Schok via contactsleutel

DanoSM

MF veteraan
17 jun 2003
2.129
2
Hallo techneuten,

Gisteravond na een stuk gereden te hebben met mijn DR500, wilde ik de motor uitzetten middels het contactslot. Bij het pakken van de sleutel, kreeg ik een geweldige optater. De schok was zo sterk dat ik mijn arm/hand in een noodgang/reflex heb teruggetrokken.
De contactsleutel viel serieus 5 seconden later uit de lucht naast mij op de grond. Die heb ik blijkbaar door het snel terugtrekken van mijn arm en de schrik, vol de lucht in gegooit 8-)

Ik heb al een paar 220volt op mijn vingers gehad, maar dit was een stukje sterker :o

Nu de vraag: hoe kan dit?

Hypothese 1:
Maakt mijn contactslot sluiting? Ineens?

Hypothese 2:
Ik heb mijn contactslot voor het ritje een andere plek gegeven. Achteraf zie ik dat hij volledig in de rubbers hangt en het contactslothuis maakt geen contact meer met de massa. Zou het kunnen dat een contactslot massa door het contactslothuis nodig heeft?

Ik denk dat hypothese 2 de juiste is, maar ik moet nog even moed verzamelen om het uit te testen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook interresant: hoe hoog kwam de sleutel?
Hij kwam pas na 5 seconden terug op de plek waar hij van gelanceerd werd.


Volgens mij is dit 0,5 x 9,8 m/s (kwadraat) x t (kwadraat)

0,5 x 9,8 x 25 is 122,5 meter!!!!!

Op zich een hele prestatie!!! :}


_O- Kun je nagaan wat een optater het is geweest :+


Het zal dan wel minder lang geduurd hebben :z Ach, ik schrok me in ieder geval de tandjes en heb nog even op de motor gezeten voordat ik begreep wat er nou gebeurde. Je wil gewoon de motor uitzetten en dan krijg je dit ;)
 
Gisteravond trouwens geen tijd gehad, er kwamen andere zaken met meer prioriteit langs. Dus vanavond komt de poging!
 
Laatst bewerkt:
Heel het motor-forum ziet reikhalzend uit naar het filmpje en jij heb andere prioriteiten? :(

:+


Ik bouw de spanning graag op :9

Ik ga het natuurlijk gewoon op de bikkelmanier uittesten, gewoon de sleutel pakken en omdraaien. Een beetje vent draait z'n hand niet om voor een paar honderd volt ;)

Je moet je natuurlijk wel afvragen: What would Chuck Norris do?

:+
 
Misschien is dit een leuke sleutelhanger! O-)
full
 
Het probleempje is opgelost *O*

Het probleem was inderdaad de massa van het contactslot, of juist gezegd, het gebrek van het contact daarvan. Maar de oorzaak was niet het verplaatsen van het contactslot. Het contactslothuis is niet het contact met de massa. Op de foto hieronder zien jullie een stekkertje van het contactslot. Er hangt een draadje uit, laat dat nou net de massadraad zijn ;)

Het massadraadje zat nog wel in het groene stekkertje gefrommeld, maar omdat het kleine 'weerhaakje' in het groene stekkertje afgebroken is, maakte de massa dus geen contact.

Heb geen filmpje gemaakt van de test, want dat zou een beetje saai zijn natuurlijk. Door jullie goede adviezen moest het wel goed uitpakken O-)

Dank voor jullie tips *D

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan