Op de BMW k75 naar Oostenrijk

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
Hallo mede-forummers,

Ik heb er altijd al van gedroomd om op de motor een (voor mij relatief) grote rondreis te maken op de motor.

Na een aantal jaar op sportmotoren gereden te hebben is mijn vorige motor, een Honda cbr600rr eind 2014 gestolen en heb ik een paar maanden geleden via een kennis een zeer goedkope, vieze, 1-2 jaar stilstaande maar nog goede BMW K75RT op de kop getikt (vele kennen dit model als de "politiemotor")

Ik heb sindsdien gezegd dat dit een tijdelijke motor was omdat het toch wel kriebelde weer op een tweewieler te zitten maar ik begin toch zeer aan deze verrassend wendbare motor gehecht te raken.

Maar nu kom ik op de kern van het verhaal. Ik heb door mijn werk als snowboardleraar in de winter veel vrienden gemaakt in Oostenrijk en ik zou ze graag deze zomer willen bezoeken.
Ik vertrek ergens mid juli (afhankelijk van hoeveel werk ik deze zomer heb) en ik wil pas 20 augustus terug zijn.

Misschien kunnen een aantal mensen hier mij voorzien van waardevolle tips om mij en mijn motor er zo goed mogelijk klaar voor te krijgen.

Voor deze reis heb ik de volgende checklist gemaakt:
Algemeen poetsen en smeren/bijspuiten👍
Remmen schoon en goed gevuld 👍
Luchtfilter 👍
Motorolie 👍
Motorolie filter 👍
Versnellingsbak olie 👍
Cardanhuis olie 👍
Bougies 👍
Benzinefilter 👍
Banden komen volgende week zitten er ondertussen op :]
Dan ook meteen een 12v outlet inbouwen voor TomTom en telefoon :)
Route uitstippelen


Als iemand nog andere suggesties heeft dat mag allemaal gewoon he :)

full


Edit 22 Juni:
Bandjes zitten eronder en een grove opzet van de route is gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
rechtdoor is snelweg. daarbuiten is het slingeren buiten Nederland. maar oude vierkante banden sturen niet. de nieuwe zullen wel lekkerder sturen. gewoon in een dag naar Innsbruck knallen over de snelweg. met 12 uur ben je er. en daarna lekker binnendoor de wereld verkennen.
 
Ik zou voor de zekerheid nog 2 dingen vervangen/checken: de koolborstel van de startmotoren de silentblocs van de dynamo.

Als de koolborstels versleten zijn krijg je namelijk heel erg vage storingen en totale uitval.
Als de silentblocs versleten zijn dan krijg je een resonantie die door de hele motor heen gaat. Beide dingen vervangen kost maar een tientje of 2, zie het maar als preventief onderhoud.
 
Super leuke rit/reis. Ben verleden week naar Graz geweest op mijn Suzuki Bandit 650s. Moest er voor werk zijn, en omdat het mooi weer was gewoon de motor gepakt. Door tijdsdruk heb ik het in één dag gereden, wat achteraf wel een beetje veel van het goede was, maar toch geslaagd.

Ben via Arnhem, Köln, Frankfurt en Passau gereden. Is de meest rechte route, wel zijn er veel wegwerkzaamheden onderweg ( maar even 80 rijden is eigenlijk wel lekker om even bij te komen). Onderweg heel veel leuke mensen ontmoet, wat altijd leuk is als je op een motor reist.

Vergeet niet ketting olie mee te nemen (of heeft je BMW een cardan?), laagjes kleren die je makkelijk aan/uit kunt trekken, natte doekjes om al die vliegen van je vizier te verwijderen, én dan vooral genieten.

Piet
 
Hey allemaal.

Thanx voor de tips. Ik hoorde laatst precies dezelfde 2 dingen als onderhoudstips. Ik zal er nog even naar kijken!

Ik denk dat ik de rit in 2 dagen ga rijden. Ik kan namelijk in Zell an der Mosel in DE wel overnachten.
Dan pak ik vanaf Limburg zodra ik de grens over ben zoveel mogelijk rechtdoor.

Is er niet een app voor om gereden routes te "tracken" als het ware. Zoals het ook met wandel gps systemen gaat?
 
Ik weet niet wat voor navigatie je hebt maar volgens mij slaan alle Garmins de gereden route op als een track die je naderhand nog eens bekijken kunt.
 
Ik heb een wat oudere TomTom one.

Dus niet oorspronkelijk voor de motor bedoeld.
Ik zal eens kijken of ik hem nog kan updaten..
 
gewoon in een dag naar Innsbruck knallen over de snelweg. met 12 uur ben je er. en daarna lekker binnendoor de wereld verkennen.

Zou ik zeker niet doen, lekker binnendoor over de Duitse B wegen in plaats van de snelweg, dan begint je vakantie bij je eigen voordeur. Kost wel wat meer tijd maar dat valt erg mee aangezien je op de Duitse B wegen 100 kpu mag rijden.

Wat die navigatie betreft zou ik die oude TT niet proberen te gebruiken maar een recenter apparaat met kronkelwegen functie. Dan hoef je niet te puzzelen maar kan je gewoon lekker rijden. Een bluetooth set is niet persé nodig als je alert blijft en vaak op de GPS kijkt. Met bluetooth set is wel veel relaxter.
 
Laatst bewerkt:
Daihatsu charade, Zell am zee, Amsterdam, 8uur, in de nacht gereden
rustig aan beetje pauze en niet plankgas :+ sommige rijden 2050km in 21:35 weg. en andere zijn na 500 km al volledig op :+ dus een beetje ruim genomen voor het idee.

en als je pech hebt in de file en er staan vrolijke duitsers onder het mom van het mag niet dus je komt er niet langs. dan ben je ruim 2 uur verder voor je 28 km hebt afgelegd. kruipend tussen de beroerd neergezette auto's door.
 
en als je pech hebt in de file en er staan vrolijke duitsers onder het mom van het mag niet dus je komt er niet langs. dan ben je ruim 2 uur verder voor je 28 km hebt afgelegd. kruipend tussen de beroerd neergezette auto's door.
En in Duitsland kan een behoorlijke boete krigen als de "Polizei" je snapt met het rijden tussen de twee files.

De ruimte tussen de twee banen moet vrijblijven voor hulpdiensten.
 
Filerijden in Duitsland doe je dus niet tussen de file door maar aan de uiterste zijkanten van de file. Dat is dan ook de reden waarom Duitsers niet bepaald vriendelijk reageren als je op "onze" manier tussen de file door rijdt.
 
En in Duitsland kan een behoorlijke boete krigen als de "Polizei" je snapt met het rijden tussen de twee files.

De ruimte tussen de twee banen moet vrijblijven voor hulpdiensten.
wat is een behoorlijke boete?
 
Tja, die K rijdt makkelijk duizenden km's zonder onderhoud.
Weinig aan te doen dus.

Lekker rijden en niet zeuren, daar is deze motor voor gemaakt.

Ik ben 1:94 en heb nog wel wiggen gemaakt tussen het scherm en de kuip.
Hierdoor stond ie iets rechterop en had ik geen last van turbulentie om de helm.

Heb je zijkoffers?
Doe er een spanbandje om voor de zekerheid.
Deze willen nog wel eens opengaan onderweg...

Nog een tip: Onder het zadel zit een 12v BMW plug. Ideaal voor een elektrisch verwarmde binnenjas. Op de berg kan het wel koud zijn, ook in de zomer. Jasje koop je voor 100,- op MP. Levenslange garantie.

Banden: Metzeler, rijdt prima en gaan lang mee.

Veel plezier!
 
Wat betreft de banden zou ik gaan voor Bridgestone BT45. Ik vind zelf de Metzeler ME33 (aanbevolen door BMW) te spoorgevoelig.
 
En in Duitsland kan een behoorlijke boete krigen als de "Polizei" je snapt met het rijden tussen de twee files.

De ruimte tussen de twee banen moet vrijblijven voor hulpdiensten.

Dit vind ik dus hele fijne informatie.

Dat wist ik dus helemaal niet.

Ik zal me er vanavond eens in verdiepen hoe het zitten met regels voor filerijden in DE en AT
 
Mooie Trip: Gewoon Gaan. Eigen tempo zoeken/vinden.
Snelweg idd niet altijd leuk (soms ook wel, zie maar...),
Meestal binnendoor leuker, maar je moet de tijd hebben.
En het moet je liggen.

hier wat losse flodders:


tip1: neem minder (kleding) mee...
Als je niet kampeert is bagage geen probleem. je hebt genoeg aan je koffers.

tip2: zie tip 1.

Tanktas is altijd handig o.a. voor kaarten/tablet/fleswater/snacks en andere bij-de-hand rommel.

Fles water en keukenrol: ook handig om vliegen van je vizier te weken tijden pauzes (ik week vizier bij elke tankstop, meestal met papier en waswater van tankstation).

Planning en pauzes:
Ook in de ochtend, als je nog fris bent en heeerlijk gaat, toch elke 2 uur een rustige (tank)stop doen met koffie/water/snack. Dan ben je smiddags en savonds frisser.

Maaltijden en lange (eet)pauzes: niet op tijden dat iedereen gaat eten: voorkom wachtrijen en drukte (druk restaurant/cafetaria is extra lastig met motorpak en rugzak).

Indien mogelijk: Kaffee/Kuchen/snacks op locale terrasjes: zo spreek je meer mensen.

Voor het tracken van je routes: daar is o.a. dit draadje over gevuld..
GPS route tracking?
voor mij voldoet Ramblr OK, kan ik wel aanbevelen.
voor meer details: zie oud draadje.

Kaartlezen: kan ook prima op je telefoon of een tabletje met off-line maps.
ik gebruik nu mn oude android phone als tracker/kaartlezer (maps-with-me, OSM kaarten op de telefoon) juist omdat ik niet wil dat mn operationele telefoon leeg trekt.
Voorheen had ik een 7inch nexus tablet voor kaartlezen, beviel Uitstekend. Helaas kwijtgeraakt tijdens rondje rijden.

En zorg dat je je telefoon/tablet onderweg kan opladen via 12V, en/of neem een battery-pack mee. GPS tracking vreet batterijen. Mijn usb adapter ligt in Tanktas met draadje naar de 12V plug.

Goede Reis
(en schrijf een verslagje)
 
Mooie Trip: Gewoon Gaan. Eigen tempo zoeken/vinden.
Snelweg idd niet altijd leuk (soms ook wel, zie maar...),
Meestal binnendoor leuker, maar je moet de tijd hebben.
En het moet je liggen.

hier wat losse flodders:


tip1: neem minder (kleding) mee...
Als je niet kampeert is bagage geen probleem. je hebt genoeg aan je koffers.

tip2: zie tip 1.

Tanktas is altijd handig o.a. voor kaarten/tablet/fleswater/snacks en andere bij-de-hand rommel.

Fles water en keukenrol: ook handig om vliegen van je vizier te weken tijden pauzes (ik week vizier bij elke tankstop, meestal met papier en waswater van tankstation).

Planning en pauzes:
Ook in de ochtend, als je nog fris bent en heeerlijk gaat, toch elke 2 uur een rustige (tank)stop doen met koffie/water/snack. Dan ben je smiddags en savonds frisser.

Maaltijden en lange (eet)pauzes: niet op tijden dat iedereen gaat eten: voorkom wachtrijen en drukte (druk restaurant/cafetaria is extra lastig met motorpak en rugzak).

Indien mogelijk: Kaffee/Kuchen/snacks op locale terrasjes: zo spreek je meer mensen.

Voor het tracken van je routes: daar is o.a. dit draadje over gevuld..
GPS route tracking?
voor mij voldoet Ramblr OK, kan ik wel aanbevelen.
voor meer details: zie oud draadje.

Kaartlezen: kan ook prima op je telefoon of een tabletje met off-line maps.
ik gebruik nu mn oude android phone als tracker/kaartlezer (maps-with-me, OSM kaarten op de telefoon) juist omdat ik niet wil dat mn operationele telefoon leeg trekt.
Voorheen had ik een 7inch nexus tablet voor kaartlezen, beviel Uitstekend. Helaas kwijtgeraakt tijdens rondje rijden.

En zorg dat je je telefoon/tablet onderweg kan opladen via 12V, en/of neem een battery-pack mee. GPS tracking vreet batterijen. Mijn usb adapter ligt in Tanktas met draadje naar de 12V plug.

Goede Reis
(en schrijf een verslagje)

Thanx voor de tips.
Was idd wel van plan vaak te stoppen. Met de Superpole was om de 1,5 uur stoppen (DE) wel noodzakelijk.. Eerst een ruststop en dan een tankstop

Ik neem geen tanktas mee maar ik gooi een Duffel van the north face achterop. Ik werk als Outdoorinstructeur dus heb vaak heel veel zaken mee (kleding, slaapzak, wetsuit, fietskleding en nog veeeeel meer) en ik merk dat ik helemaal geen last heb van dat ding achterop. Hij zit kan ook klemvast met een bagagespin van 8 elastieken. Is is het naar m'n werk maar 20 min 😅


De 12v outlet ligt klaar en ga ik ergens deze week inbouwen! Ook heb ik een gps houder (zuignap) voor op het ruitje gekocht die je ook makkelijk kan borgen. (Ik las net een verhaal van iemand die een nexus tablet liet vliegen tijdens een ritje 😏😜)

En idd ga ik zoveel mogelijk binnendoor en zal m'n ruststops proberen niet bij tankstations maar juist cafeetjes te houden.
 
De nieuwe bandjes rijden heerlijk 😁👍


Ben overigens bezig met het plannen van de route.

Grof idee: snelweg naar Aken, vanaf daar de hele dag door de Eifel cruisen en dan overnachten bij familie in Zell an der Mosel
Volgende dag via een paar stadjes die deel uitmaken van de Deutsche alpenstrasse naar Innsbruck.

Deutsche Alpenstraße - Alle Etappen der Panoramatour :9~ :} :]

Daar een paar dagen bij een kennis logeren en van de stad genieten waarna ik binnendoor naar Leogang zal gaan.

En dan moet ik binnendoor nog naar:
Salzburg
Niederosterreich
Wenen
Graz
Judenburg

Volgorde van het onderste rijtje is nog niet helemaal zeker :) maar ik zal m'n meeste tijd verbergen in Leogang en Judenburg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan