- 23 jun 2003
- 83.252
- 6
Afgelopen zaterdag heb ik meegedaan aan de Freak-Rallye, 550 kilometer touren door de Eifel, Luxemburg en België Ondanks de slechte weersvoorspellingen eigenlijk maar één echte bui gehad, maar dat was voldoende
Door de regen reed ik niet hard, ongeveer 40 – 50 kmh een paar bochtjes door en kwam uit bij een voorrangsweg. Rustig remmen en meteen blokkeert m'n achterwiel en m'n motor breekt achter uit rem los, motor stabiliseert, weer remmen met hetzelfde gevolg. Rem weer los maar ik nader ondertussen te snel de voorrangskruising. Rechtdoor is een vluchtheuvel, de bocht rechts om de vluchtheuvel is te scherp dus linksom de vluchtheuvel gestuurd en daar het hoge natte gras ingereden. Daar moest ik dus wel vol in de (achter)rem om te voorkomen dat ik alsnog de voorrangsweg zou opschieten en ik kon alleen maar hopen dat m'n motor rechtop zou blijven.
Niet dus. M'n achterwiel breekt weg en ik glijd onderuit. De middenbok en ander ijzerwerk dat onder de motor hangt grijpt in het gras en m/n motor draait 180 graden op z'n kant en komt tot stilstand waardoor ik recht in de koplamp kijk die met een verwijtende blik mij aanstaart
Snel opgestaan en de motor overeind gezet en een vluchtige inspectie. Tot m'n verrassing zijn het knipperlicht en de spiegel nog heel. Overal zitten plukken gras en modder, die verwijderd en ik kan op het eerste gezicht geen schade ontdekken Omdat ik nog steeds in een steile, natte en glibberige berm sta de motor gestart (hij doet 't ) en voorzichtig de weg opgereden naar een veiliger plekje. Daar de motor zo goed als mogelijk ontdaan van alle modder en gras en op een scheur in m'n onderkuip en een verbogen stuurhelft heb ik inderdaad geen schade
Na even moed verzamelt te hebben maar weer opgestapt (zoiets gebeurd uiteraard precies halverwege de rit dus ik moest nog ff verder) en weer doorgereden. 500 meter verder schijnt de zon en is de weg kurkdroog, dat had ik beter een halve kilometer eerder kunnen gebruiken
Door de regen reed ik niet hard, ongeveer 40 – 50 kmh een paar bochtjes door en kwam uit bij een voorrangsweg. Rustig remmen en meteen blokkeert m'n achterwiel en m'n motor breekt achter uit rem los, motor stabiliseert, weer remmen met hetzelfde gevolg. Rem weer los maar ik nader ondertussen te snel de voorrangskruising. Rechtdoor is een vluchtheuvel, de bocht rechts om de vluchtheuvel is te scherp dus linksom de vluchtheuvel gestuurd en daar het hoge natte gras ingereden. Daar moest ik dus wel vol in de (achter)rem om te voorkomen dat ik alsnog de voorrangsweg zou opschieten en ik kon alleen maar hopen dat m'n motor rechtop zou blijven.
Niet dus. M'n achterwiel breekt weg en ik glijd onderuit. De middenbok en ander ijzerwerk dat onder de motor hangt grijpt in het gras en m/n motor draait 180 graden op z'n kant en komt tot stilstand waardoor ik recht in de koplamp kijk die met een verwijtende blik mij aanstaart
Snel opgestaan en de motor overeind gezet en een vluchtige inspectie. Tot m'n verrassing zijn het knipperlicht en de spiegel nog heel. Overal zitten plukken gras en modder, die verwijderd en ik kan op het eerste gezicht geen schade ontdekken Omdat ik nog steeds in een steile, natte en glibberige berm sta de motor gestart (hij doet 't ) en voorzichtig de weg opgereden naar een veiliger plekje. Daar de motor zo goed als mogelijk ontdaan van alle modder en gras en op een scheur in m'n onderkuip en een verbogen stuurhelft heb ik inderdaad geen schade
Na even moed verzamelt te hebben maar weer opgestapt (zoiets gebeurd uiteraard precies halverwege de rit dus ik moest nog ff verder) en weer doorgereden. 500 meter verder schijnt de zon en is de weg kurkdroog, dat had ik beter een halve kilometer eerder kunnen gebruiken