Rijles... Wat was je rijlesmotor

AVB; CB500
AVD; CB500, later ER6 hopelijk slagen 2 april....

Lol, je studenten laten lessen op een voor lessers begrippen peperdure F800GS :').

Over dat ABS verhaal; ja ze hebben tegenwoordig allemaal ABS, maar ik heb er nooit wat van gemerkt dat deze ingreep. Dit zou je toch moeten voelen door een lichter bibber aan de achterkant van je motor? Of werkt dit echt ALTIJD?

Standaard lesmotoren waren de GS650, ook op 25kW. De 800 was er voor de langere lessers. En ik moet zeggen, het was wel heerlijk om in het verkeer zo hoog te zitten.
 
Ja, dat noemen ze noodstop bij avb. Als je niet opbouwt voel je het zeker en dat heb ik gemerkt!

Verder nooit echt gemerkt en toch best stevig geremd.
 
2 x les gehad op een volgens mij honda 400 N en verder met oefenvergunning op mijn eigen cb 400 four.
Heerlijk motortje was dat om te leren
 
Een kameraad van mij had een cb400four, met een M-stuurtje ... geweldig leuke motor!

Bij mijn overbuurjongen mocht ik altijd achterop, op zijn Goldwing, ver voordat ik zelf mijn motorrijbewijs had ... een rondje rondom het dorp *D
 
Over dat ABS verhaal; ja ze hebben tegenwoordig allemaal ABS, maar ik heb er nooit wat van gemerkt dat deze ingreep. Dit zou je toch moeten voelen door een lichter bibber aan de achterkant van je motor? Of werkt dit echt ALTIJD?

Je merkt het goed genoeg. Bij noodstops kun je het merken als het een beetje glad is, anders hoort het niet in te grijpen. De enige keer bij mijn lessen dat ik abs goed voelde was bij de noodstop tijdens het AVB. Toen stond de rem-pylon vlak voor een gladde plek. Kwam ik tjakke-tjakke-tjakke tot stilstand. De instructeur vond dat niet goed, de examinator stond alleen maar te glimlachen de hele tijd.
 
Een paar lessen op een Honda CB 400 N, waarna ik met L plaat verder ging op mijn eigen Suzuki GSX 400 F.
 
Als ik dit door zit te lezen besef ik weer dat ik een ouwe lul aan het worden ben (of al ben).
Ik ging als broekie van 18 op mijn eigen motor naar de rijschool. Je kon namelijk ook voor een bepaald gebied een oefenrijbewijs krijgen, maar ik reed meer buiten dan binnen het toegestane gebied. Dan overstappen van een Duc 1 pitter met remschakelsetje clip-ons en open megafoon op een BMW R75/5, de instructeur ging mee achterop dat was in zijn geheel een zware combinatie. De instructeur had ook gedeeltelijk dubbele bediening, koppeling, rem en dodemans knop.
 
Gelest op een Soes GSR 600 B-King ABS met handvatverwarming en ingebouwde portofoon.

Best leuke lesmotor, soepel blok en een regelmatige gasafgifte maar met 104 pk toch beter om voorbereid te worden op een eigen motor.
 
Laatst bewerkt:
CB500 uit 2002. Heb de motor daarna na laten kijken door een dealer en van de rijschool gekocht voor 750 euro.
Ding rijdt nog steeds prima ^_^ , al was de choke vanmorgen wel vast gevroren. Maar dat krijg je met -10 en alleen een zeiltje
 
Suzuki GS500, altijd bokken dat ding. :(
Na enige babbelen als brugman de Div van de instucteur mogen pakken. Die hebben we pas na het slagen weer afgegeven. :P
 
2 zogenaamde lessen gehad op een of andere honda, oud type, geen idee wat voor een het was.
Toen overgestapt naar andere rijschool en daar gelest op een suzuki gladius 650.
 
AVB: ER5
AVD: CB500

Vooral de ER5 stuurt super makkelijk, zeer geschikt voor de AVB oefeningen.

Bij gebrek aan beter en geen ervaring met andere motoren was het dikke fun op die dingen :')
 
In 1998 gelest op een kale CB500, tijdens examen de examinator zoekgereden.. :+ :+

Lekker fietsje, stiekum stoppies maken op het parkeerterrein bij het FC-Utrecht stadion..
 
Laatst bewerkt:
Heb af moeten wisselen omdat we vaak met 2 mensen tegelijk aan het lessen waren (afhankelijk van de categorie) de ER-5 of de XJ6 met ABS
 
Terug
Bovenaan Onderaan