Onderuit gegaan..

Kofferrek

MF veteraan
Donateur
23 jun 2003
83.252
6
Afgelopen zaterdag heb ik meegedaan aan de Freak-Rallye, 550 kilometer touren door de Eifel, Luxemburg en België :9 Ondanks de slechte weersvoorspellingen eigenlijk maar één echte bui gehad, maar dat was voldoende '(
Door de regen reed ik niet hard, ongeveer 40 – 50 kmh een paar bochtjes door en kwam uit bij een voorrangsweg. Rustig remmen en meteen blokkeert m'n achterwiel en m'n motor breekt achter uit :X rem los, motor stabiliseert, weer remmen met hetzelfde gevolg. Rem weer los maar ik nader ondertussen te snel de voorrangskruising. Rechtdoor is een vluchtheuvel, de bocht rechts om de vluchtheuvel is te scherp dus linksom de vluchtheuvel gestuurd en daar het hoge natte gras ingereden. Daar moest ik dus wel vol in de (achter)rem om te voorkomen dat ik alsnog de voorrangsweg zou opschieten en ik kon alleen maar hopen dat m'n motor rechtop zou blijven.
Niet dus. M'n achterwiel breekt weg en ik glijd onderuit. De middenbok en ander ijzerwerk dat onder de motor hangt grijpt in het gras en m/n motor draait 180 graden op z'n kant en komt tot stilstand waardoor ik recht in de koplamp kijk die met een verwijtende blik mij aanstaart '(

Snel opgestaan en de motor overeind gezet en een vluchtige inspectie. Tot m'n verrassing zijn het knipperlicht en de spiegel nog heel. Overal zitten plukken gras en modder, die verwijderd en ik kan op het eerste gezicht geen schade ontdekken :) Omdat ik nog steeds in een steile, natte en glibberige berm sta de motor gestart (hij doet 't :) ) en voorzichtig de weg opgereden naar een veiliger plekje. Daar de motor zo goed als mogelijk ontdaan van alle modder en gras en op een scheur in m'n onderkuip en een verbogen stuurhelft heb ik inderdaad geen schade :}

Na even moed verzamelt te hebben maar weer opgestapt (zoiets gebeurd uiteraard precies halverwege de rit dus ik moest nog ff verder) en weer doorgereden. 500 meter verder schijnt de zon en is de weg kurkdroog, dat had ik beter een halve kilometer eerder kunnen gebruiken :(
 
Nou, je hebt dus eigenlijk nog mazzel gehad. Maar waarom remde je nou met je achterrem? Vol in de remmen met je achterrem :? Dan ga je glijden he, maar dat weet je nu dus :)
 
Ik hoop ook dat je toch met beide remmen geremd hebt :?

Blijkbaar geraakte je niet stil met de voorrem alleen.

In elk geval, je ziet dat de CPU op dat ogenblik op volle kracht draait hé, yep ook alweer uit ervaring. B|
 
Laatst bewerkt:
Yep, ik heb inderdaad mazzel gehad :)

Het water stroomde over de weg en ik was nog een bochtje aan het insturen. Alleen met de voorrem remmen is dan ook niet aan te raden, en in nat gras is remmen met de voorrem een garantie om onderuit te gaan. Ook met een blokkerend achterwiel blijft een motor normaal gesproken overeind maar dat geluk had ik zaterdag niet '(
Waarom m'n achterwiel in eerste instantie blokkeerde weet ik niet precies. Waarschijnlijk een combinatie van afdalen (weinig druk op het achterwiel) gladheid en te hard remmen.
 
ik heb 1 x zo'n bijna val situatie gehad dmv een geblokkeerde achterrem, en sindsdien gebruik ik m'n achter rem nooit meer.
Hooguit om af en toe de roest van m'n schijf af te halen ;)

maar jij hebt dus geluk gehad!
 
Yep, ik heb inderdaad mazzel gehad :)

Het water stroomde over de weg en ik was nog een bochtje aan het insturen. Alleen met de voorrem remmen is dan ook niet aan te raden, en in nat gras is remmen met de voorrem een garantie om onderuit te gaan. Ook met een blokkerend achterwiel blijft een motor normaal gesproken overeind maar dat geluk had ik zaterdag niet '(
Waarom m'n achterwiel in eerste instantie blokkeerde weet ik niet precies. Waarschijnlijk een combinatie van afdalen (weinig druk op het achterwiel) gladheid en te hard remmen.
Je weet zelf wat er fout is gegaan. Gelukkig valt de schade aan je fiets en aan jou zelf mee. Misschien een gedeukt ego. :)
 
Oei, minder..... '(
Heel vervelend, maar het hoort er nu eenmaal bij. Risico van het vak zullen we maar zeggen.

Je hebt het er zelf gelukkig goed afgebracht.
 
Achja, in zo'n geval het gras insturen en het ding op z'n kant leggen is vaak nog geen slechte oplossing.

Weinig schade, geen letsel, een ervaring rijker :)
 
Tijd voor een feestje om te vieren dat je niks hebt :)
Mijn eerste gedachte (nah, meer de 2500e gedachte eigenlijk, de voorgaande gedachten heb ik gecensureerd ;) ) na een paar kilometer was: BIER! Maar ja, dan wordt de kans op nog een keer onderuit gaan wel erg groot, dus daar heb ik maar mee gewacht tot 's avonds :)
 
Bier is een verdomt goed idee :} hehe gelukkig ben je niet "zwaar" onderuit gegaan. ik had 2 jaar geleden ook zo'n incident, wel niet met een motor alswaar maar met de scooter van me neefje ( gilera dna voor de kenners) waarmee ik ook dacht in de regen een bocht te kunnen maken. Helaas was er ook zo iets in de weg verborgen dat schuil gaat onder de naam "Geasfalteerde putdeksel". Die ik tot mijn grote verbazing onderweg tegenkwam.. waarna de achterkant uitbrak en ik een metertje of 1 aan 2 richting stoeprandgleed. ik kwam tegen de stoeprand en kon ( gelukkig) gewoon doorrijden zonder ook maar 1 voet aan de grond hebben te zetten.

Ik hoop dat ik het zelfde geluk heb met m'n motoren. |(

LWF00011.JPG
 
heeee kofferrek, krijgen we nou.

Gelukkig goed afgelopen met weinig schade, wel zo prettig voor de knip
 
Kofferrek de grashapper... :?
Da's niet de bedoeling van zo'n tochtje, maar daar ben je zelf inmiddels ook achter... ;)

Als dit de eenmalige val is die je als motorrijder moet meemaken, dan teken ik ervoor... :X

Je bent er gelukkig goed vanaf gekomen... *D
Succes met het herstellen van je ego... ;)



BTW, je doet de laatste tijd errug je best om topics te mogen openen... :X
Eerst stelen ze je sticker en nu ga je er bij liggen... :o
 
Kofferrek de grashapper... :?
:}
BTW, je doet de laatste tijd errug je best om topics te mogen openen... :X
Eerst stelen ze je sticker en nu ga je er bij liggen... :o
Ik zie een causuaal verband tussen beide zaken B|
Na het treurige verlies van m'n MF-sticker was ik genoodzaakt m'n oude kentekenplaat (formaat dienblad) weer te monteren. Deze kentekenplaat levert dusdanig grote luchtweerstand en een daarmee gepaard gaande opwaartse kracht ter hoogte van m'n achterwiel dat de grip van m'n achterwiel bij bergafwaarts remmen nihil wordt. In combinatie met het uit balans zijn van de motor wegens het ontbreken van een MF-sticker aan de rechterzijde van de kentekenplaat heeft dit geresulteert in het wegbreken van m'n achterwiel waarvan de gevolgen hier boven vermeld zijn '(









:+
 
HMMMM, in het natte gras had remmen met z'n voorrem waarschijnlijk vervelender consequenties gehad,


voorwiel blokkert dan net zo snel, zo niet sneller, je bent nooit recht boven de motor in zo'n geval anders was z'n achterwiel ook niet uitgebroken. en dan val je vaak onder de motor,............

Ik zeg hulde, voor het remmen met de het achterwiel in de berm, vergeten de beste motorrijders, :} is de enige juiste wijze en je valt eigenlijk altijd naast de motor !omdat je je been naar de lage kant uitsteekt gaat staan en de motor glijd onder je door

nou gauw de boel repareren en lekker verder :]
want hier leer je alleen maar van
 
:}Ik zie een causuaal verband tussen beide zaken B|
Na het treurige verlies van m'n MF-sticker was ik genoodzaakt m'n oude kentekenplaat (formaat dienblad) weer te monteren. Deze kentekenplaat levert dusdanig grote luchtweerstand en een daarmee gepaard gaande opwaartse kracht ter hoogte van m'n achterwiel dat de grip van m'n achterwiel bij bergafwaarts remmen nihil wordt. In combinatie met het uit balans zijn van de motor wegens het ontbreken van een MF-sticker aan de rechterzijde van de kentekenplaat heeft dit geresulteert in het wegbreken van m'n achterwiel waarvan de gevolgen hier boven vermeld zijn '(

:+

Ik had al zo'n vermoeden toen ik je plaat jatte... :+ :P ;)
 
Oeps, dat was dus geluk bij een ongeluk :X
Gelukkig heb je weinig schade, dus succes met het opnieuw opbouwen van je ego ;)
 
Héé kofferrek, kl*te man, gelukkig geen schade aan lijf en leden en ook de motor valt mee... Nou nog je ego oplappen en je bent weer zo goed als nieuw *D

èn... Je hebt nu een prachtige ondertitel :} Elk nadeel heb z'n voordeel :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan