Oude helmen

@Joep: bovendien wil je nog wel eens vies worden, zeker als je buiten kart. Ik heb mijn vorige helm met plastidip bewerkt. Ik heb nu een Calimero helm voor als ik ga karten. Eventueel zelfs met hanenkam.
(Ben zelf 1,70, dus meestal één van de kleineren. Wel vaak één van de snellere)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Dan mag jouw kop er wel in .ha ha[/b]

Houden we het een beetje vriendelijk?

Mij ging het er om dat een verkoper niet door de tel ziet hoe mijn helm is,en de tel er op gooien is het laatste wat je hoort te doen.

Het gaat erom dat volgens de fabrikant bij 10 jaar de helm gewoon aan vervanging toe is, hoe goed deze er nog uit ziet.
Dat bet erop gooien van de telefoon niet netjes is ben ik met je eens, maar als de toon van het gesprek net zo was als hoe je hier nu doet sta ik er niet gek van te kijken ;)
 
Wij worden teveel wijsgemaakt en daar hangen we teveel waarde aan.

Ik slijt ook, vandaar dat ik me niet druk om, zeker niet met de meute meeloop, ‘wij’ gevoel..... _O-

En risico.....wat risico.....ga dan aub niet motorrijden en zeker niet op een circuit als je verstandig bent...:?
 
Oude helm gaat naar de kiddo's voor op de scoot. Een helm die mij moest beschermen als ik crash met 120, doet het ook nog wel als me dochter haar koppie stoot op 45 km/uur.
 
Oude helm gaat naar de kiddo's voor op de scoot. Een helm die mij moest beschermen als ik crash met 120, doet het ook nog wel als me dochter haar koppie stoot op 45 km/uur.

Dat duurt hier nog even (mijn dochter is 3) :+
 
Mijn allereerste uit mijn brommertijd heb ik nog (meer dan 40 jaar oud) en die gaat niet meer weg. Daarnaast heb ik nog een stuk of 5 oude liggen die ik nog weg moet gooien :+
 
1594451388452.jpeg
 
Goeie bak om al die onzin verhalen die ik hier hoor in te doen
Inderdaad. De schapen praten het verhaaltje van de verkoper maar na. Die wil graag dat jij zo snel mogelijk weer een nieuwe helm koopt omdat hij daar geld aan verdient. Daarna komen de verhalen aan de bar: de een heeft nog een sterker verhaal dan de ander. Afgesleten kinnen, doorgesneden halswerverls en nog meer fantasieen bedoeld om je vooral schrik aan te jagen.
In werkelijkheid slijten helmen niet. Niet door UV en ook niet door leeftijd (of het uitdampen of zoiets) Zie mijn links voor het onderzoek daarnaar.

Helmen zijn sws overschatte ondingen omdat ze geen enkele bescherming bieden tegen de grootste oorzaak van trauma bij ongevallen: de botsing van je hersenen tegen de binnenkant van je schedel.
 
Het is net als met een geloof je gelooft het of je gelooft het niet,ik geloof het niet en laat mij zeker niet gek lullen
 
Inderdaad. De schapen praten het verhaaltje van de verkoper maar na. Die wil graag dat jij zo snel mogelijk weer een nieuwe helm koopt omdat hij daar geld aan verdient. Daarna komen de verhalen aan de bar: de een heeft nog een sterker verhaal dan de ander. Afgesleten kinnen, doorgesneden halswerverls en nog meer fantasieen bedoeld om je vooral schrik aan te jagen.
In werkelijkheid slijten helmen niet. Niet door UV en ook niet door leeftijd (of het uitdampen of zoiets) Zie mijn links voor het onderzoek daarnaar.

Helmen zijn sws overschatte ondingen omdat ze geen enkele bescherming bieden tegen de grootste oorzaak van trauma bij ongevallen: de botsing van je hersenen tegen de binnenkant van je schedel.
Sowieso slijten helmen door gebruik: ik rij 30 à 40 duizend km per jaar, en de helm die ik daarbij het meest gebruik is na een jaar of 2 de pasvorm wel zo'n beetje kwijt. In principe zou je dat op kunnen lossen d.m.v. nieuwe inzetstukken ("binnenvoering"), maar meestal zijn er ook andere dingen gammel geworden of gewoon stuk, zoals de bevestigingspunten van het vizier. Maar als je niet zoveel rijdt, dan kan een helm natuurlijk veel langer mee gaan.

M.b.t. de "bangmakerij": als je met hoge snelheid met je kop tegen een boom slaat, tja, dan heb je beslist gelijk: een helm zal in dat geval v.w.b. het lot van de motorrijder geen verschil gaan maken. Maar het is ook een feit dat er in de praktijk een boel onnodig letsel ontstaat door slechte of (vooral) verkeerd gebruikte helmen. Bij valpartijen bij lage snelheid - en dan heb je het toch over pakweg de helft van alle ongevallen waarbij motorrijders letsel oplopen - kan een helm wel degelijk het verschil maken tussen een paar dagen hoofdpijn, of voortaan eten door een rietje, of overlijden. Ik heb daar genoeg voorbeelden van gezien, en dat zijn beslist geen fantasieën.
 
"Vroeger" toen ik nog 30dkm+ per jaar oo de klok zette, ging een helm max 5jaar mee, daarna was het mooie er wel vanaf.

Nu mer 6dkm per jaar rek ik het tot 7á8 jaar, en dan wordt het in mijn ogen tijd voor een nieuwe. Niet geleidt door bangmaak verhalen, maar gewoon op gevoel.

Dat weekmakers niet verdampen uit het kunstof, tja ik denk van wel, wat jij denkt, vindt ik niet echt heel boeiend.
 
"Vroeger" toen ik nog 30dkm+ per jaar oo de klok zette, ging een helm max 5jaar mee, daarna was het mooie er wel vanaf.
Ik wist niet dat helmen ook een km teller hadden. Waar zit die ergens?

Dat weekmakers niet verdampen uit het kunstof, tja ik denk van wel, wat jij denkt, vindt ik niet echt heel boeiend.
Ik denk helemaal niets over zaken waar ik geen verstand van heb. Ik ga af op wetenschappelijk onderzoek. Dat vindt ik erg boeiend omdat het mij inzicht geeft. Probeer het eens zou ik zo zeggen. Misschien doe je nog een inzicht op daar waar het je nu ontbreekt.
 


Oude brommer helm... Ooit.....

Paar tikjes gegeven net een kloofbijl. Daarna een topic geopend hier op mf. Volgens mij is dat topic toen redelijk snel gesloten. De helm is in de kliko gegaan.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan