Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
zo om de 300km smeren met een osco (zie www.osco.nl). Ketting reinigen is niet nodig.
Zijn er meer mensen met Osco ervaring?
Ennuh, als echte Hollander: wat kost dat wel niet? Net zo duur als een pro-oiler?
Middenbokken heb ik op geen van m'n 3 motoren, ik leg ze altijd over de knie...
Op de jiffy, naar je toe trekken, op je knie leggen en over de motor buigen om de ketting te smeren. Is niet ideaal, maar het wil wel. In ieder geval sneller dan steeds een stukje duwen.
Maar aangezien ik nu een paddock stand voor m'n racer heb gebouwd (heeft ook geen jiffy meer) zet ik die nu maar lekker op de paddock stand.
Ik gebruik altijd als stelregel: de rollen mogen niet glimmen. Glimmen ze (bijna), vet erop!
Quote:
Op dinsdag 05 september 2006 21:48 schreef cloudstormer het volgendeijn er meer mensen met Osco ervaring?
Ennuh, als echte Hollander: wat kost dat wel niet? Net zo duur als een pro-oiler?
M'n pa, die's er alleen niet al te blij mee
Iets goedkoper in aanschaf, maar je hebt speciale Osco-olie (€) nodig, en het werkt (klok, klepel) via het vacuum van de carbs ofzo, waardoor je bij hoge toerentallen teveel olie krijgt en bij lage te weinig. Maar zelf geen ervaringsdeskundige dus.
Het hierboven beschreven systeem is volgens mij de scott-oiler.
Ik heb zelf een Osco op mijn motor en deze werkt niet met een vacuum of iets dergelijks. Het is een resevoir met daarin een zuiger die je handmatig bedient waarna de olie op de ketting druppelt. Die moet je rijdend bedienen (op lage snelheid) zodat de olie over de hele ketting wordt verdeeld. Afhankelijk van de omstandigheden kun je zelf de frequentie van het gebruik bepalen in tegenstelling tot bv de scott-oiler.
Systeem kost geloof ik de eerste aanschaf ongeveer 140€ waarbij je 1 bus olie krijgt en alle onderdelen om het systeem te bevestigen. 1 busje olie ging bij mij een jaar mee 15000km zomer en winter gereden en een nieuw flesje olie kost ong. 9€
douw dr een varken op blijft die wel vetgt ghehehe
sorry ben stomdronken lees et morgen wel
hallo,
ik heb net een maand een motor, maar ik heb geen verstand van de techniek van de motor. kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn ketting het beste kan onderhouden.
bijv. hoe vaak smeren, hoe te smeren, waarmee te smeren.
bvd
Ik gebruik altijd als stelregel: de rollen mogen niet glimmen. Glimmen ze (bijna), vet erop!
Beginnersvraagje:
Hoe smeer je het best je ketting als je geen middenbok hebt ?
Ik heb intussen iets meer dan 1000 km gereden, maar eigenlijk nog niet aan smeren vd ketting gedacht...
Kan dit kwaad ?
Inderdaad, rijd één maal in de regen met zo'n ketting en je hebt een rooie
Smeren dat ding, beter te veel dan te weinig. Het overtollige vliegt er toch af.
Schijn zoiets te bestaan als Heck-stand (of zoiets) , een extra jiffy onder je rechterdeel van de achterbrug, net lang zat om het wiel van de grond houden
En............... Elke 500 km smeren ................. vanaf nu !!!!!!
nee man, de rollen moet je smeren níet de buitenkant
Dat zat ik mij te bedenken bij het zien van die foto van die Kettenoeler, gepost door dnsa. Waar hangt dat darmpje nou in godsnaam??? Het lijkt wel of het tegen het tandwiel sleept en de buitenkant van het tandwiel smeert. Op die manier komt er toch niks op de rollen van de ketting Lijkt me iig vrij zinloos.
Ah, een leek.
Tandwiel draait, dus middelpuntvliedende kracht. Drupje olie tegen buitenkant van tandwiel, dat slingert naar buiten en komt daar op zijn pad een ketting tegen.
Verrek, dat werkt..
idd, dat klopt. Maar wélk deel van de ketting komt dat drupje tegen? Volgens mij vooral de verticale plaatjes. Hat tandwiel en de buitenkant van de ketting ziet er idd vettig uit, maar ik heb mijn twijfels dat er veel van dat drupje olie op de rollen terecht komt.
Het tandwiel blijft volledig binnen de plaatjes. Olie die van het tandwiel af loopt, zal dus ook binnen de plaatjes en dus op de rollen terecht komen. Daar zal de olie zich vanzelf wel verspreiden over de rollen.jups, een leek Heb nog nooit een scottoiler of zoiets van dichtbij bekeken. Ik dacht iig dat het darmpje boven de ketting zelf zou hangen.idd, dat klopt. Maar wélk deel van de ketting komt dat drupje tegen? Volgens mij vooral de verticale plaatjes. Hat tandwiel en de buitenkant van de ketting ziet er idd vettig uit, maar ik heb mijn twijfels dat er veel van dat drupje olie op de rollen terecht komt. Dan heb ik toch meer vetrouwen in mijn eigen techniek (om de 400 km goed die rollen in het vet :p)
Forte Red Chain Grease met een bokkepoot kwast. Deed het vroeger ook met de tandenborstel, maar dan had ik de volgende morgen altijd zo'n vieze smaak in m'n mond...Toch weer wat leuke tips gelezen
Het valt me op dat er zoveel mensen zijn die met een spuitbus werken, ik zou wel eens via een polletje willen zien hoeveel mensen nu een spuitbusje gebruiken en hoeveel mensen nu daadwerkelijk invetten met een tandenborsteltje zoals ik altijd doe.
Ik zat wel op het Oost-topic, maar daar werd me later veel te veel gepost, niet meer bij te houden. En het ging vaak over niets. Vond ik toch wel verspilling van m'n tijd. Ben trouwens wel 's meegeweest met karten, vorig jaar november ofzo.Ik ben zo brutaal geweest om in jouw profiel te kijken, ik zie dat je uit Enschede komt. Wat voor motor rijd je? Ik kom zelf namelijk ook uit Enschede. Zitje weleens op het nederland oost topic? Heb je volgens mij daar ook nog nooit gezien .