Richting aangeven niet meer nodig

Knippert u nog?

  • Alleen als ik denk dat iemand er iets aan heeft

    Stemmen: 52 13,1%
  • Ja, ik hoef er niet over na te denken, want ik ben slim

    Stemmen: 330 83,1%
  • Nee, mijn richting is geheim

    Stemmen: 15 3,8%

  • Totaal aantal stemmers
    397

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Automobilisten geven meestal geen richting meer aan, motorrijders proberen hun knippertjes zo klein mogelijk te maken EN te verstoppen, en zelfs de politie vind het niet nodig om ze te gebruiken (natuurlijk altijd omdat het voor hun werk veiliger is als niemand van tevoren weet welke kant ze uit gaan, maar toch). Ook wordt er niet meer bekeurd voor het nalaten te knipperen. Meest gehoorde uitspraak bij Wegmisbruikers: "voor het niet richting aangeven krijgt u een waarschuwing".

Vandaar aan u de vraag: knippert u nog?
 
IK erger me ook dood aan mensen die niet hun knipperlichten gebruiken, zo moeilijk is dat toch niet!? Ik ben dan ook heel slim natuurlijk.
 
erger me altijd kapot eraan als iemand niet knippert bij een routonde met afslaan..
 
Ik vind het inderdaad ook zeer vervelend. En kan toch zeker stellen dat ik in 99% of meer van de gevallen mijn knipperlicht gebruik.

Gelukkig kan je vaak aan een auto wel zien of ze van baan gaan veranderen, dat gedrag is jammer genoeg niet altijd in te schatten.
 
Wat ik bijvoorbeeld ENORM irritant vind, is dit:
Een gecombineerde invoeg/uitvoegstrook, waarop bestuurders die al op die strook rijden niet even hun knippertje naar rechts aanzetten, ten teken dat ze niet van plan zijn in te voegen. Dan zie je dus mensen ruimte creëren voor de invoegers die nooit invoegen |(

Ik heb altijd geleerd: zolang je op de uitvoegstrook zit (en je wil uitvoegen): knipper AAN.
 
Laatst bewerkt:
Geblondeerde dames van 40 in een SUF hoeven niet te knipperen:

-kan niet want telefoon aan oor
-kan niet want bezig sigaret uit raam te gooien
-kan niet want weet niet waar schakelaar zit

oppassen dus!
 
Dat is er bij mij ingeslagen gebakken.

Ook op een compleet lege weg geef ik richting aan, dat wordt toch een gewoonte op den duur?


Zeer irritant als mensen geen richting aangeven.
 
afslaan of rijrichting veranderen binnen/buiten de bbk wel

op de snelweg met het inhalen, nee
op de snelweg met invoegen/uitvoegen, dan weer wel
 
Ik wordt niet snel geirriteerd maar knipperlichten kunnen me zo kwaad krijgen. Zo ben ik (toen ik voor de tweede keer op mocht komen voor mijn rijbewijs) op de eerste meter gezakt door iemand die dacht dat hij vanzelf wel uit ging. Argh, laat het overige verkeerd gewoon weten wat je van plan bent!
 
Laatst bewerkt:
wat een gelul dat mensen het niet meer doen, ik kom maar weinig mensen tegen die hun knippers niet gebruiken. Eerlijk gezegd denk ik nog steeds bij mezelf als er weer zo'n aap zonder knipper ineens van baan verwisseld of remt en afslaat zonder waarschuwing dat deze persoon beter z'n rijbewijs afgenomen kan worden, het is gewoon onveilig.
 
Volgens mij zitten knipperlichten/richtingaanwijzers standaard op elk op de nederlandse weg toegelaten modern voertuig met kenteken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar tzal je nog verbazen denk ik hoe netjes die dan op een andere manier richting aan geven :)

Maar goed zelfs mn pa heeft er goed gebruik van gemaakt ze niet te gebruiken. ik gebruik ze altijd, auto, motor zelfs op de fiets ben ik niet te beroerd mn handje uit te steken *O*
 
DucBMW mist nog een optie: ik rij altijd met alarmlichten aan, want zo knipper ik altijd naar alle windstreken. Want: iedereen weet dan dat ik van richting zou kunnen gaan veranderen, én ik kan me halverwege een bocht altijd nog bedenken, én het is ook handig voor schijnbewegingen om koekblikkers om de tuin te leiden...

:+

[Eigenlijk geeft DucBMW altijd netjes richting aan]
 
Dat is er bij mij ingeslagen gebakken.

Ook op een compleet lege weg geef ik richting aan, dat wordt toch een gewoonte op den duur?
:^ dat dacht ik ook :X Maar:

afslaan of rijrichting veranderen binnen/buiten de bbk wel

op de snelweg met het inhalen, nee
op de snelweg met invoegen/uitvoegen, dan weer wel
:? Dat moet dus betekenen dat je BEWUST richting aangeeft, m.a.w. je denkt er echt over na, je hebt een strategie??
 
ik heb "Ja, ik hoef er niet over na te denken, want ik ben slim" gestemd, niet omdat ik altijd knipper maar omdat de andere opties suggereren dat ik niet slim ben :+

(ik gebruik de knippers altijd, iets met opvallen :W )
 
wat een gelul dat mensen het niet meer doen, ik kom maar weinig mensen tegen die hun knippers niet gebruiken.
Huh bij zo'n uitspraak check ik altijd gelijk de woonplaats, maar.. Amsterdam? Toevallig zit ik daar nu. Tijd voor een wetenschappelijk onderzoek: ik kijk uit het raam en zie 6 auto's voor het stoplicht naar links staan. Eén ervan knippert, vijf dus niet.
 
:^ dat dacht ik ook :X Maar::? Dat moet dus betekenen dat je BEWUST richting aangeeft, m.a.w. je denkt er echt over na, je hebt een strategie??


Een of ander programma op tv... een man was flink op de vlucht voor de politie en probeerde ze kwijt te rijden.
Hij gaf wel telkens netjes richting aan en scheurde dan met een rotgang de bocht om. _O-


Dát is nog eens automatisme. :+
 
Huh bij zo'n uitspraak check ik altijd gelijk de woonplaats, maar.. Amsterdam? Toevallig zit ik daar nu. Tijd voor een wetenschappelijk onderzoek: ik kijk uit het raam en zie 6 auto's voor het stoplicht naar links staan. Eén ervan knippert, vijf dus niet.

Daar kan ik me nog enigzins wat bij voorstellen. Je staat al voorgesorteerd.
 
Ik heb altijd geleerd: zolang je op de uitvoegstrook zit (en je wil uitvoegen): knipper AAN.

Dat heb ik ook geleerd, maar dat is niet meer de wijze waarop het volgens de regels hoort.

En wat betreft die mensen die ruimte maken voor invoegers, die overtreden RVV artikel 3, lid 1, ze houden immers niet zoveel mogelijk rechts.

Juist dat plaatsmaken vind ik als invoeger uiterst irritant. Je weet dat er iemand rijdt, je wilt invoegen, doet je laatste check en opeens is die auto verdwenen. Waar zit die? In je dooie hoek soms? Nee, daar heb je ook gekeken. En als ik een auto zomaar kwijt ben, dan ga ik niet invoegen. En na nog een paar checks blijkt die een rijstrook te zijn opgeschoven. En inmiddels ook 50 meter achter je want hij reed toch al langzamer dan jij deed op het moment dat je wilde invoegen.
 
Daar kan ik me nog enigzins wat bij voorstellen. Je staat al voorgesorteerd.

Dan nog geef je ruim van te voren entjes richting aan en gaat ie pas weer uit NA de bocht/verandering van rij richting.

Mijn vader kan rustig zonder richting aan te geven aan komen rijden op n verkeerspunt met 1 rijbaan waar je drie richtingen op kunt en pas als ie het punt op rijd...geeft ie richting aan :N
Wel eens achter m gereden, flikte hij t ook, wist ik ook maar kben volgas rechtdoor gereden toen, ff lesje leren maar hij snapt he nog steeds niet echt :P
 
Huh bij zo'n uitspraak check ik altijd gelijk de woonplaats, maar.. Amsterdam? Toevallig zit ik daar nu. Tijd voor een wetenschappelijk onderzoek: ik kijk uit het raam en zie 6 auto's voor het stoplicht naar links staan. Eén ervan knippert, vijf dus niet.

Strikt genomen hoeft dat ook niet. Je moet richting aangeven als je van richting verandert. Sta je echter in een voorsorteervak voor linksaf, dan is linksaf de voorgeschreven rijrichting en verander je niet van richting. Je moet wel richting aangeven als je naar links gaat om dat voorsorteervak in te gaan, maar als je er eenmaal staat is het niet verplicht om richting aan te geven. En als het niet verplicht is, zou je zelfs kunnen beargumenteren dat het onnodig gebruik van de richtingaanwijzer is en daarmee verboden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan