Rijschool omgeving Maastricht ?

Henry1486

Rookie
8 dec 2016
3
0
Hallo mensen,

Ik ben hier om de volgende reden. Ik wil voor het nieuwe jaar begint met lessen gaan beginnen om direct erna een motor te gaan kopen voor woon-werkverkeer.

Ik heb altijd al een bepaalde bewondering voor motorrijders gehad en het lijkt me heerlijk om zelf ook te kunnen rijden, maar meer dan een schakelbrommert is het nooit geworden.

De reden dat ik ook wil gaan beginnen is dat ik op een traject van 20 minuten dagelijks 1.5 uur in de file sta en dan rijdt er een motorrijder langs en die kan lekker doorrijden plus die heeft ook nog eens plezier in zijn ritje. Win win situatie toch?

Ik vroeg me wel af of er bepaalde punten zijn waar ik op moet letten als ik een rijschool ga uitzoeken?

Nu eerst maar eens even inlezen hier. :] :] :] :] :]
 
Mijn advies, en dat heb ik zelf ook gedaan. Neem wat proeflessen bij verschillende rijscholen en kies dan de instructeur die het beste bij jou past. Dat is toch iets persoonlijks en maakt het lessen een stuk leuker.
 
Wees niet te snel met pakketen kopen, zodat je de mogelijkheid
hebt om over te schakelen van scholen. Het uizoeken van een
goede school is een persoonlijk iets, voor vele is het belangrijk
om een klik te hebben met de instructeur(s). Val niet in de trap
van dat 2 uur durende lestijden altijd beter zijn dan 1 uur.
Bij lessen van 2 uur zal je concentratie meer de neiging krijgen
om af te zakken. Als je binnenkort gaat lessen moet je ook rekening
houden met de kou, waardoor lange lestijden oncomfortabel kunnen zijn.
Wacht daarom ook niet te lang met de kleding te kopen die je rijschool
niet heeft, als je het te koud krijgt op de motor gaat je leervermogen
en vaardigheid snel achteruit. Veel succes en heb geduld.
 
Zoek een paar rijscholen in de buurt en neem bij elke een proefles. Kijk of het klikt met de instructeur en kijk of deze actief bezig is met jou lesgeven of de hele tijd ook andere randzaken zit te doen.

(lees op zn telefoon veel bezig, Dat deze soms moet bellen oke, maar whatsappen of andere dingen doen is wel uit ten boze, terwijl jij je oefeningen aan het doen bent.. zelf meegemaakt helaas)


Neem iig niet die groupon pakketten. Voorbeeld
Je zit vast aan die school en kunnen rare eisen stellen. goedkoop = duurkoop.

Dit wil niet zeggen dat deze rijschool ook zo is, maar door eigen ervaring zijn deze pakketten alleen handig als je een zeer snelle leerling bent. Je bent zo over de 10 lessen heen. zeker met bloklessen.

Eigen helm, handschoenen en schoenen is wel een beetje een must. Je wilt niet in iemands anders zweet zitten natuurlijk.. Pak zou je gewoon wel van de rijschool kunnen lenen. Meestal hebben ze er wel meerdere waardoor je vrijwel altijd een droog pak hebt, en mocht je een keer omdonderen in een les is je "dure" pak niet gelijk naar de klote. Je wilt je pak natuurlijk wel heel hebben wanneer je op je eigen houtje kan rijden.
 
Zeg eerst eens waar je woont, of zet het in je profiel. Er zijn vast mensen bij jou uit de buurt die ervaringen met rijscholen hebben.
Tip van mijn kant: een instructeur zit op de motor. Ook als het regent en waait.
 
Dank voor de vele reacties.

Ik ben zelf woonachtig in Maastricht. Voor de mensen die uit Maastricht komen. Jullie weten vast en zeker dat de bouw van een doorgaande weg eind 2016 klaar is, maar dat er bij de stoplichten altijd een file staat tot aan Maastricht-aachen airport en dat ditaltijd zo is geweest.

Mbt helm en motorkleding dat is allemaal geen probleem. Voor ik op de motor stap wil ik natuurlijk wel voorzien zijn van degelijke kleding.

Maar inderdaad ik zat er wel aan te denken om een pakket te nemen. Aangezien dit 9/10 keer goedkoper is
 
Nou Henry,er zijn al heel veel goede adviezen gegeven. Rest mij nog één ding: Welkom bij de club!! :]
 
Mijn advies, en dat heb ik zelf ook gedaan. Neem wat proeflessen bij verschillende rijscholen en kies dan de instructeur die het beste bij jou past. Dat is toch iets persoonlijks en maakt het lessen een stuk leuker.

Ik kwam niet verder dan 1 les. Toen examen. Daarna was 't gassen...... :]
 
Je hoeft niet eens een motorrijbewijs te hebben om tussen de file door te rijden...

Zoek maar eens op "Peugeot Metropolis" of "Piaggio MP3 LT".
 
Je hoeft niet eens een motorrijbewijs te hebben om tussen de file door te rijden...

Zoek maar eens op "Peugeot Metropolis" of "Piaggio MP3 LT".


Daar wil je toch niet op gezien worden? Kan je het beter goed doen en een motorrijbewijs halen. Ook beter voor je veiligheid aangezien je dan getraind wordt op situaties die je als kwetsbare partij tegenkomt in het verkeer, en dan kan je tenminste op een echte rijden ipv zo'n veredelde invalidewagen. :W
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik ook wil gaan beginnen is dat ik op een traject van 20 minuten dagelijks 1.5 uur in de file sta en dan rijdt er een motorrijder langs en die kan lekker doorrijden plus die heeft ook nog eens plezier in zijn ritje. Win win situatie toch?

Ik vroeg me wel af of er bepaalde punten zijn waar ik op moet letten als ik een rijschool ga uitzoeken?

Nu eerst maar eens even inlezen hier. :] :] :] :] :]
het doorrijden in de file valt best tegen. ja je rijd sneller als de auto's maar erg snel nu ook weer niet, en een stuk van de tijd die je wint in de file raak je weer kwijt met het omkleden voor en na de rit. en dat win win is ook wat overdreven. filerijden is zeer geconcentreerd rijden en daar gaat het leuke snel van af (ja het blijft meestal wel leuker als met de auto in de file staan). met mooi weer is het tot daar aan toe maar in het donker met regen is gewoon werken als je veilig thuis wilt komen.
en als je wilt gaan woon werk rijden het hele jaar bespaar dan niet op kleding (liever op de motor) want kleding kan je alleen maar opwaarderen door het te vervangen. bij een besparing op de motor kan je altijd een keer goed groot onderhoud laten plegen om de motor beter te krijgen in de toekomst. en dan kan je hem ook nog eens aanpassen naar smaak. extra lampje hier hoger/ander ruitje daar betere vering en demping. dat hoeft niet allemaal in het begin dat kan later ook nog. ook zit je waarschijnlijk aan meerdere pakken vast. ik ben nog niet echt een pak tegen gekomen dat in de zomer koel genoeg is en in de winter warm genoeg.
 
Hallo Henry. Welkom op MF!

www.rijschoolkollard.nl in Urmond.

Ik ken Jack Kollard al jaren (zit bij mij in de vereniging) en moet zeggen dat hij een zeer rustig persoon is, die goed kan uitleggen. Rijdt zelf R1, dus zal meestal met de auto achter je aan rijden. Mijn schoonzus heeft bij hem haar motorrijbewijs gehaald.



www.franksnelting.nl in Born

Frank (een aangetrouwde neef) rijdt zelf meestal met de BMW R1200GS achter een kandidaat aan. Zoekt graag het Mergelland (de leukere stuurweggetjes) op.


www.autoenmotorrijschoolboy.nl in Heerlen

Boy van Drongelen (een oud collega van me) is een zeer ervaren rijinstructeur die meestal zelf met de BMW K100RT achter zijn kandidaten aan rijdt. Ook hij zoekt meestal het Mergelland uit om te gaan rijden. Wat hij (wel eens) wil doen, is tijdens een 2-uurse les tussentijds ergens kort een kopje koffie te gaan drinken, waar hij dan gebruik van maakt om wat op- of aanmerkingen te maken, waarna je tijdens je 2e uur beter begrijpt wat er bedoeld wordt. Bij hem heeft mijn vriendin in één keer haar rijbewijs gehaald.


Genoemden zijn alle drie zelfstandig ondernemer, die als enige (Frank heeft nog iemand in dienst die autorijlessen geeft) motorles geven. Je hebt dus altijd maar één instructeur. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een "rijbewijzenfabriek", maar het nadeel daarvan is, dat je niet altijd dezelfde instructeur achter je aan hebt hangen.

Zou je bij één van hen gaan lessen, mag je ze mijn naam noemen.

Succes.
 
Van doorrijden in file is niet echt sprake nee, de winst zit in het niet-stilstaan en sneller de file uit zijn zodat je weer de normale snelheid kan rijden. Als de file op het traject niet stilstaat maar bijv 40km/h blijft rollen dan ga je met de motor niet veel winst kunnen boeken.
 
De echte winst kan je vooral halen binnen of net buiten de bb-kom, met een xt500..

Kan je lekker overal tussendoor, overheen, doorheen, waar een wil is is een weg! *D

Drempels bestaan niet meer.

Hoeveel tijd dat ding me al heeft bespaard...

Over file rijden.. File rijden is zo eenvoudig niet, maar ik snap je frustratie.
Maar wees als beginneling erg voorzichtig met file rijden.

De meeste tijd onderweg die wint met een motor, is stoplicht tijd, en als je een enduro motor hebt kan je echt verschrikkelijk veel tijd winnen door binnendoor te gaan.

Klein voorbeeld, hier in de buurt ligt een weg, om op die weg te komen moet je 2km omrijden, met de motor... 200meter, over een stukje fietspad welliswaar :+
Je bespaard dan ruim 4km rijden, want 2km heen, en 2km terug om bij hetzelfde punt te komen.

Hier in de buurt weet ik alle kleine weggetjes om van dorp naar dorp te rijden, geen stoplichten voor deze jongen, en die staan er hier veel!

Daar zit naar mijn idee de meeste winst.

Waar je hier met de auto 20 minuten over doet, doe ik met de motor in 5.
En ik rij over het algemeen nog als een oma ook :+

Behalve over drempels, met de 500 mag er dan altijd een beetje gas bij })
 
http://www.testmotor.nl/2014/test-peugeot-metropolis-400i-rs-driewielige-motorscooter

:+
Je wil er toch niet dood op gevonden worden? Je kunt net zo goed een bord op je rug hangen:"IK BEN TE STOM/LUI/ARM OM MIJN MOTORRIJBEWIJS TE HALEN!".
 
Neem vioral niet zo'n groupon aanbieding

Alleen maar slechte dingen over gehoord om mensen te lokken en uiteindelijk geforceerd veel meer lessen aan te verkopen dan nodig is
 
Terug
Bovenaan Onderaan