Schotland op de motor [Centrale informatie]

Mss heb je wel gelijk dat er juist NU veel accomodatie beschikbaar zal zijn ivm met veel afzeggingen. Het overdenken waard!

Wrs scenario is nu ook dat er door UK uitstel gaat worden gevraagd voor datum uit EU tot eind juli.
Maw IN de EU er naar toe, en UIT de EU op terugweg.:P

Ik denk dat het echt zal meevallen omtrent Brexit en een motorvakantie/vakantie.

Wellicht dat DFDS wat meer papierwerk van te voren vraagt, maar verder moet je zoals je nu al moet gewoon door customs. Hooguit een VISA als Westminster dit gaat eisen maar verder is het gewoon genieten daar, in dat anti-brexit land :)

Was overigens afgelopen zomer in alle landen van het VK, incl. Ierland, het opvallend was dat het gros tegen brexit was (geworden).
 
Ik ga in Juni een week naar Schotland.
Heeft iemand van jullie een lijstje met motor vriendelijke hotels, het liefst waar je de motor 's nachts ook binnen kan zetten?
Of is er een website?, er zijn zat hotels enzo maar specifiek voor motors kan ik zo gauw niet vinden.
 
Dat viel me wel op in GB (Wales/Schotland/Ierland etc.)..............weinig garages of plek om je motor droog te zetten, vaak zelfs gewoon aan de weg.
In Duitsland hebben veel hotels juist wel die mogelijkheid.

Toch heeft Schotland mijn voorkeur t.o.v. Duitsland. ;)
 
Wij gaan zaterdag 1-6 ook voor een volle week naar Schotland.
Ferry Ijmuiden - Newcastle.

We zijn met zn vieren en ik heb het geluk dat de route + hotels/b&b`s worden uitgezet en geboekt door iemand anders van ons groepje.
Heb er nu al zin in, zadeltassen en tanktas nog net niet gepakt :D

Misschien als tip: ik las dat door de eventuele aankomende brexit dat je de groene kaart (verzekeringsbewijs) bij je moet hebben. (bron:nu.nl)
 
Wij gaan zaterdag 1-6 ook voor een volle week naar Schotland.
Ferry Ijmuiden - Newcastle.

We zijn met zn vieren en ik heb het geluk dat de route + hotels/b&b`s worden uitgezet en geboekt door iemand anders van ons groepje.
Heb er nu al zin in, zadeltassen en tanktas nog net niet gepakt :D

Misschien als tip: ik las dat door de eventuele aankomende brexit dat je de groene kaart (verzekeringsbewijs) bij je moet hebben. (bron:nu.nl)

Veel plezier :D

Tip: je krijgt bij het inchecken twee grote spanbanden bij DFDS. (althans, in 2018 was dit zo)
 
En die gebruik ook weer op de terugreis neem ik aan?
Die laat je normaal wel op de boot? Terugreis terug inchecken, krijg je er weer. Normaal hangen ze ook op de plaatsen waar de motors gestald dienen te worden op de boot.
 
Spanbanden voor de motor krijg je op elke overtocht ter beschikking, het is wel de bedoeling dat je ze daar laat... Ik heb in ieder geval nog nooit een maatschappij gehad waarbij je zelf spanbanden mee moest nemen.
 
Bij Grandi Navi Veloci op de Traghetti (ferry) van Palermo naar Genua waren er in het geheel geen spanbanden.
Motor gewoon in het schip te plaatsen op de zijstandaard. Wonder boven wonder stond ie, samen met veel andere motoren 22h later nog gewoon overeind.
(golfslag op zee was net zo veel als thuis in de badkuip)

En dat 'grandi veloci' moet je ook maar met een korrel zout nemen. Niks snelheid maar vertraging. Maar dat is Italiaans!!:9
Aangegeven is dat je 2 uur voor vertrektijd in de haven moet zijn. 'Onze' boot kwam pas aan op tijdstip dat ie eigenlijk weer zou moeten uitvaren.
Als de boot dan eindelijk aan de wal is, duurt het bijna 3uur voordat alles eraf en daarna weer erop is.
Zou je denken dat ie iets sneller gaat varen om weer op goed tijdschema te komen. Nou mooi niet.:N

Het was gepland om 20.00h in de haven van Genua te zijn. Nou je raadt 't al. Pas om 24.00h reed ik van de boot af.
De verwachting om dan nog een hotelletje te gaan vinden, kon ik midden in de nacht ook wel vergeten.
Gelukkig was het een heel zwoele avond en heel stil op de weg. Toen maar besloten om in de nacht naar huis te rijden............:]
 
En die gebruik ook weer op de terugreis neem ik aan?

Ik ben niet terug gegaan via dezelfde route, maar je KRIJGT de spanbanden (hagelnieuw verpakt). Je hoeft ze dus niet achter te laten.

(informeer voor de zekerheid even van te voren, zou lullig zijn als ze ze niet meer weggeven en jij zonder banden staat)
 
Hangt een beetje af van hoe je motor staat, soms sta je wat dichter bij het oog dan de andere keer. Maar de meeste standaard spanbanden zijn toch wel een meter of 5 lang en daar zou je ruim voldoende aan moeten hebben.
 
Op reis heb ik er telkens 1 bij. Gewoon uit zekerheid, ik gebruik deze dan ook wel altijd als extra zekerheid moesten de aanwezige spanbanden het toch net laten afweten. Soms zie je er hangen waar je toch vragen bij kan stellen. Maar die worden uiteindelijk ook dagelijks gebruikt. Maar nieuwe gekregen om dan bij te houden heb ik nog nergens geweten eigenlijk. Kan natuurlijk wel, maar ik zou er niet teveel op rekenen. En idd in Italië een ferry gebruiken betekent ook: eigen spanbanden gebruiken. Wat ze daar soms durven geven is te belachelijk voor woorden.
 
Hangt een beetje af van hoe je motor staat, soms sta je wat dichter bij het oog dan de andere keer. Maar de meeste standaard spanbanden zijn toch wel een meter of 5 lang en daar zou je ruim voldoende aan moeten hebben.

Thanks Frazer.
 
Hangt een beetje af van hoe je motor staat, soms sta je wat dichter bij het oog dan de andere keer. Maar de meeste standaard spanbanden zijn toch wel een meter of 5 lang en daar zou je ruim voldoende aan moeten hebben.

En hangt af van de maatschappij..

Ik had dit op de overtocht van Dover - Calais, ik had het nog nooit gezien:

123.png
 
Hi Mensen. Dat ik deze topic niet eerder heb gezien. Ik heb in 2017 een prachtige 9 dagse tocht gemaakt met mijn Motormaat via Ijmuiden naar Newcastle, dan naar boven langs Edinburgh, Dundee, Banchory, via Inverness naar Ullapool, dan helemaal naar boven en via Applecross, langs Eilean Donan weer richting Newcastle.

Van die 9 dagen uiteraard 2 op de boot maar van die andere 7 dagen hadden we 5,5 dag droog schitterend motorweer met regelmatig 20 graden en blauwe lucht.

Videootje zien van al het moois?
 
Mij zou het raar lijken dat je dat niet meeneemt omdat het niet zou moeten.. is dat niet altijd verplicht in EU trouwens? Als je een aanrijding hebt moet je het EU aanrijdingsformulier invullen waar je gegevens van de groene kaart moet invullen.. Bij mij staat dat alvast ingevuld maar toch.
 
inderdaad groene kaart moet je altijd bij hebben,en ze zeggen nu dat ze voor reizigers in engeland geen extra visa willen hebben /aan schaffen pas na 90 dagen verblijf of zoiets dus het zal allemaal wel loslopen....gewoon lekker gaan....
wij zijn vorig jaar geweest en gaan zeker nog terug naar lake district en wales gaan we ook nog keer bezoeken....dit jaar eerst richting kroatie en volgend jaar noorwegen alhoewel die prijzen van eten etc die ik lees ik er niet vrolijk van wordt...
 
inderdaad groene kaart moet je altijd bij hebben

Binnen de landen van de Europese unie is het al jaren niet meer verplicht om de groene kaart bij je te hebben. Het bespaard jezelf een hoop zoekwerk mocht je in het geval van een schade of aanrijding je verzekeringsgegevens nodig hebben, maar je bent niet strafbaar als je geen groene kaart kunt tonen.

Groene kaart niet verplicht
Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland

Originele groene kaart verplicht
Albanië, Bosnië (en Herzegovina), Israël, Iran, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Servië, Tunesië, Turkije, Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië en Wit-Rusland

Ik heb zelf een appje van mijn verzekeringen (Unive) en krijg daarin automatisch alle groene kaarten digitaal. Papieren versie krijg ik al jaren niet meer, die kan je apart opvragen als je naar landen buiten de EU wilt.

Met de UK zal het voorlopig wel loslopen, die hebben met de Brexit wel meer zaken aan hun hoofd dan zich druk te maken om een groene kaart.
 
Hey,inderdaad ik lees nu dat dat inderdaad niet meer nodig behalve in bovenstaande landen....
Nou het wordt steeds makkelijker ..
Zo las ik bij bepaalde verkeersregels ook wat andere dingen ,tja je moet zelf dus ook alert blijven op veranderingen...😁
 
...............al jaren niet meer verplicht om de groene kaart bij je te hebben.
Prima quote om geheugen weer even op te frissen!!

Ik neem eigenlijk nooit mijn groene kaart (die de verzekeraar mij heeft toegestuurd) mee tijdens mijn motortrips.
Onder mijn buddy zit een etui (hoort bij de motor) waar ik altijd wel copietjes heb van RBW, groene kaart en kentekenbewijs.
Copy is natuurlijk niet officieel, maar wel makkelijk om altijd iig wel de gegevens bij je te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan