Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Ram's Honda XL500R Tracker project

Leuk Ram!
Fijn dat alles weer op de plek zit.
Thanks! Nu nog in elkaar

Daar heb je hem dus al, die oude Honda met M7 erin (geleerd in een ander topic)... Herkenbaar ook weer Lekker bezig Sander!
Ik was gelukkig voorbereid en had bij HBM niet enkel de M5/6/8/10/12 set, maar ook een M7 helicoil set over laten komen. Soms loont het om wat vooruit te denken
 
Mooi werk hoor !
Thanks!

Lekker bezig Sander, ziet er weer vakkundig uit!
Ook bedankt!

Vandaag geen super boeiende update, maar kom, het verhaal moet wel compleet zijn Eerst de garage nog eens goed opgeruimd en alles gepoetst, daarna de cilinderkop gemonteerd en de kopbouten aangetrokken:


En de nokkenas, nokkenastandwiel en kettingspanner terug geplaatst:


Uiteraard alles ontdaan van de restanten van de vloeibare pakking van de eerste poging, maar ondertussen was het zo laat dat ik dringend de inwendige mens moest voeden en kliederen met vloeibare pakking doe ik liever op een rustig moment. Dat zal dus een werkje voor morgen zijn, goed uitgeslapen en met een fris hoofd Dan plaatjes maken voor de in en uitlaatpoorten en als het goed uitkomt een tripje maken (eerst met de XJ en dan) naar de carwash om het blok goed schoon te spuiten.

Prettig weekend allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Was weer een ritje op de rollercoaster vandaag, jammer genoeg was er weinig fun aan..

Het kleppendeksel moest er dus terug op, dus de klepstelschroeven helemaal uitgedraaid om dat al makkelijker te maken:


Dan nog een boutje gemonteerd om het deksel oliedicht te maken, normaal zit hiermee de toerentelleraandrijving vast:


Maar toen was het einde feest.. Schroefdraad van 1 van de gaten die ik niet vervangen had (want er zat al een helicoil in), wilde niet pakken en bovendien kwam ook nog eens de draad mee met de helicoil:



Gat nog proberen te repareren:


Maar door de voorgaande helicoil reparatie is dat niet mogelijk (gat al te groot). Ook al te groot voor een Time-sert bus, dus de enige oplossingen zijn:
- Big sert set kopen ($$$)
- Baerfix set kopen ($$)
- Gat vergroten en een M8 helicoil er in zetten ($) (of M7, maar die zijn praktisch onvindbaar..)

Morgen motoropleiding, dus een update zal voor ergens volgende week zijn.. Ondanks alles, toch nog een prettig weekend! Sun is shining!
 
Laatst bewerkt:
Godver wat kut

Je kan hem ook opvullen met durafix en dan helemaal opnieuw tappen.

Zo heb ik ook een keer een deksel van me CB77 gefixt.

Ik had het toen anders gedaan, gat opvullen met vloeibare (hete dus) durafix, bout erin, af laten koelen, en bout eruit draaien.

Achteraf gezien had ik het gat gewoon moeten vullen, af laten koelen, en dan opnieuw tappen.
Maar het werkte wel

Let wel dat je waarschijnlijk 2 gasbranders nodig hebt voor dit klusje, aangezien een carter best groot is en het alu de warmte snel wegtrekt.
Misschien een idee..
 
Ik dacht dat je die M7 en M8 helicoil sets had liggen?
Heb ik, de M7 bout is het probleem. Toen ik dacht er 1 te kort te hebben kon ik al nergens een goede krijgen.

Dat kan inderdaad ook, maar dan ben ik waarschijnlijk even duur uit als een setje Baer fix (20 euro voor de maat M6, wel nog 15 euro verzending..). En dat is een stuk minder rommel
 
Ah zo, zit hier niks voor je tussen?
http://www.metaalreus.nl/advanced_s...h_in_description=1&keywords=m7&sort=2a&page=1

Ik bestel hier ook meestal losse bouten en moeren.
Geen M7 flensbouten jammer genoeg..

Ik zag dat je dit dopje hebt besteld bij CMSNL, wat is het bestel nummer hiervan?

ik heb hem ook nodig maar kan m niet vinden.

groeten,
Paul
12312428000: Plug,camshaft Honda - buy the 12312-428-000 at CMSNL wordt normaal gebruikt voor de XL500S.
 
Super dankje!

Ik ben nog even door aan het zoeken geweest en heb uiteindelijk gekozen voor partzilla.
Hier hebben ze ook heel veel originele onderdelen alleen de prijzen zijn stukken beter!
 
Hier nog eens een update plaatsen voor dat oma weer langs komt.. Ondertussen een Baerfix set besteld uit Duitsland om de schroefdraad te repareren. (Tip: verzending is 10 euro goedkoper via Amazon dan via eBay voor hetzelfde item, van dezelfde verkoper..) Verder had ik eergisteren een briefje in de bus voor een pakketje. De knipperlichten in de juiste kleur, dacht ik.. Maar bij het uitpakken bleek het iets anders te zijn:


Nieuwe rempomp + koppeling Levering binnen iets minder dan 2 weken, vanuit China. Voor dit geld kan ik nog geen 2dehands pomp vinden + durf ik best de gok te wagen of hij goed gaat werken of niet. Daar kom je immers snel genoeg achter Uit een review die ik online had gelezen, van iemand die een nagemaakte Brembo (ook wel "Blembo") had aangekocht en uit elkaar geschroefd, bleek dat er een paar "pijnpunten" waren bij zijn model:
- Afwerking van de boringen naar de remcilinder waren niet mooi afgewerkt
- Seals kunnen niet altijd even goed tegen onze kwaliteit van remvloeistof
- Remzuiger was slecht gemaakt zodat de seals niet goed konden werken
- Wat speling op de remhendel
- Stofhoes van de mastercilinder dat niet lekker past

Dus, tijd voor wat onderzoek


De set wordt geleverd met schakelaars voor zowel koppeling als rem. En ja, zelfs Chinese-JIS-schroeven:


Op de foto is ook te zien dat de bout van het verstelmechanisme van de hendel wat aan de lange kant is, maar dat zal ik nog wel oplossen Er zit wat speling tussen tussen de pasbout (diameter 8) en de remhendel (diameter 9), misschien een koper busje voor zoeken:


Remzuiger er uitgehaald:


Ziet er allemaal netjes uit, geen uitstekende bramen, seals in goede staat, etc. Seals zitten ook goed op hun plaats op de zuiger (1 van de issues uit de review). Geen foto van, maar de stofhoes zat ook lekker geklemd op zijn plaats (1 van de issues uit de review). Aan de andere kant viel mij op dat de draad voor de banjobout niet helemaal prachtig was:


Maar met wat schoonmaken was dat al snel terug in orde. Daarna verder gegaan met de cilinderboring, daar was inderdaad ook een mini braampje te zien doordat ze het gat voor het reservoir door hadden geboord maar niet netjes af te werken (1 van de issues uit de review). Dat was met een stukje 2000 schuurpapier snel weggewerkt en, waar de zuiger nieuw niet helemaal lekker bewoog gaat hij nu weer super vlotjes op en neer

Bij het monteren van de hendel viel me op dat het contactpunt van de hendel niet precies center-op-center is met de remcilinder. Geen drama, maar het had beter gekund.


En dan, na afmontage, ziet hij er zo uit:


Best een puik ding Hoe goed hij tegen 5.1 remvloeistof kan moet ik nog testen, alsook of ze niet lekken, etc. Maar daarvoor moet ik eerst een remleiding en remvloeistof halen Nu weer de garage in om wat te sleutelen!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het slangetje tussen reservoir en pomp ook vast vervangen. Tien tegen één dat daar de remvloeistof binnen een dag gewoon doorheen "zweet".
 
Ik zou het slangetje tussen reservoir en pomp ook vast vervangen. Tien tegen één dat daar de remvloeistof binnen een dag gewoon doorheen "zweet".
Goede tip

Vandaag de koppelingshendel ook wat beter bekeken:


In plaats van boven en onder een dik stuk, zorgt hier de kop van de bout grotendeels voor de stabiliteit:



Was mooier geweest als het dikke stuk wat langer was geweest, maar geen probleem:


Bij de koppeling trouwens geen speling tussen hendel en bout, dat is dan weer wel mooi natuurlijk

Daarna nog wat gelast aan het frame, mijn huurfles moet binnenkort terug, dus nog even de laatste restjes er uit halen Zadelsteun afgelast:


En ook aan de achterkant nog wat gelast:


Om af te sluiten met nog eens een overzichtsfoto:


Kan niet wachten tot hij terug volledig in elkaar zit! Dat was het weer voor vandaag, morgen pasen bij familie, dus zeer waarschijnlijk geen updates.. Succes met het zoeken naar paaseieren!
 
Laatst bewerkt:

Kun je daar geen "verlooptapeind" in zetten? M8 onderkant, m6 bovenkant.
 
that's the spirit. Je kan wel denken, je ziet het bijna niet, maar dat vind ik altijd onverkropbaar voor mezelf haha.
Jep, zo zit het ook in mijn hoofd

Vandaag eindelijk het laatste gat gefixed, ik had de Baer-fix set al een week of 2 liggen, maar teveel ander werk Het gat netjes afgeplakt:


In stappen verder opgeboord tot de juiste maat (9,3 mm):


De Baer-fix gemonteerd op de installatietool:


De begindiameter is een beetje kleiner, dus makkelijk om het begin te maken:


Indraaien tot zo ver gewenst:


Et voila:


Nu nog een nieuwe M6 flensbout fixen en dat kan het blok (hopelijk voor de laatste keer.. ) dicht!

Fijne avond nog!
 
Laatst bewerkt:
Sander,

Klopt het dat er bij jou ook geen papieren pakking zit tussen de cilinder kop en de kleppendeksel?

Ik heb een imitatie pakking set en kom net tot de conclusie dat ik deze pakking mis/deze niet bestaat.

Ik ga volgende week proberen te monteren en hou mn hart vast mbt de schroefdraden in de kop, zeker als ik zo naar alle extra werkzaamheden kijk die jij hebt moeten doen.

groeten,
Paul
 
Sander,

Klopt het dat er bij jou ook geen papieren pakking zit tussen de cilinder kop en de kleppendeksel?

perfect normaal doordat de nokkenas deels gelagerd zit in de kop en deels in het deksel. die moeten samen dus 1 korrekte vaste maat vormen, die niet beinvloedbaar kan/mag zijn door de dikte van een dichting.
 
Dus een dun laagje vloeibare pakking ertussen. Wel goeie gebruiken anders gaat het lekken. Ik gebruik altijd Dirko.
Enig nadeel is de kleur want die is roodbruin.
 
Paul,

Zoals hierboven al 2x aangegeven, gewoon wat vloeibare pakking. Wel in 1x goed doen, anders kun je zoals mij 4x het deksel er terug af trekken, pakking verwijderen, opnieuw aanbrengen, etc.. Voorbeeld van gisteren:


De reden waarom het deksel er voor de laatste keer nog eens af moest was dat ik het pinnetje dat de decompressieas op zijn plek zet niet had gemonteerd en ook kwijt was Gelukkig kon de lokale Honda dealer mij binnen een dag al voorzien van een nieuw pinnetje en kon ik gisteren dus verder monteren:



Ook had ik tijdelijk een gewone M6 bout gebruikt met een sluitring voor de bout die gestript was, maar die heb ik ook maar meteen mee laten bestellen door de dealer:


Deksel weer op zijn plek en op moment aangetrokken:


Meteen de kleppen even stellen, 0.10 mm voor de uitlaat en 0.05 mm voor de inlaat (aldus het WPHB):



Nieuwe seals voor de klepsteldeksels en alles terug op het blok:



Plan is om nu afdekplaatjes te maken voor de in en uitlaat en dan het blok in de auto en bij de carwash even schoonmaken, dat werkt een stuk fijner
 
Laatst bewerkt: