[me="elle"]snapt de commotie niet zo.[/me]
Er zijn allerlei redenen om de snelheid te beperken. Veiligheid en milieu zijn goede argumenten. Aangezien de gemiddelde burger die argumenten direct vergeet wanneer 'ie in zijn/haar koekblik stapt, vind ik het prima wanneer de overheid toeziet op de snelheidsbeperking.
Met z'n allen zijn we het redelijk eens dat het milieu meer gespaard moet worden. Ook vind men het prima dat de overheid daarop toeziet. Maar begin ook eens bij jezelf en matig ook je rijstijl.
Voor ring west van de A10 geldt een beperking tot 80 km/uur. Sindsdien zijn de files een stuk minder en is de uitstoot van troep weer binnen de normen (evengoed wil ik nog steeds niet direct aan de ring wonen). Prima toch (nouja, de koekblikkers zijn zo bang voor de trajectcontrole dat ze gemiddeld 74 rijden)?
Volgens mij is het redelijk ondoenlijk om per burger te bekijken of 'ie veilig genoeg rijdt en milieubewust genoeg rijdt. Bovendien wil je niet dat een dikke amerikaan max 80 mag rijden waar een japanse hybride 130 mag ivm milieubelasting. Dus die 120 km als bovengrens stellen en ondertussen proberen de gemiddelde uitstoot per voertuig te verminderen vind ik prima.
Maar goed, dit is vast vloeken in de kerk. En het komt vast omdat ik nog geen boete heb gehad, ook al rij ik op de brommert doorgaans 5-10% te snel.
de indoctrine van de overheid is er goed ingeramt.
de snelheidsbeperkingen zoals we die kennen stammen af van de olie crisis, niet echt met veiligheid.
wanneer past de overheid trouwens de verkeers limieten aan aan de technologische vooruitgang van auto's en motoren?
de remmerij en stabiliteit is veel beter geworden waardoor je makkelijk 150 zou kunnen rijden op de snelweg zonder gevaar te vormen.