Radarverklikker: Gebruiken jullie één?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Ik weet niet of ik het hier mag posten omdat ze illegaal zijn, maar ik probeer het toch even :+.

Ik ben het een beetje moe om steeds voor flitspalen te checken, en zeker voor geparkeerde auto's die langs de weg stil staan die een mobiele flitser kunnen zijn.

Ik weet het, ik kan me gewoon netjes aan de snelheid houden, maar hier in Vlaanderen zijn ze hier wel erg streng. Wallonië niet, daar zijn ze altijd wel eerlijk :].

Iemand die hier een radarverklikker gebruikt?

Volgens mij zit in zo'n kastje enkel een ontvanger die de frequenties oppikt, dus ik denk niet dat de politie ooit dat kastje bij jou kan vinden.

Gewoon in je jaszak of rugzak met een batterij en een oortje, lijkt me wel handig. :]
 
Heb je daar tegenwoordig ook niet een of andere handige app voor? Als dat zo is, kan je je telefoon daarvoor icm routeplanner/navigatie gebruiken...
 
Inderdaad, gewoon een app, flitsmeister ofzo, telefoon in je binnenzak, die trilt als een gek.
Je kunt ook een oortje gebruiken.

...

Volgens mij zit in zo'n kastje enkel een ontvanger die de frequenties oppikt, dus ik denk niet dat de politie ooit dat kastje bij jou kan vinden.

Gewoon in je jaszak of rugzak met een batterij en een oortje, lijkt me wel handig. :]

Je denkt verkeerd ;)
Elke ontvanger heeft een oscillator (lees zender) om het hoge freq bereik van de ontvangstfreq naar beneden te brengen.
Laat deze zender nu ook op te sporen te zijn....
Dus ja ze kunnen hem opsporen, het bereik van die zender is natuurlijk zeer klein, maar je kunt tegen de lamp aanlopen wanneer ze direct achter je rijden of wanneer je ze tegenkomt.

Kortom een risico, het is voor jou te bepalen of je dat wilt nemen.

Bij een app speelt dit niet, maar ok daar kun je het probleem hebben dat een controle te laat wordt doorgegeven.

Het blijft sowieso opletten, een onopvallende auto achter je wordt sowieso door niets opgemerkt.
Je moet dat dus zelf doen, dus opletten en spiegelen. het beste advies :)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit in zo'n kastje enkel een ontvanger die de frequenties oppikt, dus ik denk niet dat de politie ooit dat kastje bij jou kan vinden.

Gewoon in je jaszak of rugzak met een batterij en een oortje, lijkt me wel handig. :]

Je denkt verkeerd ;)
Elke ontvanger heeft een oscillator (lees zender) om het hoge freq bereik van de ontvangstfreq naar beneden te brengen.
Laat deze zender nu ook op te sporen te zijn....
Dus ja ze kunnen hem opsporen, het bereik van die zender is natuurlijk zeer klein, maar je kunt tegen de lamp aanlopen wanneer ze direct achter je rijden of wanneer je ze tegenkomt.

Kortom een risico, het is voor jou te bepalen of je dat wilt nemen.

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk:

Ik quote wikipedia: "Een radarverklikker is een apparaat om radars te detecteren die door de politie worden gebruikt voor snelheidscontroles. Het principe is simpel: het apparaatje zoekt constant de radiofrequenties af die door de radar worden gebruikt om de snelheid van voertuigen te meten. Doordat in het apparaatje een led of pieper door die frequenties geschakeld wordt, weet de bestuurder dat er een snelheidsradar (met meestal een fotocamera eraan gekoppeld) in de buurt staat."

Ik denk wel dat ie een anonieme auto achter jou kan detecteren, die maken toch ook gebruik van die apparatuur die een mobiele flitser gebruikt?

Apps ken ik wel, maar die mobiele flitsers worden dan door anderen doorgegeven. Niet genoeg garantie, zeker niet op minder drukke wegen.

Hehe, dacht ik dat ik wat wist van radio frequenties |(

Anders moet ik maar een detector van een radar detector detector hebben :+
 
Laatst bewerkt:
Radardetectors, dat is toch wel erg zero's ('00) :X

Een app en goed uitkijken werkt prima!
 
Ik heb er ook eentje .
Die geeft na een paar weken aan dat ik te snel langs een controle ben gereden.
Werkt met de post -O-
 
Ik denk wel dat ie een anonieme auto achter jou kan detecteren, die maken toch ook gebruik van die apparatuur die een mobiele flitser gebruikt?
Nee, die hebben geen radar aan boord. Die meten de afstand die afgelegd wordt gedurende een bepaalde tijd, waaruit dan een gemiddelde snelheid berekend wordt.
 
Apps ken ik wel, maar die mobiele flitsers worden dan door anderen doorgegeven. Niet genoeg garantie, zeker niet op minder drukke wegen.

Garantie heb je nooit, zo'n app gebruiken betekend ook niet dat je zelf niet meer hoeft te kijken.
Aan de andere kant, bij een radardetector heb je die garantie ook niet volledig.
Denk maar aan lasercontrole, daar ben je vaak al gezien voordat je detector wat in de gaten heeft.

Er zijn een paar grondregels te hanteren die je beschermen tegen cameravoertuigen;
Als je hard rijdt, doe dat dan niet op wegen waar je makkelijk van veraf bent te spotten, zoals klaverbladen of stukken die langs een stad liggen, als men je daar van veraf spot volgt er ook een vrij acurate meting waar geen speld tussen kan.
Kijk in je spiegels, alles wat ineens meekomt is verdacht en verdient extra aandacht.
Bij het laatste heeft men wel een indicatie en kan dus staandehouding volgen, er is alleen geen goede meting dus als je normaal doet en verder alles in orde hebt kom je dan weg met een waarschuwing.

Succes!
 
Ken het systeem vrij duur.

Vast iets dat door de overheid in het geheim ontwikkelt is.......
En iets waar ze flink geld op kunnen pakken.
Behoorlijk veel geld...........
 
Je kan ook een laserjammer overwegen. Radarcontroles rij je langs voor je een prent hebt en zie je 9vd10 keer wel staan dus dat risico is vrij laag. En zoals gezegd kunnen ze radardetectors detecteren. Een lasergun zie je pas als ze je al 6x hebben gemeten, en een laserjammer is voor zover ik weet niet met een apparaatje te detecteren. Wel als ze in/rond je voertuig gaan kijken natuurlijk.

Daarnaast heb je ook nog een systeem a la target blue eye die C2000 berichten detecteert, bericht zelf is versleuteld maar hij laat het weten als er iemand in de buurt is die zendt of ontvangt. Handig om onopvallende politievoertuigen op tijd op te merken bijvoorbeeld.

Ik weet overigens niet de exacte beperking in de wet mbt het gebruiken van een radardetector. Als alleen de aanwezigheid in je voertuig illegaal is kan je hem natuurlijk ook gewoon in je zak steken (alleen stroomtoevoer even bedenken). Dan doe je weinig fout.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan