Pijn aan oor na motorrijden

tomdfireman

MF'er
27 jun 2014
45
4
Heemskerk
Hoi guys,

Korte situatieschets; sinds begin dit jaar ben ik in het gelukkige 'bezit' van een continue pieptoon in mijn beide oren na een concert zonder gehoorbescherming. Niet fijn, maar valt mee te leven. Ik heb mijn lesje geleerd en direct op maat gemaakte otoplastieken laten opmeten om de schade niet te vergroten. Daarnaast ook een Schuberth C3 Pro aangeschaft om het windruis verder te onderdrukken.

Nu het echte probleem, na een halfuurtje gereden te hebben met oordoppen in heb ik een dusdanige last van mijn oor dat het fysiek niet fijn voelt. Een soort half-dicht oor en daarbij is de piep in mijn oor ook harder voor de rest van de dag en soms ook nog de dagen erna.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het komt door de geluidsdruk, dit moet aardig zijn afgenomen door de voorzorgsmaatregelen. Iemand een idee wat het wel kan zijn? Of iemand die hetzelfde ook heeft gehad?

Overigens rij ik op een supermotard met weinig windbescherming, motor staat inmiddels te koop helaas B|
 
Kan het niet veroorzaakt worden door een incorrecte pasvorm? Met een helm vervormen je oren waardoor de doppen misschien niet goed/comfortabel zitten.
 
Wellicht inderdaad de helm die op je oren 'drukt', waardoor de otoplastiek niet meer 100% sluit in je gehoorgang.
 
Overigens rij ik op een supermotard met weinig windbescherming, motor staat inmiddels te koop helaas B|
beter geen windbescherming en de wind recht in je smoel dan een motor met een halve kuip waardoor je de aerodynamica van je Schuberth mee om zeep helpt. Mijn ervaring met windruis is dat je het beste een naked/supermotard óf een volledige kuip kunt rijden.

Sowieso proefrijden bij een nieuwe motor dus!
 
Als je oordoppen goed aangemeten zijn,mag je in principe geen last hebben.Steken ze iets uit kan je helm er tegen aan drukken.Heb zelf ook aangemeten oorplastieken en kan ze de hele dag probleemloos dragen bij lange ritten.
 
Doet het ventielatiegaatje in de doppen/filters het wel? Als de boel luchtdicht afsluit kan er druk op het trommelvlies ontstaan met bovenstaande klachten tot gevolg.
 
Dergelijke klachten, waaronder je tinnitus, kun je misschien best eens met je huisarts bespreken. Die kan je dan eventueel doorsturen naar een KNO arts. Met je oren moet je namelijk geen risico's nemen. Niet alleen zorgen je oren voor het gehoor, binnenin zitten ook je evenwichtsorganen en als daar iets fout gaat ben je mooi de klos...
 
Kijk eens naar je helm, kan rare klachten opleveren..

Kreeg na het kopen van een nieuwe stekende koppijn op m'n kruin ( heel raar )

Soort drukplekje.. Maar je -voelde- het niet.. Ik ieder geval niet.
Heet gemaakte lepel om het piepschuim wat "op te ruimen" was afdoende.

Oh, en probeer eens gele of oranje schuimpjes ipv die op maat dingen.
heb ze geprobeerd, zal.. ( wederom ) wel een vreemde zijn, kan ze niet verdragen in m'n oortjes.
 
Laatst bewerkt:
Hoi guys,

Korte situatieschets; sinds begin dit jaar ben ik in het gelukkige 'bezit' van een continue pieptoon in mijn beide oren na een concert zonder gehoorbescherming. Niet fijn, maar valt mee te leven. Ik heb mijn lesje geleerd en direct op maat gemaakte otoplastieken laten opmeten om de schade niet te vergroten. Daarnaast ook een Schuberth C3 Pro aangeschaft om het windruis verder te onderdrukken.

Nu het echte probleem, na een halfuurtje gereden te hebben met oordoppen in heb ik een dusdanige last van mijn oor dat het fysiek niet fijn voelt. Een soort half-dicht oor en daarbij is de piep in mijn oor ook harder voor de rest van de dag en soms ook nog de dagen erna.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het komt door de geluidsdruk, dit moet aardig zijn afgenomen door de voorzorgsmaatregelen. Iemand een idee wat het wel kan zijn? Of iemand die hetzelfde ook heeft gehad?

Overigens rij ik op een supermotard met weinig windbescherming, motor staat inmiddels te koop helaas B|

Klinkt misschien dom maar raadpleeg je huisarts eens !?
 
Als je nooit autoplastieken gehad hebt, dan moet je daar aan wennen.
Gewoon thuis in doen 1e keer een kwartiertje en dan telkens wat langer. Op een gegeven moment voel je ze niet meer.
Heb je wel autoplastieken speciaal voor op de motor gekocht? Hier zit nl geen uitsteeksel om hem te verwijderen op, wat "normale" autoplastieken wel hebben.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon eens proberen met die schuimdopjes, zitten prima. Ik ben een tijdje geleden mijn otoplastieken verloren, sindsdien rij ik weer met schuimdingen van de action. Ik had destijds ook wel eens dat er net te veel druk op de otoplastieken stond, helm een beetje scheef ofzo, en dat het dan niet lekker zat. Nu minder last van.
 
Ik heb ditzelfde.Van mij eigen schuld na vele decennia rondrijden met illegale uitlaten...
Na een motorrit of iets anders wat vrij veel ruis of lawaai bij te pas komt wordt de piep altijd wat erger. Neemt weer iets af als je geen overmatige ruis of lawaai hebt. Hoort erbij vermoedt ik...
 
By the way, ik gebruik die bonte oordopjes van de Hema, beste ervaring mee.
Die dingen met filters laten nog teveel ''door''
 
Dezelfde ervaring (pijn in oor). En ik kan je bevestigen dat de pijn erg vervelend is. Door de aanhoudende pijn ben ik wel regelmatig gestopt. De oorzaak was eenvoudig; de combi oordoppen en de druk van de helm zorgde voor de pijn.

Tegenwoordig rij ik (met dezelfde helm) en met deze oordoppen.
 
Kan het niet veroorzaakt worden door een incorrecte pasvorm? Met een helm vervormen je oren waardoor de doppen misschien niet goed/comfortabel zitten.

:^

Probeer eens met 3M schuimdoppen te rijden, als je dan geen problemen hebt dan is de oorzaak duidelijk.
Ik had hetzelfde en gebruik nu alleen maar die gele schuimdopjes.
 
Hier idem dito, 3 M maar dan de oranje. Zitten veel comfortabeler dan de aangemeten dopjes. En mijn werkgever verstrekt ze :)
Met mijn Arai moest ik ze wel iets inkorten, helm drukte ertegen, met de Xlite niet meer nodig.
Indoen duurt wel wat langer, ff tegenhouden tot ze gevormd zijn.
 
Klinkt als een helm welke niet geschikt is om (door jou) gedragen te worden mét extra gehoorbescherming waardoor je oor een andere vorm aanneemt nadat die helm geplaatst is (én het "otoplastiek" dus eigenlijk niet meer op maat is).

Probeer eens een paar van die gratis/goedkope "gele" herriestoppers welke je zelf op maat kunt maken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi guys,

Korte situatieschets; sinds begin dit jaar ben ik in het gelukkige 'bezit' van een continue pieptoon in mijn beide oren na een concert zonder gehoorbescherming. Niet fijn, maar valt mee te leven. Ik heb mijn lesje geleerd en direct op maat gemaakte otoplastieken laten opmeten om de schade niet te vergroten. Daarnaast ook een Schuberth C3 Pro aangeschaft om het windruis verder te onderdrukken.

Nu het echte probleem, na een halfuurtje gereden te hebben met oordoppen in heb ik een dusdanige last van mijn oor dat het fysiek niet fijn voelt. Een soort half-dicht oor en daarbij is de piep in mijn oor ook harder voor de rest van de dag en soms ook nog de dagen erna.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het komt door de geluidsdruk, dit moet aardig zijn afgenomen door de voorzorgsmaatregelen. Iemand een idee wat het wel kan zijn? Of iemand die hetzelfde ook heeft gehad?

Overigens rij ik op een supermotard met weinig windbescherming, motor staat inmiddels te koop helaas B|


Ik heb dezelfde piep en behoorlijk gehoorverlies dankzij veel kilometers motorrijden zonder gehoorbescherming.
Inmiddels wel een paar of 6 op maat gemaakte otoplastieken versleten.

Aanmeten doet men natuurlijk gewoon met je oor vrij.
Daarna maakt men met een mal jouw otoplastieken.
Als de otoplastiek net even iets te lang is...dan kan het zijn dat hij te sterk in je oor gedrukt word en te dicht op of zelfs tegen je trommelvlies aan komt. Eventueel gecombineerd met vormverlies waardoor hij ook nog eens net niet helemaal goed afsluit.

Als je denkt dat 'te lang' inderdaad mogelijk zou zijn dan kun je hem zelf iets inkorten, maar NOOIT aan de zijde die in je oor gaat, alleen iets van de buitenste kant afhalen.
Millimeter-werk en dan eerst weer uitproberen.

Na 5 mm kun je wel stoppen, dan is er echt iets anders aan de hand :X :+
 
Klinkt als een helm welke niet geschikt is om (door jou) gedragen te worden mét extra gehoorbescherming waardoor je oor een andere vorm aanneemt nadat die helm geplaatst is (én het "otoplastiek" dus eigenlijk niet meer op maat is.

Probeer eens een paar van die gratis/goedkope "gele" herriestoppers welke je zelf op maat kunt maken.

Zo uit mijn hoofd hebben de C3's een uitsparing thv de oren, voornamelijk voor het plaatsen van een communicatieset. Eigenlijk zou dat dus niet moeten kunnen.

Maar daarmee haal ik ook mijn eigen vorige reply onderuit :P


Een keer testen met gewone zachte schuimpjes is natuurlijk wel het makkelijkst. Persoonlijk vind ik die zelfs beter dempen en ook fijner zitten.
 
Laatst bewerkt:
>>knip<<

Als de otoplastiek net even iets te lang is...dan kan het zijn dat hij te sterk in je oor gedrukt word en te dicht op of zelfs tegen je trommelvlies aan komt. Eventueel gecombineerd met vormverlies waardoor hij ook nog eens net niet helemaal goed afsluit.

>>knip<<

Je gehele "oorgang" is ruim lang genoeg voor zo'n dempertje (dB Killer !!). Als een Otoplastiek je trommelvlies gaat raken dan is er tijdens het inmeten óf het fabriceren daarvan echt iets goed mis gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor al jullie reactie! Heb ik erg veel aan!

Heb gisteravond direct even wat herriestoppers bij de bouwmarkt gehaald, vanmorgen getest en lijken het goed te doen!

Wat betreft de motor verkoop; ik zou graag overstappen van een XT660X naar een XT660Z Tenere aangezien de windbescherming op deze motor beter is. Heb wel al begrepen dat er een spoiler en 'windkam' nodig is vanwege de turbulentie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan