Restauratie Ducati 750 Sport 1973


Een rij brommers om je vingers bij af te likken!!
 
Ik ben bezig de contactpuntjes te vervangen en af te stellen maar dat is nog niet helemaal klaar.
Als zoethoudertje wil ik dit filmpje met jullie delen. :)

Wat heb ik hier van genoten. Ogen dicht geluid aan. Daar kan geen orkest tegen op. Wat een heerlijk geluid. Dat mensen daar wegen voor af willen sluiten :?.

Lang geleden woonde we bij Biggelaar in de straat. Heerlijk was dat als er een Duc door de straat kwam.
 
Wat heb ik hier van genoten. Ogen dicht geluid aan. Daar kan geen orkest tegen op. Wat een heerlijk geluid. Dat mensen daar wegen voor af willen sluiten :?.

Lang geleden woonde we bij Biggelaar in de straat. Heerlijk was dat als er een Duc door de straat kwam.
Dat je vroeger bij Biggelaar in de straat woonde is waarschijnlijk de reden dat je Ducati's nu mooi vind. :)
 
Ik ben zelf één keertje bij Biggelaar geweest, we deden een ritje met wat jongens en eentje had een ouwe Paso gescoord voor niet al te veel geld, helaas ging die Paso nogal raar doen tijdens de rit, toen haalde de eigenaar een lijstje met Ducati zaken uit zijn binnenzak (hij was dus wel goed voorbereid op pad gegaan) en Biggelaar was het dichtste bij en die kon het ter plekke oplossen, leuk klein zaakje. :t
 
Dat trechtertje wat ik een keer zelf gedraaid heb komt nog best vaak van pas zeg.

3FFF0DD7-07BE-47C7-BED4-C6BA4EB9D235.jpeg
 
Wil je de contactpunten afstellen? Dan moet je het hier mee doen voor het tijdstip vond Ducati in de jaren 70. :Y

IMG_0038.JPEG


Gelukkig ben ik niet voor één gat te vangen (ja heel slecht ik weet het) dus maak ik een special tool die er op past, het gat in het midden is standaard M8 schroefdraad, voor de rest van de aansluiting heb ik een adapter gefreest.
IMG_0060.jpeg
IMG_0061.jpeg


Schroefdraad gaat er eerst in, dan schuif je de adapter op zijn plaats en dan gaat er een koppelmoer overheen.
De gradencirkel gaat op het uiteinde en kan apart los en vast gezet worden zodat je het BDP goed aan kan geven.

IMG_0047.JPEG


De procedure om het exacte TDC te vinden zal ik jullie besparen voor zover jullie dat niet al weten.

IMG_0039.JPEG


BDP vinder had ik nog niet in de deze maat dus een reservebougie enigszins grof maar effectief omgebouwd.

IMG_0065.jpeg


Spul losgehaald om de mechaische vervroeger te checken, dat zag en voelde allemaal oké.
Een van de twee contactpunten was best wel ingebrand dus had ik gelijk een reden om de twee nieuwe contactpunten uit het sigarendoosje te monteren.
IMG_0042.jpeg


Nieuwe puntjes aan het monteren, priegelwerk. :')
Viltjes geolied met lichte naaimachine olie.

IMG_0043.JPEG


Met de puntjes op 10 graden en een opening tussen de 0.3 en de 0.4 mm gezet had ik nog even één ding nodig.

IMG_0033.JPEG


Beide kraantjes open, chokes open en met twee trappen starte de oude dame! *O*
Na een halve minuut de choke er helemaal af en na een klein beetje draaien aan de stationairschroeven bleef hij mooi lopen, ik had de vacuummeters al op de inlaatspruitstukken aangesloten en heb eerst de carbs stationair goedgezet met de schroeven, daarna heb ik gecheckt hoe de gasschuiven reageren als je gas geeft. Nu kan je niet in allebei de carbs tegelijk kijken omdat ze zo ver uit elkaar zitten en onder andere hoeken dus ik heb mijn vinger tegen de achterste gehouden en naar de voorste gekeken en de kabelstelschroef bovenaan de carb zo afgesteld dat ze tegelijkertijd omhoog gaan. :)

Ik heb geen filmpje van de hele motor (komt wel als hij naar buiten mag) maar wel een slow-mo filmpje van de puntjes gemaakt, ook geinig.

 
Omdat ik het plaatwerk zo kaal vond heb ik gisteravond de stickers die er bij zaten er op geplakt, de motor gaat later sowieso nog een keer netjes gespoten worden maar die spuiter gebruikt toch geen stickers, het waren ook niet exact de juiste want de lengte van de strepen komt niet goed uit maar voor nu... prima! :Y

IMG_0079.jpeg



IMG_0083.jpeg


Ook ben ik met de positie van het zitje bezig geweest want zoals hij zat toen ik hem kocht was voor verbetering vatbaar.
IMG_1477.JPEG


Nu is hij achteraan zefs wat te laag en vooraan iets te hoog maar dat is zeker te fixen.
Het zitje heeft veel meegemaakt en is een paar keer gerepareerd, één van de bevestigingspunten op het frame was ooit afgebroken en weer slecht vastgelast, die heb ik ook opnieuw gedaan.

Ik heb ook het zijdeksel uit de reserveonderdelenvoorraad gemonteerd, die is helemaal heel en het embleem zit er op. :9

IMG_0087.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan