R6 1999, olielampje blijft branden

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
A

Anoniempje418

Guest
Beste leden,

het olielampje op mijn R6 blijft sinds gisteren constant branden. Ik heb er al nieuwe olie bij gegooid (circa 1,3 liter) en ben er vrij zeker van dat er genoeg in zit aangezien ik het met blote oog kan zien zitten dus ik denk dat die sensor wellicht kapot is. Mijn idee was om de olie te drainen, op te meten en opnieuw bij te vullen om vast te stellen dat er überhaupt genoeg inzit. Of hebben jullie andere ideeën? En wellicht instructies hoe ik die sensor gemakkelijk kan vervangen?

bij voorbaat dank
 
probleem lijkt opgelost. Olie eruit gehaald, bleek ongeveer 3200 cl in te zitten, kleine 700cl meer dan voorgeschreven. Nam echter niet weg dat de sensor al permanent rood brandde VOOR dat ik hem bijvulde. Permanent ook ipv eventjes. Ik denk dan ook dat een druk probleem was ipv niveau probleem.
Wat een bijzonder verhaal wordt dit. Je motor heeft een verse onderhoudsbeurt gehad en het olielampje blijft branden. Jij gaat hierover niet in discussie met de onderhoudspersoon, maar gooit er 1.3 (!!!) liter extra olie bij. En nog steeds brandt hetzelfde lampje. Aftappen geeft als resultaat dat er volgens jou maar 0.7 liter teveel inzit (waar is die andere 0.5 liter gebleven??). En je wilt er maar niet aan dat het een nivo- ipv druksensor is.

Ben je eigenlijk wel op zoek naar advies en/of goede raad op dit forum??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 8 jaar circuit gereden met zo een r6, is een olieniveaumeter, is gekend om stuk te gaan, heb 1x een andere gestoken
was het enige jaar dat ik gereden heb zonder dat het lampje brande . jaar erop terug van het zelfste.
moge hij rusten in vrede, cilinderwand is hem fataal geworden
 
Ik heb sindskort een r6 uit 2001 en die heeft exact hetzelfde probleem. Bij mij gaat het lampje af en toe aan. Vooral als de motor warm is, gaat het lampje wel eens branden.
Ik peil elke keer dat ik op het circuit ben geweest het olieniveau om er zeker van te zijn dat ik geen olie aan het lekken ben op de baan of extreem veel aan het verbruiken ben. Tot nu toe is het olieniveau keurig op peil en lekt er niets uit het blok. Dus de niveau sensor geeft af en toe aan dat er te weinig inzit, maar het olieniveau is volgens de dipstick gewoon elke keer goed.

De schakelaar is dicht als ik hem doormeet als de motor koud is en open als de motor warm is. Beiden met de motor uit en het juiste niveau volgens de dipstick. Dus die sensor is gewoon kapot. Zodra ik olie wissel, doe ik er gelijk een nieuwe in.

Je zou hetzelfde kunnen testen bij jouw motor. Ik zou me er niet direct zorgen om maken dat je lampje brandt, als je dipstick het juiste niveau laat zien. Ik zou me eerder zorgen maken over je actie met teveel olie erin gooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Wat een bijzonder verhaal wordt dit. Je motor heeft een verse onderhoudsbeurt gehad en het olielampje blijft branden. Jij gaat hierover niet in discussie met de onderhoudspersoon, maar gooit er 1.3 (!!!) liter extra olie bij. En nog steeds brandt hetzelfde lampje. Aftappen geeft als resultaat dat er volgens jou maar 0.7 liter teveel inzit (waar is die andere 0.5 liter gebleven??). En je wilt er maar niet aan dat het een nivo- ipv druksensor is.

Ben je eigenlijk wel op zoek naar advies en/of goede raad op dit forum??
Maat, wat lul je nou?
Ik had al 2 dagen rondgereden. 2e dag begon dat lampje te branden. Vervolgens in 2x olie er bij gedaan maar dat lampje bleef branden. Wellicht hebben ze er wat te weinig in gedaan bij de motorzaak, no biggie. Kan gebeuren, ben allang blij dat die sensor niet naar de klote is
 
Ik heb 8 jaar circuit gereden met zo een r6, is een olieniveaumeter, is gekend om stuk te gaan, heb 1x een andere gestoken
was het enige jaar dat ik gereden heb zonder dat het lampje brande . jaar erop terug van het zelfste.
moge hij rusten in vrede, cilinderwand is hem fataal geworden
ai, dat is wel balen man. Die cilinder wand is ook mijn grootste angst. Gelukkig heeft die vorige week op de compressie test nog tussen de 9 en 10 bar gescoord dus ik zit nog safe.
Ik heb sindskort een r6 uit 2001 en die heeft exact hetzelfde probleem. Bij mij gaat het lampje af en toe aan. Vooral als de motor warm is, gaat het lampje wel eens branden.
Ik peil elke keer dat ik op het circuit ben geweest het olieniveau om er zeker van te zijn dat ik geen olie aan het lekken ben op de baan of extreem veel aan het verbruiken ben. Tot nu toe is het olieniveau keurig op peil en lekt er niet uit het blok. Dus de niveau sensor heeft af en toe aan dat er te weinig inzit, maar het olieniveau is volgens de dipstick gewoon elke keer goed.

De schakelaar is dicht als ik hem doormeet als de motor koud is en open als de motor warm is. Beiden met de motor uit en het juiste niveau volgens de dipstick. Dus die sensor is gewoon kapot. Zodra ik olie wissel, doe ik er gelijk een nieuwe in.

Je zou hetzelfde kunnen testen bij jouw motor. Ik zou me er niet direct zorgen om maken dat je lampje brandt, als je dipstick het juiste niveau laat zien. Ik zou me eerder zorgen maken over je actie met teveel olie erin gooien.
Het schijnt inderdaad een kwaaltje te zijn met deze R6. Maar gelukkig doet de sensor het nog en rijdt die weer als een tierelier ;)
 
Maat, wat lul je nou?
Ik had al 2 dagen rondgereden. 2e dag begon dat lampje te branden. Vervolgens in 2x olie er bij gedaan maar dat lampje bleef branden. Wellicht hebben ze er wat te weinig in gedaan bij de motorzaak, no biggie. Kan gebeuren, ben allang blij dat die sensor niet naar de klote is
Nou ja, de vraag was meer of je de olie gepeild hebt voor je ging bijvullen?
 
Nou ja, de vraag was meer of je de olie gepeild hebt voor je ging bijvullen?
Tuurlijk 😓 zal nog wel af hebben moeten zakken ofzo. Maar blijft dan toch raar dat dat lampje blijft branden? Is er dan ook een hoog niveau sensor ofzo? Ik heb echt effe de tekeningen nodig om dat vast te stellen
Dat is dus niet het geval. Is geheel afhankelijk hoe het geschakeld is.
Precies, NC of NO contacten 👍
 
Precies, NC of NO contacten 👍
Nee, heeft niks te maken met normally closed of normally opened, maar met wat erachter zit. Je kunt elektronica zo maken dat als er kabelbreuk is een hoge spanning wordt gezien door de controller/het lampje, maar dat is nogal offtopic.

Tuurlijk 😓 zal nog wel af hebben moeten zakken ofzo. Maar blijft dan toch raar dat dat lampje blijft branden? Is er dan ook een hoog niveau sensor ofzo? Ik heb echt effe de tekeningen nodig om dat vast te stellen
Is dus niet raar als je sensor stuk is, wat ik hier uit het topic haal.
 
Nee, heeft niks te maken met normally closed of normally opened, maar met wat erachter zit. Je kunt elektronica zo maken dat als er kabelbreuk is een hoge spanning wordt gezien door de controller/het lampje, maar dat is nogal offtopic.


Is dus niet raar als je sensor stuk is, wat ik hier uit het topic haal.
Hij lijkt het nu weer gewoon normaal te doen in ieder geval. Heb net even een half uurtje rondgereden maar geen lampje meer dus fingers crossed. Die sensor zelf vervangen is volgens mij ook het werk niet.
 
Maat, wat lul je nou?
Ik had al 2 dagen rondgereden. 2e dag begon dat lampje te branden. Vervolgens in 2x olie er bij gedaan maar dat lampje bleef branden. Wellicht hebben ze er wat te weinig in gedaan bij de motorzaak, no biggie. Kan gebeuren, ben allang blij dat die sensor niet naar de klote is
Je hebt toch iets om olie nivo te zien?
 
Maat, wat lul je nou?
Ik had al 2 dagen rondgereden. 2e dag begon dat lampje te branden. Vervolgens in 2x olie er bij gedaan maar dat lampje bleef branden. Wellicht hebben ze er wat te weinig in gedaan bij de motorzaak, no biggie. Kan gebeuren, ben allang blij dat die sensor niet naar de klote is
Weet je meteen dat je niet meer bij die motorzaak moet komen.
Bij een olie wissel erna weinig er in doen is not done.
Dan heeft die motorzaak niet goed het olie niveau gecontroleerd.
Maar jij vind dat wij hier lullen ,dat schrijf je zelf.
Wat wil je eigenlijk van ons weten?
Leg dat maar uit.
Want blijkbaar weet je het toch beter dan ons hier op het forum.
Waarom vraag je dan iets hier?

Vraag hoe peil,jij je niveau van motorolie dan? leg dat maar eens uit hier.
Heb je een peilstok of kijkglas,en stond motor scheef op jiffy stand?.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch iets om olie nivo te zien?
Peilstokje, had ik ook gedaan maar dan alsnog is je eerste reactie er wat bij gooien. Had ik ook gedaan, 500 ml en het lampje bleef branden.
Er is geen lampje voor te veel olie.
Ook niet voor te hoge oliedruk.
Mooi, de eerste die het 100% zeker weet dus. Ik zal morgen zelf even de tekening zoeken om het te bevestigen
 
Het is niet ondenkbaar dat je na de eerste rit tot wel een halve liter olie kwijtraakt als alles vervangen is, warm afgetapt, koud bijgevuld met nieuwe filter. Bij mij doet de sensor het wel en ik rij van huis tot zoetermeer met een grote rooie pit in mijn ogen en daarna is het enige wat er nog gaat branden het benzinelampje. Bedoel daarmee te zeggen dat je je over een brandend olielampje bij een Yamaha in eerste instantie niet direct zorgen hoeft te maken. Tuurlijk, als je de aftapplug of je oliefilter verliest is het effe anders. En bij jou is het effe een ander dingetje geweest natuurlijk.... Dus wat zit ik nou te lullen 🤷‍♂️ 🤷‍♂️
 
Maat, wat lul je nou?
Ik had al 2 dagen rondgereden. 2e dag begon dat lampje te branden. Vervolgens in 2x olie er bij gedaan maar dat lampje bleef branden. Wellicht hebben ze er wat te weinig in gedaan bij de motorzaak, no biggie. Kan gebeuren, ben allang blij dat die sensor niet naar de klote is
Ik ben je maat nu opeens ??? :? :r:r.

En als jij stelt dat als "ze" (wie is "ze" nu eigenlijk?) er te weinig olie indoen een no-biggie is... Wat vind je er dan van als ze de bougies er maar half in terug draaien na het compressie meten? Ook een no-biggie en kan-gebeuren?
 
Crap, was die vanmiddag weer. Zojuist een nieuwe sensor en relay bestelt. Kostte een paar tientjes dus dat was de moeite ook niet. Zal hem er van de week even in prutsen. Het is overigens een level sensor maar of die nou op hoog niveau reageert weet ik niet. Denk het niet aangezien er maar een sensor in het diagram zat.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
1621877489794.png


Blz 6-11 https://dd5394a0b8ca8e97ba29-abf76f...t/common/manuals/1999/LIT-11626-12-62_132.pdf
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Terug
Bovenaan Onderaan