Zoveel mensen, zoveel wensen. En zoveel ervaringen. Mijn ervaringen, lang verhaal incoming
:
Bij de lokale motorzaak of online banden kopen scheelde in mijn geval eigenlijk nooit qua dot code. Nog beter, online zijn vaak iets nieuwer op de een of andere manier. Qua prijs zit de lokale motorzaak er altijd beduidend ver boven, zelfs met allerlei korting die ze bieden.
Dan is er nog het balanceren verhaal. Er is nagenoeg geen motorzaak in de buurt te vinden waar men dynamisch balanceert. Vaak krijg ik daar ook wielen terug met behoorlijk wat lood erop (ik zou denken draai de band misschien een stukje om een betere balans te vinden, maar wie ben ik
). Het kán wel met minder, zie hieronder.
Veelal bij de motorzaak dan breng je de motor en dan regelen zijn verder alles (maakt niks uit qua prijs zeggen ze en sowieso breng ik hem dan super schoon o.a. om beschadigingen/krassen te voorkomen). Dan krijg je hem terug met o.a. veels te strakke of te losse ketting, uitlijning niet meer zoals het was (ik lijn altijd achterwiel uit met de laser, ok.. wellicht wat overdreven, maar dan zie je precies wat er ook anders is later). Beschadigingen op de velg (meerdere malen bij gloednieuwe velgen gebeurd). Of kapotte moeren op de as. En allemaal van dat soort ongein. Te vaak dit soort ervaringen gehad.
En dan heb je zaken die gespecialiseerd zijn in (motor)banden. Waar je vaak ook met je online gekochte banden terecht kunt, óf ze bieden zelf al voor heel scherpe prijs banden aan. En die hebben vrijwel altijd apparatuur om de banden dynamisch te balanceren. En op de een of andere manier krijg ik me wielen (die ik dan wel zelf aflever)
nooit met wat voor beschadiging of ook terug. Altijd in perfecte staat. Dynamisch gebalanceerd met echt heel erg weinig lood (zie, het kan wel).
Idemdito met autobanden bij de bandenzaak of bij een dealer/garage. En dan ineens begrijp je het:
Banden en balanceren is een vak. En daar waar dealers/garages het er vaak bij doen specialiseren deze zaken zich op de banden en het balanceren daarvan.
Oftewel: ik koop mijn banden tegenwoordig online of bij een zaak hier in de buurt gespecialiseerd in banden (voornamelijk auto, maar ze zijn ook erg goed met motorbanden en hebben onlangs weer gloednieuwe apparatuur gekocht hiervoor). Ik demonteer en monteer de boel lekker zelf (kan ik alleen mezelf de schuld geven als er iets kapot gaat en kan ik weer autistisch met m'n laser aan de slag
).
Niet alleen vanwege de prijs (want het scheelt echt honderden euro's, maf gewoon) maar voornamelijk de algehele kwaliteit: geen gekraste velgen, idioot veel (zilverkleurig op zwarte velg) lood, geen gekke uitlijning achterwiel, te strakke of te losse ketting waar je pas km's later achter komt etc. En dat is me toch veel meer waard dan die paar euro's. Als het andersom zou zijn geweest (dealer, duurder, maar betere kwaliteit) dan zou ik dat doen.