Renovatie '74 Enfield Bullet 350

Probeer een jaren '90 350 blokje te vinden...
Ben je al wezen buurten bij de/een field club en het duitse forum bekeken? Daar worden ook spullen aangeboden..

Krijg je die makkelijk in het frame gelepeld? Of zijn die '90 blokjes nog identiek aan die van de jaren '70?


Heb jij een Diesel in een Enfield gebouwd?


Vandaag klepstoters verwijderd en de cilinderkop losgezet. Alleen is er geen beweging in de kop te krijgen, die zit nog verschrikkelijk vast.

Royal_enfield_Bullet_350_18.jpg

Ook de koppeling snel bekeken, die ziet er op het eerste zicht nog goed uit.

Royal_enfield_Bullet_350_17.jpg
 
Als ik zo zie heeft de primaire ketting zijn beste tijd wel gehad.
Stelbout is wel erg ver uitgedraaid,zeker 10 mm verder als bij mijn bullet 500.

Dat de kop vastzit is een bekend probleem.
Onder de kopmoeren zitten aluminium ringen die geplet worden bij het vastzetten waardoor ze gaan klemmen op de schroefdraad van de tapeinden.
 
Laatst bewerkt:
Krijg je die makkelijk in het frame gelepeld? Of zijn die '90 blokjes nog identiek aan die van de jaren '70? ja..Heb jij een Diesel in een Enfield gebouwd? ook ja..


Vandaag klepstoters verwijderd en de cilinderkop losgezet. Alleen is er geen beweging in de kop te krijgen, die zit nog verschrikkelijk vast.

[afbeelding]
Ook de koppeling snel bekeken, die ziet er op het eerste zicht nog goed uit.

[afbeelding]
 
Een 500 blok past ook in dit frame het mooist is dat je oude blok gemaakt kan worden ivm kloppende nummers 500 blokken kom ik nog wel eens tegen maar 350 blokken steeds minder.
En is het de moeite waard cilinder plus zuiger 140 euro krukas nieuw of revisie 250 euro kop betere klepzittingen en klepgeleiders 200 euro lagers en ander geneuzel 100 euro en dan nog de schade aan je blok.
Zoek kontakt met ptm in hilversum grote kans dat deze man je verder kan helpen heeft er ook veel verstand van (misshien heeft hij wel een goed carter helft liggen of compleet blok)
Vind een 350 persoonlijk veel lekkerder rijden als een 500(soepeler)heb beide ben nu bezig om het blok van 350 weer opnieuw op te bouwen nieuwe lagers en beter gelagerd onsteking`huis
 
Laatst bewerkt:
Oja word lid van RE club Nederland 16 euro per jaar dan heb je recht op een gratis werkboek (digitaal)in nederlands en toegang tot het archief waar veel technische dingen behandelt worden door de echte techneuten die dit dan in het arhief plaatsen
 
Is er nog ergens een verborgen boutje dat ik gemist heb voor de cilinderkop? Daar is echt geen beweging in te krijgen.
Zit toch vast met twee bouten buitenom en vier binnen het kleppendeksel?

full
 
Laatst bewerkt:
Oja word lid van RE club Nederland 16 euro per jaar dan heb je recht op een gratis werkboek (digitaal)in nederlands en toegang tot het archief waar veel technische dingen behandelt worden door de echte techneuten die dit dan in het arhief plaatsen

Ga ik doen, bedankt voor de info!

Het blok ga ik proberen redden alleszins, een ander blok er in zou inderdaad zonde zijn, dan is hij niet meer orgineel.
 
Er zitten 6 bouten in de kop dat heb je goed de kop kan erg vast zitten ik zet dan meestal een houten blokje op het blok bij het inlaatspruitstuk dat ik dus niet er afhaal en dan kan je een soort hefboom maken waardoor je met een bandenlepel er flink wat kracht op kan zetten.
En dan een flinke tik met een houten blokje er tussen bij de uitlaat.
Heet maken wil ook nog wel eens helpen alles met beleid natuurlijk het blijft aluminium.
Trouwens volgens mij heb je er een engels blok inzitten (geschroefde carter ontluchting)
de indier`s hebben in het begin van de productie de voorraad engels opgemaakt heb er zelf een gehad uit 78 en die had dat al niet meer
 
Na de hefboom techniek kwam hij inderdaad los *O* :}

671jqv.jpg


De kleppen:

282u60.jpg


Cilinderwand is nog mooi gaaf. Heel wat aanslag op de piston maar wel intact.

4t3nfd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zat gisteren met iemand te praten, Enfield kwam ter sprake, en die wist ook weer iemand die er een dieselblokje in had hangen. Naar zeggen heeft hij dit in India bij de de RE fabriek laten doen. Volgens de beste man was 1600km op een tank daarna geen probleem.

Geen idee of het waar is, maar interessant vind ik het wel.
 
Het klepspeling controleluikje is veel recenter. misschien is dit al een recenter blok...
Sjor alles maar uit elkaar en meet 't spul maar goed op..
In dit topic staan nu veel tips & links waar je goed mee uit de voeten kunt.
Blijf je ons updaten over de ontwikkelingen?
 
Diesel is leuk maar traag nog trager als ze normaal zijn ik weet dat Sommer met een Hatz 10 pk blok 1 op 40 rijd dan is de topsnelheid rond 100 km per uur (na 10 minuten)
Enfield heeft ook een orgineel ingebouwdt dieselblok dacht lombardini vermogen 7 kw daar heb ik mee gereden even is het leuk maar later dat optrekken even gas geven voor een stoplicht nou vergeet het maar. verbruik wel erg gunstig 1 op 70. Een tijd terug tijdens een treffen was er een Engelsman had er een yamaha V blok ingehangen en om het toch een beetje engels te houden een amal carb erop dat vind ik dan weer leuk.
 
Laatst bewerkt:
Diesel is leuk maar traag nog trager als ze normaal zijn ik weet dat Sommer met een Hatz 10 pk blok 1 op 40 rijd dan is de topsnelheid rond 100 km per uur (na 10 minuten)
Enfield heeft ook een orgineel ingebouwdt dieselblok dacht lombardini vermogen 7 kw daar heb ik mee gereden even is het leuk maar later dat optrekken even gas geven voor een stoplicht nou vergeet het maar. verbruik wel erg gunstig 1 op 70. Een tijd terug tijdens een treffen was er een Engelsman had er een yamaha V blok ingehangen en om het toch een beetje engels te houden een amal carb erop dat vind ik dan weer leuk.
Mja, traag,, okay..ik heb wel fun met mijn 13 pk diesel enfield..en vlot genoeg om met het verkeer mee te kom,en. ;)
 
Mja, traag,, okay..ik heb wel fun met mijn 13 pk diesel enfield..en vlot genoeg om met het verkeer mee te kom,en. ;)

Heb je een foto van je omgebouwde Enfield? Vind het best een leuk idee eigenlijk ;)
Hoe lang ben je er aan bezig geweest?
 
Om de cilinder te lossen ben ik nu bezig om de tapeinden te verwijderen. Twee van de zes zitten vastgefrot. Wil ze er uitdraaien met dubbele moer. Alleen heb ik die moeren verrot gedraaid. Dus moet ik nu eerst op zoek naar nieuwe moeren.

Het blok heeft Engelse draad, dus heb niet direct reserve liggen. Ga even zoeken of ik er online kan bestellen.
 
Home
nog een onderdelenlinkje. ;)

(ik zoek naar info/mgelijkheid om -eindelijk- die voorrem normaal te laten werken.. de voorrem is erg matig ondanks vele investeringen en ben 't best zat...zo kwam ik op deze link)
 
Om de cilinder te lossen ben ik nu bezig om de tapeinden te verwijderen. Twee van de zes zitten vastgefrot. Wil ze er uitdraaien met dubbele moer. Alleen heb ik die moeren verrot gedraaid. Dus moet ik nu eerst op zoek naar nieuwe moeren.

Het blok heeft Engelse draad, dus heb niet direct reserve liggen. Ga even zoeken of ik er online kan bestellen.

Misschien een idee om die nieuwe moeren uit voorzorg vast te zetten met blauwe locktite
 
Cilinder goed heet maken dan zijn ze zo los trouwns je hoeft de tapeinden niet te verwijderen
om je cilinder eraf te halen als deze niet een tijdje in zee gelegen heeft
 
Om wat makkelijker te kunnen werken heb ik eerst de versnellingsbak losgemaakt van het blok. Hiervoor moest ik eerst de koppeling en de alternator demonteren.

Beiden zijn nog in vrij goede staat, al heeft de koppeling wel al wat geleden.
De versnellingsbak zit los en schakelt prima. Maar ik zal hem toch maar best ook eens opengooien. Maar eerst het motorblok.

img_20170530_174303.jpg


img_20170530_205216.jpg



img_20170531_235918.jpg


Het blok is dus gesplitst van de versnellingsbak. De krukas zit uiteraard muurvast.

img_20170531_205653.jpg


img_20170531_211711.jpg


Volgende stap is cilinder loshalen en het carter opengooien. Benieuwd wat ik daar zal aantreffen.
 
Hey.. het kapje van de ontsteking is ook recent..
Heb je een 6 of 12V dynamo?
Aandachtspunt, de as van de ontsteking krijgt - origineel- altijd speling. Dit is moeilijk te voelen omdat de keerring alles een beetje op z'n plek houd(even stevig vastpakken) maar het uit zich in o.a. onregelmatig stationair lopen.

enfieldpeter in H'sum kan dit blijvend verhelpen.,
 
Terug
Bovenaan Onderaan