Parkeerboete met de motor - winkelcentrum R315B

Highvoltache

Rookie
21 jul 2013
12
0
Ik werk in een mediazaak in winkelcenterum nieuwegein. Ik parkeer echt al zeker een half jaar lang netjes mijn motor naast de saturn, waar absoluut geen hinder is het is wel voetgangersgebied.

Nu heb ik een bon gehad, a 97E voor het parkeren daar. Heeft iemand enig idee of in beroep gaan zin heeft?

Meldcode was R315B
 
feitcode R315B, Als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan gebruiken.
Blijft lastig want het parkeerbeleid voor motoren is eigenlijk niet geregeld en dus maakt iedere gemeente er van wat hun het beste uitkomt.
Meestal wordt er niet moeilijk gedaan maar in sommige plaatsen hebben ze een nieuwe inkomstenbron ontdekt zonder na te denken dat een parkeerbonnetje achter de voorruit neerleggen niet kan bij een motor.
 
Bestuurder van een motorvoertuig.... hebben ze gezien dat hij OP de motor zijn fiets naar de parkeerplek rijdt? Misschien heeft hij keurig de motor uitgezet en vanaf de weg over de stoep/het voetgangersgebied de motor er heen geduwd?

Of... issie dan nog steeds bestuurder van een motorvoertuig? Oops... heb pas mijn rijbewijs; zou dit nog vers moeten terug kunnen halen...

Vreemd verhaal.
 
Wandel van de Saturn links het plein over, ga links en dan rechts. Op de hoek vind je het politiebureau . Vraag het daar.
 
feitcode R315B, Als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan gebruiken.
Blijft lastig want het parkeerbeleid voor motoren is eigenlijk niet geregeld en dus maakt iedere gemeente er van wat hun het beste uitkomt.
Meestal wordt er niet moeilijk gedaan maar in sommige plaatsen hebben ze een nieuwe inkomstenbron ontdekt zonder na te denken dat een parkeerbonnetje achter de voorruit neerleggen niet kan bij een motor.
Onjuiste feitcode dus, als ik het goed begrijp. Motor staat geparkeerd, er komt geen bestuurder aan te pas op de "niet rijbaan". Of doelen ze op het lopen met de motor al naar die parkeerplek met die feitcode?

Over het algemeen wordt het gedoogd als de motor totaal niet in de weg staat voor voetgangers e.d.
Zal denk ik wel weer zo'n kansloze zijn, vreselijk dat soort figuren die voor dat soort dingen schrijven :r
 
Laatst bewerkt:
Als je met de motor aan de hand loopt ben je bestuurder, officieel met je zelfs je helm op hebben.
Blijft inderdaad een belachelijke boete en als ik om wat voor reden met de motor moet lopen die ik dat echt niet op de rijbaan en de helm hou ik ook niet op.
 
'Parkeerboete met de motor - winkelcenterum R315B' > 'Parkeerboete met de motor - winkelcentrum R315B'
 
laat ze maar aantonen dat je de motor niet als voetganger daar neergezet hebt.
aan de andere kant: bekeuring heb je, de volgende kan je verwachten, en of deze kwijtgescholden gaat worden moet je maar hopen...
 
laat ze maar aantonen dat je de motor niet als voetganger daar neergezet hebt.
aan de andere kant: bekeuring heb je, de volgende kan je verwachten, en of deze kwijtgescholden gaat worden moet je maar hopen...
Hoeven ze niet aan te tonen want met een motor ben je nooit een voetganger maar altijd een bestuurder... ook al je met de motor aan de hand loopt.
Je kan hooguit vragen naar het alternatief en als die niet aanwezig is of niet toereikend dan is er een grote kans dat een bezwaar toegekend wordt.
Een toereikend alternatief is een plek met een ankerpunt voor een ketting (veel verzekeraars eisen het) of een goed zichtbare plek die niet met een auto (busje) bereikbaar is want als je het dieven makkelijk maakt kan je een boete krijgen voor aanzetten tot diefstal.
Wanneer je gearresteerd wordt krijg je te horen dat alles wat je zegt tegen je gebruikt kan worden dus dat werkt ook andersom wanneer je door je aan de ene regel te houden een andere breekt O-)
 
Hoeven ze niet aan te tonen want met een motor ben je nooit een voetganger maar altijd een bestuurder... ook al je met de motor aan de hand loopt.

Feit blijft dat parkeren geregeld wordt in het RVV en dat volgens de regels uit het RVV parkeren een bestuurdersgedraging is en dat met de motor aan de hand de regels voor voetgangers van toepassing. Het is dus mogelijk om legaal een motorfiets op het trottoir achter te laten.

De feitcode voor deze bekeuring is dan ook alleen terecht als de verbalisant gezien heeft dat TS over het trottoir heeft gereden om zijn motor achter te laten. Dat betekent dus in bezwaar gaan maar dat op zo'n wijze dat je in het midden laat hoe die motor daar is gekomen. Vereist dus nog wel even de juiste bewoording.

En meteen even nakijken of de APV het verbiedt om motorfietsen op het trottoir te plaatsen.
 
Het feit dat je met de motor aan de hand over het trottoir mag betekent niet dat je hem daar mag achterlaten. Beroepen op gewoonterecht is een sterker argument mijns inziens.
 
Ik heb eens een boete gehad omdat ik met een brommer in een voetgangers gebied reed. Mij werd toen gezegd dat ik op de brommer had mogen zitten als de motor uit had gestaan, of dat ik er naast mocht lopen met de motor aan of uit. Dan zou ik geen boete hebben gekregen. Ik mocht de brommer daar wel parkeren. Ik heb nooit uitgezocht of het klopte, maar gewoon de boete betaald. Het ging hier om een 50cc brommer, geen motor.
 
Feit blijft dat parkeren geregeld wordt in het RVV en dat volgens de regels uit het RVV parkeren een bestuurdersgedraging is en dat met de motor aan de hand de regels voor voetgangers van toepassing. Het is dus mogelijk om legaal een motorfiets op het trottoir achter te laten.

De feitcode voor deze bekeuring is dan ook alleen terecht als de verbalisant gezien heeft dat TS over het trottoir heeft gereden om zijn motor achter te laten. Dat betekent dus in bezwaar gaan maar dat op zo'n wijze dat je in het midden laat hoe die motor daar is gekomen. Vereist dus nog wel even de juiste bewoording.

En meteen even nakijken of de APV het verbiedt om motorfietsen op het trottoir te plaatsen.
Lezen zoals het je uitkomt wil niet zeggen dat het ook zo is.
Dat de regels van een voetganger van toepassing zijn neemt niet weg dat je een bestuurder van een motorvoertuig bent en blijft.
 
Lezen zoals het je uitkomt wil niet zeggen dat het ook zo is.
Dat de regels van een voetganger van toepassing zijn neemt niet weg dat je een bestuurder van een motorvoertuig bent en blijft.

Dus jij bent van mening dat als je met een motor aan de hand over een voetpad loopt dat je daar terecht een bekeuring voor kunt krijgen?

Hmmm, kijk hier eens naar (vrij recente uitspraak van de rechter in een bestuursrechtelijke beroepszaak..)

ECLI:NL:RBNHO:2013:10952, Rechtbank Noord-Holland, 2274015

Deze zaak gaat over iets anders. Namelijk dat een parkeerverbod alleen geldt voor de rijbaan en niet voor de berm van de weg (overigens ook niet voor parkeervakken) en dat daarom ondanks dat parkeerverbod er toch legaal in de berm geparkeerd mag worden.
 
Ik werk in een mediazaak in winkelcenterum nieuwegein. Ik parkeer echt al zeker een half jaar lang netjes mijn motor naast de saturn, waar absoluut geen hinder is het is wel voetgangersgebied.

Nu heb ik een bon gehad, a 97E voor het parkeren daar. Heeft iemand enig idee of in beroep gaan zin heeft?

Meldcode was R315B
In de APV is niets geregeld. Slechts een verwijzing naar het RVV.
Ik zou even naar het aanwijzingenbord bij het voetgangersgebied kijken. Vaak staan daar laad- en lostijden op.
Op die tijd mag je binnenrijden. Over parkeren wordt niets gezegd. Je kunt dus in de venstertijd binnenrijden, en je motor neerzetten. Laat de bonnenschrijver maar anders beweren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan