Savage starterkrans demonteren

bram1991

Die hard MF'er
19 feb 2012
260
0
Oosterwolde
Nu ben ik met mijn suzuki savage van 1990 op het punt dat ik de starterkrans moet vervangen maar hoe begin ik hier aan... Ik weet namelijk niet zo goed welke schroeven ik als eerste moet losdraaien. Moet ik beginnen met de inbus of de grote schroef die in het midden zit? Misschien zouden jullie me een klein beetje op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt :)

2dv4x1s.jpg
 
Mag ik gelijk even iets vragen in dit topic ?
De tandwielen tussen krans en startmotor, die valen zeker in die 2 gaten die je ziet op de laatste foto ?
Bij mij is het gat die het dichtst bij de krans zit half weggeslagen.
Moet ik dan opzoek naar een nieuw carterdeel ?
 
Mag ik gelijk even iets vragen in dit topic ?
De tandwielen tussen krans en startmotor, die valen zeker in die 2 gaten die je ziet op de laatste foto ?
Bij mij is het gat die het dichtst bij de krans zit half weggeslagen.
Moet ik dan opzoek naar een nieuw carterdeel ?

Ja.

Ik weet niet of er een enthousiasteling is die dit kan lassen (kromtrekken oid?), ik heb er nooit een gevonden.

Mosterd na de maatlijd:
Deze schades komen door een vervelende eigenschap van de Savage: hij heeft een spoel die de uitlaatklep opentrekt tijdens het starten. Dit opentrekken gebeurt met een kabeltje en dit kabeltje moet correct afgesteld staan (zie WPHB). Een ander dingetje waar je ook op moet letten zijn de stekkers aan de stuurunit (bij de boutjes die tank vastzetten) en de stekkers van de spoel. Verder is de conditie van de accu van belang...

Als deze spoel op een of andere manier niet correct werkt, gaat de uitlaatklep niet open op het moment dat de startmotor begint met draaien en zal de zuiger te langzaam naar het bdp gaan. En dan slaat de zuiger terug met dit soort vervelende gevolgen.

Er is een modificatie in de vorm van een slipkoppeling.
 
Was er al bang voor :-)
Lassen lijkt me niks, er is nauwelijks "vlees" om aan te lassen, het zit al vol haarscheurtjes, en vol met olie. Dus maar even vrolijk een carterdeel scoren.
Om alles positief te bekijken : hoera, blok gaat open, kan ik mooi kijken hoe de rest er aan toe is.

ps : als ik jouw profiel kijk, vermoed ik dat je ook de ex-bezitter bent die op Savage forum zo lekker veel reageert op technische vragen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Savage gehad van augustus 1992 t/m maart 2010. Ik heb dus wel eens aan die dingen geprutst, maar je begrijpt dat ik niet alles meer volg op dat forum.

Ik heb net jouw voorsteltopic door zitten lezen, ik heb de Savage ook gekocht voor mijn vrouw. Helaas, ieder ritje moest ik weer uitleggen waar het contactslot zat, zo vaak heeft zij er mee gereden.
 
Nou hij is er af, het duurde even maar het is dan toch echt gelukt en dit zonder een originele vliegwieltrekker of zelf gemaakte trekker met een 50m moer. Ben deze morgen naar een oude motormuis uit het dorp geweest die me heeft geholpen met dit probleempje...

Eerst maar geprobeerd met een 2 haaks poelietrekker en een paar flinke tikken, maar dit mislukte.... Vervolgens het zooitje weer onder spanning gezet en de brander erbij gehad. Ook dit hielp echter niks. De oplossing was als volgt.

Je moet de originele bout weer in een klein stukje in het gat draaien waar het uit kwam. (centrale bout aan krukas) Vervolgens pak je de luchtsleutel met hierop een inbuskop. Dan draai je 4 van de 5 inbussen uit dat magneetdeel. in deze 4 gaten draai je vervolgens 4 stukken schroefdraad die nog ruim boven de bout uitsteken. vervolgens pak je een ijzeren plaat (ca halve cm of 1cm liever iets te dik dan te dun) je boort in deze plaat 4 gaten 4 bij 9 cm in dit geval die dus over je schroefdraad heen vallen maar tegen je bout aan drukt. Dan is het een kwestie van moertjes op het schroefdraad tegen je ijzeren plaat aandraaien en dit omstebeurten. goed strak zetten dit geheel. Een tik op het midden van de ijzeren plaat geven en hij knalt eraf..... bespaart je weer 40euro voor de originele vliegwieltrekker... begin deze week komen de nieuwe onderdelen en kan niet wachten ze erin te zetten en kijken of nu goed start.... spannend :P... iedereen hier verder nog bedankt voor de tips trouwens. :}
 
Nou hij is er af, het duurde even maar het is dan toch echt gelukt en dit zonder een originele vliegwieltrekker of zelf gemaakte trekker met een 50m moer. Ben deze morgen naar een oude motormuis uit het dorp geweest die me heeft geholpen met dit probleempje...

Eerst maar geprobeerd met een 2 haaks poelietrekker en een paar flinke tikken, maar dit mislukte.... Vervolgens het zooitje weer onder spanning gezet en de brander erbij gehad. Ook dit hielp echter niks. De oplossing was als volgt.

Je moet de originele bout weer in een klein stukje in het gat draaien waar het uit kwam. (centrale bout aan krukas) Vervolgens pak je de luchtsleutel met hierop een inbuskop. Dan draai je 4 van de 5 inbussen uit dat magneetdeel. in deze 4 gaten draai je vervolgens 4 stukken schroefdraad die nog ruim boven de bout uitsteken. vervolgens pak je een ijzeren plaat (ca halve cm of 1cm liever iets te dik dan te dun) je boort in deze plaat 4 gaten 4 bij 9 cm in dit geval die dus over je schroefdraad heen vallen maar tegen je bout aan drukt. Dan is het een kwestie van moertjes op het schroefdraad tegen je ijzeren plaat aandraaien en dit omstebeurten. goed strak zetten dit geheel. Een tik op het midden van de ijzeren plaat geven en hij knalt eraf..... bespaart je weer 40euro voor de originele vliegwieltrekker... begin deze week komen de nieuwe onderdelen en kan niet wachten ze erin te zetten en kijken of nu goed start.... spannend :P... iedereen hier verder nog bedankt voor de tips trouwens. :}

En je magneten zijn niet gescheurd tijdens deze "beun" methode :?
Als je geluk hebt niet, maar dan ben je (echt) door het oog van de naald gekropen...
m.a.w. , ik vind het een zeer en zeer domme actie, die met veel geluk misschien nog goed heeft uitgepakt :X
 
En je magneten zijn niet gescheurd tijdens deze "beun" methode :?
Als je geluk hebt niet, maar dan ben je (echt) door het oog van de naald gekropen...
m.a.w. , ik vind het een zeer en zeer domme actie, die met veel geluk misschien nog goed heeft uitgepakt :X

In dit topic is al meerdere malen gemeld dat je de juiste methode moet gebruiken omdat je anders grote kans hebt iets kapot te maken, en dan gewoon toch doen he |(
 
Ik noem het eerder de "macgyver"methode.

Iemand bijvoorbeeld wel eens een koppelinghuis verwijdert?
In elk boek wat je vind zie je dat het stuk gereedschap wat hiervoor geschikt is zelf moet maken van 2 stukken staal.
Het is niet eens te koop.

p.s. het kan ook anders, maar die methode heb ik nog nergens gelezen... ;)
 
Nou hij is er af, het duurde even maar het is dan toch echt gelukt en dit zonder een originele vliegwieltrekker of zelf gemaakte trekker met een 50m moer. Ben deze morgen naar een oude motormuis uit het dorp geweest die me heeft geholpen met dit probleempje...

Eerst maar geprobeerd met een 2 haaks poelietrekker en een paar flinke tikken, maar dit mislukte.... Vervolgens het zooitje weer onder spanning gezet en de brander erbij gehad. Ook dit hielp echter niks. De oplossing was als volgt.

Je moet de originele bout weer in een klein stukje in het gat draaien waar het uit kwam. (centrale bout aan krukas) Vervolgens pak je de luchtsleutel met hierop een inbuskop. Dan draai je 4 van de 5 inbussen uit dat magneetdeel. in deze 4 gaten draai je vervolgens 4 stukken schroefdraad die nog ruim boven de bout uitsteken. vervolgens pak je een ijzeren plaat (ca halve cm of 1cm liever iets te dik dan te dun) je boort in deze plaat 4 gaten 4 bij 9 cm in dit geval die dus over je schroefdraad heen vallen maar tegen je bout aan drukt. Dan is het een kwestie van moertjes op het schroefdraad tegen je ijzeren plaat aandraaien en dit omstebeurten. goed strak zetten dit geheel. Een tik op het midden van de ijzeren plaat geven en hij knalt eraf..... bespaart je weer 40euro voor de originele vliegwieltrekker... begin deze week komen de nieuwe onderdelen en kan niet wachten ze erin te zetten en kijken of nu goed start.... spannend :P... iedereen hier verder nog bedankt voor de tips trouwens. :}


Zo,n poulie trekker heb ik gewoon liggen, scheelt een hele hoop gebeun en brokken :X
 
Mwah denk wel dat je kan zeggen dat deze monteur met zijn ruim 40 jaar ervaring wist waar hij mee bezig was,....

Probleem was dus ook gewoon dat het met een normale poulie trekker niet wou en je dus de speciale vliegwieltrekker nodig hebt die bij jurgen motorsport (zoals in een link vermeld werd) ook al niet op voorraad lag. En ik had weinig zin om hem er bij motoport of dergelijke er op te laten zitten. Wil die kunstjes zelf een beetje leren,,...
 
Hoe kom je erbij dat het niet te koop is?

Kost zo'n ding?
De gemiddelde klusser hier sleutelt gewoon voor de hobby en is geen monteur van 8-17.
Ik heb inmiddels een flink arsenaal gereedschap, maar als ik het voor een paar euro ook kan, waarom zou ik dan 100 euro uitgeven?

Onlangs nog de koppeling krans verwijdert met 2 houten blokjes, een griptang en een pneumatische sleutel.
Kosten? gratis.
 
In mijn ogen, is de methode met de plaat niet eens zo verkeerd. je zet de boel onder een voorspanning en laat hem daarna schrikken. Is als het ware hetzelfde effect als een slagschroevendraaier.

@P.H.C. Ritzen: natuurlijk mag je het anders zien, iedereen mag het anders zien. De vraag is alleen hoeveel waarde er aan gehecht wordt.
 
In mijn ogen, is de methode met de plaat niet eens zo verkeerd. je zet de boel onder een voorspanning en laat hem daarna schrikken. Is als het ware hetzelfde effect als een slagschroevendraaier.

@P.H.C. Ritzen: natuurlijk mag je het anders zien, iedereen mag het anders zien. De vraag is alleen hoeveel waarde er aan gehecht wordt.

Hmmm, ik zie bij je profiel dat je vliegtuigen repareert..
Laat het me er maar op houden dat daar geen slagschroevendraaiers gebruikt worden, dan ontzie ik je daar dan dus mee.
Een slagschroevendraaier zal mits juist gebruikt geen enkele kracht op de schroefdraad uitoefenen, de buitkop steunt immers op het materiaal wat vast of losgeschroefd dient te worden, daar wordt de kracht van de impact naar weggevloeid.
Het sterke punt van een slagschroevendraaier zit 'm in het feit dat de bit zo ontzettend vast in de bout uitsparing geperst wordt, dat de bit niet meer naar boven eruit kan klimmen, tegelijk wordt er middels een geslepen profiel in je schroevendraaier een links of rechtsom draaibeweging gemaakt.
Op deze manier wordt er zeer hard aan de boutkop gedraaid, zó hard zelfs dat de bout kan knappen, schroefdraad beschadigd, of het profiel in de boutkop er uit gedraaid wordt.

Wat TS met de home made poelietrekker kan kapotmaken is hem gewoon niet duidelijk, een reactie zoals door hem gegeven wordt is dan ook begrijpelijk, hij is deze materie gewoon niet meester.
Zo vlug je op een of andere manier aan het flensgedeelte van het vliegwiel gaat trekken loop je de kans dat het meer vervormt dan dat de magneten kunnen opvangen, en die breken dan dus ook.
Zoek maar eens op hoeveel een magneet kan buigen voordat hij breekt.
Dat de flens gaat buigen op deze manier is 100% zeker, alleen de mate van de kracht die nodig is om de conische passing los te krijgen, samen met materiaal kwaliteit en dikte van het vliegwiel, en de locatie van de boutgaten in de flens bepaald of en hoeveel het fout gaat.
De "tik" die vervolgens uitgedeeld wordt moet gezien worden als een hoge piekbelasting waardoor het los kan springen, wat voor het gemak vergeten wordt is dat de kracht die op de kruktap uitgeoefend wordt, uiteindelijk bij het axiale lager terechtkomt, en daar dan dus een opdoffer krijgt waarvoor dit lager niet ontworpen is.
Als je een beetje pech hebt, ligt dit axiale lager aan de andere zijde, wat dus als gevolg heeft dat de kracht doorgegeven wordt via het big-end in je krukas, de krukwangen willen dan dus als het ware scharnieren om het hart van je big-end pen.
Nu kan zo'n pen wel wat hebben, maar dat dit absoluut vermeden moet worden begrijpt mijn zoontje van 9 nog wel.
Tevens is het stoken op een conus niet echt raadzaam, de conus kan daardoor permanent zijn exacte ronding verliezen, wat de kleefkracht hiervan drastisch kan verlagen.
Ook moet rekening gehouden worden dat een gedeelte van de hitte aan de omgeving afgegeven wordt, de vlam zal immers meestal niet alleen de conus raken, maar ook de omliggende magneten, en laat die nou net héél gevoelig zijn voor warmte, waardoor het magnetisme blijvend kan worden verlaagd, en een storing in het laadsysteem kan veroorzaken.
Gelukkig wordt de soep niet altijd zo heet gegeten als hij wordt opgediend, maar dat er zowat alle regels van een correcte demontage zijn overtreden is meer dan duidelijk. (voor mij tenminste) ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan