Rusland 2009

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
3 Juli vertrek ik naar Oekraine, Wit Rusland en Rusland.
Dit i.p.v. de kazachstanreis die is uitgesteld tot voorjaar 2010


Eigenlijk is de Kazachstan reis in twee geslitst, een van de redenen van de splitsing is dat ik graag st Petersburg wil zien en aan de centraal Azie zijde de Pamir route. Dat gaat niet meer allemaal in een reis..... tenzij je 2 maanden gaat, verder was het eenvoudiger om volgend jaar 6 weken vrij te krijgen voor de trip naar centraal Azie.

De route gaat langs de volgende steden

Polen: krakow
Oekraine: Kiev
Wit Rusland: Minsk
Rusland: Smolensk, Moscow, Vladimir, st Petersburg
Estland: Tallin
Letland: Riga
Litouwen: Kaunas
Polen: Warschau, Potznan

Overnachtingen zullen voor het grootste deel plaats vinden in Hostels (soort jeugdherberg),
er zijn diverse websites waarop je deze kunt vinden en meteen ook boeken.
Reisduur is 24 dagen
afstand ca 7000 a 8000Km

Voor Rusland en Wit Rusland is een Visum vereist
Totale visum kosten ca 250 euro inclusief bemiddeling en uitnodigingsbrief.
ben druk bezig met het aanvragen bij www.visumwinkel.nl


Motor verzekering

Staat een van de landen niet op de groene kaart van de motor dan moet je je bijverzekeren, dit kan bij www.ingosur.nl
kosten ruim 100 eur.

Ziektekosten

Je dient na te gaan of je in deze landen verzekerd bent voor de ziektekosten, ook dit wordt gecontroleerd aan de grens dus dat moet je aan kunnen tonen..

Kosten:

Reisdocumenten totaal = 400.-
Brandstof kosten ca 200 a 300.- (voor een XT600)
dagelijkse kosten op basis van Hostel ca 25/dag en zelf koken.

totaal wordt het dan zo'n 1800 met wat extra dingen erbij zoals de Chernobyl trip

Op 8 juli heb ik een trip naar Chernobyl geplanned, er zouden nog mensen mee kunnen.
Ik rij in een dag of 4 naar Kiev (aankomst 6-7), de trip is al gereserveerd.
Reken kwa kosten op 150 a 200 euro pp voor deze unieke belevenis.
 
Laatst bewerkt:
Jammer, ik wil volgend jaar de Baltische staten in richting St. Petersburg. Toch hou ik dit topic even in de gaten want het staat nu al vol handige info.

Jammer dat je rit richting Kazachstan niet doorgaat.
 
Laatst bewerkt:
Jammer, ik wil volgend jaar de Baltische staten in richting St. Petersburg. Toch hou ik dit topic even in de gaten want het staat nu al vol handige info.

Jammer dat je rit richting Kazachstan niet doorgaat.

gaat wel door maar is uitgesteld, gewoon een beter plan. Nu kan ik straks de Pamir rijden terwijl dat met het oude plan onmogelijk was, ook een voordeel is dat ik geen double entry visa meer nodig heb.
 
Laatst bewerkt:
Ratman, ga je nog iets bijhouden? Via poi66 of zo. Dan kunnen we je volgen.
Is zeker een interessante route die je gaat maken. :] *O*
 
Ratman, ga je nog iets bijhouden? Via poi66 of zo. Dan kunnen we je volgen.
Is zeker een interessante route die je gaat maken. :] *O*
Ga ik zeker doen, ik denk dat ik regelamtig upload naar mijnalbum.nl en mijn website probeer bij te houden. Zal ook regelmatig hier op MF posten.
Mijn Mini Laptop gaat mee en tegenwoordig hebben de meeste Hostels enzo wel Wifi, maakt het mogelijk om regelmatig online te zijn.
 
Ik ben pas nog in Wit Rusland geweest. Een WiFi verbinding is zeker geen gemeengoed in een hotel. Alleen de duurdere hotels hebben die, maar dan wel tegen betaling (kaart kopen).

Als je een uitnodigingsbrief hebt, kun je een visum voor Wit Rusland gewoon halen op de ambassade in Den Haag. Ze hebben daar nog een echt Loket, zo een die je meteen terug doet denken aan de koude oorlog!

Minsk is wel een mooie stad. De ligging is geweldig, omringd door meren en bossen.
 
Ik ben pas nog in Wit Rusland geweest. Een WiFi verbinding is zeker geen gemeengoed in een hotel. Alleen de duurdere hotels hebben die, maar dan wel tegen betaling (kaart kopen).

Als je een uitnodigingsbrief hebt, kun je een visum voor Wit Rusland gewoon halen op de ambassade in Den Haag. Ze hebben daar nog een echt Loket, zo een die je meteen terug doet denken aan de koude oorlog!

Minsk is wel een mooie stad. De ligging is geweldig, omringd door meren en bossen.

Minsk moet heel bijzonder zijn, zeker de architectuur wekt mijn interesse. De stad is tijdens WO2 bijna geheel platgegooid en natuurlijk later weer opgebouwd, het is dus een moderne stad met bijzondere gebouwen.

Eyecatcher is denk ik wel de nationale bibliotheek

full


Verder brede lanen en statige gebouwen maar ook hele blokken flats waar de russen schijnbaar graag wonen.

ik ben heel beniuwd naar deze stad.
 
Het verkrijgen van visa is eigenlijk geen enkel probleem, een uitnodigingsbrief verkrijgen is een ander verhaal. Dit kan vaak via een Hotel of Hostel waar je wil verblijven, velen geven die service na vooruitbetaling van de boeking. Zelf probeer ik het allemaal te regelen via www.rusreis.nl, ik heb gemerkt dat een visumbureau niet altijd de uitnodigingsbrieven kan regelen.

Verder dien je ziektenkosten verzekering en natuurlijk de voertuig verzekering te regelen.

Ziekte kosten:

Via de reisverzekering met medische kosten dekking, vraag om een verklaring aan de ambassade van Rusland. Hier wordt bij de visum aanvraag om gevraagd (is geregeld).

Voertuigverzekering:

meestal snel geregeld dus daar wacht ik nog even mee, kan ik nog beslissen of ik met de XT ga of de K100. De laatste zal het wel worden aangezien ik over het algemeen met goed asfalt te maken, het wordt nu zeker geen offroadrit.

Internationaal rijbewijs:

via ANWB

Medicijn paspoort:

Als je medicijnen gebruikt dan kun je die bij de apotheek verkrijgen, dit is altijd handig om te doen! sommige grens ambtenaren denken anders dat het drugs zijn of doen moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Update visum aanvraag

uitnodiging voor Rusland is binnen, voor Wit Rusland komt ie volgende week. Het was dus noodzakelijk om een Hotel in Minsk te boeken voor twee nachten, anders krijg je geen uitnodigingsbrief.
De Rusland verklaring van de ziektenkosten verzekering is alleen nodig voor Rusland, bij Wit Rusland moet je een verzekering aan de grens regelen (kosten 4 a 5 euro).
In totaal duurt zo'n proces zo'n drie weken
 
Begrijp ik nou goed dat je alle hotels vooruit moet regelen i.v.m. de uitnodiging?
Als je in Europa rijdt kun je gewoon van dag tot dag reizen en kijken waar je 's avonds een hotel vindt. Maar als je dus alle hotels vooruit moet regelen is dit in Rusland dus niet mogelijk.
 
Begrijp ik nou goed dat je alle hotels vooruit moet regelen i.v.m. de uitnodiging?
Als je in Europa rijdt kun je gewoon van dag tot dag reizen en kijken waar je 's avonds een hotel vindt. Maar als je dus alle hotels vooruit moet regelen is dit in Rusland dus niet mogelijk.
Alleen voor Wit Rusland geldt dit, in Rusland kun je gewoon op de bonnefooi gaan.
Ik heb wel een aantal Hostels uitgezocht waarvan ik een aantal ook van tevoren boek, puur voor het gemak en om ervan verzekerd te zijn dat ik een goedkope overnachtingsplek heb.
 
zo,n trip staat nog op mijn verlang lijstje. lijkt me echt supergaaf om die kant op te gaan.
duurt nog wel een paar jaartjes denk ik. ik ben nu langzaam onderdelen aan het verzamelen voor mijn 2e honda xr 600 blok. bigend is kapot. bak is kapot 4 e versnelling afgebroken.
de bedoeling is om dit blok helemaal nieuw te maken, lager+bigend vervangen+versnellings bak.
dan moet ik ook nog een grotere tank scoren, deze heb ik al op het oog.
ik denk dat ik nog wel 2 a 3 jaar nodig heb alles bij elkaar te sprokkelen/sparen

ik ben wel heel benieuwd naar je reisverslag
 
Ik heb ook besloten om op de motor naar Rusland te gaan. Visum heb ik inmiddels geregeld via www.rusreis.nl Supergoede service wat die verlenen en zeer snel. Vanmiddag heb ik de papieren en mijn paspoort op de post gedaan naar het visumburo. Nu even wachten tot ik het visum binnen heb.
Ik moet alleen nog de verzekering voor de motor regelen. Ik ben via Unigarant verzekerd en daar staat Rusland niet bij op de groene kaart. Ik zit eraan te denken om over te gaan naar Unive, daar staat Rusland wel op de groene kaart.
Mijn plan is om via Polen en de Baltische landen naar St. Petersburg te rijden. Daarna is het de bedoeling om richting Murmansk in het noorden te rijden en via de noordkaap weer terug naar het zuiden via Noorwegen.
 
Strak plan Motorider! en weer lekker naar het noorden!
probeer de alternatieve noordkaap eens... de echte bedoel ik.

Jazeker... rusreis is een prima bedrijf.
visum voor Belarus zou vrijdag klaar zijn en die van Rusland volgende week.
Het is vrij normaal dat het visum voor Rusland op het laatste nippertje komt maar dat ligt aan het consulaat.

Centraal beheer heeft Rusland ook niet op de groene kaart staan, overstappen is nu inderdaad een goed idee al denk ik dat volgend jaar er meerdere maatschappijen Rusland erbij zullen nemen. Ik zal Unive ook eens benaderen....
Ik zou st Petersburg maar een beetje aandacht geven, is een van de mooiste steden van Rusland!
 
Nog even iets over de kosten

de teller staat nu op 1100 euro

dat is dan voor de volgende items:
Kosten visa en uitnodigingen ca 230.-
intern rijbewijs
div boekjes en karten
extra verzekering 100.-
16 overnachtingen (Hotel/Hostel/boot) Hostel gem 17,5/pn (reeds gereserveerd)
begroote hoeveelheid brandstof
Ferry overtocht 100.-

er komen dan nog 7 overnachtingen bij op bonnenfooi basis en eten en drinken.
Bij alle hostels kun je zelf koken maar mijzelf kennende zal ik ook wel af en toe in een restaurant gaan eten.

Tussen de grote steden hou ik het verder maar bonnefooi
 
welke talen spreek je eigelijk? ik weet niet hoever je met engels/duits komt of valt het wel mee daar?
Engels, Duits en Italiaans goed
Frans Spaans en Russisch een beetje

Heb een cursus Russisch in huis en ken het cyrillische schrift redelijk (kwestie van bestuderen en oefenen), verder zo'n handig boekje mee. Daar red ik het wel mee.
In Hotels en Hostels spreken ze vaak Engels
 
ik ben nu langzaam onderdelen aan het verzamelen voor mijn 2e honda xr 600 blok. bigend is kapot. bak is kapot 4 e versnelling afgebroken.
de bedoeling is om dit blok helemaal nieuw te maken, lager+bigend vervangen+versnellings bak.
dan moet ik ook nog een grotere tank scoren, deze heb ik al op het oog.
ik denk dat ik nog wel 2 a 3 jaar nodig heb alles bij elkaar te sprokkelen/sparen

ik ben wel heel benieuwd naar je reisverslag

Dat lijkt het verhaal van mijn XT600 wel, grotere tank en blokrevisie en ook uitbreiding met startmotor. Ik ben klaar met onderdelen verzamelen nu en het blok kan weer dicht na het vervangen van 6 tandwielen, schakelas, secundaire as, karterhelften vanwege ovale lagerpassingen, krukas en nokkenas ketting. Dan nog koprevisie dus eigenlijk een compleet nieuw blok, oh ja ook nog een nieuwe oliepomp met aanzuig zeef en koppelingsplaten.
Volgend jaar wil ik met de XT naar de ****stan landen tot de Chinese grens, daar verwacht ik ook regelmatig offroad te kunnen rijden.
 
toch maar eens verdiepen in het cyrillische schrift. ziet er in ieder geval ingewikkeld uit. toch prettig als je je verstaanbaar kan maken.
het verhaal van jou xt heb mij eigelijk op ideeen gebracht. ik heb altijd al een keer richting het oosten willen rijden. Rusland trekt mij op 1 of andere manier.
ik had al een xr 600 met erg veel reserve onderdelen. nu mijn bak kapot gelopen is heb het blok er onder uit liggen, toen kwam ik erachter dat ik nog een bijna compleet 2e blok heb liggen. dit blok wil ik helemaal nieuw gaan maken.
ook ben ik in onderhandeling met iemand voor een acerbis 22of 24 liter tank.
ik wil nu op me gemakkie alles gaan reparen(big end moet nieuw, carter moet gelast, kan op mijn werk. moet nog een nieuwertype bak scoren en nog de kop weg brengen voor revisie en een nieuwe zuiger+honen.) dit gaat genoeg kosten alles bij elkaar.
misschien nog een onderblok van een xl op de kop tikken met startmotor, maar aan de andere kant hoe minder electronica hoe beter.
want wat als je motor onderweg stuk gaat. anwb kennen ze niet in rusland :+

wat ook mee telt is dat ik een zoontje heb van 6 maanden oud, dus ik zal het moeders niet aan doen om ineens 2 weken er van tussen te gaan. ik denk dat ik nog wel een jaar of 3 of nog meer nodig heb om alles bij elkaar te sparen.

hoe staat het met jou xt inmiddels?
 
toch maar eens verdiepen in het cyrillische schrift. ziet er in ieder geval ingewikkeld uit. toch prettig als je je verstaanbaar kan maken.
het verhaal van jou xt heb mij eigelijk op ideeen gebracht. ik heb altijd al een keer richting het oosten willen rijden. Rusland trekt mij op 1 of andere manier.
ik had al een xr 600 met erg veel reserve onderdelen. nu mijn bak kapot gelopen is heb het blok er onder uit liggen, toen kwam ik erachter dat ik nog een bijna compleet 2e blok heb liggen. dit blok wil ik helemaal nieuw gaan maken.
ook ben ik in onderhandeling met iemand voor een acerbis 22of 24 liter tank.
ik wil nu op me gemakkie alles gaan reparen(big end moet nieuw, carter moet gelast, kan op mijn werk. moet nog een nieuwertype bak scoren en nog de kop weg brengen voor revisie en een nieuwe zuiger+honen.) dit gaat genoeg kosten alles bij elkaar.
misschien nog een onderblok van een xl op de kop tikken met startmotor, maar aan de andere kant hoe minder electronica hoe beter.
want wat als je motor onderweg stuk gaat. anwb kennen ze niet in rusland :+

wat ook mee telt is dat ik een zoontje heb van 6 maanden oud, dus ik zal het moeders niet aan doen om ineens 2 weken er van tussen te gaan. ik denk dat ik nog wel een jaar of 3 of nog meer nodig heb om alles bij elkaar te sparen.

hoe staat het met jou xt inmiddels?

Min XT is nog niet klaar daar neem ik nu ook de tijd voor, naar Rusland ga ik met de BMW en die is super betrouwbaar. De XT ga ik straks inzetten voor de reis naar centraal Azie, dat wordt ook offroad rijden en avontuur. Pech krijgen in Rusland is vervelend maar wel te overzien, je bent nog binnen bereik van ANWB zolang je Moscow niet voorbij gaat.
In centraal azie kun je ook wel hulp krijgen zolang de motor niet teveel hightech snufjes heeft want dat snappen ze niet, daar voelt de XT zich prima thuis en kan ook nog eens overweg met die brakke benzine.
 
voor zulk soort dingen geld inderdaad hoe simpeler hoe beter. brakke benzine en moderne lambda geregelde benzine systemen gaan over het algemeen niet zo goed samen :+ en katalysators kunnen daar ook niet tegen.
voor jou de 1e keer dat je die kant op gaat of heb je dit al vaker gedaan?
ik wist niet dat de anwb tot moscow ging, had ergens gelezen dat ze dat daar niet hebben. lijkt em toch verveld als er wat stuk gaat onderweg. ben wel zelf monteur, dat scheelt een hoop.
ik moet denk ook nog wel wat meer info in gaan winnen, staat wel al een hele hoop in dit topic.
1 ding scheelt ik heb nog alle tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan