Rijbewijs BELGIE, hoe zit het nu?

rpRj

Rookie
22 apr 2011
8
0
Antwerpen
Hey,

Aangezien er recent wijzigingen zijn geweest, kan ik eerlijk gezegd niet meer goed volgen :)

Ik leg kort mijn situatie uit en hoop dan op een duidelijk antwoord van een van mijn mede-belgen die up2date zijn.

Ik ben 21 jaar ( november 1991)
Niet in het bezit van auto rijbewijs
Niet in het bezit van kleiner motor rijbewijs of wat dan ook.

Ik wil graag met de motor beginnen rijden (ik kan al rijden, ervaring op een 125 supermoto)
Dit zal een 125cc+ motor zijn, nog in de twijfel tussen een ~400 supermoto of een 600 sport.

Kan ik al voor mijn rijbewijs gaan? Kan ik na praktijk al meteen rijden?
Wat moet ik doen, hoe gaat het in zijn werking?
(ik weet dat ik hiervoor bij een rijschool kan gaan informeren, maar heb de laatste weken er echt geen tijd voor, is ook niet direct in de buurt)
 
Vind je het zelf niet een beetje belgisch om dit op een Nederlands forum te vragen? :?
 
Toch maar best even informeren bij een rijschool denk ik,...

Vanaf 1 mei is het zgn stappenrijbewijs in voege naar Europees model, alleen is het zowat voor ieder land verschillend. |(
 
Ook in belgistan zijn er van die, meestal rechthoekige, platte doosjes met allemaal kleine toetsjes en een mini-mini soort tv schermpje. In de moderne wereld beter gekend als een mobiel, gsm, of in de volksmond: een feun.

hangt er ook nog ns een draadje aan, en is het een verrekte lastig ding om mee te nemen als je je woning verlaat, noemt men het een 'vaste feun'.

naar het schijnt beschikken rijscholen ook over dergelijke infrastructuur, en is communiceren via dit verbazend staaltje futuristische techniek dan ook mogelijk zonder je woning te verlaten.

Tevens had je ditzelfde bericht ook e-mails- (of, in belgistaans: een electronische duif) aan hen kunnen richten in hetzelfde tijdsbudget, waardoor zij je hoogstwaarschijnlijk ook weer via dezelfde weg van antwoord kunnen dienen.


oftwel; je hoeft niet boven de rijscholen te wonen om het hen te kunnen vragen.

Tot hier alweer dit knappe staaltje ontwikkelingshulp

:+
 
Aangezien België niet zon mooi uitgewerkt forum heeft zoals deze en ik weet dat hier veel belgen zitten, stelde ik mijn vraag hier hopende op misschien iemand die net voor zijn examens is gegaan,

Ik heb me duidelijk vergist in de hulpzaamheid op dit forum en zal me dan maar ergens anders informeren.

@ ManxR, ik zal dit even moeten gaan nakijken hoor, nog nooit over dergelijke futuristische toestellen gehoord. Want helaas in Belgie is het enige wat je hoort "goh! Je kan best ven langskomen hoor, kunnen we het samen bekijken"
 
Laatst bewerkt:
Aangezien België niet zon mooi uitgewerkt forum heeft zoals deze en ik weet dat hier veel belgen zitten, stelde ik mijn vraag hier hopende op misschien iemand die net voor zijn examens is gegaan,

Ik heb me duidelijk vergist in de hulpzaamheid op dit forum en zal me dan maar ergens anders informeren.

@ ManxR, ik zal dit even moeten gaan nakijken hoor, nog nooit over dergelijke futuristische toestellen gehoord. Want helaas in Belgie is het enige wat je hoort "goh! Je kan best ven langskomen hoor, kunnen we het samen bekijken"

Hoe zou je zelf reageren, als je hun koningslied hoort...
Ik krijg langzaamaan wel begrip... hun jaloezie wegsteken door negatieve uitlatingen over "Belgistan".

zoiezo zou ik wel aanraden even te mailen met een rijschool,

1e alleszins je theorie halen.
al eens goed kijken wanneer jij tijd hebt voor je rijbewijs, en informeren bij een rijschool of zij dan nog tijd voor je hebben (zit soms vrij vol)

Verder weet ik niet hoe het zit met 6u les en voorlopig rijbewijs of 8u les en direct rijbewijs.
4jaar geleden kon dit nog, hoe het nu zit: geen idee.

Als je al heel wat ervaring hebt en die 8u is mogelijk, zou ik dit toch doen,
heb je toch direct vast rijbewijs.

Maar om zeker te zijn: copy/paste openingspost en plaats dat in een mailtje naar de rijschool..
 
Beetje flauw zoals sommigen reageren. Is het nu nodig om iemand met een doodnormale, serieuze vraag zo af te zeiken?
Er zijn inmiddels 256 topics over de nederlandse situatie maar 0 over de belgische. En wat is er dan mis mee om dat hier te vragen?
Eigenlijk ben ik er ook best wel benieuwd naar hoe onze zuiderburen het nu geregeld hebben.
 
Beetje flauw zoals sommigen reageren. Is het nu nodig om iemand met een doodnormale, serieuze vraag zo af te zeiken?
Er zijn inmiddels 256 topics over de nederlandse situatie maar 0 over de belgische. En wat is er dan mis mee om dat hier te vragen?
Eigenlijk ben ik er ook best wel benieuwd naar hoe onze zuiderburen het nu geregeld hebben.
:^
 
@ TS: ik bedoelde welgemeend dat je inderdaad best even belt en mailt, want op dit moment is de regelgeving letterlijk zo een puinhoop, dat ze zelfs bij sommige rijscholen tegenstrijdige dingen op hun website plaatsen. Ik bedoelde ook dat ik er zelf geen uitspraak ga over doen, want ik weet het niet 100%, en het is soms een beetje een risico antwoorden op een forum gelijk voor waarheid aan te nemen, zeker in dit geval. Er wordt namelijk niet altijd goed gekeken naar de datum van de bron waar men iets leest.

Als een rijschool je antwoordt dat je eerst even langs moet gaan (inderdaad, wat met verschillende dingen in België wel eens gebeurt, vooral door luie baliemedewerk(st)ers ) zou ik me al vragen stellen over hun service, en even een andere proberen. Ze weten maar al te goed dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tijdens 'kantooruren' langs te komen.

en @ Koeno: dan zou je je schromelijk vergissen vrees ik. Want ook ik mag van de regelgeving in dit (ons) "fijne" landje genieten. :+ :+ Mijn zoon is reeds bij 2 rijscholen langsgeweest, en kreeg bij elke een ander antwoord en uitleg. :')
 
Laatst bewerkt:
@ TS: ik bedoelde welgemeend dat je inderdaad best even belt en mailt, want op dit moment is de regelgeving letterlijk zo een puinhoop, dat ze zelfs bij sommige rijscholen tegenstrijdige dingen op hun website plaatsen. Ik bedoelde ook dat ik er zelf geen uitspraak ga over doen, want ik weet het niet 100%, en het is soms een beetje een risico antwoorden op een forum gelijk voor waarheid aan te nemen, zeker in dit geval. Er wordt namelijk niet altijd goed gekeken naar de datum van de bron waar men iets leest.

Als een rijschool je antwoordt dat je eerst even langs moet gaan (inderdaad, wat met verschillende dingen in België wel eens gebeurt, vooral door luie baliemedewerk(st)ers ) zou ik me al vragen stellen over hun service, en even een andere proberen. Ze weten maar al te goed dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tijdens 'kantooruren' langs te komen.

en @ Koeno: dan zou je je schromelijk vergissen vrees ik. Want ook ik mag van de regelgeving in dit (ons) "fijne" landje genieten. :+ :+ Mijn zoon is reeds bij 2 rijscholen langsgeweest, en kreeg bij elke een ander antwoord en uitleg. :')

Waar vergis ik mij schromelijk??
Ik hergebruik het woordje Belgistan, maar doelde niet zozeer op jouw reactie...
(Jij betrok België niet, de anderen..... )
 
Hey,

Aangezien er recent wijzigingen zijn geweest, kan ik eerlijk gezegd niet meer goed volgen :)

Ik leg kort mijn situatie uit en hoop dan op een duidelijk antwoord van een van mijn mede-belgen die up2date zijn.

Ik ben 21 jaar ( november 1991)
Niet in het bezit van auto rijbewijs
Niet in het bezit van kleiner motor rijbewijs of wat dan ook.

Ik wil graag met de motor beginnen rijden (ik kan al rijden, ervaring op een 125 supermoto)
Dit zal een 125cc+ motor zijn, nog in de twijfel tussen een ~400 supermoto of een 600 sport.

Kan ik al voor mijn rijbewijs gaan? Kan ik na praktijk al meteen rijden?
Wat moet ik doen, hoe gaat het in zijn werking?
(ik weet dat ik hiervoor bij een rijschool kan gaan informeren, maar heb de laatste weken er echt geen tijd voor, is ook niet direct in de buurt)

Zoals ik het nu begrijp, mag je meteen voor je A2 gaan, dus max 35 kW.
Je moet je theorie halen en je kan kiezen uit

a. minimaal 9 uur les, gevolgd door half examen: alleen stukje motorbeheersing. Daarna kan je een oefenrijbewijs halen en na minimaal een maand, maximaal een jaar examen doen op je eigen motor.

b. minimaal 12 uur les, gevolgd door volledig examen (motorbeheersing + verkeersdeelneming) op rijschoolmotor.

2 jaar na je examen kan het hele bovenstaande riedeltje overnieuw, dus incl. de verplichte lesuren, behalve theorie, om je A te halen.

Of je kiest ervoor om te wachten tot je 24ste. Dan kan je zonder A2 aan je A beginnen.
 
Dat weet ik, waar zeg ik dat jij Nederlander bent?

nergens, ik dacht dat je in de veronderstelling was, omdat ik wel diegene ben die 'Belgistan' heeft gebruikt.. :+ ;)
misverstandje bij deze opgelost, on-topic maar weer. :+
 
Gewoon je theorie gaan doen, afspraak maken met rijschool voor je verplichte lessen... dat zullen er nu wel 9 zijn i.p.v. 6 uren. Dan kan je al met een voorlopig rijbewijs rijden, in jouw geval A2 dus tot 35kw. Ik heb gehoord het praktisch examen moeilijker gaat zijn dan vroeger...ik zou sowieso veel oefenen(gaat ook onder begeleiding) anders red je het niet.

De details hoor je wel op de rijschool, veel suc6
 
Laatst bewerkt:
Gewoon je theorie gaan doen, afspraak maken met rijschool voor je verplichte lessen... dat zullen er nu wel 9 zijn i.p.v. 6 uren. Dan kan je al met een voorlopig rijbewijs rijden, in jouw geval A2 dus tot 35kw. Ik heb gehoord het praktisch examen moeilijker gaat zijn dan vroeger...ik zou sowieso veel oefenen(gaat ook onder begeleiding) anders red je het niet.

De details hoor je wel op de rijschool, veel suc6

Bij een rijschool werd gezegd dat er naast de 35kw ook een cc-limiet is, bij de andere werd verteld van niet. Hoe kan het ook anders dan dat er verwarring is, ik vraag me af hoe vaak ze die wetgeving nou nog gaan aanpassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan