Momenteel aan het lessen, en het is me gisteren nog uitgelegd door mijn instructeur:
300m voor de uitvoegstrook begint (dus bij het 300m bord) de richtingaanwijzer naar rechts aan, óók als er een dubbele uitvoegstrook is. Vervolgens doe je de richtingaanwijzer uit bij het uit-bord (komt ongeveer neer op wanneer de blokmarkering stopt dus)
Is gewoon zoals bij onze auto's hoor. Pinker naar links, stuurbeweging naar rechts, dan valt die uit. En moet je hem terug opzetten.Bij de rotonde is het zo dat richting aangeven bij het van de rotonde afrijden wel verplicht is, maar als je een rotonde 3/4 wil nemen is het niet verplicht je knipperlicht naar links aan te doen. Het is niet verplicht, maar wel gewenst, en het wordt je dan ook aangeleerd tijdens rijles. Daarentegen zijn er sommige auto's (vooral van die amerikanen) die het knipperlicht naar links niet mogelijk maken als je een stuurbeweging naar rechts maakt. Het kan dus gewoon niet bij sommige auto's.
Als ik voorgesorteerd rij op een baan voor alleen naar links of rechts heb ik geen knipper aan, de baan geeft immers al aan waar ik heen ga.
Is gewoon zoals bij onze auto's hoor. Pinker naar links, stuurbeweging naar rechts, dan valt die uit. En moet je hem terug opzetten.
Ale ja, moeten ... moet in de verste verte niet.
Sta je te wachten voor een rond punt en iemand komt aan die al op het rond punt is en heeft de linker pinker NIET aan, dan ga je ervan uit dat die nog verder rond gaat, heeft die linker pinker WEL aan dan ben je er gewoon zeker van.
Het rond punt oprijden en dan ambetant gaan doen omdat die andere het rond punt op blijft terwijl die geen enkele pinker aanhad en je daardoor maar veronderstelde dat die er af ging is gewoon onzin. Het is idd beter, maar het moet helemaal niet, linker pinker op tot je eraf rijd.
Momenteel aan het lessen, en het is me gisteren nog uitgelegd door mijn instructeur:
300m voor de uitvoegstrook begint (dus bij het 300m bord) de richtingaanwijzer naar rechts aan, óók als er een dubbele uitvoegstrook is. Vervolgens doe je de richtingaanwijzer uit bij het uit-bord (komt ongeveer neer op wanneer de blokmarkering stopt dus)
Voor zover ik weet staan de borden die de afslag aangeven gewoonlijk op 1200 en 600 m.
Bij de rotonde is het zo dat richting aangeven bij het van de rotonde afrijden wel verplicht is, maar als je een rotonde 3/4 wil nemen is het niet verplicht je knipperlicht naar links aan te doen. Het is niet verplicht, maar wel gewenst, en het wordt je dan ook aangeleerd tijdens rijles. Daarentegen zijn er sommige auto's (vooral van die amerikanen) die het knipperlicht naar links niet mogelijk maken als je een stuurbeweging naar rechts maakt. Het kan dus gewoon niet bij sommige auto's.
Was een Dodge weet type niet exact, maar volgen mij een Nitro.Kun je een merk en type noemen van een auto waarbij dat niet kan?
Ik heb een BMW én pinkers, dus ben rijker dan jij!Ik heb geen BMW, dat betekent, ik héb pinkers, dus gebruik ik ze ook
Is het enkel een afrit (uitvoegstrook), zet ik de pinker weer af zodra ik me op die afrit bevind.
Is het een gecombineerde afrit/oprit (wat wij hier niet te dikwijls tegenkomen) blijft mijn pinker ook aan tot ik niet meer kan invoegen.
Logisch toch?
Yesss we hebben er één!!Zal ik dan de eerste zijn om eerlijk toe te geven dat ik enkel m'n knipper maar gebruik om van baan te wisselen, maar eenmaal op de uitvoegstrook doe ik hem weer uit.Alleen als ik de weg oprijd en van dezelfde strook gebruik maak om er meteen weer af te gaan laat ik hem aan staan (om te laten zien dat ik niet kom invoegen).
Moet ook zeggen dat echt vrijwel niemand dat doet hier in de randstad. Maargoed, ik ben niet koppig, is niet moeilijk om erin te slijten
Dat ben ik dan vermoedelijk geweestYesss we hebben er één!!
Maar stel, je komt dus een oprit oprijden, en bent van plan daarop te blijven, omdat het gelijk ook weer een uitrit is. Denk jij dan niet dat het handig is voor de andere weggebruikers om jouw intentie aan te geven? Ik vraag met dat oprecht af, want inderdaad: vrijwel niemand doet het. Sterker nog, de keren dat ik heb gezien dat iemand het deed, heeft diepe indruk op me achter gelaten.
Maar ik ben positief verrast over de eensgezindheid hier
Dat bij zowat alle motoren de koplamp niet meer uitgezet kan worden, en bij sommige auto's, zoals ik dacht Volvo, heeft heel wat andere redenen hoor, heeft te maken met plaatselijke wetten, zoals verplicht koplampen aan, ook overdag, in Zweden, en in B wat betreft motoren. Motoren in B, NL en L hebben één en dezelfde invoerder, vandaar dat, vanwege die wet in B, ook bij jullie de modernere motoren een niet uitschakelbare koplamp hebben.... dat resulteerd nu in steeds meer autos en motoren waarvan je het licht niet meer kunt uitzetten
En wanneer is het dan nodig dat je je koplamp uitzet?... nu kan ik nooit meer mijn licht uitzetten als het eens echt niet uitkomt.( zoals bv een lege/slechte accu.
...
Misschien omdat het niet gebruiken ook gewoon niet resulteert in een ongeluk?Vraag het maar eens aan zo iemand wat er kan gebeuren als je de raw niet gebuikt ? , 9 vd 10 antwoorden dat je dan een boete kunt krijgen ( en niet dat je een ongeluk kunt veroorzaken), daar ligt kennelijk de prioriteit vd nl automobilist en niet bij veilig gedrag.
Misschien omdat het niet gebruiken ook gewoon niet resulteert in een ongeluk?
Of kan jij enkel en alleen aan het knipperende 21watt lampje zien dat een auto jouw baan op rijd? Als het antwoord daarop nee is kun je fus prima stellen dat het dus geen veroorzaker kan zijn.
Toen mocht al op 16e, dus inderdaad, ik ben al 101 en ik rijd nog motor. Elke dag havermout en ochtendgymnastiek houd je jong. Ik heb al 81 schadevrije jaren. En jij?In 1936 zo geleerd... jij hebt al 81 jaar je rijbewijs? Bij een wettelijke leeftijd van 18 ben je dus al 99??? En je rijd nog motor?
Ik denk dat wij ons meer druk moeten maken over het überhaupt nog goed functioneren van jou evenwicht/reactie vermogen dan over je knipperlicht terwijl je op een uitvoegstrook rijd...
Ik zet hem aan, rijd de strook op en dan gaat hij automatisch weer een keer uit. Afhankelijk van hoelang de strook ineen of ik mensen "rechts inhaal" en of er verkeer achter me zit doe ik hem soms weer aan...
Toen mocht al op 16e, dus inderdaad, ik ben al 101 en ik rijd nog motor. Elke dag havermout en ochtendgymnastiek houd je jong. Ik heb al 81 schadevrije jaren. En jij?
Ahh dat deed mijn BMW ook.. en omdat ik zo'n knipperlicht-fetisjist ben, werd ik daar echt horendol van! Gelukkig bleek die "feature" uit te zetten door de dealer. Mss een ideeEn van die 81 jaar al 67 jaar elektrisch toch? Daar heb ik dan wel respect voor
Ik probeer altijd mijn knipperlicht aan te laten, dan is het duidelijk dat ik op de uitvoegstrook blijf. (niet dat iemand het ziet, maar toch)
"Helaas" gaan mijn knipperlicht na een x-aantal meter uit. Bij sommige uitvoegstroken gaat ie precies op het juiste moment uit en andere keren te vroeg.
Ahh dat deed mijn BMW ook.. en omdat ik zo'n knipperlicht-fetisjist ben, werd ik daar echt horendol van! Gelukkig bleek die "feature" uit te zetten door de dealer. Mss een idee
Even een vraagje: richtingaanwijzer áán laten op de uitvoegstrook, tot je "binnen" bent, of niet?
Volgens mij moet het niet, maar ik heb het indertijd (1936) wel zo geleerd, en ik vind het zo enorm handig als mensen het doen, met name wanneer ze op een gecombineerde invoeg/uitvoegstrook rijden, zodat de rest weet dat ze geen rekening hoeven te houden met een invoeger: deze blijft gewoon waar hij is.
Toch zie ik het vrijwel niemand doenHoe zit dat?
Richting aangeven is verplicht.Nou... Op mijn oldtimer doe ik het in principe niet.
De juiste richtingaanwijzer bestaat daar uit mijn rechterhand ipv uit een lampje en terwijl ik richting aan geef remt dat ding zo goed op de motor dat het aan het einde van de uitvoegstrook best link begint te worden....
Op mijn modernere tweewielers doe ik het wel. Zoals hierboven gesteld: Duidelijkheid helpt iedereen op de weg.
Wettelijk verplicht is het bij mijn weten overigens inderdaad niet, maar om eens een mooie uitspraak te citeren: "wetten en regels beginnen daar waar het gezond verstand ophoudt"