RDW perikelen?

Marianchi ®

MF veteraan
12 dec 2003
7.454
0
Als beginnend motorrijder kom je heel wat "nieuwe" zaken tegen waar je als bezitter van motor tegenaan loopt. Zo blijkt het bijvoorbeeld voor de RDW enigzins moeilijk te begrijpen dat wanneer je een "winterstop" houdt, je dan ook niet met de motor rijdt.

Ik heb de motor uit de huidige verzekering gehaald en heb slechts de verzekering voor diefstal en brand laten staan. Dit betekent dus dat ik officieel "niet verzekerd ben". Dit blijkt een strafbaar feit te zijn!!!

Ik had hier totaal geen besef van toen ik op 1 december 2004 mijn motor uit de verzekering haalde. De aasgieren van de RDW zagen weer hun kans schoon om van een kip te kunnen plukken en stuurden mij de volgende brief:
"Geachte heer of mevrouw,

1. Op [datum :+ ] bleek bij registercontrole dat voor het motorvoertuig [voorzichtigheid geboden :+ ] geen geldige verzekering in het verzekeringsregister (Centraal Register WAM, CRWAM) stond geregistreerd.

2. Uit opgave uit het kentekenregister bleek dat u op dat moment kentekenhouder was en dat de geldigheid van het kenteken niet was geschorst. Op de controledatum was u verantwoordelijk voor het nakomen van de verzekeringsplicht.

3. Als op [datum :+ ] wel een verzekering van kracht was (wat bij mij dus het geval was), vorder ik dat u mij aantoont door vóó'r [datum] een verklaring ingevolge artikel 24 van de WAM over te leggen. Deze verklaring dient u, samen met deze brief, te richten aand e RDW. Deze verklaring wordt op uw verzoek uitsluitend door uw verzekeringsmaatschappij of diens gemachtigd agent verstrekt.

4. Als u geen verklaring overlegt, moet ik mede daaruit opmaken dat het motorvoertuig op [datum] niet was verzekerd!
Als u dit strafbare feit voor het eerst heeft gepleegd, zal het CJID een schikkingsvoorstel doen. In het andere geval zal de OvJ de zaak in behandeling nemen. ( :? )

Ik heb duidelijk aangegeven mijn de verzekeraar dat het ging om een "winterstop" tot en met eind februari. Mij motor is dus in principe niet verzekerd, maar ik betaal wel een bedrag aan de verzekeraar omdat ik dus toch wél verzekerd ben :X ??

Vraag:
1. WAT MOET IK DOEN!?
-verzekeraar opbellen met het verzoek de "verklaring ingevolge artikel 34 van de WAM" op te laten sturen / regelen?

2. Mijn kenteken laten schrappen? (en de hele rompslomp met het "opnieuw" aanvragen van een kenteken enz enz enz enz??")

[me]Marianchi ® wordt er echt een beetje moe van.... B|
[/me]


Alvast bedankt,

Marianchi ®
 
wat ik zou doen is je verzekeraar een schop onder zijn kont geven, aangezien je duidelijk hebt vermeld dat het om een winterstop ging... lijkt mij dat de fout bij hun zit dus.....
 
als de sodemieter naar je verzekering bellen dat je de 'winterstop'ongedaan maakt....
dus dan blijf je toch het hele jaar verzekerd, en jij krijg geen boete van 250/300 euro......

Dit is geen geintje.....je krijgt deze transactie onherroepelijk...bij niet verzekerd te zijn.

Winterstop is niet meer mogelijk. Had deze verzekeringsagent moeten weten!
Elk geregistreerd motorvoertuig MOET verzekerd blijven , het gehele jaar.
Dit is om hufterigheid tegen te gaan.....( aanrijding met onverzekerde e.d...)


of je moet ieder jaar willen gaan schorsen.... :+ .....gedoe + kosten....
 
Winterstop is niet meer mogelijk. Had deze verzekeringsagent moeten weten!
Elk geregistreerd motorvoertuig MOET verzekerd blijven , het gehele jaar.
Dit is om hufterigheid tegen te gaan.....( aanrijding met onverzekerde e.d...)


HELD!@ :} Waar haal je die info vandaan??

Dit wist ik dus niet :X , meer mensen ervaring hiermee?
 
Schorsen kost je 22 Euro, en de rompslomp valt heel erg mee.
Ik weet niet wat je verzekering gaat kosten.
Groente
 
Heb mijn motor nu ook in de winterstop. Dit wil dus zeggen dat ik 10% korting op mijn premie krijg als ik beloof een bepaalde periode niet op de motor rijden. Hij is dus wel het gehele jaar verzekerd, maar mocht er tijdens de winterstop een aanrijding/schuivertje plaats vinden dan ben ik wel "de sjaak" ;)
 
Verzekeraar bellen en die het laten regelen, heb ik vandaag ook gedaan, mijn maatschapij was vrij laks met het registreren van de vezekering bij de RDW, heb dezelfde brief gehad.

Schorsen is niet zo duur, maar wel als het minder dan 3 maanden duurt, dan betaal je ook om de schorsing ongedaan te maken. Verder is het verzekeren zonder winsterstop echt niet zo veel duurder, dat scheelt nog geen 50 euro (bij mij dan).
 
Heb mijn motor nu ook in de winterstop. Dit wil dus zeggen dat ik 10% korting op mijn premie krijg als ik beloof een bepaalde periode niet op de motor rijden. Hij is dus wel het gehele jaar verzekerd, maar mocht er tijdens de winterstop een aanrijding/schuivertje plaats vinden dan ben ik wel "de sjaak" ;)


...lekker duidelijk... :?

wel verzekerd ....niet rijden..????
...zwart op wit...baaidewee...


Neem liever geen risico's....... ;) ...doe het gewoon goed.
 
...lekker duidelijk... :?

wel verzekerd ....niet rijden..????
...zwart op wit...baaidewee...


Neem liever geen risico's....... ;) ...doe het gewoon goed.

Ben dus inderdaad verzekerd, maar in de polisvoorwaarden staat dat er van begin december tot begin maart niet gereden mag worden met de motor.....staat dus tegenover een korting van 10% op de premie.
 
Ben dus inderdaad verzekerd, maar in de polisvoorwaarden staat dat er van begin december tot begin maart niet gereden mag worden met de motor.....staat dus tegenover een korting van 10% op de premie.

Wel 10 hele procenten :P

Laat maar zitten dan. Kan ik tenminste rijden als ik zin heb :)
Ook in deze tijd van het jaar heb je wel eens mooie dagen.
 
En dat voor 10%....

Stel je voor dat het een lekkere dag is....
Dan kan je niet eens ff lekker gaan :]

Nou dan maar de volle premie :+
 
Tja, in die maanden komt hij toch niet van stal dus is die 10% lekker meegenomen. En je zorgt er natuurlijk voor dat je er een pekelfietsie naast hebt om de winter door te komen :9
 
Die brief van de RDW is gewoon terecht.
Als jij je verzering stop zet en je motor niet schorst is dat vragen om problemen.
Dan kan je je wel dom houden en lopen roepen "ik wist dat niet" en "mijn verzekering heeft niets gezegt" maar het blijft jou verantwoording.
 
Beste Guust,

Aan jou heb ik tenminste iets, prima kerel! Tuurlijk is het niet de bedoeling om allemaal dezelfde kant op te blaten, maar een beetje "social support" zou niet weg zijn...

Nogmaals, ik ben wat dit betreft nog zo groen als gras en ik vind het echt ongelofelijk zuur dat je dan zo "gepakt" wordt door de staat. Lang leve Nederland... B|

Die brief is terecht, maar mijns inziens heeft de verzekeraar verzuimd mij te melden om m'n kenteken te laten schorsen. Ik word maandag teruggebeld over het hele gebeuren... Dan laat ik tevens mijn kenteken schorsen, óf ik laat mijn verzekering ingaan (aangezien ik in de planning had dat ik in maart weer wil gaan rijden)...

Wie heeft er nog nuttige tips / truuks / ervaringen etc??
 
Winterstop bestaat nog wel steeds.
Heb mijn motor nu ook in de winterstop. Dit wil dus zeggen dat ik 10% korting op mijn premie krijg als ik beloof een bepaalde periode niet op de motor rijden. Hij is dus wel het gehele jaar verzekerd, maar mocht er tijdens de winterstop een aanrijding/schuivertje plaats vinden dan ben ik wel "de sjaak"

Winterstop is min of meer een synoniem voor korting geworden.
Korting waar in de meeste gevallen enkele clausules voor aan je polis worden toegevoegd.
 
Kan je tijdens je winterstop wel van WA+ met volledig casco terugvallen op alleen WA? Dan blijft de fiets iig verzekerd en kan het wel iets schelen...???

Ik las het hier op het forum gelukkig dat je fiets of verzekerd moet zijn of geschorst, het schoren is idd maar iets van 20 euro maar moet min voor 3 maand.
Is met 2 min klaar, alle papiertjes mee en klaar, je betaald maar 1x de 2o euro!
 
Kan je tijdens je winterstop wel van WA+ met volledig casco terugvallen op alleen WA? Dan blijft de fiets iig verzekerd en kan het wel iets schelen...???

Ik las het hier op het forum gelukkig dat je fiets of verzekerd moet zijn of geschorst, het schoren is idd maar iets van 20 euro maar moet min voor 3 maand.
Is met 2 min klaar, alle papiertjes mee en klaar, je betaald maar 1x de 2o euro!
Ja, dat kan, het gaat om de aansprakelijkheid ten aanzien van een ander die afgedekt moet zijn.

Schorsen is wel per jaar, mocht je 'm langer stil laten staan dus weer opnieuw schorsing verlengen.
Schorsen heeft dus ook niet te maken met "nieuw kenteken aan moeten vragen" ofzo....is meer op papier laten zetten dat je gedurende die tijd niet rijdt en dus geen wegenbelasting betaald ;)
 
Gebruik de zoekfunctie, dit onderwerp is al erg vaak aan de orde geweest, wellicht hebben veel mensen wel ervaringen en/of tips maar zijn het beu dat voor de 27ste keer te typen ;)

Dank voor de tip. Vanzelfsprekend had ik de UTFS ook al gebruikt, maar daar kwam geen bevredigend antwoord uit ;) . 9 van de 10 topics gaan over het importeren, opnieuw laten keuren of "kwijtgeraakt" zijn van papieren. ;)
 
Voor volgende winter heb je maar een optie. Kenteken laten schorsen en daarna je verzekering stopzetten/opschorten.

Voor nu heb je maar 1 kans. En dat is dat je je verzekering heel lief vraagt of ze de opschorting/stopzetting ongedaan maken.

De boete is meer dan 300 euro. 320 meen ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan