OutDry of Gore-Tex?

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.540
186
Zwolle
Topic Titel zegt eigenlijk al genoeg.

Gore-Tex is een membraan wat al meerdere jaren aan de top staat. Ik heb door eigen ervaring ook geen twijfels over dit product.
OutDry is iets wat je heel mondjesmaat ook tegenkomt maar de marketing doet geloven dat het "The Next Best Thing" zou moeten zijn.

Het grote voordeel t.o.v de gebruikelijke Gore-Tex producten is dat OutDry altijd direct gelamineerd aan de buitenkant zit. Dit moet er voor zorgen dat het water ook echt buiten blijft en niet gedeeltelijk nog naar binnen komt (Gore-Tex is meestal niet gelamineerd). Maar hoe zit het met het "ademend" gedrag van OutDry.

De reden voor de vraag zijn deze nieuwe laarzen van Revit.

Ik wil graag droge voeten houden (dus ook amper zweetvoeten) en zoek een Adventure gestylde tourlaars. De enige die ik nu ben tegen gekomen zijn de TCX Infinity EVO GTX. De eerder genoemde Revit's passen mooi in dit rijtje
 
Hoi athome
Een paar maanden geleden ging ik naar termaat met het plan om tcx infinity aan te schaffen,goeie laars,maar hoog en niet comfortabel.
Bij termaat adviseerden ze me toen om eens daytona laarzen te proberen,ik heb ze meteen gekocht,nog nooit zon fijne laarzen gehad!En echt waterdicht!
 
Membranen zijn tegenwoordig technisch gelijk nadat de octrooien van Gore zijn verlopen. Maar een goed membraan slecht verwerken kan er voor zorgen dat het alsnog gaat lekken. Bijvoorbeeld te strak waardoor het na een tijdje scheurt, verkeerd gestikt etc.

Gore-Tex eist van elke fabrikant die hun membraan verwerkt dat ze minimaal 5 jaar garantie op waterdichtheid geven. En komt de fabrikant het niet na dan doen ze dat zelf. Voor mij is dat een reden om toch sterke voorkeur voor Gore-Tex te hebben.
 
Onlangs heb ik ook een uitzoekactie gehad voor 'droge' laarzen. Ik was het helemaal zat om weer met natte poten thuis te komen. Linksom of rechtsom, alle testen die je leest wijzen toch naar Goretex. Ik sluit me helemaal bij jos16 aan. Het zijn bij mij idd ook Daytona's geworden. Mijn eerste paar ritjes met alleen nat wegdek zijn mijn voeten iig droog gebleven! Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

De laarzen die athome op het oog heeft, zien er niet zo verkeerd uit. Zeker wel mooi dus. Daytona's zijn niet de meest modieuze laarzen. Maar je loopt er ook niet mee op de catwalk. Droge voeten zijn voor mij een stuk belangrijker!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu de Daytona Road Star. Goede laars maar de vorm van de zool vind ik niet prettig. De Road Star hebben een (zoals als Daytona het noemt) sport zool. Deze hebben een smaller loopvlak op de hak. Dat vind ik niet toch niet zo prettig. Heb via de motorzaak als contact gehad of er een ander type zool onder kan (toerzool zeg maar). Dat kan niet volgens Daytona. Ze kunnen alleen de zool vernieuwen met dezelfde zool. Heb toch duidelijk meer de voorkeur voor een bredere vlakkere zool.
 
Goretex heeft ook verschillende varianten, zo is de Pro shell aan de buitenkant gelamineerd maar daarmee wel een stuk duurder.
Ook ooit eens Daytona's gepast maar ik vond ze verschrikkelijk zitten, na 10 jaar Gearne te hebben gebruikt begonnen ze wat vocht door te laten bij zware regen (toch geen slecht resultaat voor laarzen van €150) en nu heb ik Vanucci's en het eerste half jaar zijn ze in ieder geval al waterdicht, kijken of die 9,5 er ook bij komen.
Dit was ook weer een laars van net iets meer dan €150 dus als het wat minder is dan is het ook geen ramp.
Zowel de Gearne als de Vanucci hebben een ander membraan dan Goretex.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al meer dan tien jaar en 150.000 kilometer hetzelfde paar Daytona toerlaarzen. Nog nooit natte voeten gehad en ze zitten als pantoffeltjes. Daytona heeft voor ieder wat wils, gewoon het juiste model uitzoeken.

:)
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet of outdry net zo goed als GoreTex is.
weet wel dat ik ruim 5 jaar met Daytona Goretex heb gereden, waren uiteindelijk echt uitgelopen en geen model meer in, maar nwe vond ik nu te duur vond worden.
Daarom heb ik nu de TCX Infinity (geen Evo) Goretex boots, zijn 100% waterdicht maar zien er wel sneller wat afgetrapt uit. Snelsluiters zien er stoer uit, voegt verder niet veel toe.

en nu gaan er vast mensen roepen dat zij andere ervaringen hebben maar mijn ervaringen met Revit en waterdicht zijn erg slecht! Zeker voor dat geld zou ik niet eens de overweging nemen.
 
Ik heb nu de Daytona Road Star. Goede laars maar de vorm van de zool vind ik niet prettig. De Road Star hebben een (zoals als Daytona het noemt) sport zool. Deze hebben een smaller loopvlak op de hak. Dat vind ik niet toch niet zo prettig. Heb via de motorzaak als contact gehad of er een ander type zool onder kan (toerzool zeg maar). Dat kan niet volgens Daytona. Ze kunnen alleen de zool vernieuwen met dezelfde zool. Heb toch duidelijk meer de voorkeur voor een bredere vlakkere zool.
Je moet ook rijden met een motorlaars, niet lopen...
 
Helaas ontkom je daar niet aan. Daarnaast mag ik onderweg graag nog eens ergens snuffelen en dan moet je toch gaan lopen.
 
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar vind mijn daytona roadstars prima lopen, ook langere afstanden.
Enige minpuntje imo is dat het niet de meeste mooie laarzen zijn als je ze eenmaal aan hebt. Door het zachte flexibele materiaal vervormen ze als je voet erin zit, en zien ze er wat lomp uit.

Maar ze zitten beter dan mijn normale schoenen die ik 10 uur per dag aan heb. Prioriteiten :D
 
Zeer tevreden over mijn Daytonas, type Spirit-GTX

50.000 km mee gereden en vrijwel geen doorlekken.
Alleen Na zeer lange rit in Zware regen dacht ik wat lekkage via bovenop te merken.
Leervet er maar weer eens op smeren.

Lopen ook makkelijk.

mogelijk minpuntje: de zolen slijten nogal snel: profiel is er bijna af.

Vraag: waar + hoe laat ik ze correct (waterdicht!) verzolen?
Gaat dat via de orginele verkoopzaak ? (Rad.Eu te Willebroek, meen ik)
 
Je moet ook rijden met een motorlaars, niet lopen...
Dat zou je zo niet moeten zeggen................(?)
Tijdens mijn vakanties loop ik er vaak hele einden mee. In Italië in veel steden een centro-città bezocht. Meestal is dat voetgangers-gebied. Nee, ik heb dan niet altijd 'wandel'-schoenen bij me. (of geen zin om te wisselen) De flut-laarzen die ik eerder had vielen (te) snel van ellende uit elkaar. Daarnaast altijd natte poten bij een beetje regenbui, dus ik was er wel klaar mee.
Na wat speurwerk rijd ik voortaan ook met Daytona's.

Zeer tevreden over mijn Daytonas,
Lopen ook makkelijk.

mogelijk minpuntje: de zolen slijten nogal snel: profiel is er bijna af.

Vraag: waar + hoe laat ik ze correct (waterdicht!) verzolen?
Gaat dat via de orginele verkoopzaak ? (Rad.Eu te Willebroek, meen ik)
Volgens mij kan je ze bij iedere dealer brengen die Daytona's in het assortiment heeft.
Reparatie-mogelijkheid was voor mij zeker een koop-argument. Ik kreeg bij aankoop advies om bij (bijna) doorgesleten zool direct te repareren, anders gaat de Goretex layer stuk en worden ze nooit meer waterdicht.

Maar voor het zover is om te repareren, hoop ik dat we wel een paar jaartjes verder zijn!
 
Laatst bewerkt:
Even een kickje.

Heb onlangs Outdry zomerhandschoenen gekocht. Ik heb nog een paar vergelijkbare zomerhandschoenen met Gore-Tex. Ik kan ze dus mooi vergelijken. Dat heb ik dus ook eens gedaan.

Ik heb gisteren een dag gereden temperatuur kwam maximaal tot 13 graden. Heb de Outdry handschoenen een tijd aan gehad, ook met handvatverwarming aan. Tevens ook de GTX handschoenen gebruikt met handvatverwarming.
Het eerste wat opviel is dat beide even 'koud' aan zijn (het zijn zomer handschoenen).
Het belangrijkste verschil zit toch in het ademend effect. Bij het uittrekken van de Outdry krijg ik het gevoel dat de handen iets zweten. Ze voelen wat klef aan. Zodra ze de handschoen uit zijn merk je en voel je dit niet( meer). Bij de GTX handschoenen is dit effect niet aanwezig.

Overigens vorige week ook nog met regen gereden. Outdry werkt dan goed. Van buiten zeiknat en van binnen perfect droog. Ga je er met natte handen in (moest onderweg een regenpak aantrekken), dan wordt het verhaal anders. De handen willen slecht droog worden (geen handvatverwarming gebruikt) en uittrekken wordt dan ook een ramp. Sterk de neiging om de binnenvoering mee te nemen tijdens uittrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan