Renovatie '74 Enfield Bullet 350

Vandaag cilinder losgehaald en carter gesplitst. Had gehoopt dat cilinder en piston nog goed gingen zijn, maar de schade is toch vrij zwaar. Cilinder en piston zijn gaar.

Oorzaak is zoals ik had verwacht de big end die gebroken is en alles in de soep liet draaien.

Ik denk dat een dieselprojectje een stapje dichter is gekomen...
Het blok herstellen gaat vrij duur worden vrees ik.

2pu06yc.jpg

img_20170604_212307.jpg

img_20170604_212323.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is einde verhaal jammer diesel van maken kost ook wat ben je ook wel 700 tot 800 euro kwijt je kan ook een ander enfield blok proberen te zoeken zag truwens op marktplaats iets staan een re blok
 
Dat ziet er nog niet eens hopeloos uit. Gat dichtlassen, nieuwe drijfstang, zuiger en cilinder en hij kan weer. Maar een ander blok is vast goedkoper.
 
Nieuwe drijfstang 40 euro zuiger en cilinder 150 moet te doen zijn wij zeggen in de Enfield club altijd een enfield is vaak ziek maar nooit terminaal
 
Ik vraag me af wat de oorzaak van de klemmer was.. Is er iets bijzonders te zien aan het oliepompje?
Zat er wel voldoende olie in?
 
Ik vraag me af wat de oorzaak van de klemmer was.. Is er iets bijzonders te zien aan het oliepompje?
Zat er wel voldoende olie in?
De drijfstang ziet er best nieuw uit, de zuiger ook. Het borgschroefje van de big end pen is verre van nieuw.
Mijn vermoeden is dat de motor niet lang voor de explosie "gereviseerd" is. Heel listig trouwens dat borgschroefje.
 
De drijfstang ziet er best nieuw uit, de zuiger ook. Het borgschroefje van de big end pen is verre van nieuw.
Mijn vermoeden is dat de motor niet lang voor de explosie "gereviseerd" is. Heel listig trouwens dat borgschroefje.
Als in misschien inrijden genegeert of arm mengsel of combi van beide?

Zat er wel olie in??
 
De drijfstang ziet er best nieuw uit, de zuiger ook. Het borgschroefje van de big end pen is verre van nieuw.
Mijn vermoeden is dat de motor niet lang voor de explosie "gereviseerd" is. Heel listig trouwens dat borgschroefje.

Dat denk ik ook ja. Ik vermoed dat de zuiger is warmgelopen en is vastgeklemd. Dat kan je zien op de zuiger. Daardoor de drijfstang afgebroken?

Het was alleszins niet originele drijfstang en zuiger, dat dacht ik ook, zeker als je het borgpinnetje ziet.
 
De nokkenasjes hebben er ook van natuurlijk... Die tandwielen zaten muurvast op de as maar heb ik wel los kunnen trekken. De aandrijfas, daarvan zit het kleine tandwiel wel vast. Het zit er ook duidelijk niet meer netjes recht op, doordat de krukas is verwrongen.

full
 
Hmm als ik op deze foto kijk dan zie ik stukje`s kurk of neopreen in je oliekanaal zitten (het beroemde kurkje) als die stukjes rommel in je olie kanaal zitten heb je de oorzaak.
Dat is namelijk de toevoer van olie naar je bigend en koelt ook de zuiger door het spatten van de olie dus ik denk dat deze schade is veroorzaakt is door olie gebrek.
Heb zelf al twee keer een vette warmloper gehad bij topsnelheid en dat is niet opeens
motor gaat zwaar lopen en stopt ermee zuiger verwoest cilinder ook maar eigenlijk drijfstang en bigend mankeerde niets terwijl ik in mijn 500 een 350 drijfstang heb zitten.
Wat ga je trouwens doen verdieselen (zou ik zonde vinden) of dit blok maken oude 350 worden zeldzaam namelijk vooral van dat bouwjaar.
Wat nu aangeboden wordt is eigenlijk allemaal nep oud frame modern blok (opgeknapt in India)
 
Blok helemaal demonteren en alles grondig nameten.
Cylinder opboren en voorzien van een sleeve, nieuw zuigertje.
Blok laten lassen.

Wanneer je een ander blok koopt krijg je meestal ook andermans 'probleem'; je weet nooit wat een blok meegemaakt heeft.
 
Zo, jij hebt goede ogen! Waar zie je die rommel? In dat wormwieltje?
Ik zie het zo ook niet maar het zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Of het kurkje/rubbertje is weggelaten waardoor er eigenlijk geen druk richting krukas werd opgebouwd?
(een enfield heeft glijlagers in het big-end..)
 
Ik zou dit blok niet meer opknappen , zag bij brammotoren.nl een blok met krukas en cylinder voor niet veel geld , ook nog een blok complete voor 250 euro dan zou ik eerder zoiets kopen en reviseren , en dan dit blok slopen en de goede onderdelen bewaren.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt rekenen wat je wil maar het kost altijd meer dan waar jij op uitkomt.
Hobby's kosten nu eenmaal geld.
Een ander blok erbij kopen voor 250 euro? Altijd doen. Maar bedenk wel: ook al zeggen ze dat die goedlopend is, uit elkaar halen en waarschijnlijk deels reviseren moet je toch,want je weet niet wat er mee gebeurd is en wat er van binnen versleten is.
 
Waar zien jullie tweedehands blokken voor 250 euro? Het goedkoopste dat ik momenteel kan vinden is 650 euro...
 
In het kader van gedeelde smart is halve smart, schrijf ik het volgende even van me af.
De voorrem van de enfield (dubbeloplopend) heb ik een periode redelijk gehad maar ondanks 4 verschillende remvoeringen proberen, kortere remsleutels en veel stelwerk bleef het erg matig..

Maar geen paniek.. vanaf 2003 zou de ankerplaat - nu wel- recht en goed zijn(de originele kon je wat over de as kantelen en zou misschien minder 'vormvast'zijn.
Goed, de nieuwe ankerplaat kost wat.. samen met op maat gedraaide remschoenen met voeringen die echt super toppie zouden remmen heb ik het met enige argwaan en lang wikken & wegen gekocht..

Made in India(vandaar mijn argwaan en wikken/wegen) maar je moet er echt EU geld voor betalen//
Net proefrit gedaan na zorgvuldig afstellen en het is nog steeds even ruk. -O-
ja natuurlijk moet het zich nog wat 'zetten'maar ik baal stevig en betwijfel of ik over een mnd met de enfield op vakantie ga..
 
Moet het per se een trommel blijven? Ik zou een voorspulletje van een enduro in de motor zetten. Bijvoorbeeld de voorvork met 19" gespaakt voorwiel en zeer goede remschijf van een BMW F650. Maar Er zijn natuurlijk ook zat Japanse fietsen als een Transalp met heel fatsoenlijke remmen.
Een trommel kan ook heel goed remmen maar is vele malen duurder.
 
Moet het per se een trommel blijven? Ik zou een voorspulletje van een enduro in de motor zetten. Bijvoorbeeld de voorvork met 19" gespaakt voorwiel en zeer goede remschijf van een BMW F650. Maar Er zijn natuurlijk ook zat Japanse fietsen als een Transalp met heel fatsoenlijke remmen.
Een trommel kan ook heel goed remmen maar is vele malen duurder.
Klopt, daar zit ergens ook de koppigheid van mij.. Een trommelrem van dit formaat moet veel beter kunnen remmen. Ik heb inmiddels begrpen dat het koolstofgehalte in de trommel de boosdoener zou zijn.
De jawa's hebben een kleinere trommel en goed, de motoren zijn wat lichter maar remmen goed met gevlochten voering!
 
Ik rij zelf ook) Engels en die remtrommeltjes van 6à7 inch remmen idd. ruk,wat je er ook aan doet. Ze zijn gewoon te klein.
Zachte remvoeringen gebruiken en voorzichtig inremmen zodat de remvoering helemaal aanligt tegen de trommel(doe je dit niet dan is de remvoering al verpest en geglazuurd voordat die ingeremd is).
En verder altijd voor en achterrem tegelijk gebruiken en er mee leren leven.
Het zijn toch geen snelheidswonders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan