Per heden, ook op drie wielen

Vanavond even het span een beetje oppoetsen, morgen komt er een belangrijke meneer in het spannetje zitten :P
 
fhahaha ! gaaf! nog nieuws over die scheur...?

Nou ja die zit er nog in, nog niet echt tijd gevonden om daar verder mee te gaan, wil graaf nog even met Ratman er naar kijken voor de zekerheid en dan moet de bak er waarschijnlijk toch vanaf.

leuk! sinterklaas pret in Driehuis
Zeker, erg leuk om weer op mijn eigen oude schooltje te zijn, nog even staan praten met mijn kleuterjuf, bij wie ik 25 jaar geleden in de klas zat en mijn leraar uit groep 8. Staat inmiddels een nieuw gebouw, ken er eigenlijk niets meer van terug, behalve de bomen op het schoolplein en het houten gebouw (wat nu niet meer bij de school hoort)
 
Heb ik weer, ben ik vorige week druk bezig geweest om het span weer een beetje te stellen en hem helemaal klaar te maken voor afgelopen zaterdag, heb ik te weinig prik in de accu.

Nou ja die hangt aan de lader, straks weer monteren en hopelijk kan ik dan nog even gaan spelen in de sneeuw
 
zo met een opgeladen accu start het spannetje weer, maar nu blijft mijn koppeling hangen :(
Motor staat al een tijdje warm te draaien, maar het mag nog niet baten. Heb dit eigenlijk nog niet eerder gehad met een CB. Iemand enig idee??
 
dan kan ik me eigenlijk alleen maar voorstellen dat je de hevel overcenter draait

Daar dacht ik ook al aan..... zit even mee te denken...

iets van in een gebied komen waar de terugveer kracht niet meer zo sterk is, zou kunnen duiden op versleten koppelings platen.

zou tijdelijk nog even opgelost kunnen worden door een extra veer te monteren
 
Laatst bewerkt:
Nou gevonden hoor, het was inderdaad de hevel. Die zat ook anders gemonteerd dan ik normaal doe. Het oogje van de trekveer is stuk en de veer zit nu met een tyrap vast. Morgen dus maar even langs Roukama rijden die heeft dat vast wel liggen. Ook zag ik dat de hevel zelf al een keer repareert was met een las, dus die gaat er ook maar gelijk in
 
Zoals je zag, dat was mijn idee ;)

Zo dat was echt leuk, heerlijk gespeeld in de sneeuw :P Zijn voetbal clubs toch nog ergens goed voor, perfect parkeerterrein om even heerlijk op te klooien met het span.
 
die hevel is verlengd. Dat maakt het koppelen iets van 20% lichter ofzo. Maar hij is denk ik ietsje te lang geworden. Is mij namelijk in het begin ook een keer overkomen dat ie klem kwam te zitten. :o

Die tie wrap is zo'n tijdelijke noodreparatie, die daarna te goed bleek te werken en dus vergeten en permanent geworden. ;)

Ik heb vast nog wat onderdeeltjes liggen wat ik kan sturen, maar volgens mij heb je zelf ook enkele kratten cb spul. ;)
 
hehehe klopt ja ik heb nog wel wat onderdeeltjes liggen, maar dat veertje net weer niet ;) Maar die haal ik straks wel even, zal eens goed kijken naar die hevel, misschien scheelt het als ik er net een klein randje vanaf haal. Kon gisteren in de sneeuw niet zo goed zien waar die precies op bleef hangen.
 
volgens mij had de lassert dat gaatje dicht gelast en heb ik sindsdien zonder die veer gereden :X

En het uiteinde van dat armpje komt klem tegen 't carter, als deze te hoog wordt opgetrokken. Heb je onlangs de koppeling wat strakker gesteld?

Bedoeling van mij was om een vers gaatje te boren er wat van het uiteinde af te vijlen. Maar nogmaals, vergeten omdat het best goed werkte zo. ;)
 
volgens mij had de lassert dat gaatje dicht gelast en heb ik sindsdien zonder die veer gereden :X

En het uiteinde van dat armpje komt klem tegen 't carter, als deze te hoog wordt opgetrokken. Heb je onlangs de koppeling wat strakker gesteld?

Bedoeling van mij was om een vers gaatje te boren er wat van het uiteinde af te vijlen. Maar nogmaals, vergeten omdat het best goed werkte zo. ;)

Klopt, heb ik vorige week wel gesteld. Maar ik zal het eens even bekijken met iets meer licht en iets minder sneeuw in mijn nek tijdens het koekeloeren ;)
 
ivm oud en nieuw heb ik het span nu even binnen geparkeerd bij familie, maar dat betekend niet dat ik nu geen tijd heb om plannen te bedenken over wat te doen aan het span om de rijeigenschappen te verbeteren.

Om te beginnen zou ik dus een andere as op het span willen zetten en misschien zelfs de hele veerarm (of hoe heet dat ook alweer) vervangen. roestendoenze gaf al aan (en heb ik inmiddels ook wel gemerkt) dat daar nu wat spelling op zit.
Maar ja, het is natuurlijk een redelijk iel frame en ondanks dat ik niet heel onhandig ben, heb ik niet echt meer de mogelijkheden om het eea. zelf te fabriceren met diverse machines, ik zal het nu moeten doen met wat handgereedschap.

Nu heb ik Ratman op zich wel vaker gehoord over de ophanging van een golf, maar die lijkt mij toch wel weer redelijk zwaar voor een dergelijk licht frame.

Verder vind ik het stuur behoorlijk trillen bij lage snelheden (zeg maar tussen de 30-50km/h) dus een stuurdemper lijkt me ook niet geheel overbodig en die heb ik ook gelijk met het span erbij gekregen. Maar hoe monteer ik die op een fatsoenlijke wijze, kan dat vast gezet worden aan de schoren of moet dat op een ander punt?

Ik wil de klussen zoveel mogelijk voorbereiden, want het span staat normaliter op straat en ik kan vaak wel bij familie ergens naar binnen, maar ja daar kan ik het moeilijk uit elkaar laten staan. Ik zit me nu even af te vragen hoe ik het beste kan beginnen.
 
okay het is zover, het span heeft bewezen dat het werkelijk brikwaardig is.
Vandaag een zeer nieuwe ervaring met een CB.

Ik kwam uit mijn werk in Wognum en reed over de A9 met zo'n 120 km/h en ineens begint de CB erg veel toeren te maken, zonder dat de snelheid toenam en wat ik nog veel verwonderlijker vond, zonder dat ik meer gas gaf.

De snelheid ging steeds verder naar beneden en wat ik ook schakelde ik kreeg geen gang in de motor.
Al snel bleek dat ik helemaal geen overbrenging meer had.
Maw de motor liep gewoon, maar de uitgaande as had geen power.

Mijn eerste verdachte was de ketting set, dus snel gekeken, maar ketting was heel en de tandwielen zien er niet compleet versleten uit.

Ik zit nu te denken aan de koppeling, maar weet het niet helemaal zeker.
Ook heb ik niet zo'n zin om het hele blok te demonteren, maar het ziet er naar uit dat er niet veel anders op gaat zitten. Tenzij ik de schetsplaat rechts iets modificeer, dus dat is het klusje wat ik morgen ga doen. Of heeft iemand hier nog een ander idee wat het zou kunnen zijn.

Aan de andere kant, lijkt het me ook niet heel logisch dat de koppeling de schuldige is, want als ik de motor op een paddock stand zet, krijg ik wel iets van rotatie in het achterwiel, echter die heeft totaal geen power en kan ik met de neus van mijn schoen zo stoppen. Al met al redelijk aparte ervaring.
 
dat de koppeling ineens zo ver versleten is heb ikzelf nog nooit mee gemaakt, maar het zou opzich wel kunnen.
Hoor je verder helemaal niks rammelen uit het blok?
 
Nope heb niets horen rammelen in het blok en dat is precies hetgene wat me verbaasd. Ben wel al begonnen met het demonteren van de koppeling en heb daarom de olie al uit het blok laten lopen, dus opnieuw starten lijkt me niet verstandig. Zit te denken aan de drukgroep, het zou natuurlijk kunnen dat die veren dermate slap geworden zijn dat de koppeling nu gemakkelijk doorslipt.
 
ja dat kan, maar niet van het ene op het andere moment.
Of je hebt de platen meteen laten verbranden, maar dat zie je dan vanzelf als je het uit elkaar hebt.
 
Eerste gedachte bij dit symptoom is primaire as waar tandwiel van is los gegaan. Heb ik nu al paar keer gezien en ook bij sloopblokjes gezien dat die dat zeker al hadden meegemaakt.

Maar volgens mij is bij dit blokje die bout vastgezet met locktite en luchtsleutel. Dus zou eigenlijk vast moeten blijven.

Koppelingshuis eraf geeft denk ik ook snelste inzicht tot waar de aandrijving nog mee doet. Ik ben benieuwd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan