend qua onderhoud..
Mijn toko doet zijn ding en alles wordt gedaan, kost wel wat, maar dan heb je ook je 'eigen' geschiedenis.
Meestal ook meteen de 'stalen' remleidingen er op, daar toch de olie ververst gaat worden.
En daarna, maak ik hem zelf eigen, met hebbedingetjes O-)
 
Laatst bewerkt:
Juist. En vaak wordt het dan ook nog eens beter uitgevoerd dan bij een motorzaak. Want die zetten bijvoorbeeld echt niet alles vast met een momentsleutel! Dat kost tijd..

Momentsleutel is ook zelden nodig voor iemand die een beetje ervaring heeft.
Ik heb niet eens professionele sleutel ervaring en gebruikt m eigenlijk alleen voor kopbouten.

Hoeveel particulieren hebben uberhaupt een momentsleutel ?
Plus dat er veel thuissleutelaars gewoon onkundig zijn. Kijk s in het techniek deel van M-F. Daar zitten heel wat mensen die sleutelen maar waarvan ik niet zomaar een motor van zou willen kopen.

En inderdaad worden er bij motozaken ook nog wel eens dingen gedaan die niet kloppen.

Slotsom: Kijk wat je koopt en niet van wie je het koopt.
 
Ik doe bijna alle onderhoud zelf. Wat betreft die "beurtjes" in de advertenties: Ja dat is misleidende marketing praat maar dat geld voor elke commerciële advertentie.

Zo ben ik een keer op een leeg strand gaan staan met Axe Deo en mezelf daarmee bespoten. Bleek ook marketing bullshit.
 
In een ideale wereld koop je een motor die als deze net zijn beurt heeft gehad, dat onderhoud heeft gehad volgens het onderhoudsschema van de fabrikant. Koop je hem dan met iets over de 40.000 km dan betekent dat bij mijn motor dat er groot onderhoud is utgevoerd. Kleppen gecontroleerd en indien nodig gesteld. Olie plus filter, bougies, gasklephuizen gesynced. dat soort werk. Alle slijtagedelen die gesinpecteerd moesten worden zijn dat (kettingset, banden, remblokken). En in geval van afwijkingen zijn die hersteld.

Je zou er dan vanuit mogen gaan dat de motor er weer een periode (ik geloof een jaar of 7500 km) gebruikt kan worden tot er weer een beurt nodig is. Alle afwijkingen/twijfelgevallen die je zouden kunnen verhinderen om de volgende beurt te halen zouden gemeld moeten worden.

/Tot zover de theorie.

In de praktijk is zo ongeveer alles geoorloofd, omdat het toch nooit te bewijzen is als koper. Je moet dus flink doorvragen en geen aannames doen.
Als je hard op papier wilt hebben dat het onderhoud volgens fabrieksspecificatie is uitgevoerd en dat je de verkoper aansprakelijk stelt voor alle gebreken die voortvloeiend uit nalatig ondehoud, dan gaan ze wel anders piepen. Een werkplaats die onderhoud in naam heeft uitgevoerd van de verkoper, zal trouwens nooit garantieclaims accepteren van een koper.

Dus je moet zelf gaan kijken.
distributieriem vervangen? Ja, hardstikke leuk, maar de spanrollen ook?
De ene dhzer heeft alle rekeningen. De ander schrijft het op. Ik heb ook wel gezien dat een handelaar gewoon een boekje van een ander voertuig bijleverde. Of dat het oliefilter je tegemoet blinkt, maar de rand hardstikke verroest. Of er zijn maar 3 bougies vevangen, want er wilde eentje niet los, maar hij loopt keurig hoor.

Of die motor die ik tweedehands kocht waarbij na 150 km de km teller het opgaf. De buitenkabel was losgekomen en de beugel van de remleiding zat niet vast en miste een boutje. Ben toen alle bouten nog eens nagelopen. Die verkoper reageerde ook niet meer. Ben ik trouwens ook niet meer over gaan zeiken. Motor van 1000 EUR die anders het geld wel waard was.

Toen ik mijn huidige auto kocht, zei de handelaar waar ik hem kocht. "Als je wil mag je hem ook zelf naar de APK brengen". In Zweden is APK iets dat je doet bij onafhankelijke stations en kun je altijd meekijken. Het was dat de tijd mij niet pastte, maar in dat geval had ik de auto bij em opgeahald en was er mee naar de apk gereden. Dat was dan wel weer een teken van vertrouwen. APK was al voorbetaald, dus dat was ook geen punt.
Die auto had trouwens geen beurtje gehad. :) Maar die handelaar was er ook glashelder over.
 
Die van mij zit nog in de garantie, dus zolang dat het geval is wordt hij bij de dealer onderhouden.
Alle facturen en bonnetjes bewaar ik in een map, op volgorde. Op deze facturen staan de datum km stand en werkzaamheden vermeldt.
Zodra de garantie termijn verlopen is ga ik het grootste gedeelte van het onderhoud zelf doen, maar ook dan gaan alle bonnetjes van olie/kettingspray/bougies e.d. er netjes bij in het boek.
Zowel voor mijzelf als voor een eventuele koper als ik deze ooit wil verkopen.
Oftewel "Full service history" aanwezig.
 
Ik doe bijna alle onderhoud zelf. Wat betreft die "beurtjes" in de advertenties: Ja dat is misleidende marketing praat maar dat geld voor elke commerciële advertentie.

Zo ben ik een keer op een leeg strand gaan staan met Axe Deo en mezelf daarmee bespoten. Bleek ook marketing bullshit.

Nee joh. Het verkeerde strand stond je denk ik op. :')
 
Hmmm, ik doe zo veel mogelijk onderhoud zelf.
Ik heb een notitie in mijn telefoon waarbij ik verbruik en onderhoud van de motor bij houd, echt als bewijs kan dit dan ook niet gezien worden.
Het enige bewijs wat ik hier van zou kunnen hebben is dan een rekening van de gekochte onderdelen.
Alles wat ik zelf niet kan doen laat ik uitbesteden aan iemand anders die in zijn vrije tijd onderhoud doet voor een heleboel motoren in de omgeving, bij grotere onderhoudsbeurten krijg ik hooguit een kladblaadje waar alles op staat met prijzen van onderdelen + uren maar dit kan iedereen zo effe geschreven hebben.


Je SV al verkocht? Hoe is de staat van onderhoud, alle beurtjes gedaan en kleppen gesteld?
Heb je er bewijs van ;) Ik heb ook al enkele malen gereageerd op een motor [ heb nog steeds niks ;( ] en op de vraag over het onderhoud, valt mij het altijd op dat de verkoper, een broer, buurman of vriend heeft die monteur is. :}
 
Laatst bewerkt:
Als ik tevreden ben na de testrit dan slaap ik er nog een nachtje over. Daarna bel ik de verkoper en de deal is rond. Daarna is het mijn motor dus kleine dingen gewoon zelf doen en wat ik niet kan doet de garage.

Bij advertenties boeit mij eigenlijk alleen de foto's en de prijs. Daarna vraag ik aan de verkoper of de motor goed rijd en schakelt. En vervolgens een afspraak om te komen kijken.
 
Je SV al verkocht? Hoe is de staat van onderhoud, alle beurtjes gedaan en kleppen gesteld?
Heb je er bewijs van ;) Ik heb ook al enkele malen gereageerd op een motor [ heb nog steeds niks ;( ] en op de vraag over het onderhoud, valt mij het altijd op dat de verkoper, een broer, buurman of vriend heeft die monteur is. :}

Helaas nog geen slachtoffer gevonden })
Neu onderhoud doe ik zelf ook niet aan, daarom ligt er ook al een 2e blok onder en staat er pas 80000km op de teller ofzo...
Tsja bij mij is het ook gewoon maar een adresje die ik via via heb leren kennen maar hij levert prima werk af en kost mij geen motorzaak tarief.
 
Ben ik dan echt de enige die de kosten van een volledige beurt + nieuwe banden maakt juist voor hij de verkoop ingaat?
En daarjuist ben ik Roodkapje hand in hand met Sneeuwwitje ook nog tegengekomen.

/sarcasme uit/

Maar hij staat wel in orde op het moment van verkoop, zoals al mijn voertuigen trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik dan echt de enige die de kosten van een volledige beurt + nieuwe banden maakt juist voor hij de verkoop ingaat?
En daarjuist ben ik Roodkapje hand in hand met Sneeuwwitje ook nog tegengekomen.

/sarcasme uit/

Maar hij staat wel in orde op het moment van verkoop, zoals al mijn voertuigen trouwens.

Ik denk wel een van de weinige.
Alle motoren die ik tot nu toe heb gekocht hadden wel een paar dingen die er nog aan moesten gebeuren om ze weer in goede staat te krijgen.

Vanuit de verkopende partij is dit wel begrijpelijk omdat ze er om een bepaalde reden vanaf willen en dan ook geen zin meer hebben om er in te investeren en voor mij was het alleen maar gunstig omdat je hiermee nog wat van de prijs kan lullen.
 
Ik doe ook ALTIJD voor ik een auto of motor verkoop eerst alles in orde maken, deukjes laat ik wegwerken, vaak laat ik alles nog een keer overspuiten, dan gaan er overal nieuwe lagers in, nieuwe banden en ketting er op, en als ik helemaal tevreden ben, dan verkoop ik het via marktplaats, en zorg dat ik de laagste vraagprijs heb, en voor dat ze komen, tank ik hem ook nog helemaal af..... wel zo netjes vind ik....
 
Ik doe ook ALTIJD voor ik een auto of motor verkoop eerst alles in orde maken, deukjes laat ik wegwerken, vaak laat ik alles nog een keer overspuiten, dan gaan er overal nieuwe lagers in, nieuwe banden en ketting er op, en als ik helemaal tevreden ben, dan verkoop ik het via marktplaats, en zorg dat ik de laagste vraagprijs heb, en voor dat ze komen, tank ik hem ook nog helemaal af..... wel zo netjes vind ik....

Zou je mij eens willen bellen als je je auto of motor wil gaan verkopen ?

Dan bespaar je je die Marktplaats kosten, die halen we dan wel van de vraagprijs af natuurlijk !!
 
Ik doe ook ALTIJD voor ik een auto of motor verkoop eerst alles in orde maken, deukjes laat ik wegwerken, vaak laat ik alles nog een keer overspuiten, dan gaan er overal nieuwe lagers in, nieuwe banden en ketting er op, en als ik helemaal tevreden ben, dan verkoop ik het via marktplaats, en zorg dat ik de laagste vraagprijs heb, en voor dat ze komen, tank ik hem ook nog helemaal af..... wel zo netjes vind ik....

geen rode strik eromheen?
 
Nu ik na 20000km in anderhalf jaar mijn huidige motor te koop heb staan ben ik dagelijks op het internet aan het zoeken naar een nieuwe. (Niet dat ik dat daarvoor nog niet deed natuurlijk :+ )
Op Marktplaats word een boel aangeboden waarbij de één meer moeite neemt dan de andere met het opzetten van zijn advertenties en nou begint er me een ding op te vallen waar ik me aan erger.

Een gemiddelde advertentietekst begint er als volgt uit te zien:
"Nette motor.
Rijd en remt prima.
Net een beurtje gehad.
Kan weer een seizoen mee."

Afgezien van het algemene gebrek aan informatie val ik altijd over de term "beurtje".

Moet ik hierbij dan gaan gokken of dit kleppen stellen was of alleen een oliewissel?
Een gemiddelde motor gaat of staat toch gewoon op fatsoenlijk onderhoud?
Waarom dan niet vertellen wat er daadwerkelijk aan onderhoud gepleegd is... :?

Misschien is het omdat ik zelf graag mijn eigen onderhoud doe dat ik gewoon wil weten wat voor onderhoud er nou eigenlijk bedoelt word want een beurtje met alleen oliewissel of kleppen stellen zit een groot verschil in.

Op foto's in advertenties zie ik voorbanden voorbij komen die 2000km geleden al afgeschreven waren, tandwielen die je als werpsterren kunt gebruiken maar nee, die achterband is net begin dit jaar vervangen(nog zo'n aanduiding van niks :( ) dus kan weer een seizoen mee.

Ik zal niet zeggen dat mijn huidige motor perfect onderhouden en nooit op bezuinigd is maar wel nagenoeg volgens onderhoudsschema door mij onderhouden is omdat ik zelf graag mijn motor in goede conditie wil houden. Ik houd mijn onderhoud gewoon bij en zorg dat ik elke 6k mijn olie ververs, elke 12k bougies en oliefilter en bandjes vervang ik zodra ze op de slijtindicator zitten.
Tussendoor een keer kleppen laten stellen, voorvork laten reviseren en remmen en koppeling na laten kijken en opgeschoond.

Excuses voor de klaagzang maar ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie "beurtjes" uit laten voeren of gewoon voorgeschreven onderhoud uitvoeren?

Lees voor de lol je eigen tekst nog eens.
Aan de ene kant erger je je aan gebrek aan informatie in advertenties omdat er niet daadwerkelijk verteld wordt wat er aan onderhoud gepleegd is. En 5 zinnen verder heb je het er zelf over dat je remmen en koppeling "nagekeken" zijn. Da's toch zo'n zelfde aanduiding van niks. O-)
Je hebt je voorvork laten reviseren. Mooi maar als ik hier op M-F vraag wat dat precies in zou moeten houden krijg ik waarschijnlijk 20 verschillende antwoorden. Niet lullig bedoeld hoor maar ik denk dat dit soort "advertentie" kreten er gewoon makkelijk insluipen. Iemand die echt geinteresseerd is in een motor belt of komt kijken en dan kun je altijd nog tot in detail vertellen wat er aan onderhoud gedaan is.

PS: Als jij om de 6k je olie ververst mag ik dan jouw oude olie hebben? Mijn motor heeft een interval van 15k dus ik kan daar nog 9K mee rijden. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik doe bijna alle onderhoud zelf. Wat betreft die "beurtjes" in de advertenties: Ja dat is misleidende marketing praat maar dat geld voor elke commerciële advertentie.

Zo ben ik een keer op een leeg strand gaan staan met Axe Deo en mezelf daarmee bespoten. Bleek ook marketing bullshit.
Wie gaat er dan ook op een leeg strand staan. |(

:+
 
Je SV al verkocht? Hoe is de staat van onderhoud, alle beurtjes gedaan en kleppen gesteld?
Heb je er bewijs van ;) Ik heb ook al enkele malen gereageerd op een motor [ heb nog steeds niks ;( ] en op de vraag over het onderhoud, valt mij het altijd op dat de verkoper, een broer, buurman of vriend heeft die monteur is. :}
Ik herken dit verhaal!!
Ik zit al zeker een half jaar op een status-quo voor de aanschaf van een Blackbird.

De verkoper wil niet zakken, maar daarmee gaat hij de motor nooit verkopen. Eigenlijk wil er niemand hoger dan mijn bod. Dus inmiddels staat deze motor al voor de zoveelste keer op MP. Steeds wordt ie verwijderd en dan een paar dagen later weer opnieuw geplaatst. En dan doe ik gewoon weer mijn bod.

Ik wil niet hoger met de prijs, en zelfs de laatste keer een iets lager bod omdat motor inmiddels na al deze vertraging al weer een half jaar ouder is geworden. Voor mij is het heel makkelijk: Ik rijd nog steeds prima op mijn FZ en ik HOEF helemaal niks. Zelfs al koop ik de BB dan houd ik de FZ er gewoon bij.

Het verhaal gaat eindigen als hij tóch iemand vindt die de hogere prijs wil betalen òf dat ik een zelfde vind voor de prijs die mij wel past! En als 'in ultimo' de hele koop niet doorgaat, dan komt er wel weer iets anders voorbij wat ik leuk vind!!

Het verhaal is heel simpel: Je moet er voor zorgen dat je nooit in een positie komt dat je knel gaat te zitten. Daarmee blijf JIJ diegene die de touwtjes in handen houdt....... :W
 
Laatst bewerkt:
Ik doe bijna alle onderhoud zelf. Wat betreft die "beurtjes" in de advertenties: Ja dat is misleidende marketing praat maar dat geld voor elke commerciële advertentie.

Zo ben ik een keer op een leeg strand gaan staan met Axe Deo en mezelf daarmee bespoten. Bleek ook marketing bullshit.

bei mei werct het priema dus ik ben bang dat je tog lilleik bendt.
 
Laatst bewerkt:
Momentsleutel is ook zelden nodig voor iemand die een beetje ervaring heeft....

Hoeveel particulieren hebben uberhaupt een momentsleutel ?
Plus dat er veel thuissleutelaars gewoon onkundig zijn.

Kip en ei! Hoe onkundiger je bent, hoe meer profijt je uit een momentsleutel haalt ;)

Ik kan het ook zo uit verkoopcijfers extraheren: Particulieren kopen veel vaker een sleutel met een zeer klein bereik (+/- 5>25Nm), waar professionals juist vaker sleutels kopen in het hogere bereik.

Hangt wel ook sterk van de werkzaamheden af, ik kan het niet eens zijn met pro's die hele motorblokken op gevoel in elkaar zetten "omdat ik dat al jaren doe", want de klant betaalt voor een professionele assemblage. Gokken hoort daar niet bij.
 
't Is voor mij zelfs een beetje de hobby.
Koop een oudere motor die wat sjofel en versleten is, maak 'm weer tiptop en verkoop 'm.
Vloeistoffen, remmen, lagers, afstellingen, elektra, noem het maar, alles komt aan de beurt.
Leuk werk, geen haast, geen winst maar wel weer een tevreden rijder erbij en een mooier straatbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Wil je mijn motor kopen? Koop ik hem over een half jaar weer terug.
 
Kip en ei! Hoe onkundiger je bent, hoe meer profijt je uit een momentsleutel haalt ;)

Een momentsleutel??? Eeeh, eeeh, momentje........Wa's dâh????
Ik beer altijd alles muurvast en soms verder. Komt mijn tappenset ook nog eens een keer van pas!
 
Laatst bewerkt:
Je SV al verkocht? Hoe is de staat van onderhoud, alle beurtjes gedaan en kleppen gesteld?
Heb je er bewijs van ;) Ik heb ook al enkele malen gereageerd op een motor [ heb nog steeds niks ;( ] en op de vraag over het onderhoud, valt mij het altijd op dat de verkoper, een broer, buurman of vriend heeft die monteur is. :}


Nou, heel toevallig dan misschien:
Maatje heeft zijn eigen toko
Kennis is werkzaam als (motor) monteur
Directe neefje is (auto) monteur
Buurman is schade hersteller/spuiter

En dit zijn er dan nog maar 4 die ik op noem..

Dus bovenstaand zou zo maar waar kunnen zijn.
Zelf ook monteur, maar dan in een andere tak. iets met lucht enzo


Een momentsleutel??? Eeeh, eeeh, momentje........Wa's dâh????
Ik beer altijd alles muurvast en soms verder. Komt mijn tappenset ook nog eens een keer van pas!

_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan