Reparatie motor meet and greet

Oehh, als t bij @Clank is dan wil ik ook wel komen, misschien leer ik dan nog ooit iets over techniek


Ga je dan met de GS500? Dan zal ik alle meewerkende partijen eens lief aankijken of we er niet gezellig samen heen kunnen rijden
Lijkt me wel interessant om te leren over kleppen stellen en carbs synchen, toch nog wel eng om dat zelf te doen... ;)
 
Zo bedoel ik het ook.

Ik doelde meer op de " kenners " die bij voorbaat zo een idee afschieten.
Die vormen geen enkel gevaar. "Kenners" die hun afwijkende wil opleggen aan anderen vormen dat wel. Ze zijn herkenbaar aan een soort overdreven behulpzaamheid.
 
Ga je dan met de GS500? Dan zal ik alle meewerkende partijen eens lief aankijken of we er niet gezellig samen heen kunnen rijden
Lijkt me wel interessant om te leren over kleppen stellen en carbs synchen, toch nog wel eng om dat zelf te doen... ;)
Ja, dat is dus een beetje een probleem in 2 opzichten:
1 extra motor past wel binnen, alles daarna gaat het hier hink-stap-sprong worden.
En voor kleppen stellen moet je motor koud zijn. Gaat niet als je eerst deze kant op komt rijden (heb ik wel eens geprobeerd, maar dan wordt het een HELE lange dag). Met een vriend wel eens afgesproken dat hij de dag van tevoren zijn motor alvast brengt. Zoiets kan wel geregeld worden.
Carbs synchen kan ik hier wel.
 
Carburateurs synchroniseren kan hier tot 3 cilinders in 1x. Het 4e slangetje van de carb tune is nu geen synchronisatie slang meer 8)7
Gewoon in 2 stappen kan het prima.

An sich is kleppenstellen nog niet zo'n probleem. Het gaat ja om het leer effect. Die GS500 heb je zo nog wel een keer kaal tot op de kop. Ben je daar iig een keer geweest. 2 seconden google terwijl ik dit type leert mij dat het met stellen met shims gaat bij de GS500. Dat kun je bij mij dan weer niet oefenen, maar voor normaal ouderwets kleppen stellen met een stelschroef heb ik hier voldoende slachtoffers staan waar je zo veel op mag oefenen als je wilt.
Wat die shims betreft kunnen we het hele rijtje af tot het moment dat de nokkenassen er uit moeten.

Als mensen hier komen sleutelen wordt het wel gewaardeerd als ze een werkplaatshandboek mee nemen (als je die nog niet hebt, een Haynes werkt super). Zoals ik al aangaf ben ik best handig en vertrouw ik m'n werk voldoende om elke motor aan te pakken, maar ik ben geen expert! Ik red me overal wel mee, maar ik ben toch nog wel eens naslagwerk nodig. Als het voor mezelf is kan het prima een dag overstaan, maar ik neem aan dat iedereen zijn motor s'avonds weer mee wil hebben.

Kleine disclaimer die vanuit de beundagen nodig bleek:
Iedereen doet alles hier zelf. Ik wil overal wel mee helpen en inzichten delen, maar je bent verantwoordelijk voor je eigen projectje. Tot vervelends toe ergens mee helpen vind ik geen probleem. Maar JIJ bent degene die het laatste boutje aanhaalt en JIJ bent degene met een probleem als het niet werkt :9
 
Die vormen geen enkel gevaar. "Kenners" die hun afwijkende wil opleggen aan anderen vormen dat wel. Ze zijn herkenbaar aan een soort overdreven behulpzaamheid.
Ik ben niet zo goed in cryptiek maar met zovrr ik het begrijp mis ik het raakvlak tussen "kenners" en behulpzamen een beetje
 
Carburateurs synchroniseren kan hier tot 3 cilinders in 1x. Het 4e slangetje van de carb tune is nu geen synchronisatie slang meer 8)7
Gewoon in 2 stappen kan het prima.

An sich is kleppenstellen nog niet zo'n probleem. Het gaat ja om het leer effect. Die GS500 heb je zo nog wel een keer kaal tot op de kop. Ben je daar iig een keer geweest. 2 seconden google terwijl ik dit type leert mij dat het met stellen met shims gaat bij de GS500. Dat kun je bij mij dan weer niet oefenen, maar voor normaal ouderwets kleppen stellen met een stelschroef heb ik hier voldoende slachtoffers staan waar je zo veel op mag oefenen als je wilt.
Wat die shims betreft kunnen we het hele rijtje af tot het moment dat de nokkenassen er uit moeten.

Als mensen hier komen sleutelen wordt het wel gewaardeerd als ze een werkplaatshandboek mee nemen (als je die nog niet hebt, een Haynes werkt super). Zoals ik al aangaf ben ik best handig en vertrouw ik m'n werk voldoende om elke motor aan te pakken, maar ik ben geen expert! Ik red me overal wel mee, maar ik ben toch nog wel eens naslagwerk nodig. Als het voor mezelf is kan het prima een dag overstaan, maar ik neem aan dat iedereen zijn motor s'avonds weer mee wil hebben.

Kleine disclaimer die vanuit de beundagen nodig bleek:
Iedereen doet alles hier zelf. Ik wil overal wel mee helpen en inzichten delen, maar je bent verantwoordelijk voor je eigen projectje. Tot vervelends toe ergens mee helpen vind ik geen probleem. Maar JIJ bent degene die het laatste boutje aanhaalt en JIJ bent degene met een probleem als het niet werkt :9
GS500 hoeven de nokkenassen niet uit. Heb je een tooltje voor nodig die ik toevallig heb liggen. Net als een handjevol shims trouwens.
 
Ja, dat is dus een beetje een probleem in 2 opzichten:
1 extra motor past wel binnen, alles daarna gaat het hier hink-stap-sprong worden.
En voor kleppen stellen moet je motor koud zijn. Gaat niet als je eerst deze kant op komt rijden (heb ik wel eens geprobeerd, maar dan wordt het een HELE lange dag). Met een vriend wel eens afgesproken dat hij de dag van tevoren zijn motor alvast brengt. Zoiets kan wel geregeld worden.
Carbs synchen kan ik hier wel.
Ik zou voor de gezelligheid komen, dus dan mag die van mij buiten blijven staan hoor. Sowieso sleutel ik aan mn eigen motoren het liefste thuis, dan kan ik het lekker laten liggen er wat tegen zit.
 
Ik moet zeggen, vind dit wel echt een heel mooi initiatief!

Ideaal voor o.a. mensen zoals ik; ik ben zeker bereid om een potje te sleutelen, graag zelfs, maar ben toch vaak een beetje huiverig om iets zomaar aan te pakken en maar te zien hoe het loopt. Dit komt waarschijnlijk vanuit mijn gebrek aan diep technisch inzicht en vooral vertrouwen, waardoor ik dingen heel erg ga overdenken en tegen ga opzien (en dus ondeehoud ga uitstellen) terwijl het achteraf allemaal reuze meevalt. Persoonlijk vind ik het ontzettend geruststellend om bij een 'nieuwe' klus een ervaren buddy erbij te hebben. Ik heb het geluk dat ik een fijn groepje motormaatjes heb gevonden met o.a. @Carburateur die naast samen rijden ook hartstikke behulpzaam zijn geweest met klussen. Zo heb ik hartstikke veel geleerd en toen ik onlangs mijn remschijf, klauw en kabels zelf heb kunnen vervangen gaf dat zoveel voldoening!

Bij deze dus alvast een dankwoord voor de mensen die net zoals @Carburateur bereid zijn tijd en energie te steken in het delen van hun wijsheid met de mensen voor wie de drempel der techniek wat hoger ligt, het wordt gewaardeerd!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit idee al aangekondigd, specifiek voor de Star motoren. Als Nederland weer een wat genormaliseerd is ga ik dat hier thuis doen. Ik denk dan aan max 10 man/vrouw. Vooraf een aantal onderwerpen, zoals aandrijving, beltspanning stellen, wiel recht stellen, pully controle voor en achter, remmen, schoonmaken, remblokken wisselen, zuigers gangbaar maken, revisie, kleppen stellen... enz. Onderwerpen genoeg. Maar ook 'gewoon olie en filter wisselen, olie eindaandrijving controle/bijvullen.
Doel is uiteindelijk dat men zelf de normale onderhoudswerkzaamheden gaan doen.👍😉
Wordt het bij mij in de garage wat rustiger.🤣
 
Laatst bewerkt:
Ik zat even te lezen, ''blokken wisselen'' en ''normale onderhoudswerkzaamheden gaan doen''.
Duurde even tot ik besefte dat het waarschijnlijk om remblokken ging ipv motorblokken _O-
Afhankelijk van het motorblok hoeft het niet veel ingewikkelder te zijn dan een grote onderhoudsbeurt. Als ik een specifieke motor mag uitkiezen en zelf mijn sleutelmaatje mag kiezen kan dat in een avondje gebeurt zijn.
 
Tja, remblokken gooi ik er van drie meter afstand nog in. :P
Ik geef het je te doen met een achterrem die ijzer op ijzer is na 80000 kilometer in 28 jaar...
Met een nieuwe rem is het 30 seconde werk
 
Ik zat even te lezen, ''blokken wisselen'' en ''normale onderhoudswerkzaamheden gaan doen''.
Duurde even tot ik besefte dat het waarschijnlijk om remblokken ging ipv motorblokken _O-
Je hebt gelijk, ik heb het even aangepast. Maar het wisselen van "motorblokken" gebeurt hier ook met regelmaat.
IMG_4597.JPG

Voor mezelf...
Maar ook voor andere rijders. Blokken rechtstreeks uit de US, er in hangen, eigen carburateur er op, starten en wegrijden.
 
Ik heb zelf nog geen specifieke werkzaamheden te doen maar vind het wel een heel leuk interessant en gezellig concept 👍 👍. Ook leer je juist veel als je iemand anders helpt en zaken uitlegd omdat je dan stiekem je eigen kennis ook bijhoud en soms zelfs meer over basis principes nadenk die normaal uit automatisme niet bewust bij stil staat.
 
Ik heb zelf nog geen specifieke werkzaamheden te doen maar vind het wel een heel leuk interessant en gezellig concept 👍 👍. Ook leer je juist veel als je iemand anders helpt en zaken uitlegd omdat je dan stiekem je eigen kennis ook bijhoud en soms zelfs meer over basis principes nadenk die normaal uit automatisme niet bewust bij stil staat.
Op die manier: ik ga regelmatig aan de sleutel hiero, heb bijvoorbeeld binnenkort weer remklauwen te doen (als de zuigers niet helemaal naar zn grootje zijn) iemand die dat nog nooit heeft gedaan en het interessant vind kan meedoen wat mij betreft.
 
Even spammen, maar dit is wat ik bijvoorbeeld prima vind.

Mijn neef had zo'n dubbellicht module. Die hebben we er samen op gesleuteld.
Ik heb geen kwalificaties, gewoon een beetje inzicht en doorzettingsvermogen. Vooral lekker prutsen samen, ouwehoeren en achteraf een biertje drinken houd ik van. Tussendoor ook nog aan mijn voorvork gerommeld, achteraf motoren gewassen. Prima bezigheid. :t

Als iemand zin heeft en iets nuttigs aan z'n motor te doen heeft, laat het dus maar weten.

Voor een impressie:

 
Als men het leuk vindt een keer versnellingsbakken los te trekken. Heb nog bulten 6 bak schakelbrommer blokken liggen. Die ik nog reviseren/inspecteren moet.
Grootste verschil met motorfietsblokken is het ontbreken van een nokkenas en aandrijving hiervan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan