rijbewijs 25 kw nu 35 kw??

Hallo,


Ik las dat licht rijbewijs nu automatisch van 25 naar 35 kw gaat.
De voorwaaden o.a 0.2 kw per kg etc. maar geld er ook nog een leeftijdsbeperking of niet?

Ik ben namelijk 18, geld het dan ook voor mij dat het autmatisch 35 wordt?

groeten,

Luuk
 


Ik geloof dat de overheid zoveel meer verwarring veroorzaakt heeft, dat ik niemand hier dat kwalijk neem :+


Hallo,


Ik las dat licht rijbewijs nu automatisch van 25 naar 35 kw gaat.
De voorwaaden o.a 0.2 kw per kg etc. maar geld er ook nog een leeftijdsbeperking of niet?

Ik ben namelijk 18, geld het dan ook voor mij dat het autmatisch 35 wordt?

groeten,

Luuk

Al ben je 2 jaar en heb je A licht rijbewijs, dan mag je vanaf 19 januari 2013 op 35kw vermogen rijden.

Je leeftijd maakt niet uit als je eenmaal A licht hebt.
 
Ik geloof dat de overheid zoveel meer verwarring veroorzaakt heeft, dat ik niemand hier dat kwalijk neem :+Al ben je 2 jaar en heb je A licht rijbewijs, dan mag je vanaf 19 januari 2013 op 35kw vermogen rijden.

Je leeftijd maakt niet uit als je eenmaal A licht hebt.

uhm 18 --> 20 bedoel je :+
 
Laatst bewerkt:
Even op een rijtje:

Zwaar
Als je nu zwaar rijbewijs hebt, veranderd er niks, eenvoudig dus.

25kw rijbewijs
Als je nu - ongeacht je leeftijd - een licht A rijbewijs hebt, dan mag je per 19 janari maximaal 35kw rijden, mits je voldoet aan de voorwaarden, dat zijn:
- je bent minimaal 20 jaar en hebt 2 jaar categorie A1 gereden - Dit geld dus NIET voor ons! Alleen voor de motor rijders die na 19 januari hun rijbewijs halen!
- het voortuig is max 35kw en max niet meer dan 0,2kw per kilo bevatten.
- waarneer het aantal kw MEER is dan 70 (dus 71 en meer), dan mag je deze niet terug tunen, helaas! dan mag je alleen 25kw rijden.

Wanneer je bezig bent met je rijbewijs en je haalt je rijbewijs na 19 januari, dan is de kans groot dat je valt onder de nieuwe regeling, voor de regels, scroll even terug :D

Hoop dat het een beetje duidelijk is
 
Sorry voor de negatieve toon maar ik heb de KNMV gebeld, CBR gebeld die zeiden van niet. Nu heb ik weer een knmv instructeur gesproken die zei van wel. Dus nu het ministerie IenM maar gemaild. Ik snap er helemaal niets meer van.....
 
Sorry voor de negatieve toon maar ik heb de KNMV gebeld, CBR gebeld die zeiden van niet. Nu heb ik weer een knmv instructeur gesproken die zei van wel. Dus nu het ministerie IenM maar gemaild. Ik snap er helemaal niets meer van.....

Het mag gewoon als de regeling gunstiger is voor jouw

Als jouw motor meer dan 70kw is op vol vermogen dan moet je op 25kw blijven rijden!
Als die minder is dan 70 kw dan mag je 35 kw rijden maar hoeft niet.

Duidelijk genoeg toch?
 
Laatst bewerkt:
Even op een rijtje:

Zwaar
Als je nu zwaar rijbewijs hebt, veranderd er niks, eenvoudig dus.

25kw rijbewijs
Als je nu - ongeacht je leeftijd - een licht A rijbewijs hebt, dan mag je per 19 janari maximaal 35kw rijden, mits je voldoet aan de voorwaarden, dat zijn:
- je bent minimaal 20 jaar en hebt 2 jaar categorie A1 gereden - Dit geld dus NIET voor ons! Alleen voor de motor rijders die na 19 januari hun rijbewijs halen!
- het voortuig is max 35kw en max niet meer dan 0,2kw per kilo bevatten.
- waarneer het aantal kw MEER is dan 70 (dus 71 en meer), dan mag je deze niet terug tunen, helaas! dan mag je alleen 25kw rijden.

Wanneer je bezig bent met je rijbewijs en je haalt je rijbewijs na 19 januari, dan is de kans groot dat je valt onder de nieuwe regeling, voor de regels, scroll even terug :D

Hoop dat het een beetje duidelijk is

Even een kleine correctie.

Je noemt het ''25kw rijbewijs''
Maar je bedoeld het A2 (35kw) rijbewijs.
Daarnaast is het voor rijbewijzen afgegeven vóór 19 januari 2013 zo dat je vanaf 18 jaar al op 35 kw mag rijden, mits je aan de voorwaarden van de motor voldoet.
(maar dat zei je al :P )


En ook wanneer je jou rijbewijs haalt Op 19 januari val je onder de nieuwe regeling.
En de kans is niet alleen groot, de kans is 100% :+
 
Quote uit volgende bestand

http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a.html

Let op besluit tot afgifte!
Op dit moment kennen we de categorieën A(licht) en A(zwaar). Vanaf 19 januari 2013 worden dit de
categorieën A1, A2 en A(nieuw). Als u nu nog geen rijbewijs van de categorie A heeft, is het volgende
van belang.
Als u examen doet voor A(licht) vóór 19 januari 2013 gaat u dan tijdig naar de gemeente om het rijbewijs aan
te vragen. Het moment waarop het besluit tot afgifte door de gemeente wordt genomen, is bepalend voor
de vraag of u een rijbewijs met het oude model (A(licht)) krijgt of het nieuwe model (A2). Als het besluit tot
afgifte is genomen vóór 19 januari 2013, krijgt u een rijbewijs met het oude model. Of u het rijbewijs dan
vervolgens pas na deze datum ophaalt, maakt geen verschil. U moet het rijbewijs wel binnen 3 maanden
ophalen, want anders wordt het rijbewijs ongeldig.
Wanneer het besluit tot afgifte op of ná 19 januari 2013 wordt genomen, krijgt u een rijbewijs volgens het
nieuwe model (A2). Dan zult u niet automatisch de hogere categorie - A (onbeperkt) - krijgen. De leeftijdsnormen
van voor deze datum gelden wel voor u. Het rijbewijs A2 geeft in dit geval de bevoegdheid om op
een motor te rijden van de categorieën A1 en A2. Als u rijbewijs A (onbeperkt) wilt, dan mag u hiervoor
praktijkexamen doen mits u 2 jaar A2 hebt.

handig voor degene die hem nog niet heeft door gebladerd
 
Voor diegenen die nu nog net voor de 19e hun rbw hebben behaald, kan ik begrijpen dat ze ook daadwerkelijk liever 35Kw gaan rijden.
Maar voor diegenen die al pakweg een jaar hun rbw hebben, denk ik dat die evengoed op 25Kw kunnen blijven rijden, zo immens veel meer is die 35Kw nu ook weer niet, en door gewoon 25Kw te behouden, veranderd er technisch en verzekeringsgewijs gewoon niets, en hoef je je er verder ook niet mee in uw hoofd rond te lopen.

Is mijn gedacht maar he ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor diegenen die nu nog net voor de 19e hun rbw hebben behaald, kan ik begrijpen dat ze ook daadwerkelijk liever 35Kw gaan rijden.
Maar voor diegenen die al pakweg een jaar hun rbw hebben, denk ik dat die evengoed op 25Kw kunnen blijven rijden, zo immens veel meer is die 35Kw nu ook weer niet, en door gewoon 25Kw te behouden, veranderd er technisch en verzekeringsgewijs gewoon niets, en hoef je je er verder ook niet mee in uw hoofd rond te lopen.

Is mijn gedacht maar he ;)

Ja dat denk ik ook, tenzij de motor is begrenst met een schroef en heeft op vol vermogen 35 kw. Dan gewoon on grenzen

Maar voor mij is het geen optie, 11 februari 2013 heb ik vol vermogen :)
 
Laatst bewerkt:
In de praktijk hebben we hier vrij weinig aan lijkt mij. Ik heb mijn A beperkt in augustus 2012 gehaald, en mag nu ook 35 KW rijden, maar om dat te kunnen moet ik of een andere fiets kopen, of dus mijn 25 KW gsx600f laten ombouwen. (nieuwe begrensplaten voor 35kw) en vervolgens opnieuw laten keuren, pas dan ben je legaal lijkt me. Je moet herkeuren bij 20% verschil in vermogen, en daar zit je overheen.
 
In de praktijk hebben we hier vrij weinig aan lijkt mij. Ik heb mijn A beperkt in augustus 2012 gehaald, en mag nu ook 35 KW rijden, maar om dat te kunnen moet ik of een andere fiets kopen, of dus mijn 25 KW gsx600f laten ombouwen. (nieuwe begrensplaten voor 35kw) en vervolgens opnieuw laten keuren, pas dan ben je legaal lijkt me. Je moet herkeuren bij 20% verschil in vermogen, en daar zit je overheen.

Zoals hierboven ook al beschreven is het voor mensen met een motor die standaard 35kw levert een mooie kans voor zolang ze nog begrenst moeten rijden. Voor jou is het niet echt de moeite om je hele motor overhoop te gooien om nog voor een relatief korte periode wat meer vermogen te rijden.

Mijn motor mag niet naar 35kw dus ik laat het lekker zo. Moet nog tot november dit jaar begrensd dus volgend jaar ben ik van al het gezeur over begrenzen af :)
 
ik rij een yamaha mt-03 25kw. maar aangezien de yamaha mt-03 standaard precies 35kw is kan ik mooi de begrenzer eruit halen. voor mij heeft het dus wel zin :)

edit:
het is alleen zonde want nu heb ik hem voor anderhalve maand laten begrenzen. wat niet echt goedkoop is(student met weinig geld). als ik dit geweten had had ik beter anderhalve maand kunnen wachten.
 
Laatst bewerkt:
ik rij een yamaha mt-03 25kw. maar aangezien de yamaha mt-03 standaard precies 35kw is kan ik mooi de begrenzer eruit halen. voor mij heeft het dus wel zin :)

Je gaat van 25 KW (100%) naar 35 KW (140%) dit is een verschil van meer dan 20% en je moet dan ook opnieuw keuren bij de RDW, je oude typegoedkeuring is niet meer geldig bij 20% verschil in vermogen, wettelijk bepaald volgens mij.
 
Je gaat van 25 KW (100%) naar 35 KW (140%) dit is een verschil van meer dan 20% en je moet dan ook opnieuw keuren bij de RDW, je oude typegoedkeuring is niet meer geldig bij 20% verschil in vermogen, wettelijk bepaald volgens mij.


Zijn er al uberhaupt 35kw kitjes?
Dacht van niet.

Gewoon begrenzen op het gas :+
 
deutschland ! zoek maar is op 35 KW drossel, je vind ze zat. begrenzen op het gas is niet echt begrenzen, dit heeft ook geen typegoedkeuring... het vermogen van de motor word ook niet minder, je kan dan het echte vermogen van je fiets niet bereiken...
 
deutschland ! zoek maar is op 35 KW drossel, je vind ze zat. begrenzen op het gas is niet echt begrenzen, dit heeft ook geen typegoedkeuring... het vermogen van de motor word ook niet minder, je kan dan het echte vermogen van je fiets niet bereiken...

Begrenzen op het gas is een stuk goedkoper, en sommige motoren kunnen niet eens legaal begrenst worden ook met zon kit setje
 
Oke, voor de duidelijkheid.

Ik heb de volgende instanties gebeld.
- Politie Haaglanden (ik woon in Den Haag)
- RDW
- KNVB
- MvR
- Jagermotoren (waar ik motor gekocht heb)
- CBR
- Verschillende rijscholen.

Allemaal zeggen ze dat je met een licht rijbewijs (die je NU dus al hebt of voor 19 januari heb!) dat je 35kw mag rijden, waar je motor wel voldoet aan de voorwaarden dus max 35kw (niet afgeleid waarbij een motor meer is dan 70kw, 0,20kw per kilo max).

Have fun voor de 25kw rijders, dit weekend gaat mijn 25kw KIT ERAF!!!!! YEAAH BUDDY!
 
Hallo Allemaal,

Ook bij mij is er wat verwarring ontstaan door verschillende antwoorden, maar het komt er dus op neer dat als je je rijbewijs voor 19 januari hebt gehaald dat je dus 35kw mag rijden? Ook al heb jij hem 5 januari gehaald dan mag je 35 kw rijden?

Ik heb inmiddels mijn rijbewijs 1 jaar en als ik 35kw mag rijden trakteer ik iedereen op een pilsie. Daarna natuurlijk niet rijden haha!

Groetjes
 
Oke, voor de duidelijkheid.

Ik heb de volgende instanties gebeld.
- Politie Haaglanden (ik woon in Den Haag)
- RDW
- KNVB
- MvR
- Jagermotoren (waar ik motor gekocht heb)
- CBR
- Verschillende rijscholen.

Allemaal zeggen ze dat je met een licht rijbewijs (die je NU dus al hebt of voor 19 januari heb!) dat je 35kw mag rijden, waar je motor wel voldoet aan de voorwaarden dus max 35kw (niet afgeleid waarbij een motor meer is dan 70kw, 0,20kw per kilo max).

Have fun voor de 25kw rijders, dit weekend gaat mijn 25kw KIT ERAF!!!!! YEAAH BUDDY!


als zelfs het knvb zegt dat het mag zal het wel kloppen

ohja, dat zeiden ze ook op een forum voor motoren (motor-forum.nl ofzo?) :+
 
Laatst bewerkt:
en in het zelfde artikel staat ook dat dat niet zo is. Je mag 35 KW rijden als de datum van afgifte van je rijbewijs A-Beperkt VOOR 19 januari is afgegeven. Kijk de meerdere topics er maar op na. Maar in de praktijk heb je gewoon heel weinig mensen die er wat aan hebben, als je motor origineel 35 KW heeft, mag je hem nu ontgrenzen, zit je daar boven? dan wordt het op de oude manier. Op een of andere manier begrenzen tot 35 KW, en dan verzekeren op een vermogensuitdraai. (mits je voldoet aan de overige eisen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan