Vroeg is het ......heel vroeg, max2 slaapt, en max1 houd ook zijn deur dicht, doe ik het wel alleen .
Hier komt deel 3.
Het hele bigend met drijfstangen en kooien is gedemonteerd, hier zie je een big end pen die wel wat loopplekken heeft maar voor ons heel goed bruikbaar.
Op de slijpbank worden alle drie de vlakken bewerkt, kan je niet beter een nieuwe kopen? hoor ik daar al roepen..... nee , bij de controle van een nieuwe blijkt ook heel vaak dat de hoek en concentrichetijd (relatie tussen de drie vlakken) niet in lijn met elkaar waren, dat bedoelen we dus onder andere met het domweg onderdelen wisselen.
Hier wordt een hoek na geslepen als je goed op de rode strepen let zie je hoe onregelmatig deze hoek was , een harde laag is altijd 10% van de diameter, wat wij verwijderen zijn hondertsten.
In de slijpbank worden alle drie de vlakken behandelt, ja dat was best wat werk , maar belangrijk voor een motor met levensduur en een trillings vrij verloop.
En dit is dan het eind resultaat, een pen die in onze ogen perfect is (gaan we nog wel een paar keer controleren).
Ook de konus van de vliegwielen waar onze pen straks inkomt wordt gecontroleerd, is dat nodig dan? ...... ja ook dat kan niet vergeten worden. Staat een verkeerde foto bij, helaas...
En hier wordt de konus onder de juiste hoek bewerkt.
Hier een eerste controle , de big end pen en een bewerkte zijas in het vliegwiel gezet en met behulp van een 0,001 taster die over de pen loopt kijken we of alles in lijn staat met elkaar.
Hier mag dus geen afwijking in zitten! (zijassen zijn ook na geslepen , moet je maar geloven anders worden het wel erg veel foto's).
Een standaard kooi en een kooi zoals wij die bewerkte, kooien zijn een lange tijd een probleem geweest , slechte passing op de rollen , gaven geen olie door , dat al resulteerde dat er een tijd was dat we zelfs kooien gemaakt hebben uit pure armoe.
Kooien zelf maken was veel werk dus hebben we deze oplossing gevonden, in de kooi groeven gefreest zodat de olie ook weer weg kan (voorkomt het opvreten van de bronzen of stalen ringen bij het vliegwiel), en we lieten ze voorzien van de hardste coating die er op dat moment was, dit was trouwens een handeling die we als enige niet in ons revisie centre konden doen, .........tja max1 had daar wat moeite mee maar je moet wel eens wat uit handen geven.
Hier zit de kooi in de drijfstang, ook de drijfstang hebben we voorzien van olie geleidings groeven,( er komt dadelijk wel een pomp op die het ook doet ).
En zo ziet het er nu uit, drijfstangen en bigend pen in elkaar.
Hier weer een tussendoor controle van de zuigerpen ogen,drijfstangen worden uiteraard als het nodig is voorzien van bronzen zuigerpen busjes.
Vliegwielen uitgelijnd en waar nodig is wordt er wat afgehaald (uitgeboord).
Een laatste snelle controle, en als het samengestelde vliegwiel en bigend deze controle doorkomt gaat het naar onze laatste test bank waar de eventuele verborgen kleine afwijkingen naar boven komen.
Met deze testbank kunnen we de eventuele fouten in het vliegwiel controleren en de rechtheid van de drijfstang onder elke stand.
Als hij ook dan een OK krijg ,dan pas gaat hij het carter in.
Veel werk voor zo'n set vliegwielen met bigend? ... best wel,maar je kan niet zonder als je een beetje trillings vrij wil rijden, en geen dooie vingers en een pijnlijke kont. Nieuw kopen de boel in elkaar schroeven , controleren door op twee Vblokken te leggen en hier en daar een klap met de bronzen hamer is heel leuk, maar niet echt meer van deze tijd.
Gaat eens kijken of de andere twee maxen wakker zijn en zakken af naar de koffie, als er vragen over dit stuk zijn of iets anders we horen het wel.
Als het verhaal van de revisie klaar is gaan we verder met het herkennen van de versleten onderdelen van een harley en hoe dat tot stand is gekomen.
De BT en dit verhaal? In de jaren 50 en 60 hadden max1 en rob stolke al een andere visie op het harley gebeuren.
Bijna vergeten, tot zover zijn we nu gekomen.
Nogmaals deze verhalen zijn niet om te laten zien hoe goed wij waren, (waren we natuurlijk wel) , maar om een indruk te geven waar je als klant om kan vragen als je van plan bent om je blok te laten reviseren.
Er zijn bedrijven waar wij van denken,.... mwaaa , maar er zijn ook hele goede die echt lekker bezig zijn , aan jullie om de moeite te nemen om die op te zoeken.