Ratmans BMW zijspanproject

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
En dan maar meteen mijn eigen span topic opstarten, van Corrosie heb ik de R80/7 overgenomen en daar wil ik een bakkie aan hebben.
Ik ben een poos geleden al begonnen aan de schommelvoorvorken voor zowel het span van Corrosie als voor mijn project, moet alleen de bomen nog buigen.
Zijspanframe heb ik ook al, het welbekende "Ratman frame"....

full
 
Nog even een plaatje van mijn Guzzi welke jarenlang heeft gediend als zijspantrekker en nu straks verder mag als caferacer, op de achtergrond mijn gele vriend XTZ750 waar ik op dit moment me rij.

full
 
Meteen maar even een vraagje voor de BMW techneuten.

voor het achterwiel wil ik net als bij Corrosie een smart wiel erin vrotten.
Wat is er allemaal mogelijk wat betreft het uitwisselen van naven en eventueel cardan klokken, zo denk ik aan een oude versie K100 cardanklok met schijfrem.
of de latere modellen R80 met gietwielen.
In die gevallen hoef ik alleen maar een flens te draaien waarop het smartwiel gemonteerd wordt.
Voor wil ik 16 inch motorwiel monteren in een schommelvoorvork.
 
Ik zou gewoon een enkelzijdige R80 vork nemen en daar een verloopnaaf opmaken. Bij een R80 vork zit je ook niet met aanpassingen van de cardanas, zoals bij een K100 cardan.
De R80 heeft alleen een trommelrem achter, dus bij het maken van een verloopnaaf moet je de trommel van een R80 wiel gebruiken, of ombouwen naar schijfrem.
Maar dat ga je redden Arie :Y
 
Ik zou gewoon een enkelzijdige R80 vork nemen en daar een verloopnaaf opmaken. Bij een R80 vork zit je ook niet met aanpassingen van de cardanas, zoals bij een K100 cardan.
De R80 heeft alleen een trommelrem achter, dus bij het maken van een verloopnaaf moet je de trommel van een R80 wiel gebruiken, of ombouwen naar schijfrem.
Maar dat ga je redden Arie :Y

Lijkt me ook een strak plan, ook meer ruimte voor een iets bredere band.
 
Ik zou gewoon een enkelzijdige R80 vork nemen en daar een verloopnaaf opmaken. Bij een R80 vork zit je ook niet met aanpassingen van de cardanas, zoals bij een K100 cardan.
De R80 heeft alleen een trommelrem achter, dus bij het maken van een verloopnaaf moet je de trommel van een R80 wiel gebruiken, of ombouwen naar schijfrem.
Maar dat ga je redden Arie :Y
Dan zou ik in ieder geval uitgaan van een gietwiel met vier gaten. Helaas moet je ook het frame lassen, om de mono veer te kunnen plaatsen.
Ik heb wel plaatjes hoe die naaf er uit ziet.

Een K100 eindaandrijving met schijfrem is wel veel mooier, maar dan moet je inderdaad twee kardanassen aan elkaar lassen.
Er zijn ook montagestukken te koop om een paralever achterbrug op een tweeklepper te zetten, maar ik weet niet of dat ook op een K-serie kardan past.
 
Dan zou ik in ieder geval uitgaan van een gietwiel met vier gaten. Helaas moet je ook het frame lassen, om de mono veer te kunnen plaatsen.
Ik heb wel plaatjes hoe die naaf er uit ziet.

Een K100 eindaandrijving met schijfrem is wel veel mooier, maar dan moet je inderdaad twee kardanassen aan elkaar lassen.
Er zijn ook montagestukken te koop om een paralever achterbrug op een tweeklepper te zetten, maar ik weet niet of dat ook op een K-serie kardan past.

Dat is precies wat ik interessant vind, de gietwiel versie van de R80.
zit ik daarbij vast aan de mono achterbrug? of bestaat er ook een versie met gietwiel in een normale achterbrug en vierbouts montage?

misschien maar eens gaan shoppen bij bikertrash
 
Dat is precies wat ik interessant vind, de gietwiel versie van de R80.
zit ik daarbij vast aan de mono achterbrug? of bestaat er ook een versie met gietwiel in een normale achterbrug en vierbouts montage?

misschien maar eens gaan shoppen bij bikertrash
Ik ken maar één uitvoering met een duoshock achterbrug. Dan pak je de trommel van een spaakwiel en maakt daar een plaat op met drie boutgaten of tapeinden. Het bezwaar daarvan is dat je bij bandenwissel de kardanklok moet demonteren. Of een deelbare achterbrug maken.

Een monolever is makkelijker. Dan draai je een wiel met Y spaken af tot de kale naaf en maakt daar een adapterplaat op. Maar dan moet je inderdaad een monolever klok en wiel hebben.
Ik denk dat de aansluiting van de klok hetzelfde is. Dan zou je de duolever achterbrug kunnen verzwaren en halveren.
 
Is een 15" spaakwiel een overweging?
Dat zit namelijk in mijn R100, Ik overweeg om mijn Dnepr bak aan de R1100GS te hangen, en van mijn R100 een kale solo te maken.
Dan moet ik de achterkant weer op 18" zetten.
 
Is een 15" spaakwiel een overweging?
Dat zit namelijk in mijn R100, Ik overweeg om mijn Dnepr bak aan de R1100GS te hangen, en van mijn R100 een kale solo te maken.
Dan moet ik de achterkant weer op 18" zetten.

Dat is wel een interessante optie, wat voor banden doe je daarop?
We kunnen de wielen eventueel ruilen
 
Is een 15" spaakwiel een overweging?
Dat zit namelijk in mijn R100, Ik overweeg om mijn Dnepr bak aan de R1100GS te hangen, en van mijn R100 een kale solo te maken.
Dan moet ik de achterkant weer op 18" zetten.

Heee
We gaan niet te modernitisch worden he
Blijven er te weinig oude prullenbakken over :)
 
Dat is wel een interessante optie, wat voor banden doe je daarop?
We kunnen de wielen eventueel ruilen
Ik heb er nu een 135 Smartie op, maar dat is net aan. Ik heb de las van de kardantunnel vlak geslepen zodat hij vrij loopt.
Met een 125 band loopt hij netjes.
Ruilen was ook mijn idee.
 
Ik heb er nu een 135 Smartie op, maar dat is net aan. Ik heb de las van de kardantunnel vlak geslepen zodat hij vrij loopt.
Met een 125 band loopt hij netjes.
Ruilen was ook mijn idee.

Ik neem aan dat je er binnenbanden in had, welke maat?
 
Geen idee.
Toen ik het wiel kocht zat er een kale 125 band op, met binnenband. Diezelfde binnenband heb ik in de Smartie gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan