Sensor/aansluiten electronische snelheidsmeter

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.614
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Aangezien mijn huidige snelheidsmeter niet echt betrouwbaar is zit ik er aan te denken om er een electronische op te maken.
Nu heb ik wat gevonden, maar ik zit een beetje met de sensors om het te laten werken, ik weet niet wat wat/hoe doet/werkt.

Dit is de snelheidsmeter, daar onder staan de sensors die te gebruiken zijn. "Vroeger" was je een magneetje er voor nodig geloof ik, maar tegenwoordig niet meer, zo te zien.
Nu zou ik de sensor aan de vorkpoot kunnen bevestigen, en een stukje strip kunnen buigen en dat achter 1 van de schijfbouten kunnen vastzetten.

Maar is er een makkelijkere/betere manier om het te kunnen laten werken?

Nu staat de werking er wel bij, maar stel dat je de bouten van de remschijven neemt, werkt het dan wel goed? Ben je niet maar 1 puls nodig per omwenteling?

Dank u
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook jaren lang op m'n fighter gehad. Nova MMB. (de mijne gaat tot 260 km/u en heeft een witte wijzerplaat)
Ik heb die "entprellte" sensor met magneetjes gebruikt. Ging ongeveer 11.000 km goed en toen begon ie te haperen. Deze winter ga ik er weer mee aan de gang. Ik denk dat het aan de aansluiting (onder de tank) ligt. Mocht je met die magneetjes gaan werken, dan moet je bij montage even op de "polariteit" letten.

Voor het instellen en restten van de tripmeter heb ik de knoppen van claxon en grootlicht signaal gebruikt. (die gruik je toch nooit)
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook jaren lang op m'n fighter gehad. Nova MMB. (de mijne gaat tot 260 km/u en heeft een witte wijzerplaat)
Ik heb die "entprellte" sensor met magneetjes gebruikt. Ging ongeveer 11.000 km goed en toen begon ie te haperen. Deze winter ga ik er weer mee aan de gang. Ik denk dat het aan de aansluiting (onder de tank) ligt. Mocht je met die magneetjes gaan werken, dan moet je bij montage even op de "polariteit" letten.

Voor het instellen en restten van de tripmeter heb ik de knoppen van claxon en grootlicht signaal gebruikt. (die gruik je toch nooit)
Dank je!
 

Bijlagen

  • Stuur.jpg
    Stuur.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 12
Ik ben geen Ali fan maar die heeft er zat, staat wel 52 mm bij maar dat is denk de buitenmaat terwijl jou 48 mm de gatmaat zal zijn
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook jaren lang op m'n fighter gehad. Nova MMB. (de mijne gaat tot 260 km/u en heeft een witte wijzerplaat)
Ik heb die "entprellte" sensor met magneetjes gebruikt. Ging ongeveer 11.000 km goed en toen begon ie te haperen. Deze winter ga ik er weer mee aan de gang. Ik denk dat het aan de aansluiting (onder de tank) ligt. Mocht je met die magneetjes gaan werken, dan moet je bij montage even op de "polariteit" letten.

Voor het instellen en restten van de tripmeter heb ik de knoppen van claxon en grootlicht signaal gebruikt. (die gruik je toch nooit)
Heb je toevallig ook een foto hoe je de sensor en magneten hebt geplaatst?
 
Heren,

Aangezien mijn huidige snelheidsmeter niet echt betrouwbaar is zit ik er aan te denken om er een electronische op te maken.
Nu heb ik wat gevonden, maar ik zit een beetje met de sensors om het te laten werken, ik weet niet wat wat/hoe doet/werkt.

Dit is de snelheidsmeter, daar onder staan de sensors die te gebruiken zijn. "Vroeger" was je een magneetje er voor nodig geloof ik, maar tegenwoordig niet meer, zo te zien.
Nu zou ik de sensor aan de vorkpoot kunnen bevestigen, en een stukje strip kunnen buigen en dat achter 1 van de schijfbouten kunnen vastzetten.

Maar is er een makkelijkere/betere manier om het te kunnen laten werken?

Nu staat de werking er wel bij, maar stel dat je de bouten van de remschijven neemt, werkt het dan wel goed? Ben je niet maar 1 puls nodig per omwenteling?

Dank u
Ik heb al een aantal van die tellertjes gebruikt en ingeregeld, het is vrij eenvoudig. Zelf zou ik nooit minder dan minstens twee pulsgevertjes gebruiken. De laatste die ik geplaatst heb zit regelrecht op de bak van m’n HD en die heeft 99 of 100 pulsen per omwenteling.
 
Ik heb al een aantal van die tellertjes gebruikt en ingeregeld, het is vrij eenvoudig. Zelf zou ik nooit minder dan minstens twee pulsgevertjes gebruiken. De laatste die ik geplaatst heb zit regelrecht op de bak van m’n HD en die heeft 99 of 100 pulsen per omwenteling.
Hoe programmeer je die teller dan? en dan kan je dus gewoon de schijfbouten gebruiken? Of desnoods het hart
 
Hoe programmeer je die teller dan? en dan kan je dus gewoon de schijfbouten gebruiken? Of desnoods het hart
Er zit een deugdelijke handleiding bij de tellers die ik kocht en daar staat in hoe je de teller instelt. Je neemt als ontbrekende gegevens mee in de berekening, het aantal pulsen dat je gebruikt, de omtrek van het wiel. Bijvoorbeeld bij mijn R1 ombouw heb ik de Reed sensor gebruikt, de magneten had ik op de achterremschijf geplakt.
Bij een Hall, de kopjes van de remschijfbouten of zelfs de “spaken” in het hart of hoe dat ook heet van de remschijf.

En wat ik al zei, de door de bak aangeleverde pulsen kan ook.
 
Heb je toevallig ook een foto hoe je de sensor en magneten hebt geplaatst?
Ik heb het een tijdje geleden verwijdert dus ff geen foto van. Ik had 3 magneetjes geplaatst in de remschijf (voorwiel)
Sensor met een metalen beugeltje bevestigd aan een bout van het spatbord. Sensor moet (dacht ik) op ongeveer 5mm afstand van de magneetjes komen.

Ik heb vorige week op een andere motor een Ali cockpitje gemonteerd en daar zit ook een sensor bij die met magneetjes werkt. Deze sensor heb ik bij de achter remschijf geplaats. De remschijf is gemonteerd met 5 imbusboutjes. Daar passen van die neodymium magneetjes in. 5 pulsen per omwenteling dus. Hoe meer pulsen, hoe stabieler de meter blijft. Wielomtrek en aantal pulsen per omwenteling invoeren en je meter doet de rest. Niet eens met de tolerantie die de fabrikant geprogrammeerd heeft op je teller? Dan voer je gewoon een iets kleinere/grotere maat voor de wielomtrek in.
Plaatsing bij het achterwiel is stiekem toch iets mooier.

Het voordeel van die "entprellte sensor" (uit jouw linkje) is dat die heel klein en plat is. Die bouw je nog wel een keer onopvallend weg.
 
Oh, het aantal pulsen kun je instellen in de teller?
Dat maakt alles een stuk makkelijker, want dat was eigenlijk hetgene waar ik tegenaan liep, in dat geval kun je heel makkelijk de sensor nemen die ferrometalen pakt, en dan kun je de remschijfboiuten gebruiken.
 
Oh, het aantal pulsen kun je instellen in de teller?
Dat maakt alles een stuk makkelijker, want dat was eigenlijk hetgene waar ik tegenaan liep, in dat geval kun je heel makkelijk de sensor nemen die ferrometalen pakt, en dan kun je de remschijfboiuten gebruiken.
Bij de Velona 48mm teller van Daytona was dat de manier.
Andere merken doen het weer anders, staat allemaal netjes in de handleiding.
Afhankelijk van hoe je schijf er uit ziet kun je ook de gaten laten tellen. Of het materiaal tussen de eigenlijk. Als je remschijfbouten te vlak op de schijf zitten kun je dat doen, of je plakt er magneten op.

1605331065621.jpeg

1605331118542.jpeg

1605331341613.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat valt af te lezen tijdens rijden?
In het begin, je kent de teller nog niet, staar je kort naar de teller. Op gegeven moment weet je waar de 30/50/80 zit en hoef je niet meer echt te kijken.
Doe je hem echt op de kroonplaat dan is het meteen duidelijk.
Ik let ook niet zo op de snelheid die ik rijd, behalve bij trajectcontroles kijk ik iets vaker.

n.b.
Negatieve bijkomstigheid is dat als je originele teller een forse afwijking blijkt te hebben, wat niet zeldzaam is, dan lijkt het alsof je motorfiets ineens meer brandstof is gaan gebruiken.
Positieve bijkomstigheid is dat bij dezelfde afwijking je odo meter nu daadwerkelijk de afgelegde afstand heeft opgeteld in plaats van de afgelegde afstand plus de niet afgelegde afwijking.
 
Waarom lees ik hier iedere keer magneten? Deze teller werkt met Hall effect. Magneten heb je nodig bij een Reed schakelaar. Waarom zou je een Hall effect schakelaar willen triggeren met een magneet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan