Oordoppen

Ik gebruik 3M oordopjes die de Praxis verkoopt (bij de schuurmachines/mondkapjes)

Ben wel van plan om iets op maat te laten maken.
 
Met doppen hoor je nu een stuk minder, zonder doppen hoor je straks een stuk minder. Dus wat maakt het uit?
 
Met doppen hoor je nu een stuk minder, zonder doppen hoor je straks een stuk minder. Dus wat maakt het uit?
:P

kwestie van tijd toch?



nee ff serieus: iedereen die langer dan 10 minuten rijdt, zou gewoon die doppen moeten kopen. eigenlijk de beste, op maat gemaakt.

als je je vrouw over 20 jaar nog wil horen zeuren...... })
 
Ik rijdt nooit op de snelweg, heb standaard uitlaten en rijdt nooit zonder oordopjes, van die standaard schuimdingen, 10 in een verpakking / type bouwmarkt. Ik geloof 32 db vermindering. In het begin vergat ik ze nog wel eens maar dan ga je terug om ze alsnog mee te pakken, zo'n verschil maakt het. Tegenwoordig doe ik ook gehoorbescherming op (zo'n soort koptelefoon) bij allerlei luide machines (zaag-, schuur-, klopboor-; zelfs maaimachine, kettingzaag, hogedrukspuit). Stuk relaxter. Ben ik aan gewend geraakt op de schietbaan (maar dan wil je ook echt wel).
 
Laatst bewerkt:
ik heb tot nu toe die weg-smijt oordopjes een keer of twee drie gebruikt. Bevalt eigenlijk niet, het lijkt alsof alles op een afstandje gebeurt... Op de snelweg heeft het zeker voordelen, maar gisteren had ik iets raars. Denk dat mijn rechter-oor-dopje te goed afsloot waardoor ik tot een paar uur daarna pijn/vervelend gevoel had in mijn oor. Net alsof je in het vliegtuig zit en je oor plopt niet open. drukverschilletje hier en daar en daar ga te trommelvlies. wil toch eens gaan kijken naar de betere uitvoeringen, hoop dat die beter zijn.
 
Ik heb mij de dure oordoppen aangemeten, en ben er blij om. Het is een investering in je gehoor (om op de lange termijn fabrieksdoofheid te voorkomen) en in je veiligheid, want een hele dag die herrie aan je kop is flink vermoeiend.
 
Hmm specificaties:

- Dempt omgeving- snurkgeluiden
- Dempen vooral de storende geluiden
- Voor rustig en ongestoord slapen

MAAR DAN TOCH:

- Kinderen, telefoon en de bel blijven hoorbaar

:? _O-
En als je nou vooral het geluid van kinderen storend vindt... wordt het dan wel gedempt? :?

:+
 
Laatst bewerkt:
Rij met op maat gemaakt, mijn rare gehoorgangen konden standaard schuimpjes niet hebben. 100 pleuro ZEER well spent. Zou niet meer zonder willen. Gebruik ze ook nog wel eens bij het slapen als de buren een keer een feestje hebben ofzo. O-)
 
Grappig dat iedereen het weer anders beleeft. Ik heb een redelijke helm en een hoge ruit (lage ruit in de zomer) - maar ik rij vrijwel nooit zonder doppen.

Std uitlaat - op de snelweg het windgeruis totaal dominant.

Het probleem met het menselijke ras is dat we aan alles wennen, ook hard geluid.

Ik tank soms bij een station langs de snelweg dicht bij huis, en laat dan de doppen wel eens uit voor de laatste paar Km's, en daar heb ik dan snel spijt van.

Het is wennen als je het voor het eerst doet, maar daarna is doploos rijden onverdraaglijk.

Wegwerp-dopjes werken voor mij niet goed , vermoedelijk door mijn vreemd gevormde gehoorgangen. De el-cheapo Alpines wel, als ik ze maar diep genoeg inbreng met dat lanceerhulsje.

De "dure" motor-alpines die ik vroeger had, werden geleverd met 2 sets filters waar ik absoluut geen verschil tussen kon ontdekken. ik twijfel er sterk aan of die paar dB'tjes hier en daar echt waarneembaar zijn. De maker hoopt waarschijnlijk dat de consument meerdere setjes koopt (voor slapen, vliegen feesten, rijden :-) )

Het "filter" (klein gaatje) zorgt voor een druk vereffening, zodat je geen vervelende "vliegtuig" oren krijgt zoals een andere poster reeds meldde.

Als je jong bent: alsjeblieft pas op je materiaal. Zelfs voor oude knarren zoals ik is het de moeite waard. Ik hang tegen een lichte tinnitus aan, en voor een beetje te veel geluid wordt ik direct beloond met een piep in m'n oor. Ingebouwd waarschuwingssignaal dus..
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat iedereen het weer anders beleeft. Ik heb een redelijke helm en een hoge ruit (lage ruit in de zomer) - maar ik rij vrijwel nooit zonder doppen.

Std uitlaat - op de snelweg het windgeruis totaal dominant.

Het probleem met het menselijke ras is dat we aan alles wennen, ook hard geluid.

Ik tank soms bij een station langs de snelweg dicht bij huis, en laat dan de doppen wel eens uit voor de laatste paar Km's, en daar heb ik dan snel spijt van.

Het is wennen als je het voor het eerst doet, maar daarna is doploos rijden onverdraaglijk.

Wegwerp-dopjes werken voor mij niet goed , vermoedelijk door mijn vreemd gevormde gehoorgangen. De el-cheapo Alpines wel, als ik ze maar diep genoeg inbreng met dat lanceerhulsje.

De "dure" motor-alpines die ik vroeger had, werden geleverd met 2 sets filters waar ik absoluut geen verschil tussen kon ontdekken. ik twijfel er sterk aan of die paar dB'tjes hier en daar echt waarneembaar zijn. De maker hoopt waarschijnlijk dat de consument meerdere setjes koopt (voor slapen, vliegen feesten, rijden :-) )

Het "filter" (klein gaatje) zorgt voor een druk vereffening, zodat je geen vervelende "vliegtuig" oren krijgt zoals een andere poster reeds meldde.

Als je jong bent: alsjeblieft pas op je materiaal. Zelfs voor oude knarren zoals ik is het de moeite waard. Ik hang tegen een lichte tinnitus aan, en voor een beetje te veel geluid wordt ik direct beloond met een piep in m'n oor. Ingebouwd waarschuwingssignaal dus..

:^ Het lijkt me verdomde lastig om als ik een ouwe l*l ben de hele tijd te moeten zitten "wat?"-ten. Dat is me die 100 pleuro op de paar jaar wel waard.
 
Maar is het om gehoorbeschadiging te voorkomen of is het gewoon relaxt..? Want ik vind het geluid van mijn motor zo lekker dat ik dat niet wil dempen...:p

Toen ik net mn rijbewijs had, denk 2 maanden ofzo, ben ik zonder doppen naar Italie gereden over de snelweg....Dat was niet zo handig, heb 2 dagen met een tuuuuuuut in mn oren gelopen. |( Sindsdien, alle ritjes naar buitenland, doppen in. Voor een rondje om de kerk doe ik ze niet in.

Binnenkort ga ik wel doppen op maat laten maken, want dat gedoe met die 'standaard doppen ben ik wel zat.
 
Ik heb ook een vrij stille helm maar boven de 80km/h overheerst het windgeruis toch behoorlijk. Naast dat het vervelend is vind ik het vooral erg vermoeiend bij langer rijden. Ik heb vorige week dus ook doppen laten aanmeten en kan echt niet wachten tot ze klaar zijn.

Eigenlijk heb ik ze ook op mijn werk nodig dus dat komt wel goed uit.
 
Ik rijd altijd met die standaard Alpine dingen. Alleen als ik net langer als 5 min hoef te rijden en daarbij ook de snelweg niet op ga doe ik ze soms niet in.

Voor de rest altijd. Ook als ik een ritje van 5 min moet maken, maar dan over de snelweg. Dat windgeruis is echt vreselijk. In den beginne had ik er geen last van totdat ik een paar met doppen had gereden. Als je dan zonder rijdt valt het direct op.

Het enige minpuntje is dat ik mijn dempertje nu was minder luid hoor.
Maar als ik genoeg gas geef of een tunnel in knal dan is het luid genoeg. :Y
 
Toen ik net mn rijbewijs had, denk 2 maanden ofzo, ben ik zonder doppen naar Italie gereden over de snelweg....Dat was niet zo handig, heb 2 dagen met een tuuuuuuut in mn oren gelopen. |( Sindsdien, alle ritjes naar buitenland, doppen in. Voor een rondje om de kerk doe ik ze niet in.

Binnenkort ga ik wel doppen op maat laten maken, want dat gedoe met die 'standaard doppen ben ik wel zat.

Heb één van de stilste helmen, maar doppen gaan altijd in als ik buiten de bebouwde kom kom.

Vind wel dat die Alpine doppen niet écht ideaal zitten, dus ook maar eens kijken naar maatdoppen.
 
Heb één van de stilste helmen, maar doppen gaan altijd in als ik buiten de bebouwde kom kom.

Vind wel dat die Alpine doppen niet écht ideaal zitten, dus ook maar eens kijken naar maatdoppen.

Voordeel van doppen is wel dat je harder gaat rijden vanwege het mindere geluidsnivo :Y Of is dat eigenlijk geen voordeel :? :P
 
Ik heb ook van die alpine-dingen. Ik was er best tevreden over, totdat...

- na verloop van tijd het materiaal wat "moe" werd en de filtertjes er wel heeeel gemakkelijk uitkwamen (bijna eruit vielen)
- 1 zo'n klotedop bij het inbrengen mijn gehoorgang inschoot. Ik had geluk dat er op 50 meter afstand toevallig een EHBO-post zat. Zij hadden gelukkig een fatsoenlijke pincet om het ding er weer uit te pulken.
- ik daarna snel oxinore-doppen op maat heb laten maken. Oh, wat is dat heerlijk en dempt een stuk beter, terwijl ik meer hoor dan met die alpine-dingen.


Helaas ben ik mn oxinoren onlangs verloren. Heb er één op de oprit teruggevonden die een avontuurtje met een autoband niet heeft overleeft. :X
Ik heb nu uit nood die alpine-doppen weer in gebruik, maar ga spoedig weer nieuwe doppen op maat laten maken!
 
De el-cheapo Alpines wel, als ik ze maar diep genoeg inbreng met dat lanceerhulsje.

Ik vraag me af hoe goed (of slecht) die motosafe alpines zijn vergeleken met op maat gemaakte doppen....
Zijn (goeie) aangemeten doppen beter, of maakt het niet heel veel uit?
 
Ik vraag me af hoe goed (of slecht) die motosafe alpines zijn vergeleken met op maat gemaakte doppen....
Zijn (goeie) aangemeten doppen beter, of maakt het niet heel veel uit?

Euuhh... lees mijn post direct boven de jouwe eens... ;)

Ik denk dat alle goed aangemeten op maat gemaakte oordoppen (met juiste filters erin) alle standaard gehoorbescherming overtreffen in gebruik op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien mensen altijd negatieve ervaringen posten maar bijna nooit positief grijp ik nu ff de kans aan om een positief bericht over Alpine te schrijven:

Ik ben mijn inbrenghulsje kwijt geraakt tijdens het in doen van de week. Heb dus een mail gestuurt waar ik deze kan bemachtigen. Gisteravond gestuurt krijg ik mooi om 8:22 het volgende mailtje:

"Geachte heer Freakie1, bedankt voor uw positieve mening. Als service stuur ik vandaag een nieuw inbrenghulsje naar u op. GRATIS. Heel veel plezier ervan.
Met vriendelijke groet,

XXXX XXXX
Alpine Hearing Protection"
 
Oordoppen in = Chill rijden. Die 100 euro per drie jaar dat ze goed werken is het zeker waard. Die Alpine dingen zijn goed en betaalbaar om een proefje te doen zo te horen. Voor frequenter en langduriger gebruik zijn op maat gemaakte m.i. beter. :W
 
Ik heb deze.
alpine-oordopjes-901068-(123510).gif


Maar die passen niet in mijn oor. krijg ze er bijna niet goed in. als het gelukt is werkenze prima.
Nu heb ik andere gekregen van iemand. Zachte gele. Deze dempen veel te goed. ik hoor gewoon niets meer
 
Ik heb nog nooit op maat gemaakte oordoppen geprobeerd, en kan dus niet oordelen. Ik weet wel dat de Alpines alleen goed werken als je ze op de juiste manier inbrengt, en dat gaat makkelijk fout.

Ooit was het wel eens nodig om onderweg te stoppen om ze te "re-setten" omdat er nauwelijks demping waarneembaar was.

Toen ik eenmaal een voor mij werkend "inbreng protocol" had ontdekt, was het probleem over, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat op maat gemaakte modellen beter zouden kunnen werken - of liever gezegd: het is gewoon voldoende goed. Ik voel ze niet, en dempen prima.

Maar met mijn oren is het dus kennelijk heel makkelijk om ze fout in te brengen, en dan werken ze slecht. Zoals eerder opgemerkt moet ik er touwtjes aan binden om ze er weer reproduceerbaar uit te krijgen.

De "motor"-alpines hadden idd last van loszittende filters, de sleepsofts lijken dat niet te hebben daar het kennelijk niet de bedoeling is de filters uit te wisselen bij dit model.

Ik kan me voorstellen dat op maat gemaakte doppen veel makkelijker in de omgang zijn (geen touwtjes of inbreng procedures nodig), ik zou niet weten of ze beter zijn dan *goed* ingebrachte paddo's.

Inbrenghuls: een oude doorgezaagde vulpotlood huls werkt ook prima :-)
 
..blabla...

Ooit was het wel eens nodig om onderweg te stoppen om ze te "re-setten" omdat er nauwelijks demping waarneembaar was.

..blabla...

Klopt, bij mij kropen die alpines ook geregeld naar buiten...

ik wil even tijdelijke, van die gele of zo. Waar kan ik die het beste kopen?

Op de beurs wordt het aanmeten.

Iemand suggesties wat voor/welke winkel?
Volgens mij zijn die bij een willekeurige bouwmarkt wel verkrijgbaar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan