R6 1999, olielampje blijft branden

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
A

Anoniempje418

Guest
Beste leden,

het olielampje op mijn R6 blijft sinds gisteren constant branden. Ik heb er al nieuwe olie bij gegooid (circa 1,3 liter) en ben er vrij zeker van dat er genoeg in zit aangezien ik het met blote oog kan zien zitten dus ik denk dat die sensor wellicht kapot is. Mijn idee was om de olie te drainen, op te meten en opnieuw bij te vullen om vast te stellen dat er überhaupt genoeg inzit. Of hebben jullie andere ideeën? En wellicht instructies hoe ik die sensor gemakkelijk kan vervangen?

bij voorbaat dank
 
Als er 1,3 liter olie bij moest, is de kans groot dat de motor kapot is.
Lijkt me apegeil, ik heb er gisteren zonder problemen op gereden en hij is vorige week terug gekomen van een service beurt met compressie test. Daaruit bleek alles nog in orde. Temperaturen blijven ook gewoon normaal. Dus ik heb geen reden om aan te nemen dat die motor naar zijn grootje is.

Ik denk dat de kans groter is dat ik er teveel in heb gedaan NADAT dat lampje is gaan branden. Maar reageert die sensor ook op een te hoog niveau of is dat alleen bij een te laag niveau?
 
1,3 liter een week na een servicebeurt? Klinkt haast alsof je hebt bijgevuld met de motor op de zijstandaard. Aftappen en inkiepen wat er volgens de handleiding in hoort lijkt mij slim.

m.b.t. het olielampje zou ik eens kijken naar de sensor/bekabeling. De sensor doormeten zou met een multimeter moeten lukken maar ik heb weinig verstand van Yamaha.
 
Ik heb ook een poosje gehad dat steeds mijn olie-nivo-lampje ging branden. Soms wel/ soms niet.
Eerste reactie is dan olie bijvullen. Beetje raar want mijn FZ gebruikt nauwelijks olie????
Eerst check olieglaasje in de zijkant! Olie-nivo was steeds oke!
Ik had nog een andere sensor liggen en precies zelfde euvel. Het werd er niet beter van.

Uiteindelijk heb ik wat zitten duwen op diverse plaatsen tegen de kabelboom.
Sindsdien is 't over! Ergens een draad die tegen het frame komt?
 
Wanneer je er lang genoeg niet naar kijkt moet je vanzelf een keer meer dan een liter bijvullen. Is geen enkel probleem
Hij heeft vorige week service gehad dus je zou zeggen dat die voldoende moet hebben gehad.
Ik heb ook een poosje gehad dat steeds mijn olie-nivo-lampje ging branden. Soms wel/ soms niet.
Eerste reactie is dan olie bijvullen. Beetje raar want mijn FZ gebruikt nauwelijks olie????
Eerst check olieglaasje in de zijkant! Olie-nivo was steeds oke!
Ik had nog een andere sensor liggen en precies zelfde euvel. Het werd er niet beter van.

Uiteindelijk heb ik wat zitten duwen op diverse plaatsen tegen de kabelboom.
Sindsdien is 't over! Ergens een draad die tegen het frame kwam?
Die van mij brand constant, dus het zou kabel breuk kunnen zijn maar moet ik even doormeten dan.
Aanvullende vraag; weet je of je het lampje een te lage oliedruk weergeeft of dat een olieniveausensor aangeeft ?

Meesste Yamaha’s hebben namelijk een olieniveausensor.
Nou, dat was mijn vraag ook een beetje. Het is sowieso een level sensor maar gaat die ook af bij een te hoog niveau of alleen op een te laag niveau?
Een week geleden een beurt gehad en dan nu meer dan een liter olie moeten bijvullen 😬
Ja heel curieus. Misschien hebben ze wat teveel bijgevuld ofzo en heb ik er zelf nu ook teveel bijgegooid. Ik zal hem vanavond eens drainen en nameten om er zeker van te zijn. Er zit in ieder geval genoeg in. Dat is mij wel duidelijk.
 
Misschien verstandig om even je servicemonteur te vragen?

2e caution: If the indicator light....consult with a Yamaha dealer. (RTFM)

1621426713239.png


 
Laatst bewerkt:
Ik zou de plug onderaan er even uitdraaien en alle olie aflaten. Daarna de plug er weer terug in en de voorgeschreven hoeveelheid niet teveel overschrijden.
Denk er ook even om dat het wellicht om de oliedruksensor kan gaan, kun je het schema even op naslaan.
 
Heb je wel vonk?


Er zit een ruitje in het blok, je kan dipsticken door de vulopening, doe die controles eens.

Is-tie ongemerkt meer gaan roken dan voorheen, kan je eventueel afleiden aan Peugeotjes die je inhalen en hun mistachterlicht nog niet uit hebben gedaan
 
Hij heeft net een beurt gehad dus je neemt aan dat het oliepijl in orde is en toch gooi je er 1.3 liter bij?

Ik hoop dat je hem nog niet hebt gestart sindsdien? En zowel, stop daar gauw mee en ga er zeker niet op rondknallen.

Teveel olie kan zorgen voor teveel oliedruk waardoor je intern van alles om zeep helpt.
 
Ik zou de plug onderaan er even uitdraaien en alle olie aflaten. Daarna de plug er weer terug in en de voorgeschreven hoeveelheid niet teveel overschrijden.
Denk er ook even om dat het wellicht om de oliedruksensor kan gaan, kun je het schema even op naslaan.
:^
En meteen de oliepeil meter schoonmaken/controleren.

.s-l1600.jpg

Misschien zit er een stuk cilinderwand in.:X

:+:+
 
Die van mij brand constant, dus het zou kabel breuk kunnen zijn maar moet ik even doormeten dan.
een eigenschap van kabelbreuk is dat het circuit dan open is en lampjes dan niet kunnen branden
een eigenschap van kortsluting is dat er dan ergens spanning staat waar geen spanning hoort te staan en lampjes kunnen gaan branden

Teveel olie kan zorgen voor teveel oliedruk waardoor je intern van alles om zeep helpt.
neen, dat kan echt niet. te hoge carterdruk kan wel maar dat " helpt niet alles om zeep".
 
probleem lijkt opgelost. Olie eruit gehaald, bleek ongeveer 3200 cl in te zitten, kleine 700cl meer dan voorgeschreven. Nam echter niet weg dat de sensor al permanent rood brandde VOOR dat ik hem bijvulde. Permanent ook ipv eventjes. Ik denk dan ook dat een druk probleem was ipv niveau probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan