problemen Yamaha TDM 850

robke 850

MF'er
14 jun 2004
38
0
Heusden zolder
Hallo, ik rij nu een 2 jaar met een yamaha tdm 850 bouwjaar 2001, de moto had toen ik hem kocht slecht 1,700 km. in de voorbije 2 jaar heb ik dat op een 55.000 gezet maar nu beginnen er hier en daar toch gebreken.
ik heb een deukje in de crome buis van de voorvork waardoor ik om de 7000 km een andere olie kering moet steken, verder verbruik ik toch wel een halve liter olie op 1000 km ( is zo veel geworden sins ik vol sente. neem) en hij schiet ook al eens van tweede naar nutraal en een enkele keer van derde naar tweede, het schakelen gaat vind ik iets minder goed als vroeger. de koppeling maakt ook een vreemd geluid. nu zal het wel mijn eigen schuld zijn ik heb altijd heel sportief gereden.

heeft er iemand nog zulke problemen?
als ik dit allemaal moet oplossen kost het me veel geld!!
is er een oplossing die beterkoop is, zijn er goedkoop andere onderdelen van te krijgen
ik wil met deze moto zeker de 150.000 km halen!

groetjes Rob
 
Zoek eens op topics van HPlaverda. ;)

Die heeft voor TDM-muis d'r hele 850 uit elkaar getrokken na ee vastloper. In dat topic kun je lezen wat er allemaal aan de hand kan zijn. Bovendien heeft ze intussen alle losse delen in de verkoop. (behalve de krukas B| )
 
Nou zoek op ;zal die snert tdm ooit ryden;?

Denk dat je voor je motor een goud mijn aantreft. :)

En koop alle onderdelen ,dan maak je iemand ,als muisje ook nog blij, krijgt
ze toch nog wat eurie, terug voor haar dtm.

Groet toontje hifi :]
 
vandaag naar de garage geweest, kan nog een tijdje doorrijden maar moto is een tijdbom. heb tussen de 60 en de 70.000 bfr stukken.
EEN RAMP!!!
Niet alleen een tijdBOM maar kennelijk ook een tijdMACHINE: Of hebben ze in Belgie de franc weer terug ingevoerd?

Wat is er precies aan de hand volgens die offerte? Oudere TDM's hebben wel es transmissie probleempjes maar de motor is solide. Als een groot deel van dit bedrag arbeidsloon is probeer eens te kijken wat je zelf zou kunnen doen. Of anders misschien aan ruilblok van de sloop?
 
Als je een motor ingereden hebt met 10w40 kan je er meestal niet zomaar een synthetische olie ingooien zonder problemen.

Gewoon weer een normale ouderwetse olie erin, regelmatig vervangen inclusief filter en gewoon lekker opwarmen voor je lekker sportief naar de rode lijn doortrekt...
 
Als je een motor ingereden hebt met 10w40 kan je er meestal niet zomaar een synthetische olie ingooien zonder problemen.
Nee hoor, dat hoeft totaal geen probleem te zijn. Wat hooguit kan gebeuren is dat wanneer je een 5W40 gebruikt in een motor die voorgeschreven is voor 10W40 dat wanneer de olie erg lang gebruikt is deze wat te dun wordt voor waarmee de motor-ontwerper rekening had gehouden. Mijn "10W40" Honda Africa Twin b.v. begon na 12.000 km de olie (5W40 synthetisch) door de carter-ontluchting naar buiten te blazen. Ook de koppeling begon soms wat te slippen. Na verversen met mineraal was het weer over. Maar dit heeft op zich niets te maken met wel / niet synthetisch.

Gewoon weer een normale ouderwetse olie erin, regelmatig vervangen inclusief filter en gewoon lekker opwarmen voor je lekker sportief naar de rode lijn doortrekt...
Aan de klachten te horen vrees ik dat een beetje nieuwe olie niet genoeg zal zijn in dit geval ;)
 
nee heb al eens terug mijn ouwe olie gebruikt, dan verbruikt hij wel iets minder olie maar dat olie verbruik vind ik niet zo erg.
het ergst vind ik dat hij soms naar van tweede naar neurtaal schiet en iets minder lekker schakeld, denk dat de schakel wals een maar tandwielen 1 schakel vork geraakt zijn, maar die delen zijn duur, iemand een idee waar je een goedkoop schakkelbakje kan krijgen?

wil hem graag zelf open gooien maar heb geen nederlandstalige handleiding en zonder durf ik niet goed, is toch een vies werk niet waar?
 
iemand een idee waar je een goedkoop schakkelbakje kan krijgen?
In de post van Henkes staat een linkje van 'TDM850 onderdelen te koop'. Daar kun je (als je vlug bent) elk onderdeel los uitkiezen en kopen van een partikulier, wiens krukas was vastgelopen.

Werkplaats-handboek lijkt me sowieso een goeie inverstering voor je. Moet via dit forum ook wel te vinden zijn. ;)
 
Als je nog een boel kilometers door wilt rijden met deze motor denk ik dat het beste is om deze te reviseren. Bijna alle blokdelen kan je van een medeforummer overnemen, en als ik ze mag geloven is daar niks mis mee. Dan heb je alleen nog de kosten van het uit elkaar halen, pakkingset en in elkaar zetten. Het enige is dat je krukas nog goed moet zijn, die zijn nergens meer te vinden :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan