Piaggio Ape: 2 takt eruit, elektromotoren erin!

Fototijd. Veel kabels voorin netter neer gelegd, laatste controller zit er ook bij dus we zijn de afwerkfase in gegaan. Waarschijnlijk eind juni / begin juli naar de EMC keuring. In de tussentijd veel netter maken dan het nu is, wat kabels die nu naar achteren lopen voorin aansluiten en meer van dat soort geklooi.

1619726454925.png


1619726469846.png
 
Ik bedenk me ineens dat volgens mij een oud collega van mij een paar maandjes bij jullie gewerkt heeft. Een dikke Indiase programmeur. Klinkt bekend?
 
En weer een mini stapje verder. We zijn afgelopen week bij BICON Laboratories in Helmond geweest voor de EMC keuring. Resultaat: afkeur -O- Maar wel duidelijke dingen waar we wat mee kunnen. De blower die er standaard al in zit stoot te veel straling uit, we hebben bij het laden net even iets te veel invloed op het stroomnet en het schijnt dat we bij bepaalde straling een stintje in ons midden hebben.

De meeste dingen zijn achteraf gezien logisch en gaan we binnenkort dus aanpakken.
 
leuk om te volgen,
EMC fouten zijn vaak moeilijk te lokaliseren, je kan ze zelf namelijk niet eenvoudig meten.
wat ik er van weet is niet zo heel veel, maar je kan met "inblikken" v/d electronica wel het een en andere verbeteren.
maar er lopen bij julie ongetwijfeld mensen rond die er genoeg van weten.
 
leuk om te volgen,
EMC fouten zijn vaak moeilijk te lokaliseren, je kan ze zelf namelijk niet eenvoudig meten.
wat ik er van weet is niet zo heel veel, maar je kan met "inblikken" v/d electronica wel het een en andere verbeteren.
maar er lopen bij julie ongetwijfeld mensen rond die er genoeg van weten.
Lastig is het zeker, zeker voor mij. Zo diep zit ik niet in de elektronica.

Maar vandaag gesproken met nog 2 heren die mee werken. Gecombineerd meer dan 50 jaar aan elektronica kennis. En die konden het een en ander verklaren. We hebben een actielijst opgesteld waar we de komende weken mee aan de slag kunnen en dan moet het goed zijn.
 
Goed, die actielijst is er inmiddeld doorheen. We hadden het er al over in het aanhangertopic, maar hij is weer afgeleverd bij BICON Laboratories.

1633085329320-png.1681765


Volgende week krijg ik meer te horen over de uitslag daarvan. Hopelijk mogen we door.

Overigens komen er binnenkort ook echte foto's tevoorschijn. Vorige week een hele fotoschoot gehad met onze COO en de oprichter van het bedrijf. En als bonus heeft de fotograaf nog wat tijd genomen om het ding zelf even op de foto te zetten.
 
Grappig! Maar voor een niet-commercieel hobby projectje zijn zulke EMC keuringen nog altijd veel te duur, of kan het inmiddels goedkoper?
Ik kijk met enige jaloezie naar de projecten uit jullie/Eindhovense keuken... helaas hobbymatig niet haalbaar sinds de RDW dat extreem aangescherpt heeft.

(Ik zou dus een oldtimer om willen bouwen naar EV, als er enigszins een mogelijkheid was om dat door de RDW te krijgen zonder vast te zitten aan de futloze maar wel gecertificeerde Eendpakketjes die je daarvoor kunt kopen...)
Ik reageer dus hier even, dan houden we alles ontopic.

EMC keuringen zijn knettertje duur ja. Daar kom je niet zomaar tussen. Maar het is wel goed dat ze er zijn. Zo hadden wij voor het gaspedaal een niet-afgeschermde kabel gebruikt in eerste instantie, waardoor je een soort van stint kreeg als in de juiste frequentie er op af gestraald werd. Dat moet je ook de weg niet op willen. En waar de kosten vandaan komen?

Deel 1: ze zijn er bijna een dag mee bezig. En die heren zijn niet goedkoop per uur.
Deel 2: de apparatuur die ze hebben en moeten onderhouden is ook niet heel goedkoop.
Deel 3: Ze hebben zo'n ruimte nodig:
1633108987763.png


Dus ja, inderdaad super vervelend dat dat als particulier niet te betalen is, maar ik denk niet dat we zonder moeten willen.
 
Mooi kijkje in de keuken, bedankt voor je inhoudelijke reaktie! Ik had deze draad nog niet gevonden, zal hem ook eens uitgebreider lezen. Interessante materie, ookal mag ik er als hobbyist niet aan komen.

(En ja, dat steekt. Enorm. Een electrisch gaspedaal voor een verbrandingsmotor mag ik aansluiten. In theorie ook gevoelig voor Stint taferelen. In de praktijk ontzettend onwaarschijnlijk, zeker als dat pedaal signaal door een niet zelf gekunstelde module geïnterpreteerd wordt. Zolang de rest van de auto niet zelf enorm straalt tenminste, en dát gedeelte is in een half uurtje te meten, ipv een hele dag. Dergelijke conversies heb ik diverse malen draadbomen en meer voor gemaakt. Nu is het simpelweg einde hobby, verboden... Als ik tenminste met de duurzaamheid wind mee wil, en dat wil ik...)

Ik hou wel het gevoel dat een dag bezig zijn met een team dure engineers in een speciale ruimte, wel enigszins met een kanon een mug afschieten is. Je ziet buiten de EU dat datzelfde doel bereiken ook anders kan, en dat bevordert innovatie en vergroening.

Je kunt bijvoorbeeld simpele beveiligingen verplicht stellen waardoor je niet alle "corner cases" van HF inpraten heel nauwkeurig hoeft te meten.
 
Mooi kijkje in de keuken, bedankt voor je inhoudelijke reaktie! Ik had deze draad nog niet gevonden, zal hem ook eens uitgebreider lezen. Interessante materie, ookal mag ik er als hobbyist niet aan komen.

(En ja, dat steekt. Enorm. Een electrisch gaspedaal voor een verbrandingsmotor mag ik aansluiten. In theorie ook gevoelig voor Stint taferelen. In de praktijk ontzettend onwaarschijnlijk, zeker als dat pedaal signaal door een niet zelf gekunstelde module geïnterpreteerd wordt. Zolang de rest van de auto niet zelf enorm straalt tenminste, en dát gedeelte is in een half uurtje te meten, ipv een hele dag. Dergelijke conversies heb ik diverse malen draadbomen en meer voor gemaakt. Nu is het simpelweg einde hobby, verboden... Als ik tenminste met de duurzaamheid wind mee wil, en dat wil ik...)

Ik hou wel het gevoel dat een dag bezig zijn met een team dure engineers in een speciale ruimte, wel enigszins met een kanon een mug afschieten is. Je ziet buiten de EU dat datzelfde doel bereiken ook anders kan, en dat bevordert innovatie en vergroening.

Je kunt bijvoorbeeld simpele beveiligingen verplicht stellen waardoor je niet alle "corner cases" van HF inpraten heel nauwkeurig hoeft te meten.
Nja ik ben het met je eens. Deels.

Met wat simpele systemen kun je inderdaad onveilige situaties voorkomen. En dat zou ook leuk werken.

Totdat er een flink ongeval gebeurt. En dan heeft de RDW het gedaan en krijgen ze daar op z'n flikker.
 
Zo, ff bijgelezen. Spannend. Interessant dat zelfs de lader gekeurd wordt, maar ook dat is natuurlijk belangrijk als er straks een paar miljoen van die dingen met enige regelmaat aan het lichtnet hangen.
Hoe is het met de blower opgelost? Motortje vervangen door een brushless exemplaar? Ik gok zomaar dat de originele koolborstels heeft, en dat spettert natuurlijk lekker.
 
Zo, ff bijgelezen. Spannend. Interessant dat zelfs de lader gekeurd wordt, maar ook dat is natuurlijk belangrijk als er straks een paar miljoen van die dingen met enige regelmaat aan het lichtnet hangen.
Gelukkig gaan wij er niet een paar miljoen bouwen haha. Maar eigenlijk wordt alle elektronica hier aan onderworpen ja.
Hoe is het met de blower opgelost? Motortje vervangen door een brushless exemplaar? Ik gok zomaar dat de originele koolborstels heeft, en dat spettert natuurlijk lekker.
Motortje lekker laten zitten, maar onze elektro man haalde hem open en zei: "ja, daar horen ook *noemt componentnaam* in. Die soldeer ik er wel even tussen."
Volgens mij gewoon wat simpele filtering, maar ik probeer me niet overal mee te bemoeien.
 
Goed, nu we toch het projecten forum aan het onderspammen zijn, hier ook nog maar even wat laten weten.
We zitten nog steeds in het EMC keuren gebeuren. Na de laatste poging tot keuren zijn we er net even wat verder ingedoken, er kwam nog wat straling uit de audio versterker en uit de lader. Met wat blokjes ferriet op de juiste plek en een betere massa voor het netfilter konden we die problemen mooi oplossen.

De volgende keer dat ze tijd hebben is 11 januari. Ik ga er ondertussen vanuit dat die dan goed gekeurd wordt. En dan mogen we richting het RDW.

Maar omdat plaatjes alles is: mijn stagair is autofotograaf (naast binnenkort dus software engineer) en die wilde nog een mooie foto voor zijn eindverslag. Bij deze:
WhatsApp Image 2021-12-28 at 08.59.31.jpeg

Goed, ja, de bedrijfsnaam moest ook in beeld... zo genoeg?
 
Respect Cas !
Erg leuk om te lezen !

Een parade paartje voor jezelf (en Sioux) :)

Groetjes
Johan
 
Bij wie heb je de emc keuring laten doen?
Bij BICON Laboratories in Helmond. Staat ook op de zijkant van de auto. Heren hebben ons overigens goed geholpen om aan te wijzen waar bepaalde problemen eventueel kunnen gaan zitten.
 
dat is denk toch een deel van de opdracht, het laten meten, en indien niet goed vertellen waar het probleem zit.
of word dat weer een nieuwe opdracht (factuur) :)
 
Bij veel testhuizen krijg je alleen te horen welke test gefaald is.
Meestal hebben de engineers ook niet voldoende kennis om je er een uitleg bij te geven.
Soms kan je dan met extra betaling hulp krijgen bij het oplossen.
de testen zijn erg duur, maar de meetapparatuur, antennes, wandtegeltjes en al dat soort dingen kosten een vermogen.
 
dat is denk toch een deel van de opdracht, het laten meten, en indien niet goed vertellen waar het probleem zit.
of word dat weer een nieuwe opdracht (factuur) :)
Deels wel ja, maar dat doen ze niet overal even goed heb ik me laten vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan