Dus jij wil beweren dat Kevin Cameron iemand is die "het" antwoord op alle technische vragen zou kunnen geven? Cameron is een journalist die ook gesleuteld heeft, maar hij is vooral goed in de theorie. Hij heeft prima boeken en stukken in Cycle World geschreven hij weet echt wel waar hij over schrijft en verteld op youtube. Maar anders dan dan schrijven over techniek ken ik hem niet. Zijn boeken zijn prima maar zijn feiten kan ik soms maar moeilijk geloven. Andere schrijvers blijven beter bij de feiten en de praktijk voorbeelden die zij erbij halen diepen ze ook echt uit in tegen stelling tot Cameron.
Mooi voorbeeld is dit youtube filmpje wat je aanhaalt. Krukaswangen die zo tekeer gaan in de carters dat ze hun eigen geluid produceren door de trillingen. Hij kent genoeg voorbeelden van tunners en racers die dit ook denken, en daar "'bewijs" voor hebben gevonden toen ze hun blokken open haalden. Maar niemand en ook Cameron zelf niet die dat een x aangetoond heeft met keiharde bewijzen. Het lijkt me toch dat je met de moderne technieken en sensoren dit zou moeten kunnen zien. Dat zou ook hele andere oorzaken kunnen hebben, maar als je daar met tunnelvisie naar kijkt vind je altijd de "bewijzen" die je wilt vinden. Prima als je voor je zelf sleutelt, maar niet om te verkondigen als de enige waarheid. Hij schrijft leuk en zijn theoretische kennis is gigantisch, maar hij is niet te vergelijken, of komt in de buurt van iemand die daadwerkelijk zelf in zijn werkplaats oplossingen bedenkt en doorvoert. Om dit vervolgens weer zelf in de praktijk te testen jaar na jaar, blok na blok .......
focus maar lekker op een onbelangrijk fait-divers-ke (het geluid) ipv op de essentie ...
ja een krukas "beweegt", anders had Max geen krukas-problemen op te lossen
bos en bomen ???
ineens is er een verschil tussen een HD krukas die de rest van de motor maar langs 1 krukwang aandrijft en een 2-cylinder die "de kracht doorheen de krukas van de ene naar de andere kant verplaatst" , wat voor de uiteindelijke krukwang die de rest van de motor aandrijft niets uitmaakt. die weet zelfs niet hoeveel kruktappen zich naast hem bevinden ...
als een krukas niet zou kunnen twisten doordat de centrering van de lagers dat zou voorkomen , waarom zouden diezelfde lagers alle andere fouten die geen perfecte uitlijning inhouden (waar heel dit Max verhaal over gaat) wel toe laten ?
deelbare krukassen kunnen effectief verdraaien, dat is niet iets dat maar in 1 straat in Belgie zou kunnen gebeuren !
@ supervet : gelukkig zijn er mensen die niet alles zomaar slikken en nog steeds nadenken over wat een ander voorschotlet. anders was de aarde nog steeds plat ... Ben ik een krukas-specialist ? uiteraard niet, maar dat wil niet zeggen dat ik geen bedenkingen mag uiten of alles moet slikken.
van een specialist zou je een inhoudelijk wat meer gedegen uitleg mogen verwachten. Max is een uitstekende werktuigkundige, laat daar geen twijfel over bestaan, maar heeft Max al eens zijn krukasontwerp uitgebreid getest ? een nieuwe big-end verbinding op papier ontwerpen is volgens mij ook maar theoretisch , als je dan toch met Cameron wil vergelijken ...
Als Max een eigen mening mag hebben , ik dan ook. Maar ieens heeft Max geen mening over wat ik zeg ?
En voor zover ik kan zien is dit nog steeds een forum en geen blog ...