Oordoppen

blarp

Die hard MF'er
13 nov 2007
935
405
Breda
Voor wat het waard is (en ik heb er geen aandelen in):

http://www.kijkshop.nl/product/4195...ntspanning/overig/alpine-oordopjes-sleepsoft/

Ik heb de sleepsofts, en die werken even goed als de Alpines uit de motorwinkel die ik hiervoor had. (hoewel ik geen oog dichtdoe op de motor :N )

Ik heb er touwtjes aan geknoopt zodat ik ze lekker diep kan aanbrengen, en ze er vervolgens ook weer uit krijg.
Maar dat is alleen bij vreemde oren nodig. zoals de mijne. :+

Ik geloof niet dat er veel verschil zit tussen de slaap- vlieg- party- etc varianten. Een gehoorapparaat is duurder.
 
Ik heb gewoon degene voor op de motor. Gebruik de gele filter werkt prima :)
 
Is het normaal om oordoppen te gebruiken op de motor? Heb er nooit tijdens les iets over gehoord en ook nooit vrienden en dergelijke die het gebruiken... Of geld het alleen als je een low-budget ruishelm hebt...?
 
Maar is het om gehoorbeschadiging te voorkomen of is het gewoon relaxt..? Want ik vind het geluid van mijn motor zo lekker dat ik dat niet wil dempen...:p
 
Maar is het om gehoorbeschadiging te voorkomen of is het gewoon relaxt..? Want ik vind het geluid van mijn motor zo lekker dat ik dat niet wil dempen...:p
Stap dan maar een bij mij op de motor...ben je blij als je oordoppen in hebt. Rij nooit meer zonder.
 
Ik kan me voorstellen dat je na een uur of 2 snelweg het geluid zat bent maar het kan mij niet hard genoeg klinken qua uitlaat...:)
 
Ik kan me voorstellen dat je na een uur of 2 snelweg het geluid zat bent maar het kan mij niet hard genoeg klinken qua uitlaat...:)

Vanaf ong 120 kmpu hoor jij die uitlaat echt niet meer zo hoor, dan wil de wind je gehoor flink verpesten. Rijd nou maar eens een keertje met oordoppen, je gaat echt niet meer terug :)
 
rijd met alpine doppen..bevalt prima. Mijn helm is ook goed qua windgeruis. Maar met doppen erbij is het helemaal rustig.
 
Is het normaal om oordoppen te gebruiken op de motor? Heb er nooit tijdens les iets over gehoord en ook nooit vrienden en dergelijke die het gebruiken... Of geld het alleen als je een low-budget ruishelm hebt...?

Oorbescherming is prettig, zeker als je de op maat gemaakte neemt. En niet alleen bij brulpijpen en low-budget-helmen. Ik heb een zeer rustige motor (GSX650F origineel) en een hele goede helm (Arai RX7GP) en ook dan is het een verademing dat je niet continue de windruis hoor. Zeker bij langere stukken.
 
als ik de snelweg op ga stop ik herrie stoppers in m'n oor, dat rijd wat geluid betreft echt super relaxed en dan kun je gewoon met 200 doorjakkeren als je wil zonder dat je kans loopt op gehoorbeschadeging, voor het normale rijden doe ik ze nooit in (heb standaard uitlaat :+ ) want dan haal ik geen snelwegsnelheden.... nouja wel eigenlijk maar niet zo lang als op de snelweg waardoor mijn oren weinig tot niks te lijden hebben.

dus eigenlijk alleen met snelweg doe ik ze in (heb een systeem helm van een aardig prijsje dus die dempt wel redelijk standaard)
 
Is het normaal om oordoppen te gebruiken op de motor? Heb er nooit tijdens les iets over gehoord en ook nooit vrienden en dergelijke die het gebruiken... Of geld het alleen als je een low-budget ruishelm hebt...?

Rij maar eens een stuk met 1 dopje in je oor. dan merk je pas hoe doof je aan 1 kant bent na een stuk (snelweg) rijden
 
heb dezelfde. vrouw zwanger --> snurrrrrken dus ik die dingen aangescaft en werken ook prima op de motor
 
Binnen een maand na aankoop van mijn motor had ik ook doppen gekocht.
En sinds dit jaar op maat gemaakte. Heerlijk rustig aan de oortjes :)

Enneh, het gaat niet om het motorgeluid... maar vooral het windgeruis. Boven de 80km/u is dat al een beetje aanwezig...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook op maat gemaakte oordoppen,dat scheelt echt voor het windgeruis.
Wil je het nog stiller hebben koop dan zon motorcolletje vanaf je schouders tot aan je neus in combinatie met je oordoppen.
 
Het is niet alleen stiller, maar blootstelling aan geluid boven de 83 decibel of in de orde of grootte van dien voor een wat langere tijd, en dat telt dan in minuten kan permanente beschadiging veroorzaken aan het gehoor. Ik ken niet de preciese normen, maar weet wel dat ik op mijn 47 dus mooi van die apparaatjes in mijn oor moet hebben omdat ik vroeger te eigenwijs was en onzin vond, dus zonder bescherming over de werkvloer liep, op de motor draag ik ze wel, al zo'n 20 jaar vanwege de verminderde ruis en hoge tonen tijdens het rijden.
 
De alpines voor muziek (de goedkope variant) zijn dezelfde als die voor op de motor (met sterkste filter) alleen wel goedkoper. Kwam ik achter toen ik ze besteld had en op het doosje keek (op de site staat niks aangegeven).
 
Heb hetzelfde soort oordopjes als in de OP staan ook gehad (dacht goedkoper uit te zijn), maar ik vond ze minder goed werken dan de universele dopjes van alpine voor op de motor. Heb wel eens ergens een schema gezien met de demping van de verschillende filtertjes.

kan ze zo snel alleen maar vinden voor de universele motordopjes. Misschien dat iemand het uitgebreide schema op het net wel kan vinden.

Frequentie 125 250 500 1000 2000 4000 8000
Demping filter groen in dB 14.8 15.0 15.7 18.7 26.6 24.4 18.9
Demping filter geel in dB 18.8 15.6 16.0 18.5 27.7 28.9 22.0

Gebruik zelf herriestoppers die volgens de site een demping hebben van 35db(a). Vind deze goed werken, ze zijn goedkoop en ik hoor toch nog omgevingsgeluiden.
 
Hmm specificaties:

- Dempt omgeving- snurkgeluiden
- Dempen vooral de storende geluiden
- Voor rustig en ongestoord slapen

MAAR DAN TOCH:

- Kinderen, telefoon en de bel blijven hoorbaar

:? _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan