Oplichters trucje op marktplaats: let op

webtech

MF veteraan
26 feb 2003
1.163
109
rhoon
Mijn motor staat te koop krijg ik di bericht:

Geachte frenk, Ik zie uw advertentie. Ik heb nog een vraag; is de kilometerstand NAP? Hopelijk kunt u mijn vraag beantwoorden. Graag zou ik van u een motor kentekencheck rapport willen zien voordat ik wil onderhandelen, het rapport is gratis te verkrijgen met RDW gegevens, ga naar: ttp:/www.marktplaats.nl/gateway.html?url=hts%3A%2FFrebrand.ly%2Fgratis-kentekencheck laatste stukje weggehaald p.s.

Als je naar mijn website gaat krijgt je een scherm te zien of je Marktplaats wilt verlaten. Ik hoor graag van u, Thijn Exel

Vervolgens (niet geklikt) computer over de zeik, dus collega's wees gewaarschuwd als je van deze sukkel een bericht krijgt die vast niet thijn exel heet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je link gaat naar een kentekencheck site, wat is daar het probleem?
Het probleem is dat het lijkt alsof je naar een kenteken-check-site gaat, vermoedelijk wordt er mal- of ransomware geïnstalleerd bij het klikken op de link.
Ik kreeg vrijwel hetzelfde mailtje, maar dan met andere onzin vragen. Dat maakt deze reactie ook erg verdacht... welke motor heeft NAP?
 
Gaat gewoon naar een (weliswaar met reclame doorspekte) kenteken check. Overigens 1 waar je werkelijk geen ene donder kunt vinden wat je niet ook al weet als je naar ovi.rdw.nl gaat.
 
Het probleem is dat het lijkt alsof je naar een kenteken-check-site gaat, vermoedelijk wordt er mal- of ransomware geïnstalleerd bij het klikken op de link.
Ik kreeg vrijwel hetzelfde mailtje, maar dan met andere onzin vragen. Dat maakt deze reactie ook erg verdacht... welke motor heeft NAP?

Geen probleem mee gehad op de telefoon, maar wat ik zeg, een check van niets en ontzettend veel reclame van wijkopenautos.nl kortom geen aanrader.

NAP (de A zegt het al, is voor auto’s)
 
Het probleem is dat het lijkt alsof je naar een kenteken-check-site gaat, vermoedelijk wordt er mal- of ransomware geïnstalleerd bij het klikken op de link.
Ik kreeg vrijwel hetzelfde mailtje, maar dan met andere onzin vragen. Dat maakt deze reactie ook erg verdacht... welke motor heeft NAP?
De mijne in ieder geval niet maar m’n iPad waarschuwde niet voor mogelijk gevaar en dat doet hij normaal wel bij twijfelachtige sites.
Wel een kudde reclame...
 
Mijn motor staat te koop krijg ik di bericht:

Geachte frenk, Ik zie uw advertentie. Ik heb nog een vraag; is de kilometerstand NAP? Hopelijk kunt u mijn vraag beantwoorden. Graag zou ik van u een motor kentekencheck rapport willen zien voordat ik wil onderhandelen, het rapport is gratis te verkrijgen met RDW gegevens, ga naar: http://www.marktplaats.nl/gateway.html?url=https%3A%2F%2Frebrand.ly%2Fgratis-kentekencheck laatste stukje weggehaald p.s.

Als je naar mijn website gaat krijgt je een scherm te zien of je Marktplaats wilt verlaten. Ik hoor graag van u, Thijn Exel

Vervolgens (niet geklikt) computer over de zeik, dus collega's wees gewaarschuwd als je van deze sukkel een bericht krijgt die vast niet thijn exel heet

Als het gaat zoals bij mij krijg je elke dag zo'n mail totdat Marktplaats ingrijpt en dan begint het verhaal opnieuw met een ander email adres maar dezelfde boodschap.
Ik heb de mailtjes elke x beantwoordt met 3 uitroeptekens gewoon omdat ik netjes ben opgevoed :) :)
 
Ik kreeg dat mailtje op mijn auto advertentie
Uiteraard niet geklikt ik weet dat mijn auto klopt en vertrouw mensen niet die me linkje sturen via mp
 
SPAM/Malware link. Die gebruik maakt van de marktplaats forwarder.
het domein waar ie naar verwijst is .... rebrand.ly .... wat dus gewoon een trash pagina is om spam/malware te laden.
Een nieuwe manier om mensen van de wijs te brengen....

want nu is het trucje:
controleer het adres tussen de eerste (http)// en /of dat klopt...
wat nu dus de marktplaats forwarder is.
Het echte adres in dit geval is hiermee verstopt in de url=.
En / is vermomd door de "browsercode"... %2F
( %2F is de code voor / )
voor de puristen, ja is geen browsercode maar dit maakt het beter te begrijpen voor de uitleg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan