Dag mensen,
De laatste tijd ben ik bezig geweest met het plegen van onderhoud aan mijn motor. Wat ik o.a. heb gedaan:
- Kleppen gesteld
- Carburateurs schoongemaakt
- Pilot screws precies zo in- / uitgedraaid volgens het WPH (1,5 uren)
- Carburateurs gesynchroniseerd
- Originele luchtfilter uitgespoten met perslucht.
Nu maakt mijn motor meer lawaai dan eerst, ik denk dat dit aan het luchtfilter ligt (er is een nieuw filter besteld) óf één van de slangen aan het luchtfilterhuis zit niet goed.
Het probleem:
- De motor trekt iets minder goed dan eerst
- Tot ongeveer 3000 toeren loopt hij onrustig. Als hij stationair draai maakt schiet hij steeds heen en weer tussen de 1100 en 1500 toeren. Ook als ik de motor laat uitrollen in zijn 2 gaat hij wel eens bokken.
Zoda ik de choke erop zet start de motor netjes en de choke kan er bijna meteen ook weer vanaf (anders gaat hij ook gelijk iets van 3000 toeren draaien).
Zou het kunnen zijn dat die pilot screws toch verder uitgedraaid moeten worden om hem netjes te laten lopen (komt dat dan door slijtage ofzo)? Stel dat het zou helpen (ik ga het niet zomaar even proberen want dan moeten de carburateurs wéér uitgebouwd worden), kan ik dan beter wachten tot het nieuwe luchtfilter binnen is of maakt dat niet uit?
Bij voorbaat dank!
Hij liep eerst ook niet geweldig. Deze motor heeft ongeveer 6 jaar stilgestaan voordat ik hem kocht, vandaar het onderhoud.
Het synchroniseren is wel goed gegaan, ik denk dat het aan die pilot screws ligt. Maar voordat ik alles weer eruit haal, wil ik graag weten of het daar überhaupt aan kan liggen. De carburateurs zijn van Mikuni, het type weet ik niet precies. Het is best vervelend dat je die pilot screws niet kunt stellen wanneer alles ingebouwd is.
[afbeelding]
Bedankt voor de antwoorden tot dusver!
Edit:
Is het trouwens verstandig om eerst de vlotterhoogte te meten (en eventueel goed te zetten)?
Die regelt de brandstof/lucht verhouding bij een kleine gasopening"stationair tot ongeveer kwart gas".
Mijn motor loopt nu heerlijk, al het werk loont!
Ik weet niet wat voor motor jij rijdt en wat daar de afstelling van moet zijn. Bij mijn motor moet je ze inderdaad helemaal indraaien (pas op dat je ze niet te vast aandraait, dan gaat het kapot) en vervolgens 1,5 slagen (uren) uidraaien. Uiteindelijk heb ik ze 2,5 slagen uitgedraaid.
Heb je de rest wel eens bekeken / gesteld? Ik heb namelijk ook de kleppen gesteld, carburateurs schoongemaakt, vlotterhoogte gecontroleerd en de carburateurs gesynchroniseerd.
Ik ga er eerdaags aan beginnen mn motor weer klaar te maken.
en dus ook mn carb pilot screw..... tegen het bokken.
maar in mijn boek staat niet waar die zit!!! (duits boek)
en kan ik er bij zonder dat speciaale tooltje?
en liefst ook niet demonteren vna de carbs.....
nope nog niet
gister mn voorwiel eruit gehaald die moet zowieso verse band krijgen.
heb alleen in het weekend tijd. en dan maar ffies.