Oude helmen

Helemaal mee eens, stinkdingen passen meestal ook voor geen meter. Als ik mn oude niet had zou ik alsnog mijn huidige meenemen en er extra goed op letten denk ik.
 
Die draag ik. Helmen slijten niet dus waarom zou ik er afscheid van nemen?
 
Ah op die manier.

De reden dat ik me dat afvroeg was omdat ik een soortgelijke discussie weleens heb gehad met een collega.
We gingen met het werk karten en hij kwam daarheen op de motor maar met karten pakte hij een helm van de kartbaan ipv zijn eigen helm.

Ik had mijn eigen helm meegenomen (was met de auto) en hij gaf als reactie dat hij zijn goede helm niet ging gebruiken met karten omdat deze goed moest zijn voor op de motor, terwijl ik juist voor mijn eigen helm koos omdat ik mijn hoofd gewoon goed wilde beschermen ( en niet in zo’n vieze stinkhelm van de kartbaan op hoefde ;) )
Ik neem ook altijd alleen mijn oude helm mee. Er zijn namelijk wel eens wat van die gekkies die denken dat jij wel voor ze remt. Dan maakt je helm toch een aardige klapperd tegen dat hoofdsteuntje achter je en dat vind ik wel een beetje zonde van mijn goede helm :p
 
Oude waar ik niet te ernstig mee gecrasht ben bewaar ik vaak voor passagiers of voor kameraden die langskomen en een motor lenen (gebeurt vaak ongepland).
Ik heb een redelijk gemiddeld hoofd (M/L) dus dat wil mooi.
 
1tje maar _O-

Nouja crash, meer plof met off-road in t zand. Mijn huidige helm heb ik wel meer off-road bodemonderzoeken mee gedaan, ben zo langzamerhand op zoek naar wat anders, maar als ik na elke val een nieuwe helm moest kopen...
De rest is dr allemaal (stuk of 3) prima aan toe alleen een paar jaar oud.
 
Oja en m'n brommer helm staat er ook nog.
Simpel merkloos cross ding waar ik achterlijk veel crashes mee heb gehad (1 on de rest off road). Al bijna 12 jaar in bezit. De gemiddelde MF'er zou alleen van de aanblik al een morele hartaanval krijgen... :X
 
Shoei heeft een systeem dat ze je oude hem weer pas maken door perfect je hoofd op te meten €15 of €35 ligt er aan of de helm bij hun gekocht is
Dus ik bel motorport Amsterdam om dat te laten doen
Vraag hoe oud is de helm meneer
Ik zeg een jaar of tien
Verkoper weggooien meneer
Ik zeg waarom weggooien,en de telefoon wordt er opgegooid.
Hij heeft mijn helm nooit gezien weet niet hoe hij er uit ziet maar zegt meteen weggooien,wat een lul
 
Shoei heeft een systeem dat ze je oude hem weer pas maken door perfect je hoofd op te meten €15 of €35 ligt er aan of de helm bij hun gekocht is
Dus ik bel motorport Amsterdam om dat te laten doen
Vraag hoe oud is de helm meneer
Ik zeg een jaar of tien
Verkoper weggooien meneer
Ik zeg waarom weggooien,en de telefoon wordt er opgegooid.
Hij heeft mijn helm nooit gezien weet niet hoe hij er uit ziet maar zegt meteen weggooien,wat een lul

Goed verhaal, lekker kort ook! :+

Shoei personal fitting service is om een helm (die je nieuw koopt) helemaal netjes te laten passen en niet om een oude helm op te lappen.

Verder is een helm na 10 jaar officieel allang afgeschreven of je dat nou leuk vind om te horen of niet.

(Jaja ik ben ook van mening dat een helm die 10 jaar netjes in een kast opgeborgen is geweest en zo’n 30dkm gedragen is waarschijnlijk nog beter is dan eentje die in 3 jaar 100dkm gemaakt heeft maar daar gaat deze discussie niet over)
 
Die draag ik. Helmen slijten niet dus waarom zou ik er afscheid van nemen?
Shoei heeft een systeem dat ze je oude hem weer pas maken door perfect je hoofd op te meten €15 of €35 ligt er aan of de helm bij hun gekocht is
Dus ik bel motorport Amsterdam om dat te laten doen
Vraag hoe oud is de helm meneer
Ik zeg een jaar of tien
Verkoper weggooien meneer
Ik zeg waarom weggooien,en de telefoon wordt er opgegooid.
Hij heeft mijn helm nooit gezien weet niet hoe hij er uit ziet maar zegt meteen weggooien,wat een lul

Jullie weten dat een helm wel degelijk slijt? De binnenvoering maar ook de schaal word door UV straling oud en kan broos word met als gevolg een helm die in stukken breekt.

Wat Joep zegt is zeker waar maar een helm van 10 jaar oud zou ik niet mee willen rijden ongeacht hoe die bewaard is.
 
Joep je weet het gewoon niet ook bij een oude Shoei helm kan deze aangepast worden
Lees de advertentie van voordeelhelmen.nl maar eens.
Mijn helm is echt in een perfecte staat ook al is hij wat ouder
Ik heb in mijn schuur nog wel een oude helm altijd gedragen bij het motorspeedwayen en die is flink gebruikt maar echt nog wel sterk
Het is de grootste kolder om elke 2 jaar een nieuwe helm te kopen of je moet de motorzaak graag sponseren
Ik durf met mijn oude speedwayhelm de confrontatie nog wel aan dat je hem zo hard als je kan tegen de muur mag smijten en dat er niets mee gebeurd
Een oude helm wordt van binnen wel minder maar de buitenkant verrot echt niet
 
Jullie weten dat een helm wel degelijk slijt? De binnenvoering maar ook de schaal word door UV straling oud en kan broos word met als gevolg een helm die in stukken breekt.

Wat Joep zegt is zeker waar maar een helm van 10 jaar oud zou ik niet mee willen rijden ongeacht hoe die bewaard is.
Ik heb deze discussie ook al geprobeerd met deze heren. Maar het zijn mensen die niet overtuigd wíllen worden, dus je bent best wel kansloos ;).
 
Ik hoef niemand te overtuigen,iedereen moet lekker doen wat hij zelf wil
Maar geen onzin vertellen over personal fitting systeem alleen voor nieuwe helmen is
 
Joep je weet het gewoon niet ook bij een oude Shoei helm kan deze aangepast worden
Lees de advertentie van voordeelhelmen.nl maar eens.
Mijn helm is echt in een perfecte staat ook al is hij wat ouder
Ik heb in mijn schuur nog wel een oude helm altijd gedragen bij het motorspeedwayen en die is flink gebruikt maar echt nog wel sterk
Het is de grootste kolder om elke 2 jaar een nieuwe helm te kopen of je moet de motorzaak graag sponseren
Ik durf met mijn oude speedwayhelm de confrontatie nog wel aan dat je hem zo hard als je kan tegen de muur mag smijten en dat er niets mee gebeurd
Een oude helm wordt van binnen wel minder maar de buitenkant verrot echt niet

Die “test” uitvoeren heeft weinig zin als er geen hoofd in de helm zit :Z
 
Dan mag jouw kop er wel in .ha ha
Er wordt hier aangehaald uv straling veroudert de helm ,maar mijn helm ligt meer op de kapstok dan dat hij gebruikt wordt
Mij ging het er om dat een verkoper niet door de tel ziet hoe mijn helm is,en de tel er op gooien is het laatste wat je hoort te doen.
 
Dan mag jouw kop er wel in .ha ha
Er wordt hier aangehaald uv straling veroudert de helm ,maar mijn helm ligt meer op de kapstok dan dat hij gebruikt wordt
Mij ging het er om dat een verkoper niet door de tel ziet hoe mijn helm is,en de tel er op gooien is het laatste wat je hoort te doen.

Ook op de kapstok veroudert hij.

Ik zal ook niemand zeggen dat hij hem MOET vervangen, ik zeg dat hij veroudert.
En gezien ik die pepernoot best handig vind heb ik daar graag wat goeds op.
Wat iemands anders doet moet hij zelf weten ik kan het hoogstens onverstandig noemen.

Edit: En geheid doe ik iets wat een ander onverstandig vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Elke 4 maanden start deze discussie wel weer in één of ander topic. Van een Engels motorblad (Fastbikes ofzo) hebben ze ooit alle oude redactiehelmen opnieuw laten testen en ze voldeden allemaal nog aan de destijds geldende normen, dus het zal wel meevallen met dat verouderen van helmen. Echter dat de pasvorm achteruit gaat, dat zal duidelijk zijn en dat is één van de belangrijkste aspecten bij de veiligheid van een helm. En als je racet zoals Roy dan zou ik ook geen enkele concessie willen doen aan mijn helm.

Mijn 10 jaar oude Shark-helm verkeert nog in prima staat, ook de binnenvoering nog. Alleen met de jaren toch iets ruimer gaan zitten en op een gegeven moment wil je gewoon eens iets nieuws.
 
Precies, bij het bepalen van de maximale gebruiksduur wordt natuurlijk uitgegaan van zwaar gebruik, veel uv-licht, veel op- en afzetten etc. De fabrikant heeft geen zin om aansprakelijk te worden gesteld voor letselschade als gevolg van een broos geworden helm ofzo.
Als je de helm weinig gebruikt en goed opbergt is het heus niet zo erg om 'm wat langer te gebruiken...
Is ook beter voor het milieu :Y
 
Precies, bij het bepalen van de maximale gebruiksduur wordt natuurlijk uitgegaan van zwaar gebruik, veel uv-licht, veel op- en afzetten etc. De fabrikant heeft geen zin om aansprakelijk te worden gesteld voor letselschade als gevolg van een broos geworden helm ofzo.
Als je de helm weinig gebruikt en goed opbergt is het heus niet zo erg om 'm wat langer te gebruiken...
Is ook beter voor het milieu :Y
Dit klopt helemaal.

het probleem zit hem er alleen in dat je als consument nooit goed genoeg kunt inschatten waar het limiet voor jouw gebruik ligt. Dat de helm nog goed zit betekent bijv niet dat de schaal niet op zn end is, en andersom. Vandaar de 5-10 jr, afhankelijk van fabrikant en gebruikte materialen. Niet voor niets geven ze sommige materialen een langere levensduurindicatie.

Uiteindelijk komt het neer op welk risico je wil lopen. Zo heb ik ooit alle benzineleidingen van mijn 18jr oude motor laten vervangen. Was op dat moment niet nodig, maar ik had al eens eerder een gescheurd slangetje gehad en wilde dat risico niet lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan