Handige linkjes in de OP!
Misschien nog wat verduidelijking op dit stuk:
Als de Bruto BPM waarde laag ligt voor het type motor heeft de motorfiets hoogst waarschijnlijk een schadeverleden.
Bij een motor is de BPM waarde 19.4% van de catalogusprijs. Als een 2 jaar oude motor ingevoerd word en deze waarde dus bijv op 5% ligt wijst dat er op dat de waarde van de motor aanzienlijk gedaald is, hoogst waarschijnlijk door schade.
In het eerste jaar zakt je nieuwwaarde (catalogusprijs) met ongeveer 30% daarna jaarlijks ~10%.
Grof gezegd:
een motor van 2 jaar oud en nieuwwaarde van €10.000,- heeft een afschrijving van €4000,- de BPM berekening (19,4%) gaat dan dus nog over €6.000,-
BPM als motor nieuw is ingeschreven: €1940,-
BPM als motor met ~ 2 jaar ervaring is ingevoerd: €1164,-
BPM als motor met ~ 2 jaar ervaring en als schade is ingevoerd:
< €1000
Reality check:
Nederlanders zijn zuinigerts en willen geen nieuwe motor kopen maar alleen een top 2e hands voor (te)weinig geld.
De vraag naar 2e hands is groter dan het aanbod in NL... DUSSSS>>>
MOET er geïmporteerd worden om aan de vraag te voldoen!
Met import is niets mis, sterker nog: zeker Duitse motoren zijn vaak veel beter onderhouden dan Nederlandse. Ja, hier zit wel een kleine kans in dat er met de km stand geknoeid is, en alleen bij erg lage km standen is er met zekerheid iets over te zeggen. Bij motoren met meer dan ~20.000km kan je daar helemaal niets meer over zeggen, afgesleten stepjes, steenslag, banden DOT codes, remschijven, kettingset etc
onmogelijk ook niet door de zelfverklaarde expert van Lent. Je kunt vermoedens hebben en soms zeer sterke vermoedens, thats it. Voorbeelden genoeg gezien van motoren die in 20.000km helemaal af waren en motoren met 80.000km waarbij je bijna geen slijtageplek zag, zelfs niet aan het rubber op de voetstepjes.
Ook een schademotor is meestal geen probleem, als het maar goed gerepareerd is. Zo heeft TS met plezier lange tijd op zijn 'platte motor' gereden
Ik ken ook voldoende verhalen, en zelf gezien, van auto's en motoren die GEEN schade hebben maar dit wel zo opgeven bij de RDW, een mooi voorbeeld is die Duitse GS die erg vaak met defect ABS worden aangemeld om zo de catalogusprijs met 3000 te drukken en dus minder BPM te hoeven betalen.