Reparatie motor meet and greet

de experts moeten die een proeve van bekwaamheid doen???
Dit vind ik een hele gevaarlijke eigenlijk; menig ANWB-WWer staat schapig te kijken bij een ouwe fiets met magneet ontsteking...
Toch weet ik dat deze mensen een fatsoenlijke opleiding hebben genoten.
Een jonge(!) monteur heeft de ballen verstand van carburateurs, chokebediening en contactpunten...
Ik heb ervaren monteurs achter de oren zien krabben bij het zien van de open homokineten van mijn '73 DSuper..

Dus wanneer slaagt men, wat zijn de criteria?
 
ik herhaal wat ik al 10 keer heb gezegd: Een expert kan ook niet alles weten. Toch lees ik hier en daar dat daar wel vanuit gegaan wordt
 
Ik krijg al rillingen als mensen zichzelf een "expert" noemen...
Dat iemand anders dat doet, hij/zij heeft minder kennis en noemt de ander dus 'expert'...ok..
 
Ik hou het meestal bij Specialist, dan weet je veel van weinig en weinig van veel.
Dat bevalt goed :t
 
.
 

Bijlagen

  • ECaYjW9XUAARA2h.png
    ECaYjW9XUAARA2h.png
    84,8 KB · Weergaven: 6
In dat stadium zijn we hier allang aanbeland, kijk maar eens bij mijn projecten. Dit zijn wel de dagen die je nodig hebt. Factor tijd en geld hebben totaal geen grip op deze dagen en voor je het weet zitten we met een biertje in de hand en een spuitbus of rinsleutels in je zak clipjes van The Specials te youtuben
 
Ik had nog nooit op MF bij projecten gekeken. Maar ik zie jullie bezig met een YZF750R: Hertog Jan en Hamburgers. Dat is precies wat ik bedoel. Heerlijk relaxed. Het project duurt daardoor wat langer. Kun je er langer van genieten.
Het enige dat je nodig hebt is een locatie. Ik zie dit niet bij mij in huis gebeuren. Maar als je ergens een ruimte hebt met stroom en een toilet dan gaat de rest vanzelf.
 
Ik heb bij Expert gewerkt en nu bij de specialist. Ik heb die namen ook niet zelf bedacht.
Ik krijg wel erg vaak te horen van klanten dat ze niet begrijpen dat ik geen kapsones heb gekregen omdat ik alles zo goed kan.
Maar ja, je staat stevig in je schoenen of niet.
 
Ik krijg wel erg vaak te horen van klanten dat ze niet begrijpen dat ik geen kapsones heb gekregen omdat ik alles zo goed kan.
Maar ja, je staat stevig in je schoenen of niet.
Het is absoluut niet moeilijk bescheiden te blijven. Bij toko waar ik voor rondren doe ik brand blussen, somd uitslaand, soms binnenbrandjes, soms smeult het, metaforisch. Het is nog niet gebeurd dat ik iets niet werkend achter heb gelaten.
 
ik beschouw dat als niet gelezen, als dat je hypotheses zijn moet je je eerst maar effe inlezen ovâh die Rèswèkâh
 
En vervolgens blijft je gas hangen en weigeren je remmen tijdens de eerste rit.... Maar ow het was zo gezellig dat sleutelen, echt een leuke "afleiding" :+
 
En vervolgens blijft je gas hangen en weigeren je remmen tijdens de eerste rit.... Maar ow het was zo gezellig dat sleutelen, echt een leuke "afleiding" :+
Jajoh, zo ben ik al 8 keer onder een vrachtwagen terecht gekomen en 3 keer onder een trein.

Azijnzijker.jpg
 
Dit dus. Een beetje sleutelen is niet iets wat je ff in een paar uurtjes leuk en gezellig leert.
Monteur is een vak en dan nog een Motorfietsmonteur is geen onderhoudsmonteur in een technische dienst, en een een monteur TD is niet zo maar ff een vrachtwagen Monteur.
Ten eerste moet je altijd bezig zijn met techniek, er gevoel voor ontwikkelen en dat kost tijd eigenlijk eeuwig. Maar ook moet je je er altijd in WILLEN verdiepen, als je iets niet weet ga je daar over lezen uitzoeken, exct.....
Als je ergens aan sleutelt heb je je al verdiept in hoe het systeem werkt, zodat je makkelijker begrijpt hoe het in elkaar steekt.

Trail and error is voor je jonge begin jaren, maar moet je zo snel mogelijk afleren. Kost onnodig tijd en geld, gewoon weten waar je mee bezig bent en dus geen fouten maakt. Trail and error is voor amateurs en ja iedere monteur is ooit amateur geweest, meestal in extreem jonge jaren.

Maar prima als je als amateur aan je motor wil sleutelen geen probleem, maar monteur die weet wat hij doet en met gevoel sleutelt is niet iets wat je er zo ff bij doet.
Je zou uitstekend passen als manager bij een op gigawinsten beluste multinational maar niet in een relaxte hobbymatige omgeving
 
Als motor-forum dit eist, dan kan dat. Maar tot nu toe is het op basis van je kunt het of niet. Bout vastdraaien op 90 Nm hebben wij daar een certificaat voor nodig? ^^ En, als iemand echt niks weet en doet alsof, die valt zo door de mand en op Motor-forum wordt hij/zij helemaal "opgehangen" ^^ virtuele doodstraf mag toch? ^^
Ik ga eerdaags de carbs van de 750 synchroniseren. Met die tweetakten doe je dat voor het stoplicht, liggend over de tank in 10 seconden, met de 750 is het effe anders. Ik heb dat nog nooit gedaan, heb 4 fonkelnieuwe vacuummeters waarvan er 1 uit de verpakking is geweest en ga dat -trial en error- voor het eerst ondernemen. Ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet erg vinden als daar 4 man met een bak koffie op mijn klauwen staan te kijken, van alles wat ik daarin fout doe weet je dat je dat niet na moet doen.
 
Je zou uitstekend passen als manager bij een op gigawinsten beluste multinational maar niet in een relaxte hobbymatige omgeving
Kijk met deze reactie bewijs jij dus echt dat je er niks van begrepen hebt.
Een manager is iemand die geen aanleg heeft voor techniek, maar dit ook niet erg genoeg vind om zich er toch in te verdiepen. En omdat hij eigenlijk niks kan en niks wil kunnen wordt hij manager en gaat mensen lastig vallen die wel iets willen kunnen.
Een manager is wel tactvol en altijd communicatief vaardig, dat is alles wat ik niet ben.

En dat laatste probeer ik hier op mijn lompe manier duidelijk te maken, sleutelen is een serieuze zaak. Wat niet hoeft te betekenen dat er geen tijd is om te lachen. Maar BBQ sessies en gezellig met zoveel mogelijk mensen leer je vrij weinig van.
 
Okee, je eerste alinea ga ik in mee maar:
En dat laatste probeer ik hier op mijn lompe manier duidelijk te maken, sleutelen is een serieuze zaak. Wat niet hoeft te betekenen dat er geen tijd is om te lachen. Maar BBQ sessies en gezellig met zoveel mogelijk mensen leer je vrij weinig van.
De 750 staat hier al een jaar en een maand, nu zijn de kleppen gesteld en de carbs gereinigd. Het heeft klauwen met geld aan bier en hamburgers en paella en tijd gekost en ik ben in een jaar dus wat dat betreft alleen het kleppen stellen wijzer geworden en heb tientallen experimenten mer carburateusr reinigen gedaan. Omdat ik wilde dat carburateurs er uit zien zoals ik wil en niet zoals de reguliere gang van schoonmaken ze presenteert. Dus mag je zeggen dat ik een jaar en een fortuin aan kleppen stellen leren heb besteed? Nee, ik heb het een jaar naar mijn zin gehad!
Als ik m weg had gebracht wastie voor 200 eurie een week later terug geweest. Buiten dat, okee, met 6 of 7 projecten zit ik ook wel in andere leertrajecten maar hard gaat het inderdaad niet, en daar istie weer: dat hoeft voor mij niet. Dingen die ik wel met een hoger tempo moet leren hebben ook meestal weer een commerciele kant en zijn werk gerelateerd. Met om 10 en 14 uur koffie en 1200 een lunch :r
 
...
Een jonge(!) monteur heeft de ballen verstand van carburateurs, chokebediening en contactpunten...
...

De wereld veranderd, dus dit is niet zo vreemd.

De opleiding die jonge monteurs krijgen is natuurlijk gericht op de toekomst.
Dan heb je het over een andere wereld, je koppelt je laptop aan de computer van de motor en je ziet wat er aan de hand is.
Op EV gebied is het helemaal anders, daar is de wereld rond de software opgebouwd en de motor zelf super simpel.

De wereld van carburateurs, chokebediening en contactpunten is voorbij.
Dit bedoel ik zeker niet negatief hoor, het is prachtig :t
Maar een garage wil ook brood op de plank en degene met de carburateur motor wil daar meestal niet teveel aan uitgeven.
Beetje rekening presenteren en je staat als garage weer op MF :+

Kortom de specialisten in die oudere technieken zullen steeds zeldzamer worden. En dat is normaal denk ik, er lopen er ook niet veel meer rond met kennis van stoomtechnieken.

Persoonlijk denk ik dat het dan ook een goed idee is om zo'n MF meet en greet te doen.
Hier lopen er ook best veel rond met kennis en het is leuk om dat voor de liefhebbers in stand te houden, zo geef je ook kennis door die nu verloren zal gaan door het onderwijs wat daar niet meer in opleid.
(net zoals ik nog buizentechniek, triodes enz gehad heb tijdens mij studie vind je dat nu alleen nog maar terug een dure High End audio en dan nog meestal alleen voor de looks :') )

Kortom leuk en zet het vooral op, kan leuk en leerzaam zijn.
Het kost vooral tijd, maar wanneer het je hobby is leuk toch :t
(Een soort hobbyclub, was vroeger ook tijdens dienst: de autohobby club, lekker sleutelen en er liep er hopelijk eentje rond met verstand van zaken :+)
 
Terug
Bovenaan Onderaan