Ook ik motor onderuit , deuk in tank. ( foto's + filmpje )

De tijd dat een motorrijbewijs gelijk gegeven werd bij een autorijbewijs is allang voorbij.

Ik heb 8 (bijna 9) jaar geleden een degelijke rijopleiding gehad, welliswaar "maar" 8 uur (+ 2 u vlak voor 't examen) maar die waren wel zeer degelijk.
Geloof niet dat ik dat ergens beweerd heb.
 
In België heb je slechts 9 uur les .. In die 9uur ben ik van 0 begonnen. Het is inderdaad allemaal te krap om goed voorbereid te zijn.. +- 3uur heb ik op de openbare weg gereden, de rest besteed aan de oefeningen voor het examen onder de knie te krijgen..

Dus wat dat betreft .. word je zomaar in zee gegooid en leer zelf maar zwemmen !
Als ik sommige verhalen lees van de rijlessen in Nederland .. is toch wat anders daar.
Maarja.. het is nu eenmaal (nog) niet anders voor een motor rijdende Belg.

Ik wil je best wat lessen geven hoor, alleen ligt het niet echt in de mens zijn aard om geld uit te geven wat niet strikt noodzakelijk is. Veruit de meesten zullen het wel prima vinden dat ze relatief goedkoop de weg op mogen.


Het hobbeltje waar je over onderuit gegaan bent is wel typisch iets wat ze je tijdens rijlessen op attent hadden mogen maken, bij de overgang van wegdek zit nu eenmaal vaak hoogte en/of gripverschil.
Zeker als je over zo'n overgang al remmend (<-daar ligt, denk ik, groot deel van de oorzaak) neemt heb je extra kans op een reactie vanuit je motor.
Ik denk toch echt dat je (gebrek aan) ervaring hier meespeelt, voor een doorgewinterde motorrijder zou dit absoluut geen probleem mogen zijn.

Tank... ik zou maar vast internet in de gaten houden op zoek naar een goede 2e hands exemplaar. Deze tank nog weer echt goed en netjes krijgen lijkt me niet onmogelijk, maar wel tegen hoge kosten.
 
Ik heb 8 (bijna 9) jaar geleden een degelijke rijopleiding gehad, welliswaar "maar" 8 uur (+ 2 u vlak voor 't examen) maar die waren wel zeer degelijk.

Zeer degelijk.... 8 uur.... :? _O-

Dat zegt meer over hoe ze daar tegen de rijopleiding aankijken als over wat je in die tijd kunt leren over motorrijden.
 
Is toch ideaal. Op maandag hoor je dat je vrienden een weekend in de Eifel zijn geweest en bedenk je dat je ook je motorrijbewijs wilt halen. Op dinsdag neem je dan 8 lessen (08.30-12.30 4 uur les, 12.30-13.00 1/2 uur pauze, 13.00-17.00 weer 4 uur les), neem je op woensdag morgen vlak voor je examen nog 1 uur les, ga je op examen, rij je meteen door naar het gemeentehuis en met een beetje mazzel heb je op vrijdag je pasje in je beurs. Kun je meteen het volgend weekend met je vrienden mee naar de Eifel.

Ik vind dat we dat hier ook moeten invoeren.











:+

:N

Toch maar niet!
 
Dat is zeer zeker niet overbodig. De reden dat ik aangaf dat het in dit soort gevallen raadzaam is te vermelden dat het in België gebeurd is, bleek al uit één van de eerste reacties. Er werd een link geplaatst naar een Nederlandse website, waarin de Nederlandse regelgeving omtrent aansprakelijkheid uitgelegd wordt. Dit zijn de Nederlandse regels, niet de Belgische. En omdat het niet over de Belgische regelgeving gaat, heeft TS niet veel aan deze informatie (hoe goed bedoeld de link ook is).
Eh, niet selectief kwooten he. :(
Er staat bij dat het nieuwe asfalt gescheurd is en dat kan alleen in België.
 
Eh, niet selectief kwooten he. :(
Er staat bij dat het nieuwe asfalt gescheurd is en dat kan alleen in België.
Sorry, dan heb ik 'm verkeerd opgevat. Ik doelde op de wet- en regelgeving, waardoor het hier wél van toepassing zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zei mijn vriendin ook al.. Is gebeurd rond 18u dus toen was het toch al te laat om nog ergens aan te kloppen. Het is allesbehalve waterpas, de overgang van oude wegdek naar het nieuwe. Maar of die hobbel genoeg is om in mijn recht te zijn? Geen ervaring met zoiets maar kan het wel gaan proberen natuurlijk. Of toch tenminste dat ding laten gelijk maken, ligt op een heerlijke motorweg :(


Van die 'koop een SS' reacties heb ik dus 0 aan.
Ik dacht dat ik hier op MOTORforum zat en niet SUPERSPORTforum
Hobbel lijkt wel een verkeersdrempel :X

Succes met de schade afhandeling in ieder geval.
 
Zeer degelijk.... 8 uur.... :? _O-

Dat zegt meer over hoe ze daar tegen de rijopleiding aankijken als over wat je in die tijd kunt leren over motorrijden.
Het is (was) idd "maar" 8 uur, maar toch kan ik zeggen dat ik een zeer degelijke rijopleiding gehad heb.

[off topic]
Toch tegenstrijdig, hoe de gemiddelde Nederlander de hekel heeft aan alles wat met België te maken heeft, maar intussen kopen ze wel bijna heel Wallonië op om poen te scheppen :') dan gaan ze niet klagen over slechte wegen en slechte rijopleidingen :')
[/off topic]
 
Het is (was) idd "maar" 8 uur, maar toch kan ik zeggen dat ik een zeer degelijke rijopleiding gehad heb.

[off topic]
Toch tegenstrijdig, hoe de gemiddelde Nederlander de hekel heeft aan alles wat met België te maken heeft, maar intussen kopen ze wel bijna heel Wallonië op om poen te scheppen :') dan gaan ze niet klagen over slechte wegen en slechte rijopleidingen :')
[/off topic]

OOhhhw....wat zit je ernaast door mij van vooroordelen te betichten en wat laat je daarmee zien dat juist jij vooroordelen hebt _O-

Hekel aan België ? Ik voel me half Belg gezien de plek waar ik woon waar het half Belgs / Half Nederlands is overdag.
In Wallonië poen komen scheppen ? Zonder financiële hulp van de Vlamingen was Wallonië allang falliet.
Het is er gezellig hoor, daar doe ik niets aan af, maar doe nu niet alsof het een financieel vruchtbare omgeving is op dit moment.

En ik klaag niet over de rijopleiding. Zal me een biet zijn, maar iedereen die zegt dat hij in 8 uur een gedegen rijopleiding heeft gehad...eueuh...tja, dat kan alleen maar een Belg zijn :+
In 8 uur leer je net wat de voor en achterkant van een motor is. Ja, met wat zelfoverschatting zou je kunnen denken dat het heel wat is, maar irl slaat het nergens op om dat een 'opleiding' te noemen |(
 
Laatst bewerkt:
OOhhhw....wat zit je ernaast door mij van vooroordelen te betichten en wat laat je daarmee zien dat juist jij vooroordelen hebt _O-
Was niet op u bedoeld, op niemand persoonlijk trouwens, gewoon algemeen ;)

Mij maakt het niets dat half Wallonië opgekocht wordt door Nederlanders, wilde gewoon even het ironische aan bod brengen ...
... is een beetje zoals racisten, ze kunnen geen vreemdelingen verdragen, maar om er op vakantie te gaan is het prima, en beter nog, er gaan wonen, want het is toch zo goedkoop daar :')

En als ge het wilt weten, ik ben er vooral niet fier op om Belg te zijn :r heb er zelfs een hekel aan, daarom dat ik in de toekomst zeker en vast België zal verlaten :Y
... Zonder financiële hulp van de Vlamingen was Wallonië allang falliet.
... maar doe nu niet alsof het een financieel vruchtbare omgeving is op dit moment.
Velen vergeten echter dat de welvaart in Vlaanderen nu net te danken is aan Wallonië ... heel lang geleden dan, en de bevolking van Vlaanderen geeft Wallonië wat dat betreft enkel "stank voor dank", en dat is triest.

En jazeker, Wallonië is financieel een vruchtbare plek, bijna de helft van alles wat met toerisme te maken heeft is in het bezit van Nederlanders, en die weten waarom ze dat doen, die rijden niet rond met Renault Meganes of VW Passats hoor, en eerlijk gezegd, ik kan ze er geen ongelijk in geven. Ben zelf ook van plan zaken te gaan doen in het buitenland, op toeristisch vlak dus ... maar dat gaat nog effe duren, moet wachten tot mijn kindjes groot zijn.

En als je moest weten wat ik in die 8 uur allemaal gezien heb, ik vind het niet slecht.
Het ging hem daar niet specifiek over "hier mag je maar 50 en daar maar 70", maar zaken als tegensturen, hellingshoek, nut van voorrem en minder nut van achterrem, en vooral, het verkeersinzicht vanuit het oogpunt als motorrijder kwam er zeer expliciet in naar voren, in alle aspecten.

Edit: misschien had ik het geluk een betere rijschool uitgekozen te hebben. Heb twee instructeurs gehad, de eerste had ik voor 1 uur, en daarbij voelde ik dat die zijn werk alleen maar deed om zijn inkomen te hebben, dat merkte ik toen ik bij mijn tweede uur zo een verschil zag met de andere instructeur, dat ik mijn lessen herboekt heb onder die tweede instructeur.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet op dezelfde rijschool heb gezeten als Neanderthaler ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OOhhhw....wat zit je ernaast door mij van vooroordelen te betichten en wat laat je daarmee zien dat juist jij vooroordelen hebt _O-

Hekel aan België ? Ik voel me half Belg gezien de plek waar ik woon waar het half Belgs / Half Nederlands is overdag.
In Wallonië poen komen scheppen ? Zonder financiële hulp van de Vlamingen was Wallonië allang falliet.
Het is er gezellig hoor, daar doe ik niets aan af, maar doe nu niet alsof het een financieel vruchtbare omgeving is op dit moment.

En ik klaag niet over de rijopleiding. Zal me een biet zijn, maar iedereen die zegt dat hij in 8 uur een gedegen rijopleiding heeft gehad...eueuh...tja, dat kan alleen maar een Belg zijn :+
In 8 uur leer je net wat de voor en achterkant van een motor is. Ja, met wat zelfoverschatting zou je kunnen denken dat het heel wat is, maar irl slaat het nergens op om dat een 'opleiding' te noemen |(
Helemaal mee eens, 9 uur is het minimum. :P
Uren zegt toch helemaal niets, leren rijden doe je toch pas met je eigen fiets. Voor die nieuwe rbw betutteling was het aantal benodigde uren in NL ook een stuk minder. Dat je nu twee keer op moet en twee keer een zet moet wachten tjaa. En als daardoor minder doden vallen prima, maar dat betwijfel ik nog.

En niet dan nog heeft dit niets met rijopleiding te maken. Als je schrikt, schrik je. Kun je alleen maar oefenen door vaker te schrikken. VRO cursus zou daarbij kunnen helpen maar van je fiets stuiteren helpt beter. ;)
 
Namiddag gebeld voor die tank wat ik gezien had online.
Na ongeveer 4 uur rijden in totaal heb ik een tank gevonden/gekocht voor 200€.
En dan nog het beste : compleet dezelfde als ik had. Zelfde lijntjes rond de tank etc en met de beide Dragstar embleempjes erop.

Foto-UMBQBAW6-D.jpg



Denk niet dat ik hiervoor in het zak ben gezet , nu nog installeren dat ding.. Hopelijk niet (te) erg moeilijk ..
 
Hier zijn ook scholen die adverteren met "Motorrijbewijs in een week".
Ik weet niet waar "hier" is,(waarschijnlijk "daar" :+ ), maar ik heb mijn koekblikrijbewijs hier 2 1/2 jaar geleden ook behaald met een snelcursus van 14 uur. 8-)
 
Namiddag gebeld voor die tank wat ik gezien had online.
Na ongeveer 4 uur rijden in totaal heb ik een tank gevonden/gekocht voor 200€.
En dan nog het beste : compleet dezelfde als ik had. Zelfde lijntjes rond de tank etc en met de beide Dragstar embleempjes erop.

[afbeelding]


Denk niet dat ik hiervoor in het zak ben gezet , nu nog installeren dat ding.. Hopelijk niet (te) erg moeilijk ..
Zeker als die in goede staat is, dan ben je er met een mooie prijs vanaf gekomen :Y
Nieuw is dat niet bepaald goedkoop :X

En dat monteren is niet zo heel moeilijk, maar neem er rustig je tijd voor ;)
 
Uitdeuken en spuiten bij een goeie spuiter was je duurder uitgeweest en rij opleidingen zoals VRO tja je leert er wel wat van heb zelf ook de VRO gedaan na een jaar niet gereden te hebben
(was wel even zweten) het belangrijkste is toch het kijken.
Hoe je reageert bij een ongeluk of iets wat voor je gebeurt hangt af van het moment en hoeveel tijd je hebt om te reageren gebeurt het in een bocht en moet je stevig in de ankers dan ga je gewoon
en dan helpt vro echt niet.
 
Achtjes draaien, rijden over een wip of door brandende hoepels springen zal de motorrijder echt niet veel helpen in de harde realiteit. Cursussen zijn handel.
 
Namiddag gebeld voor die tank wat ik gezien had online.
Na ongeveer 4 uur rijden in totaal heb ik een tank gevonden/gekocht voor 200€.
En dan nog het beste : compleet dezelfde als ik had. Zelfde lijntjes rond de tank etc en met de beide Dragstar embleempjes erop.

[afbeelding]


Denk niet dat ik hiervoor in het zak ben gezet , nu nog installeren dat ding.. Hopelijk niet (te) erg moeilijk ..
Top man, fijn gevoel he omdat allemaal in orde te hebben!?

Zoals eerder gezegd, misschien is het handig een rijvaardigheidstraining of cursus te volgen. Iets wat je zelfvertrouwen en kennis/ervaring een enorme boost geeft.
Ik rijd zelf nu zo'n anderhalf jaar en ben al vaak zat in bochten grind/dooie beesten ( of nog levende... )/kuilen/teerstrepen enz. Tegengekomen en soms als je al beste hellingshoek aan het maken bent.

Zo'n 'hobbeltje' als dit kan een hoop leed doen ( zoals je helaas al ervaren hebt ) maar dat hoeft natuurlijk niet perse, eerlijk gezegd zal je nog veel 'ergere' dingen tegenkomen op de weg waar je ook overheen moet rijden.
Niet dat je, je hoeft te schamen voor deze crash, ik bedoel iedereen die begint maakt beginnersfoutjes. Ik liet me motor donderen met 5km per uur omdat ik dacht dat ik wel kon draaien.... :P en zo heeft iedereen wat, maar leer ervan en pak desnoods een cursus. Dan zit je zelf ook relaxder op de brommert en misschien is het de volgende keer geen schrikreactie maar rijd je er gewoon zo over heen.

Veel plezier iig geval :]
 
Achtjes draaien, rijden over een wip of door brandende hoepels springen zal de motorrijder echt niet veel helpen in de harde realiteit. Cursussen zijn handel.

Het gaat om motorbeheersing. Dat leer je niet door altijd maar te rijden zoals je rijdt, je hebt t nodig dan net even verder te gaan als je uit jezelf zou doen.

Tijdens een goede cursus leer mogelijkheden en onmogelijkheden van een motor en jezelf als berijder.
De motor kan over het algemeen veel meer als dat de berijder denkt...en/of durft :P

De opmerking cursussen zijn handel schiet er echt naast.
Gebruik de zoekfunctie van M-F en je ziet dat veruit de meeste vinden dat ze er erg veel aan hebben gehad.
 
Achtjes draaien, rijden over een wip of door brandende hoepels springen zal de motorrijder echt niet veel helpen in de harde realiteit. Cursussen zijn handel.

Maar noodstop bij hoge snelheid of over een onverwacht obstakel op de weg rijden, daar leer je wel wat van. En wat denk je van remmen in de bocht? Dat leer je op een VRO en dat is erg nuttig. Uitwijken in de bocht? Gezien dit topic is dat ook handig.
 
Laatst bewerkt:
y.

maar ik zou aanvechten bij de gemeente en schade vergoeding eisen want zij vergeten altijd te waarschuwn voor slecht wegdek behalve daar waar veel nederlanders komen dan plaatsen ze weer teveel borden langs de weg B| :Y _O-


Nee hoor, in Belgie staan die borden bij elke grensovergang *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan